Mega nykii silloin tällöin...
Moderator: Masi_K
Onko sinulla valittu Secondary Fuel Load : Alpha-N vai?
Pikaisesti katsoin Login, siinä RPM välillä aaltoili noin 90 rpm-mällä. Oliko toi just se nykiminen?
Katso Realtime Display mikä siellä hyppii ja säädä sen mukaan.
Näyttäisi siltä että menee säätämällä..
Pikaisesti katsoin Login, siinä RPM välillä aaltoili noin 90 rpm-mällä. Oliko toi just se nykiminen?
Katso Realtime Display mikä siellä hyppii ja säädä sen mukaan.
Näyttäisi siltä että menee säätämällä..
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Secondary fuel load: disabled <-- näin mulla.
Tuossa logissa on 3 markkeria jotka on just niitten nykäsyjen kohilla eli heti kun tunsin nykäsyn niin painoin palkkia. En tuohon kaikkia nykäsyjä merkinnyt, kun piti keskittyä ajamiseenkin.
Mutta siis vastauksena kysymykseen, siinä yhessä kohdassa missä oli about 90 rpm heitto, niin siinä tuntui nykäsy, mutta kuten muista markereista näkyy, niin niitä ennen ei välttämättä ole edes noin suurta heittoa kiekoissa, pientä epätasaisuutta näkyy kuitenkin.
Jos vaan kelit sallii, niin huomenna ajamaan ja katon tuota real-time displaytä jos siinä vaikka jotain näkyisi. Eikös siihen jonkinnäköinen "varjo" jää jos jokin piikkiarvo näkyy? En ole tuota oikein tähän mennessä käyttänyt...
mutta katotaan huomenna lisää, että mitä pitää säätää...
Tuossa logissa on 3 markkeria jotka on just niitten nykäsyjen kohilla eli heti kun tunsin nykäsyn niin painoin palkkia. En tuohon kaikkia nykäsyjä merkinnyt, kun piti keskittyä ajamiseenkin.
Mutta siis vastauksena kysymykseen, siinä yhessä kohdassa missä oli about 90 rpm heitto, niin siinä tuntui nykäsy, mutta kuten muista markereista näkyy, niin niitä ennen ei välttämättä ole edes noin suurta heittoa kiekoissa, pientä epätasaisuutta näkyy kuitenkin.
Jos vaan kelit sallii, niin huomenna ajamaan ja katon tuota real-time displaytä jos siinä vaikka jotain näkyisi. Eikös siihen jonkinnäköinen "varjo" jää jos jokin piikkiarvo näkyy? En ole tuota oikein tähän mennessä käyttänyt...
mutta katotaan huomenna lisää, että mitä pitää säätää...
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Laita isomman konkkan RPM suodattaman. Minulla pyörässä 220nF tuntunut sopivalta.Purtsi wrote:no ei kyllä tullut huomattua real time displayssä mitään piikkejä ajon aikana vaikka sitä nykinää olikin havaittavissa. hyvin hämärää...
Toi koodi allerginen kaikille pienellekin asioille verrattune HigRes versioon.
Mutta on silti ylivoimainen tähän mennessä mitä nyt tullut testattua omassa autossa, ainakin 5llä eri koodilla ja 2lla eri kontrolleriversiolla.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Nyt kun vielä kerrot, että mihin kohtaan levyllä tuo konkka tulee, niin se auttaisi aika paljonkamski wrote:Laita isomman konkkan RPM suodattaman. Minulla pyörässä 220nF tuntunut sopivalta.Purtsi wrote:no ei kyllä tullut huomattua real time displayssä mitään piikkejä ajon aikana vaikka sitä nykinää olikin havaittavissa. hyvin hämärää...
Toi koodi allerginen kaikille pienellekin asioille verrattune HigRes versioon.
Mutta on silti ylivoimainen tähän mennessä mitä nyt tullut testattua omassa autossa, ainakin 5llä eri koodilla ja 2lla eri kontrolleriversiolla.


Eli huomenna taas partcoon. alkaa tulemaan tuo reitti sinne pikkuhiljaa tutuksi =)
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Tässä vilkaisin msg. ja huomasin että kyseinen nykiminen loppu kun säädät kaikki asiat kohdalle.
