Ei missään, ohc:n vakio ruiskussa imuilman lämpöanturi on ilmamäärämittarissa.sierramies wrote:Missä tossa ohc:n imusarjassa on paikka imuilman lämpöanturille? Onko se siellä painekotelon perässä, näyttäis kyllä joltain ropulta? ainakin niinku joku pelti vaikuttas olevan.
Vai onko se paikka siinä vasemmassa sivussa lähellä rintapeltiä? (keulasta perään katsottuna)
Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 7
- Joined: Tue Feb 02, 2010 21:13
- Location: Jämsä
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 7
- Joined: Tue Feb 02, 2010 21:13
- Location: Jämsä
Jatketaanpas taas, jakajalta kun tulee kaks johtoo musta/puna ja vihreä/kelta, kumpi on signaali ja pystyykö toisee liittään virta?
ja mikä allamainituista modauksistä kuuluu tehdä tuolle "anturalle?
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#hall
Alla kuva jakajasta ja modulista :


ja mikä allamainituista modauksistä kuuluu tehdä tuolle "anturalle?
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#hall
Alla kuva jakajasta ja modulista :


Kyseessä siis Fordin TFI (Thick Film Integrated) sytytys, 12A199 moduulilla. Jakajan anturi ei ole hall,vaan magneettikela-anturi ts. VR-anturi eli variable relutance.
http://www.megamanual.com/ms2/TFI.htm
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm
Joudut lisäksi muuttamaan jakajan kiinteäksi, eli poista tuo alipaine-ennakkoa muuttava kalvorasia, sekä keskipakoennakko. Toinen vaihtoehto tietty, on hankkia kiinteällä akselilla varustettu OHC koneen jakaja.
http://www.megamanual.com/ms2/TFI.htm
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm
Joudut lisäksi muuttamaan jakajan kiinteäksi, eli poista tuo alipaine-ennakkoa muuttava kalvorasia, sekä keskipakoennakko. Toinen vaihtoehto tietty, on hankkia kiinteällä akselilla varustettu OHC koneen jakaja.
Jakaja on jumitettu täysin. Nyt tuo selvitti aika paljon. Kiitoksia vastauksesta.
Seuraavaan pähkinään, nyt kun haluan ajaa tuolla jakajalla ja msd-6al sytkävahvarilla niin meneekö niin että ei tarvi ku signaalin ottaa jakajasta suoraan megaan ja alla olevalla kytkennällä tehä, tässä vaiheessa tuo megalle menevä johto onkin sitten suoraan jakajasta eikä tuosta omasta Motorcraftin modulista?
Vai tarviiko koko modulia enään jos msd:llä ajaa?
Seuraavaan pähkinään, nyt kun haluan ajaa tuolla jakajalla ja msd-6al sytkävahvarilla niin meneekö niin että ei tarvi ku signaalin ottaa jakajasta suoraan megaan ja alla olevalla kytkennällä tehä, tässä vaiheessa tuo megalle menevä johto onkin sitten suoraan jakajasta eikä tuosta omasta Motorcraftin modulista?
Vai tarviiko koko modulia enään jos msd:llä ajaa?
Last edited by hepsukka on Tue Jun 29, 2010 0:14, edited 1 time in total.
DIYAUTOTUNE wrote:MegaSquirt-I PCBv2.2 Mods Required:
* Input Mod: You install a 1k 1/4w resistor in place of D8
* Output Mod: None Required when using MSD 6a Box.
hanks to 'stangdrvr' for the drawings and notes and permission to use them here!
These diagrams are very useful if you are planning on running your MegaSquirt using a MSD 6a box to provide the ignition signal.
There are a few changes to the second diagram as compared to the MegaManual on the msefi site. These changes are TFI + MSD specific.
A1 = Connect to oxygen sensor, LM-1, or LC-1 output.
B2 = Connect to blue wire from TFI module.
C3 = Connect to coil outputs from MSD.
D4 = Connect to white wire from MSD.

Muokattu edelliseen postaukseen

Mikäköhän mahtais olla kytkentä ku ei mistään selviä muutaku :Benkku wrote:Juu - kuten itsekin totesit, niin TFI moduuli toki vr-anturin signaalin muuntimeksi tarvitaan.
Black to Coil +ve
Green to Coil -ve tacho' feed
Black/Green Feed from Starter (engine crank) wire
Green/Yellow to Distributor plug
Black/Red to Distributor Plug
Brown to Earth
Et mikä ois megalle menevä?
Tossa induktiivisen BOSCH-jakajan purkissa ei ole alunperin missään sinistä johdinta, vaan se löytyy ilmeisesti siitä IS:n motorcraft-jakajan modulista. 12A199 modulista kytketään vihreä johdin megalle ja modulia käytetään tällöin pelkästään signaalimuuntimena. Mustavihreä johto on hyvä jättää irti ja tulpata.Benkku wrote:Tuossa kaaviossahan se on sanottu pariinkin kertaan...
'B2 = Connect to blue wire from TFI module' ja 'Blue wire. Tach input to Megasquirt'...
TFI moduulin sininen johdin, kytketään siis Megasquirtin DB37-liittimen pinniin 24.


