Yritin selvitellä että mistä mahtaa johtua ettei megatune näytä lambda-arvoa lainkaan. Ensin tietenkin tarkistin että konfiguraattorissa on oikea lambdatyyppi valittuna, mutta sieltä ongelmaan ei löytynyt ratkaisua. Nyt sitten seurasin piirilevyllä jännitteen kulkua, ja ainakin se löytää tiensä lisäkortin pinniin 28, joten siihen saakka kaikki kunnossa. Tuon jälkeen tietenkin epäilys kääntyi lisäkortin suuntaan, josko se olisi viallinen. Koitin sitten toista lisäkorttia, mutta sama vaiva vain edelleen päällä!
Mahtaako nuo molemmat MSII lisäkortit olla rikki, vai onko jossain vielä jokin asetus joka voisi olla pielessä? Kun Megan käynnistää, niin AFR viisari hyppää johonkin asentoon, mutta ei siitä enee hievahda. Yleensä menee kohtaan 14.7, mutta myös ainakin 7.4, 10 ja 17 ovat esiintyneet. Lambda on innovaten LC1 ja sieltähän tulee 5V kun on virroissa mutta auto ei käy. Tuo siis menee MSII piirilevylle saakka.
Yleismittarilla sieltä tulee 5V maata vasten, ja lisäksi olen koittanut syöttää jännitettä 1.5V paristolla megan lambdakarvaan (patterin miinus maissa).
Tuotakin tuli koitettua. Oletin kyllä ettei tuota olisi tarvinnut erikseen tehdä kun konfiguraattorissa valitsee lambdatyypin, mutta kun ei pelittänyt, niin sitten tein tuonkin.
Näkeekö jostain "raakana", mitä kyseiseen AD-pinniin tulee?
Niiden kokoa en vielä tarkastanut, mutta eikös ne kuitenkin liity vain anturin signaalin suodattamiseen? Eli kun MS2 piirilevylle tulee jännite läpi, niin ongelman ei pitäisi olla niissä?
Innovaten softaa en ole koittanut, mutta mittarin kanssa pelittää. Samoin jännitearvo liikkuu samalla 0-5V asteikolla, mitä Megan konfiguroinneissakin mainostaa. Mega ei nyt lue mitään jännitetietoa mitä kyseiseen pinniin viedään.
Tuosta jos se on kiinni, niin kyllä olen vaivannut päätäni turhaan!
Harmi vaan etten saa konetta käyntiin ihan heti. Yritin kyllä, mutta eipä lähtenyt. Tulpissa olivat kärkivälit melkein kiinni, ja näköjään männät hajonneet.
Softa on perus B&G MSII. Siinä on muuten kolme erilaista arvoa, EGO, Oxygen sensor ja AFR gauge. Ilmeisesti nuo kaikki sitten alkavat näyttämään vasta kun käy. Tuo selviää sitten myöhemmin.
Jos en ihan väärin muista niin koodi on kirjoitettu siten että se ei edes lue lambda-anturin tietoa ennenkuin kone tosiaan pyörii. Tuolla en tosiaan päätäni vaivaisi ennenkuin koneen on saanut käyntiin.
Mulla teki saman että ei tunessa näyttänyt mitään arvoja ennekuin taistelin softan sisään monta kertaa??? En tiedä sitten oliko jossain asetuksissa vika, vaikka kuinka montakertaa koeilin konfiguraattorin ja calibroinnin.
Extrakoodilla sitten alkoi näyttämään myös lukemat ilman käyntitietoa, B&G:llä tarvitsi kone olla käynnissä että AFR lukemat tuli tuneen.