Lista on pitkä mutta aloita vaikka Lambda asetuksista, tarkista Alpha-N asetukset koska ne menee vieläkin mapin mukaan,(miksi Alpha-N pitä käyttä)?? AFR taulukko, sitten VE taulukossa parantamisen vara.
Lista on pitkä mutta aloita vaikka Lambda asetuksista, tarkista Alpha-N asetukset koska ne menee vieläkin mapin mukaan,(miksi Alpha-N pitä käyttä)?? AFR taulukko, sitten VE taulukossa parantamisen vara.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Logissa tosiaan tuo lambda-arvo näyttää puutaheinää, mutta megan mittari näyttää samaa kuin ulkoinen mittarikin. Jostain kumman syystä logiin ei tallennu sama tieto. 
- AFR-taulukkoa en käytä lainkaan, koska EGO control ei ole päällä. Kytken tuon päälle mahdollisesti vasta sitten, kun saan ve-kartan suht kuntoon joka tosiaan vielä vähän raakile, kun noita säätökilometrejä ei ole kovin paljoa alla.
- Alpha-N on käytössä, koska noitten läppärunkojen kanssa speed-densityllä en saanut tuota toimimaan tuonkaan vertaa. Mappia tuokin tosiaan käyttää, koska siellä on multiply map päällä (vakioasetus). Eka yritys tehdä bensakartta ilman multiply mappia meni ihan reisille, sillä afr meni joko ihan liian rikkaalle tai laihalle yhden arvon heitolla ve-taulussa. Tuon kartan tekemisen tutkimiseen olen tässä nyt kuluttanut aikaa ja ja koetan saada jotain järkeä siihen, että miten siihen saisin toimivat arvot...

- AFR-taulukkoa en käytä lainkaan, koska EGO control ei ole päällä. Kytken tuon päälle mahdollisesti vasta sitten, kun saan ve-kartan suht kuntoon joka tosiaan vielä vähän raakile, kun noita säätökilometrejä ei ole kovin paljoa alla.
- Alpha-N on käytössä, koska noitten läppärunkojen kanssa speed-densityllä en saanut tuota toimimaan tuonkaan vertaa. Mappia tuokin tosiaan käyttää, koska siellä on multiply map päällä (vakioasetus). Eka yritys tehdä bensakartta ilman multiply mappia meni ihan reisille, sillä afr meni joko ihan liian rikkaalle tai laihalle yhden arvon heitolla ve-taulussa. Tuon kartan tekemisen tutkimiseen olen tässä nyt kuluttanut aikaa ja ja koetan saada jotain järkeä siihen, että miten siihen saisin toimivat arvot...
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Tarkista asetus: Secondary Fuel Load, mitä siellä oikein tapahtuu.
Login mukaan AFR koko ajan 9 - 9.5 Kohta joudut puhalluspillillä puhdistaman lambdan.
Oletko Conffanut Megatune oikeille palikoille -Lambda , anturit, Alpha-N asetukset että Megatune näyttää arvot oikein.
Kun säädät auton: muuta yksi asia kerralla jos et ole varmaa mitä olet tekemässä. Tässä on vähän apuja.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/
Login mukaan AFR koko ajan 9 - 9.5 Kohta joudut puhalluspillillä puhdistaman lambdan.
Oletko Conffanut Megatune oikeille palikoille -Lambda , anturit, Alpha-N asetukset että Megatune näyttää arvot oikein.
Kun säädät auton: muuta yksi asia kerralla jos et ole varmaa mitä olet tekemässä. Tässä on vähän apuja.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Niin, kuten aiemmin jo kirjoitin, niin tuo secondary fuel load on disabloitu joten ei ole käytössä. Onko siinä vielä jotain muuta tarkistettavaa?kamski wrote:Tarkista asetus: Secondary Fuel Load, mitä siellä oikein tapahtuu.
Login mukaan AFR koko ajan 9 - 9.5 Kohta joudut puhalluspillillä puhdistaman lambdan.
Oletko Conffanut Megatune oikeille palikoille -Lambda , anturit, Alpha-N asetukset että Megatune näyttää arvot oikein.