83BB 12A199 B3A -Moduli pöydällä tekstipuoli ylöspäin, liitin itseä kohti. Liittimen nastat alkuperäisillä johdinten väreillä vasemmalta oikealle:
1 VIHREÄ = (puolan -) eli megan pinniin 24
2 MUSTA = (puolan +) eli virtalukon virta
3 MUSTA/VIHREÄ = (startin abikolle) jätä irti
4 VIHREÄ/KELTAINEN = jakajaan
5 MUSTA/PUNAINEN = jakajaan
6 RUSKEA = maihin
suluissa olevat alkuperäiset puolan kytkennät, mutta signaalimuuntimena käytettäessä ei siis kytketä puolaa tähän moduliin ollenkaan, vaan erillisellä sytytysvahvistimella, esim boschin -139.
Arvomme myös lisänumerot, eli jos käytetään matalaa sähkökaasari-OHC:n "kovaa jakajaa" hall-anturilla
(Jakajan BOSCH ja FORD-numerot 0 237 520 009 = 85 HF12100 DA)
Liittimen nastajärjestys seuraava: Jakaja pöydällä kansi ylöspäin, 3-pinnisen liittimen nastat vasemmalta oikealle
1 = MAA
2 = megan pinni 24 (triggeri)
3 = käyttöjännite 12V tai 5V, molemmilla toimii, mutta alunperin 12V.
Anturi on maadoittavaa sorttia, ylösveto vaikka muutaman sadan ohmin vastuksella viidestä voltista.
Vielä sama homma, signaali kateissa. Kytketty juuri niinkuin kerrot. Oiskohan joku asetus nyt sitten pielessä. Led17 on spark output a:na, dwell duty fix 50%, ja inverted yesolafu wrote:Pelkkä D8:n vaihtaminen 1k vastukseksi ei riitä.
Poista myös D5 ja R10, kytke hyppylanka XG1:stä pinniin 24 (pinni 24 on yhteydessä D5:n toiseen reikään)
ja toinen hyppylanka D9:n raidalliseen päähän R10:n siitä reiästä, joka on yhteydessä siihen D8:n tilalle kytkettyyn vastukseen.
Ei tapahdu mitään, johto on ehjä megalle asti, ku heitin db37 liittimessä hyppylangalla pin25seen ja maadoitin nii anto kipinää msd:lle.olafu wrote:kokeile naputtaa maihin sitä pinnistä 24 tulevaa johtoo ja kato tuleeko jonkinnäköstä kierroslukua näkyviin.
Nyt on vaan vieläkin signaali megalle hukassa.
XG1 - Oikeapuoli D5
D8 tilalle 1k vastus
R10 poistettu
D5 poistettu
R10 alemmasta vedetty hyppyjohto oikeanpuoleiselle D9
Spark out on D17 -:sta hyppyjohto X11.
Eikös näillä pitäis toimia?
Nyt ainakin tulee megalle signaali ku maadoittaa ja samalla antaa kipinän ulos, pitää koittaa tuolla toisella moduulilla jos syystä tai toisesta ois tuo motorcrafti sanonu työsopimuksensa irti.olafu wrote:Eli signaali ei jostain syystä mene megan sisällä oikein. Jos pinniä 24 maadottelee niin pitäs tulla kyllä signaalia, tai sitten, kuinkas asetukset megassa on?
Loki näytti et 140 000rpm ois kiertäny

Nyt on sitte koitettu toisella irrallisella jakajalla, elikkä moduuli antaa 0.00x-0.5xx volttia ulos, riippuen sakarasta.
Jokohan joku neuvois miten tämä nyt vois saada toimimaan. Asetukset megassa oikein tai näin miten megamanuell kertoilee.
Vai pitääkö siirtyä oikee tfi jakajalle + msd:lle, vaiko moduuli heittää helvettii ja vr muunnin piiri? Jos nyt oikein ymmärsin että jakajan sisälllä on vr anturi
Jokohan joku neuvois miten tämä nyt vois saada toimimaan. Asetukset megassa oikein tai näin miten megamanuell kertoilee.
Vai pitääkö siirtyä oikee tfi jakajalle + msd:lle, vaiko moduuli heittää helvettii ja vr muunnin piiri? Jos nyt oikein ymmärsin että jakajan sisälllä on vr anturi
Sehän tässä jännintä onkin että kun yrittää konetta pyörittämällä saada signaalia menemään megalle niin ei mitään, ja ku piuhan laittaa maihin nii saman tie näyttää ruutu jotai elämää rpm mittarille.olafu wrote:Moduulin ei kuulukkaan antaa mitään ulos siitä vihreestä nastasta, se vaan maadottelee sitä aina kun sakarat kohtaa jakajassa.
Helpoin lienee laittaa se kaasariboksin matala jakaja missä on hall sisällä ja valmiiks kiinteä. Tai pistää GM:n hei moduli siihen jakajan perään signaalimuutimeks.
Kai se pitää sitten koittaa tuo hall jakaja ettiä nii saa moduuleista luopua. Mitä muutoksia tulisi boksin sisälle silloin? Samat mitkä nytten on tehty?
Juu ei tarvi enää muutella mitään, se toimii suoraan noilla nykysillä muutoksilla. Hall-anturille menee alkujaan plussaan 12 volttia ja miinukseen maa, O- nasta on triggeri. Toimii kyllä viidelläkin voltilla, muistaakseni kaverin F-ryhmän kilpurissa se on viidellä voltilla ja viiteen volttiin kytkin tossa omassanikin sen.hepsukka wrote:Sehän tässä jännintä onkin että kun yrittää konetta pyörittämällä saada signaalia menemään megalle niin ei mitään, ja ku piuhan laittaa maihin nii saman tie näyttää ruutu jotai elämää rpm mittarille.olafu wrote:Moduulin ei kuulukkaan antaa mitään ulos siitä vihreestä nastasta, se vaan maadottelee sitä aina kun sakarat kohtaa jakajassa.
Helpoin lienee laittaa se kaasariboksin matala jakaja missä on hall sisällä ja valmiiks kiinteä. Tai pistää GM:n hei moduli siihen jakajan perään signaalimuutimeks.
Kai se pitää sitten koittaa tuo hall jakaja ettiä nii saa moduuleista luopua. Mitä muutoksia tulisi boksin sisälle silloin? Samat mitkä nytten on tehty?
Jees, eli tarttee ruveta metsästään hall jakajaa jostaki, lienee käytettynä muissakin autoissa.olafu wrote:Juu ei tarvi enää muutella mitään, se toimii suoraan noilla nykysillä muutoksilla. Hall-anturille menee alkujaan plussaan 12 volttia ja miinukseen maa, O- nasta on triggeri. Toimii kyllä viidelläkin voltilla, muistaakseni kaverin F-ryhmän kilpurissa se on viidellä voltilla ja viiteen volttiin kytkin tossa omassanikin sen.hepsukka wrote:Sehän tässä jännintä onkin että kun yrittää konetta pyörittämällä saada signaalia menemään megalle niin ei mitään, ja ku piuhan laittaa maihin nii saman tie näyttää ruutu jotai elämää rpm mittarille.olafu wrote:Moduulin ei kuulukkaan antaa mitään ulos siitä vihreestä nastasta, se vaan maadottelee sitä aina kun sakarat kohtaa jakajassa.
Helpoin lienee laittaa se kaasariboksin matala jakaja missä on hall sisällä ja valmiiks kiinteä. Tai pistää GM:n hei moduli siihen jakajan perään signaalimuutimeks.
Kai se pitää sitten koittaa tuo hall jakaja ettiä nii saa moduuleista luopua. Mitä muutoksia tulisi boksin sisälle silloin? Samat mitkä nytten on tehty?
Kaikki 2.0 ohc sierrat 87 eteenpäin sisältää tuon jakajan. Cosworth RS clubin ilmotuksia selaamaan ja soitto muutamaan paikkaan missä on 2 litrasen sierran osia, ei kovin montaa vesiperää luulis tulevan. Sierran lisäks voi löytyä scorpioistakin. Mitään muun auton hall-jakajaa siihen ei kannata sovittaa.
EDIT: Testasin tota induktiivisen modulia, tein semmosen havainnon, että sen läpi kulkee pieni virta vaikka triggeri ei ole kohdalla. Se saattaa olla syy tohon sun ongelmaas, eli optossa palaa valot koko ajan. Hmm.. teen vielä pikkasen lisämittauksia.
EDIT2: 2mA menee läpi jatkuvasti, sillä saattaa opto kytee jo hiukan. Laita kokeeks vaikka 390 - 1000ohm vastus siitä vihreestä johdosta plussaan, niin se kuormittaa vähän sitä pääteastetta.
EDIT: Testasin tota induktiivisen modulia, tein semmosen havainnon, että sen läpi kulkee pieni virta vaikka triggeri ei ole kohdalla. Se saattaa olla syy tohon sun ongelmaas, eli optossa palaa valot koko ajan. Hmm.. teen vielä pikkasen lisämittauksia.
EDIT2: 2mA menee läpi jatkuvasti, sillä saattaa opto kytee jo hiukan. Laita kokeeks vaikka 390 - 1000ohm vastus siitä vihreestä johdosta plussaan, niin se kuormittaa vähän sitä pääteastetta.
Pitääpä koittaa vielä tämmöinen. Jos se sillä lähtis, muuten se on pakko kai siirtyä hall:in ihmeelliseen maailmaanolafu wrote:EDIT2: 2mA menee läpi jatkuvasti, sillä saattaa opto kytee jo hiukan. Laita kokeeks vaikka 390 - 1000ohm vastus siitä vihreestä johdosta plussaan, niin se kuormittaa vähän sitä pääteastetta.