Ei kierroslukutietoa 6-1 pyörällä
Moderator: Masi_K
Ei kierroslukutietoa 6-1 pyörällä
Asensin 36-1 rattaan tilalle 6-1, mutta tällä en saa kierroslukutietoa megalle.
Koodina on 29y4 ja triggaukset olen asettanut A = 4 ja B = 1. wheel decoder routine on 025 style (muistaakseni kokeilin sen toisenkin vaihtarin, ehkä) Tokihan tästä ikkunasta on myös valittuna tuo 6 hammasta ja -1, 2nd = off, dual dizzy mode = Normal. Eikö tämä pitäisi riittää, että saa jo jonkinlaisen kiekkasignaalin megatunessa näkyviin?
Anturina on honeywell halli ja kytkentänä tämä: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... matic1.jpg
Josta tosin jo 390R vastuksen ohitin ja laitoin 380R ylösvedon hallille.
Oskilloskoopilla katsoin, että optolta lähtee varsin mainion näköistä pulssia, joten anturilta siis tulee signaali. Myös tunerstudiolla totesin anturilta jotain tulevan, en vain vielä ole ehtinyt perehtyä tarkemmin, että mitä siitä pitäisi sitten päätellä..
Tänään sitten kokeilin ilman tulppia pyörittää konetta jolloin kierroslukutieto tulikin, eli ilmeisesti kone pyöri sitten sen verran nopeammin. Tulpat paikalleen ja ei megatunen viisari ei värähdäkään. Välillä kokeilin jo 36 pyörällä, jolla kierrostieto edelleenkin tulee.
Koodina on 29y4 ja triggaukset olen asettanut A = 4 ja B = 1. wheel decoder routine on 025 style (muistaakseni kokeilin sen toisenkin vaihtarin, ehkä) Tokihan tästä ikkunasta on myös valittuna tuo 6 hammasta ja -1, 2nd = off, dual dizzy mode = Normal. Eikö tämä pitäisi riittää, että saa jo jonkinlaisen kiekkasignaalin megatunessa näkyviin?
Anturina on honeywell halli ja kytkentänä tämä: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... matic1.jpg
Josta tosin jo 390R vastuksen ohitin ja laitoin 380R ylösvedon hallille.
Oskilloskoopilla katsoin, että optolta lähtee varsin mainion näköistä pulssia, joten anturilta siis tulee signaali. Myös tunerstudiolla totesin anturilta jotain tulevan, en vain vielä ole ehtinyt perehtyä tarkemmin, että mitä siitä pitäisi sitten päätellä..
Tänään sitten kokeilin ilman tulppia pyörittää konetta jolloin kierroslukutieto tulikin, eli ilmeisesti kone pyöri sitten sen verran nopeammin. Tulpat paikalleen ja ei megatunen viisari ei värähdäkään. Välillä kokeilin jo 36 pyörällä, jolla kierrostieto edelleenkin tulee.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 111
- Joined: Mon Jun 04, 2007 21:48
- Location: Vihti
hmm
Jos sulla oli 36/1 pyörä niin miks vaihdoit 6/1?
Re: hmm
Kierroksilla tuli pätkimistä, kiihdytyksessä pari kertaa menee PW:t nollille, joten epäilin, että asentotieto häviää. Olen myös kuullut monelta taholta, että 36 pyörä ei ole toiminut honeywellin kanssa pätkimättä, joten epäilin että vika olisi liian tiheässä triggeripyörässä.xtaaviankka wrote:Jos sulla oli 36/1 pyörä niin miks vaihdoit 6/1?
Nyt täytyy heittää vähän arviostaan, kun ei ole pyörä tässä käsillä. Halkaisija on voisi olla noin 150mm, paksuus 6mm, hammas noin 20mm pitkä, 10mm korkea. Rakoa kokeilin jo suurentaa, ennenkuin skoopilla katselin signaalia, eli on kokeiltu väliltä 1mm - 2.5mm. Skoopilla kuitenkin signaali on ihan jees.. tai siis analogiaskoopilla katsottuna. Huomenna toivottavasti pääsee digidigillä tutkimaan vielä niin, että saa koko kierroksen ruudulle. Itseasiassa pyörä on samoilla mitoilla, kuin 36-1, mutta vain harvemmilla ja pidemmillä hampailla.teg wrote:Kerroppas triggeripyörän speksit; halkaisija, materiaalinvahvuus, hampaan syvyys, hampaan pituus, kolon pituus.
