Sain viriteltyä Megasquirtin kiinni Mitsubishin 2-litraiseen 8-venttiiliseen turbomoottoriin. Käytän alkuperäistä sytytystä ja fyysistä polttoainejärjestelmää eli kaasuläpän yläpuolella on kaksi yhtä isoa suutinta jotka ruokkivat kaikkia sylintereitä. Megasquirtissa on extra koodi 24s9 ja Megatune on 2.25 beta 514.
Sain koneen jopa käymään, mutta muutama asia jäi hämärän peittoon. Laskiessani REQ_FUEL arvoa laskurilla pitääkö käyttää yhden suuttimen kapasiteettia vai kaikkien suuttimien yhteenlaskettua kapasiteettia. Arvon laskentaahan ei nimittäin tunnu vaikuttavan valittu suuttimien määrä. Kone kävi aika hyvin tyhjäkäyntiä vakiolla VE-taulukolla kun annoin suuttimien yhteenlasketun kapasiteetin, mutta onko tämä oikein vai ei. Laskurihan ei ota huomioon suuttimien määrää, joten ei kai se voi silloin laskea mitään arvoakaan yhden suuttimen perusteella?
Toinen ongelma on se etten tiedä varmasti suuttimieni kapasiteettia. Se on oletettavasti noin 550 cc ja nostetun polttoainepaineen kanssa reilut 600 cc, mutta kannattaako tätä edes yrittää viilata oikein vai kompensoida VE-taulukolla? Onko joku alue missä taulukon VE-arvojen olisi hyvä pysyä?
Alkuasetusten tekemisestä
Moderator: Masi_K
Siihen tulee ainoastaan yhden suuttimen tuotto, oletko lukenut ohjeita
http://www.finsquirt.net/manual/5.html
Tuohon laitetaan suuttimien määrä ym. ruutta hoitaa loput.
[/url]

http://www.finsquirt.net/manual/5.html
Tuohon laitetaan suuttimien määrä ym. ruutta hoitaa loput.

Mutta miten voidaan laskea yhden sylinterin tarvitsema polttoainesuihkutusaika jos ei tiedetä montako suutinta sitä ruokkii? Minulla siis 0.5 suutinta per sylinteri... Ei ymmärrä 
Suuttimien määrän muuttaminen tuossa ruudussa toki muuttaa boksin näkemää harmaalla olevaa REQ_FUEL arvoa, mutta miten tuo itse syötetty voidaan muka laskea ilman suuttimien määrätietoa...
Osaisiko joku kertoa millaisia REQ_FUEL arvoja parilitraisissa koneissa on ollut niin tietäisin edes millä hehtaarilla pitäisi liikkua.

Suuttimien määrän muuttaminen tuossa ruudussa toki muuttaa boksin näkemää harmaalla olevaa REQ_FUEL arvoa, mutta miten tuo itse syötetty voidaan muka laskea ilman suuttimien määrätietoa...
Osaisiko joku kertoa millaisia REQ_FUEL arvoja parilitraisissa koneissa on ollut niin tietäisin edes millä hehtaarilla pitäisi liikkua.
Pahoittelen tyhmää kysymystä. Ymmärsin vihdoinkin mitä termillä REQ_FUEL tarkoitetaan. Täältä löytyi hyvä selostus aiheesta:
http://www.msefi.com/msinfo/manual/mfuel.htm
http://www.msefi.com/msinfo/manual/mfuel.htm
Se harmaa REQ_FUEL on siis se arvo jota ruisku käyttää. Nostettu bensanpaine on tarkoituksenmukaista huomioida tuossa REQ_FUEL:ssa, ei kartalla. Näin menetellessä karttaan ei tarvitse koskea ollenkaan jos joskus uudestaan säädät bensanpainetta, tai vaihdat suuttimet eri kokoisiksi, riittää kun laskee REQ_FUEL:n uusiksi. REQ_FUEL sisältää siis tiedon suuttimien koosta suhteessa koneen kokoon.
Bensanpaineen vaikutuksen suuttimen virtaamaan (cc/min) saa seuraavasta kaavasta: f2= Sqrt(Y/X)* f1, jossa f2 on uusi virtaama, f1 vanha virtaama, Y uusi paine ja X vanha paine. Esim. 300cc/min@2,5bar -suutin, nostetaan paine 3bar:iin. Nyt meillä onkin f2= Sqrt(3,0/2,5)*300 = 328cc/min.
Bensanpaineen vaikutuksen suuttimen virtaamaan (cc/min) saa seuraavasta kaavasta: f2= Sqrt(Y/X)* f1, jossa f2 on uusi virtaama, f1 vanha virtaama, Y uusi paine ja X vanha paine. Esim. 300cc/min@2,5bar -suutin, nostetaan paine 3bar:iin. Nyt meillä onkin f2= Sqrt(3,0/2,5)*300 = 328cc/min.