Kun säädät auton: muuta yksi asia kerralla jos et ole varmaa mitä olet tekemässä. Tässä on vähän apuja.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/

Kyllä nuo lambdan arvot pyörivät mulla tuolla 12-16 välillä mittarista (erillinen suoraan lc-1:een kytketty sekä megatunen mittari) katsottuna. Tulpatkin olen katsonut ja niistä olen voinut todeta saman, että ei siellä liian turhan rikkaalla mennä koska eivät todellakaan ole noen kyllästämät. Jos oikein muistan, niin calibroin tuon lambdan 0.5V mukaan jotta sain sen näyttämään samaa kuin erillinen mittari.
Muut anturit on kyllä konffattu että näyttää oikein. Samoin nuo alpha-n yms asetukset on jo aikaisemmit katsottu noilta msextran sivuilta et miten pitäisi laittaa.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Purtsi wrote:Niin, kuten aiemmin jo kirjoitin, niin tuo secondary fuel load on disabloitu joten ei ole käytössä. Onko siinä vielä jotain muuta tarkistettavaa?kamski wrote:Tarkista asetus: Secondary Fuel Load, mitä siellä oikein tapahtuu.
Login mukaan AFR koko ajan 9 - 9.5 Kohta joudut puhalluspillillä puhdistaman lambdan.
Oletko Conffanut Megatune oikeille palikoille -Lambda , anturit, Alpha-N asetukset että Megatune näyttää arvot oikein.
Kun säädät auton: muuta yksi asia kerralla jos et ole varmaa mitä olet tekemässä. Tässä on vähän apuja.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/![]()

Secondary: disabled on ihan yes kun käytät 1VE
Ei muuta kun uutta Logia taas ajamaan.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Tuota, ehkä tyhmä kysymys, mutta miten tuosta logista käy ilmi, että mulla ei ois alpha-n käytössä?
Huomenna ois tarkoitus käydä taas lenkkiä ajamassa, mutta nyt pitäisi jotain muutoksia kokeilla, mutta nuo asetukset jotka edellä jo kerroin, ovat olleet voimassa noissa logeissa joita olen upannut.
Kai se seuraava ois sitten sen ve-kartan teko ilman multiply mappia? järkky homma muuten...
Huomenna ois tarkoitus käydä taas lenkkiä ajamassa, mutta nyt pitäisi jotain muutoksia kokeilla, mutta nuo asetukset jotka edellä jo kerroin, ovat olleet voimassa noissa logeissa joita olen upannut.
Kai se seuraava ois sitten sen ve-kartan teko ilman multiply mappia? järkky homma muuten...
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 111
- Joined: Mon Jun 04, 2007 21:48
- Location: Vihti
Eiks suuntaa
Eiks suuntaa antavan kartan saa tehtyä ihan megatunellakin?
Re: Eiks suuntaa
Jos tuota 'generate table' toimintoa tarkoitat, niin aikasta kauas se kyllä edes suuntaa antavasta jää. muotokin on väärä.xtaaviankka wrote:Eiks suuntaa antavan kartan saa tehtyä ihan megatunellakin?
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Vaikeasti selitettynä: sinun Logista näki sillä tavalla, TPS on vaikkapa 0 ja VE taulukossa "säätöpiste" seuraa MAPpia. Vaikka kuinka tps asteikko laitettu sinne VE karttaan. Onko lie Configuration virhe?Purtsi wrote:Tuota, ehkä tyhmä kysymys, mutta miten tuosta logista käy ilmi, että mulla ei ois alpha-n käytössä?
Huomenna ois tarkoitus käydä taas lenkkiä ajamassa, mutta nyt pitäisi jotain muutoksia kokeilla, mutta nuo asetukset jotka edellä jo kerroin, ovat olleet voimassa noissa logeissa joita olen upannut.
Kai se seuraava ois sitten sen ve-kartan teko ilman multiply mappia? järkky homma muuten...
TunerStudiolla niitä karttoja kannattaa hakata ettei menisi koko päivä säädettäessä/muuttaa arvoja. Kaikki ohjeet löytyy netistä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Uskoisin, että tuo johtuu täysin siitä, että mulla oli tuo multiply map valittuna. Nyt kun sen otan pois, niin mappiarvoa ei kaiken järjen mukaan enää käytetä missään.
Tässä just noita ve-kartan arvoja alustavasti laskeskelen exceliin ja kattelen matsia. Jännä peli muuten. Pitää tuohon tuohon Tunerstudioonkin tutustua, tähän mennessä olen käyttänyt vain megatunea.
Tässä just noita ve-kartan arvoja alustavasti laskeskelen exceliin ja kattelen matsia. Jännä peli muuten. Pitää tuohon tuohon Tunerstudioonkin tutustua, tähän mennessä olen käyttänyt vain megatunea.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Re: Eiks suuntaa
Voi tehdä mutta on tosiaan aika karkea sellainen,. Mahtaako lähteä edes käyntiin?xtaaviankka wrote:Eiks suuntaa antavan kartan saa tehtyä ihan megatunellakin?
Kokeilin joskus tehdä vähän eri esiarvoilla ja kyllä se sinne päin onnistui kun tiesi noin suunnilleen miltä pitää näyttää noi VE arvot. Siitä vaan harjoittelemaan ei se rikki menee. Muista vaan ottaa ensin talteen toimivat msg. asetukset.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Näet heti Megatunesta minkään mukaan mennään. Jos TPS on 0 ja VE taulukossa kuormituspiste huitelee jossain 40 Pkl niin kannattaa huolestua.Purtsi wrote:Uskoisin, että tuo johtuu täysin siitä, että mulla oli tuo multiply map valittuna. Nyt kun sen otan pois, niin mappiarvoa ei kaiken järjen mukaan enää käytetä missään.
Tässä testailin uutta +3.0.0 koodia niin siinäkin TPS ohjaus onnistui kivuttomasti.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Ei tuon TunerStudion käyttö multa mitenkään liian lupaavasti alkanut. Kone kaatuili pariin otteeseen lyhyen ajan välillä kun säädin konetta sitä kautta. Näin ei siis aiemmin ollut käynyt.
Sen verran mitä tuossa ehdin ajamaan ykkösellä tietä edestakaisin (olisi edes tasainen pitkä tie eikä mäkeä, niin helpottais säätämistä), niin on kyl aikamoista säätämistä tuon kartan kanssa. Noh, se vaan vaatii pirusti työtä että sen saisi ajokuntoon. Ja itteasiassa tunsin saman vanhan nykäyksenkin, mutta se kyllä saattaa täysin johtua ve-kartasta joka on vain sinnepäin.
Sen verran mitä tuossa ehdin ajamaan ykkösellä tietä edestakaisin (olisi edes tasainen pitkä tie eikä mäkeä, niin helpottais säätämistä), niin on kyl aikamoista säätämistä tuon kartan kanssa. Noh, se vaan vaatii pirusti työtä että sen saisi ajokuntoon. Ja itteasiassa tunsin saman vanhan nykäyksenkin, mutta se kyllä saattaa täysin johtua ve-kartasta joka on vain sinnepäin.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Joopajoo. Tunerstudio kaatuu aina kun se on yhteydessä megaan. Pitänee jostain koettaa kaivaa tietoja, että mikä siinä voisi olla vialla...
Jotenkin en vaan saa tuota karttaa ilman multiply mappia toimimaan käytännössä yhtään. Joko multa on jäänyt jotain huomaamatta tai sitten vaan heitän vääriä arvoja kehiin, mutta yleisesti ottaen sitä ollaan joko liian rikkaalla tai liian laihalla. Puolitin itteasiassa req_fuelinkin, jotta sain enemmän numeroita käyttöön kartassa jolloin säätäminen periaatteessa pitäisi helpottua, mutta tuskaa se on silti. sitten kun välillä saa tyhjäkäynnin toimimaan ja pystyy vähän antamaan kaasua ja sammutan koneen ja käynnistän hetken päästä uudestaan, niin eipäs se enää samoilla ve-kartan arvoilla toimikaan.
Alkaa tosiaan vaikuttamaan siltä että haen vikaa ihan väärästä paikasta tällä hetkellä tai ainakin väärin metodein..
Jotenkin en vaan saa tuota karttaa ilman multiply mappia toimimaan käytännössä yhtään. Joko multa on jäänyt jotain huomaamatta tai sitten vaan heitän vääriä arvoja kehiin, mutta yleisesti ottaen sitä ollaan joko liian rikkaalla tai liian laihalla. Puolitin itteasiassa req_fuelinkin, jotta sain enemmän numeroita käyttöön kartassa jolloin säätäminen periaatteessa pitäisi helpottua, mutta tuskaa se on silti. sitten kun välillä saa tyhjäkäynnin toimimaan ja pystyy vähän antamaan kaasua ja sammutan koneen ja käynnistän hetken päästä uudestaan, niin eipäs se enää samoilla ve-kartan arvoilla toimikaan.
Alkaa tosiaan vaikuttamaan siltä että haen vikaa ihan väärästä paikasta tällä hetkellä tai ainakin väärin metodein..
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Kuatuminen voi ep johtua, koska vanha MegaTune kummittele läppärissä. Taikka Com puskuri liian suuri. Ota talteen parhaitten toimivat msg. ja poista Megatune.
TunerStudiossa on myös lambda asetukset, valitse oikea valikosta.
Sitten suosittelen että annat lambdan säätä seokset.
TunerStudiossa on myös lambda asetukset, valitse oikea valikosta.
Sitten suosittelen että annat lambdan säätä seokset.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Pitääkin tuo megatune tuolta heivaa mäkeen ja asentaa kaikki uusiksi ja testata sitten.
Sen mitä eilen ehdin kokeilemaan, niin tuo tunerstudio kyllä löysi samantien oikeat asetukset tuolle lc-1:lle ja näytti oikeita arvoja ilman mitään kikkailuja. Nyt kun vaan saisin sen pysymään käynnissä, niin hyvä
Sen mitä eilen ehdin kokeilemaan, niin tuo tunerstudio kyllä löysi samantien oikeat asetukset tuolle lc-1:lle ja näytti oikeita arvoja ilman mitään kikkailuja. Nyt kun vaan saisin sen pysymään käynnissä, niin hyvä

MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Noniin, nyt näkyy logissa lambdan arvotkin kerrankin oikein 
tuossa nyt logia ekasta testilenkistä tältä päivältä:
MSQ
Datalog
edit: kyllä tuo tunerstudio kaataa koneen vieläkin vaikka megatune on tuolta taustalta heivattu mäkeen..

tuossa nyt logia ekasta testilenkistä tältä päivältä:
MSQ
Datalog
edit: kyllä tuo tunerstudio kaataa koneen vieläkin vaikka megatune on tuolta taustalta heivattu mäkeen..

MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Äsken testasin ajaa afr targetit päällä ja voin sanoa, että liikkui ihan kivasti. vähän nyki, mutta se nyt ei ollut yllätys.
Logiakin otin, mutta tunerstudio kaatoi koneen kesken login ottamisen. Taidampas asentaa koneelle linukan ja kokeilla josko sillä pysyis kone pystyssä tunerstudion kanssa...
Logiakin otin, mutta tunerstudio kaatoi koneen kesken login ottamisen. Taidampas asentaa koneelle linukan ja kokeilla josko sillä pysyis kone pystyssä tunerstudion kanssa...
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Nyt vaikuttais siltä että tunerstudion sain pelittämään. Piti vaihtaa system32/drivers kansioon yks vanhempi filu joka hoitaa tuota rs232-porttia tai adapteria.
Ja tuossa nyt uusimmat logit:
MSQ
Datalog
Ja juu, toimii se kyl nyt vähän tasaisemmin. pientä nykimistä on kyl vielä havaittavissa...
Ja tuossa nyt uusimmat logit:
MSQ
Datalog
Ja juu, toimii se kyl nyt vähän tasaisemmin. pientä nykimistä on kyl vielä havaittavissa...
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Itselläni sekos kierroslukusignaali ihan täysin ja heittelehti 2000-6000 kun kierroksia sai yli 1500... 4krpm jälkeen toimi taas normaalisti.
Signaali oli otettu suoraan puolan miinuksesta ja häiriöt hävis täysin kun sai puolan pois välistä tekemästä häiriötä.
Mega ottaa kierroslukutiedon nyt siis puolan miinuksesta mutta puola ei ole enää välissä, linjaan piti vaan kehittää kuormaa puolan tilalle jotta kierrosluku näkyy. Toistaiseksi toimii hyvin.
Signaali oli otettu suoraan puolan miinuksesta ja häiriöt hävis täysin kun sai puolan pois välistä tekemästä häiriötä.
Mega ottaa kierroslukutiedon nyt siis puolan miinuksesta mutta puola ei ole enää välissä, linjaan piti vaan kehittää kuormaa puolan tilalle jotta kierrosluku näkyy. Toistaiseksi toimii hyvin.