Alan nyt kallistua sen teorian kannalle, jonka mukaan pyörintänopeus heittelisi startatessa niin, että mega ei enää ymmärrä signaalia. Ekasta viestistä muuten unohtui varsin oleellinen asia, nimittäin ehdin jo ajaa 6-1 pyörällä muutaman km lenkin hakemaan ajoituslamppua. Seuraavana päivänä auto ei sitten enää käynnistynyt kuin 36 pyörällä. Nyt kun aattelee, niin kone on ollut silloin lämmin, kun heitin 6-1 pyörän ekan kerran paikalleen ja luultavasti pyörinytkin herkemmin...?
Edelleen ongelmia 6-1 kanssa. Auto siis lähtee nyt kyllä hyvin käyntiin, mutta kierroslukutieto alkaa pätkiä valtavan putkessa paukkumisen säestyksellä, kun yrittää nostaa kierroksia. Oikein hitaasti nostamalla kiertää hyvällä tuurilla yli 5k. Logissa näkyy näissä kohdissa rpm-signaalissa piikkejä alaspäin. Tyhjäkäynniltä kärsii hieman kaasutella, mutta yli 2500 alkaa pätkiminen.
Nyt on 024 style käytössä, ei vaikutusta. Anturissa ilmarakoa 1mm ja anturiteline 10mm lattaa, ei pitäisi päästä resonoimaan.
Nyt on 024 style käytössä, ei vaikutusta. Anturissa ilmarakoa 1mm ja anturiteline 10mm lattaa, ei pitäisi päästä resonoimaan.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 111
- Joined: Mon Jun 04, 2007 21:48
- Location: Vihti
Triggeripyörä
Tarkistappa vielä toi ylösvetovastuksen koko triggeripyörälle. Foordi käyttää ISOA 36/1 hammastusta vauhtipyörän ulkokehällä, jos se toimii ford eec.ssä pitäisi se saada toimimaan megassakin =). Tosin anturi on VR ja sytkä mikä on. Olis ollut sellainen kuva sytkästä, että jos hukkaa anturitiedon niin on muistissa se edellinen lukema ja ottaa sen mukaan. Saiskohan ton muistin väsättyä näihin muihinkin?
Laitoinpa 36-1 kiekon kokeeksi takaisin ja enää ei toiminut silläkään pätkimättä, eli jokin muutos kai korjannut tilannetta vielä huonompaan suuntaan. No nyt sitten R10 -> 150R, C12 ->220nF ja 270R ylösveto 5 volttiin ja alkoi toimia niin, että kävin oikein koeajolla, eikä mitään pätkimistä ollut havaittavissa. Huomenna kokeilen sitten vielä harvemmalla hammastuksella.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Sulla on sitten ollut tuuria. Honeywellin datalehdestä ne minimivaatimukset löytyy ja ilmeisesti se sun kiekko menee niiden sisään. Mä olen pitänyt tuota nyrkkisääntönä että kaksi hammasta ei saa olla anturin alla yhtä aikaa. Noita triggerikiekkovaihtoehtoja on kuitenkin niin paljon että aina on löytynyt sopiva halkaisija/hammasmäärä-yhdistelmä. CADilla on helppo tehdä polttokuva millevaan kiekolle.jake74 wrote: 2 hammasta anturin alla ja mulla ainakin toimii
Nyt on muutama päivä ajeltu 36-1 pyörällä, kun en nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa enää harvempaa tilalle. Hampaat on melko lyhkäset, joten rakoa on reilusti. Voi olla että 6-1 tulee vielä kokeiltua, koska muutaman kerran tuli tasakaasulla ajettaessa satunnaisesti nykäys, aivan kuin kierroslukusignaali olisi pätkäissyt. Rajottajalle saakka toimi kyllä kiihdytyksissä nyt hyvin.