Mega alkuperäisen ECUn rinnalle?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Mega alkuperäisen ECUn rinnalle?

Post by Smokie »

Huvittais kokeilla vähän pelleillä bensojen kanssa kun autossa on vähän kaikenlaista mystistä käyttäytymistä. Mites jos vaihdan suuttimien käskyttäjäksi Megan, meneekö auton oma ECU sekaisin? Voikohan esim. kaasuläpän tai lämpöantureiden signaalia haaroittaa?

Auto on VW Sharan VR6 koneella ja automaatti laatikolla, luulisin että myös laatikko on ECUn perässä. Tarkoitus olisi vain kokeilla, eli ihan simppeli asennus joka olisi erittäin helppo palauttaa takaisin alkuperäiseen muotoon.

Voi olla tyhmä kysymys tai sitten ei :lol: Eipä oo juuri tullut autopuolen juttuja seurailtua. Näsäviisaille tiedoksi että diagnostiikka kompuutterilla on kyselty mikä vaivaa mutta vikaa ei löydy. Bensaa menee enemmän kuin kohtuullisesti, nykii ja lootakin vaihtelee vähän kuinka sattuu.
TerZZaTPI
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Jun 08, 2010 13:48
Location: Hämeenlinna

Post by TerZZaTPI »

Mulla on molemmat rinnakkain, tosin oma ECU vielä mulkkaamatta herjojen poisto yms, mutta lämpöanturit suosiolla erikseen ja TPS:n voi kytkeä rinnan(ainakin mulla on)

Mega ohjaa sytkää ja suuttimia, oma ECU (tarkoitus) ohjata turbiininlukkoa, ilmastointia, mittaristoa, flektejä yms...

Ja tässä asennuksesta:

http://www.diyautotune.com/tech_article ... rallel.htm
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Hyvä linkki, kiitoksia. Tulipa tossa mieleen että taidan aloittaa homman sillä että hitsaan pakoputkeen mutterin laajakaistalle ja haistelen vähän suolikaasuja ensiksi. Eiköhän tuolla saa jo hyvin osviittaa mitä kummaa moottorissa tapahtuu.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuolla Diyautotunen linkissä on tosiaan aika hyvin selvitetty perusjutut antureiden jakamisesta yms. Tuolla mainittujen asioiden lisäksi alkuperäinen ECU saattaa myös mennä vikatilaan jos se ei saa mielestään oikeaa vastetta tekemiinsä ruiskutusmäärän muutoksiin lambdalta. Tämä on sitten ihan tapauskohtaista, enkä osaa sanoa millä tavalla tuon voisi huijata takuuvarmasti. Joissain tapauksissa saattaa riittää, kun syöttää ECU:lle tasaista 0,5V jännitettä lambdasignaalina, jotkut saattavat sitten haluta vielä jännitteen vaihtelua ja mahdollisesti oikeassa tahdissakin ollakseen tyytyväisiä.

Yleisesti ottaen mitä uudempi auto sitä hankalampi prosessi tuollainen rinnakkaisasennus on. Siis jos haluaa, että kaikki toimii kuten alkuperäisenä. Käyttöautoon miettisin useampaan kertaan ennen kuin alkaisin hommaan. Että sinällään tuo alkuperäisen systeemin tutkailu laajakaistan kanssa voi olla ihan järkevä lähestymistapa. Pitäisi varmaan tehdä omaan kotteroonkin, kun siinäkin on varsin samanlaista oiretta ollut jo pitkään.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply