Bensapumppu ei toimi
Moderator: Masi_K
Bensapumppu ei toimi
Partcon levy Ms I v2.2 koodi 029.y5.
Boxi kiinni ja ei vain maadota pumpun relettä....??? rpm ym muut tulee ja rele toimiii erikseen maadottettaessa.
Paine-anturin letku ei tosin ollut kiinni koneessa.
Stimulaattorissakaan ei pumpun ledi syty samoin kuin ei kylmäkäynnistys rele FI, suuttimen ledit vilkkuvat sitävastoin iloisesti.
Megatunessa vas alakulmassa ilmoitus että bensapumppu pyörii kun virrat on päällä..vaikka ei niin tapahdukkaan käytännössä.???
Voisiko olla vain megatunessa jokin asetus/säätö päin P..tä, ettei pummpu pyöri missään vaiheessa.??
Oolisinkohan jotain komponentteja kärväyttänyt levyltä ja mistä päästä kannattais niiden uusiminen aloittaa.?
Boxi kiinni ja ei vain maadota pumpun relettä....??? rpm ym muut tulee ja rele toimiii erikseen maadottettaessa.
Paine-anturin letku ei tosin ollut kiinni koneessa.
Stimulaattorissakaan ei pumpun ledi syty samoin kuin ei kylmäkäynnistys rele FI, suuttimen ledit vilkkuvat sitävastoin iloisesti.
Megatunessa vas alakulmassa ilmoitus että bensapumppu pyörii kun virrat on päällä..vaikka ei niin tapahdukkaan käytännössä.???
Voisiko olla vain megatunessa jokin asetus/säätö päin P..tä, ettei pummpu pyöri missään vaiheessa.??
Oolisinkohan jotain komponentteja kärväyttänyt levyltä ja mistä päästä kannattais niiden uusiminen aloittaa.?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Bensapumppu ei toimi
Ei. MS1 pyörittää pumppua joka kerta n. 2sek kun virrat laittaa päälle.pertti wrote: Voisiko olla vain megatunessa jokin asetus/säätö päin P..tä, ettei pummpu pyöri missään vaiheessa.??
Tarkista juotokset ensin. Kylmä juotos on yleisin toimimattomuuden syy. Trankku Q3 on pumpunohjaustrankku. Jos siitä menee yli 1A virtaa läpi niin menee paskaksi. Se pitäisi kyllä näkyä jos niin on käynyt.pertti wrote: Oolisinkohan jotain komponentteja kärväyttänyt levyltä ja mistä päästä kannattais niiden uusiminen aloittaa.?
Kuinkahan tuo pumpunreleen ohjaus ..37 pinninhän tulisi maadottaa releen 85 napaa ja 86 napaan pitää olla 12v, jotta pumppu toimii eikö.???
Mittailuja
Virrat päällä, akun jännite 12.06 v
Q3
1 jalka 0v maadoitaa, ok?.
2 jalka r13 vastukselta 4.94v ja sama ennen r13 vastusta.
3 jalka Diodilta 4.57v toisella puolen d7 diodia 12v.05
Q5 sama tulos.
Samat arvot pysyy kokoajan virran kytkemisen jälkeen.?
Mitä arvoja pitäisi olla, kun pumppu päällä tai pois
Mittailuja
Virrat päällä, akun jännite 12.06 v
Q3
1 jalka 0v maadoitaa, ok?.
2 jalka r13 vastukselta 4.94v ja sama ennen r13 vastusta.
3 jalka Diodilta 4.57v toisella puolen d7 diodia 12v.05
Q5 sama tulos.
Samat arvot pysyy kokoajan virran kytkemisen jälkeen.?
Mitä arvoja pitäisi olla, kun pumppu päällä tai pois
RPMämmät näkyy, megatunessa ongelmitta ja kaikki muutkin tiedot ainakin stimulaattorilla ajettaessa..
Autossa kokeilessani oli aluksi jotain häiriötä kierrosten kanssa, mutta se taisi olla msd:n aiheuttamia häiriöitä, kun se oli liian lähellä boxia, näytti hetkittäin rpm -1000 .
Mikroprosessori antaa nyt jatkuvassti ohjainvirtaa myös kylmäkäynnistin releen pinnistä samallalailla kuin pumpullekkin heti kun virrat pökkää päälle..?
Autossa kokeilessani oli aluksi jotain häiriötä kierrosten kanssa, mutta se taisi olla msd:n aiheuttamia häiriöitä, kun se oli liian lähellä boxia, näytti hetkittäin rpm -1000 .
Mikroprosessori antaa nyt jatkuvassti ohjainvirtaa myös kylmäkäynnistin releen pinnistä samallalailla kuin pumpullekkin heti kun virrat pökkää päälle..?
No niin nostetaas taas aihetta, elikkä ongelmana edelleen, että B-pumppu makaa jatkuvasti päällä sen jälkeen kun sen sai toimimaan.
kortin ulkopuolelta 37 liittimestä kun maadottaa niin b-pumppu menee päälle ja pois eli stimulaattori ja siitä eteenpäin ok.?
Seuraavat mittaukset on tehty prossu irti kortista.
Prossun pohjasta levyltä kohdasta joka ohjaa bensa pumppua tulee virrat päällä jatkuvasti 0,21V...ja kun antaa maata pisteelle niin B-pumppun valo syttyy stimussa.
Ilmeisesti piiri ok.??
jumittaako tuo p ...keleen prossu..?
kortin ulkopuolelta 37 liittimestä kun maadottaa niin b-pumppu menee päälle ja pois eli stimulaattori ja siitä eteenpäin ok.?
Seuraavat mittaukset on tehty prossu irti kortista.
Prossun pohjasta levyltä kohdasta joka ohjaa bensa pumppua tulee virrat päällä jatkuvasti 0,21V...ja kun antaa maata pisteelle niin B-pumppun valo syttyy stimussa.
Ilmeisesti piiri ok.??
jumittaako tuo p ...keleen prossu..?
Last edited by pertti on Sun Aug 08, 2010 18:41, edited 1 time in total.
Ok siis prossu antaa 5v kun se haluaa pumpun päälle, luulin että toimii aivan toisin päin..eli maadottamalla...?
Jos annan 5v prossun bensaspumpun ohjaus jalan nastan reikään niin pumpun pitäisi pelittää.
Juu prossun kanssa on oltu tikkana, niin staattisen sähkön kuin minkään muunkaan virtojen sohimisien suhteen ja juuri siksi se olikin irti levystä mittausten aikana.
Virta levyyn kytkettynä ilman prossua sen jalan nastan reijästä josta pumppu ohjautuu tuli tuo 2.1v eikä pumppu tällöin pyöri, mutta kun prossun laittaa kiinni niin pyörii pumppu sammumatta kun virrat lyö päälle vaikka aamuun asti, oli kone käynnissä tai ei joten kierrosluku tieto ei vaikuta hommaan mitenkään..
Jos annan 5v prossun bensaspumpun ohjaus jalan nastan reikään niin pumpun pitäisi pelittää.
Juu prossun kanssa on oltu tikkana, niin staattisen sähkön kuin minkään muunkaan virtojen sohimisien suhteen ja juuri siksi se olikin irti levystä mittausten aikana.
Virta levyyn kytkettynä ilman prossua sen jalan nastan reijästä josta pumppu ohjautuu tuli tuo 2.1v eikä pumppu tällöin pyöri, mutta kun prossun laittaa kiinni niin pyörii pumppu sammumatta kun virrat lyö päälle vaikka aamuun asti, oli kone käynnissä tai ei joten kierrosluku tieto ei vaikuta hommaan mitenkään..
Sinkkaava se I/O-pinni on, eli levyllä oleva +5V jännite vedetään maihin. Onko tuo ohjain ikinä ollut 'ajossa', eli tarkista asetukset. Mikäli ok, niin IO-pinni kenties ikuisesti johtavassa tilassa.pertti wrote:Ok siis prossu antaa 5v kun se haluaa pumpun päälle, luulin että toimii aivan toisin päin..eli maadottamalla...?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Kyllä se prossu antaa sen +5 volttia bensapumpun transistorille Q3 sen kantavastuksen R13 kautta joka sitten maadoittaa bensapumpun pinnin (D-liittimen pinni 37).Benkku wrote:Sinkkaava se I/O-pinni on, eli levyllä oleva +5V jännite vedetään maihin. Onko tuo ohjain ikinä ollut 'ajossa', eli tarkista asetukset. Mikäli ok, niin IO-pinni kenties ikuisesti johtavassa tilassa.pertti wrote:Ok siis prossu antaa 5v kun se haluaa pumpun päälle, luulin että toimii aivan toisin päin..eli maadottamalla...?
Näin siis V2.2 piirilevyllä, noiden komponenttimerkintöjen kannalta...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Juu, näköjään onkin source kytkentä, prosessorin sisäisellä pull-upilla. Jos jännite ei nouse +5V volttiin, niin todennäköisesti portti rikki. Kiloinen virranrajoitusvastus transistorin ohjauksessa ja portin maksimikuorma 15 mA, pitäisi pelata.Jasu wrote:Kyllä se prossu antaa sen +5 volttia bensapumpun transistorille Q3 sen kantavastuksen R13 kautta joka sitten maadoittaa bensapumpun pinnin (D-liittimen pinni 37).
Näin siis V2.2 piirilevyllä, noiden komponenttimerkintöjen kannalta...
<clip>
Virta levyyn kytkettynä ilman prossua sen jalan nastan reijästä josta pumppu ohjautuu tuli tuo 2.1v ..
</clip>
Tuo kyllä viittaa joko rikkinäiseen Q3 transistoriin tai kytkennän ongelmaan levyllä.
Jeeees mahtavaa!!
Nyt pelittää!! ainakin pumppun rele menee päälle ja ennen kaikkea se tekee tuon kauan kaivatun liikkeen eli sammuu parin sekan päästä virran päälle laitosta ja menee vielä uudelleen päällekkin kun konetta pyörittää jes, jes, jes.
Q3 vaihdossa oli tullut ilmeisesti joku aivan mitätön tinasilta tai roiske joka lähti pienellä puhdistuksella ja raaputtamisella...
Taas tuli kasapäin motivatiota eli täytyy vielä asentaa bensapumppu tankkii, jonka jälkeen voikin kokeilla seuraavaa etappia elikkä käynnistystä.
Iso kiitos vain kaikille tähän astisista helpeistä.
Nyt pelittää!! ainakin pumppun rele menee päälle ja ennen kaikkea se tekee tuon kauan kaivatun liikkeen eli sammuu parin sekan päästä virran päälle laitosta ja menee vielä uudelleen päällekkin kun konetta pyörittää jes, jes, jes.
Q3 vaihdossa oli tullut ilmeisesti joku aivan mitätön tinasilta tai roiske joka lähti pienellä puhdistuksella ja raaputtamisella...
Taas tuli kasapäin motivatiota eli täytyy vielä asentaa bensapumppu tankkii, jonka jälkeen voikin kokeilla seuraavaa etappia elikkä käynnistystä.
Iso kiitos vain kaikille tähän astisista helpeistä.