Hall anturin toiminta
Moderator: Masi_K
Hall anturin toiminta
Kertokaapa tai pistäkää linkiä miten Hall anturi toimii/vaatii toimiakseen (nippelitieto kiinnostaa). Sekä linkki miten liitetään MS:iin.
Hall-anturi vaatii toimiakseen jännitesyötön, yleensä 5-8 tai 12volttia,
lisäksi anturi tarvitsee maadoituksen, hall-anturin signaali on "kanttiaaltoa", usein ulostuleva signaali on maadoittava ,hall-anturin toiminta ei riipu mitattavan kehän nopeudesta niinkuin induktiivisen, vaan kehän asennosta, etsi googlella vaikka "Hall effect" , löytyy tietoa
lisäksi anturi tarvitsee maadoituksen, hall-anturin signaali on "kanttiaaltoa", usein ulostuleva signaali on maadoittava ,hall-anturin toiminta ei riipu mitattavan kehän nopeudesta niinkuin induktiivisen, vaan kehän asennosta, etsi googlella vaikka "Hall effect" , löytyy tietoa
Pitääkö tuo kehä olla magneettinen, vai riittäkö pelkkä pelti/rauta kiekko?
Entä pystyykö anturin johtoja selvittämään yleismittarilla mittaamalla tai jotenkin muuten. Sain kaverilta Audi 100 V6 koneen hallin (3 johtoa). Kytkentäkuvista ei vain käy selville mihin tulee jännite, ja mikä on ulostulo tai maa.
Entä pystyykö anturin johtoja selvittämään yleismittarilla mittaamalla tai jotenkin muuten. Sain kaverilta Audi 100 V6 koneen hallin (3 johtoa). Kytkentäkuvista ei vain käy selville mihin tulee jännite, ja mikä on ulostulo tai maa.
autodatan mukaan kierroslukuanturin pistoke on harmaa ja kampiakselin asentoanturin pistoke musta, napojen 1 ja 2 välistä pitäisi löytyä tuo mainitsemasi 1000 ohmin vastus,, anturi on induktiivinen, eli tuottaa vaihtojännitteen kun sen edessä liikkuu rautaa,ei toimi suoraan "päikseen" hall-anturiin vaihdettuna
Kolmas karva lienee anturin johdon suojavaipalle. Se olisi hyvä olla maadotettu toisesta päästä.
Induktiiviselle anturille sovitinkytkentä:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -input.jpg
Jos hampaita ei ole kovin montaa, niin HEI4-moduli lienee helpompi. Kuvassa ylempi moduli:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ei4pin.gif
Induktiiviselle anturille sovitinkytkentä:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -input.jpg
Jos hampaita ei ole kovin montaa, niin HEI4-moduli lienee helpompi. Kuvassa ylempi moduli:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ei4pin.gif
Hall anturista vielä, että se ilmeisesti passaa MS:ään ilman sovittimia?
Riittääkö sille trikkeripyörässä rauta vai pitääkö olla magneettia?
Minkä merkkinen (koodi millä mahdollisesti löytyy varaosaliikkeistä) anturi kannattaa ostaa? Niin ja minkä hintaisia ne ovat.
Mittailemani indukviinen anturi on viallinen (pätkii) ja sen takia se oikeastaan mulle onkin eksynyt. Hinta ja asennuksen helppous nyt ratkaisee kumman anturin laitan. Itsetehty trikkeripyöräkin olisi jo kampiakselin päässä valmiina.
Riittääkö sille trikkeripyörässä rauta vai pitääkö olla magneettia?
Minkä merkkinen (koodi millä mahdollisesti löytyy varaosaliikkeistä) anturi kannattaa ostaa? Niin ja minkä hintaisia ne ovat.
Mittailemani indukviinen anturi on viallinen (pätkii) ja sen takia se oikeastaan mulle onkin eksynyt. Hinta ja asennuksen helppous nyt ratkaisee kumman anturin laitan. Itsetehty trikkeripyöräkin olisi jo kampiakselin päässä valmiina.
Last edited by Kristian on Wed Jul 13, 2005 13:22, edited 1 time in total.
Hall ei vaadi mitään sovitinpiirejä, kytkentä kuten tuolla setup-msns -sivustolla neuvotaan.
Jotkut hall-anturit vaativat magneetteja, mutta esim. Honeywell 1GT101DC :lle riittää ferrometallinen materiaali eli joku rauta. Tuota saa tuolta: http://www.vpv-motorracing.com/
Jotkut hall-anturit vaativat magneetteja, mutta esim. Honeywell 1GT101DC :lle riittää ferrometallinen materiaali eli joku rauta. Tuota saa tuolta: http://www.vpv-motorracing.com/
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tuo annettu referenssi on "vähintään" arvo ja lisäksi olikohan nyt 100:lle hampaalle (löytyy PDF:stä). Jostain muistan lukeneeni, että se toimisi yli 1kHz taajuksillakin.valtsus wrote:Kuinkas tuon kierrosnopeuden kanssa, kun moponi kiertää 12000 rpm ja tuon anuri "kestää" 3600 nokka-akseli kierrosta eli 7200 rpm/min koneen kierroksia. Onko kokemuksia tai vaihtoehtoisia hall antureita jotka kestäis n 6000 rpm?
Viisaammat korjatkoon, jos aihetta on.
Petteri