bmw m52b28 sytyn ohjaus..

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
fraatti
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Mar 14, 2005 11:20

bmw m52b28 sytyn ohjaus..

Post by fraatti »

Elikäs olisi m52b28 motti menossa e30 pellin alle ja alkuperäinen boksi jää pois laskuista käynnistykseneston takia...

Joten megasquirt tulee huolehtimaan koneen sielunelämästä.. koneessa on 60-2 hampainen triggeripyörä ja vr-tyyppinen sensori vakiona.. tähän sitten pitäisi kehitellä jotain.. kuinkas toi saadaan pelaamaan?

Sytytyksestä on huolehtinut kuusi puolaa ja nyt ne täytyisi saada toimimaan wasted sparkkina..

Syttyyksiköiksi olen ajattellut näitä http://www.hueco.de/AECatalog/index.php ... tentmode=3

eli bosch 0227100203 jossa on kolmen puolan ohjaus.. eli miten moinen pistetään pelaamaan.. kaksi yksikköä ja mega ohjaamaan kahta kanavaa yhtäaikaa?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Kyseisen linkin sytytysmoduulissa (l. Hugon '203' Bosch replacement) näyttäisi olevan kolmen muuntajan/puolan ohjaus, joten yksi sytytysyksikkö ja yksi kuusisylinterisiin tarkoitettu waste spark muuntaja riittää.

Waste spark tyyppisessä järjestelmässä tuotetaan kipinä kahteen sylinteriin kerrallaan (waste spark = 'tuhlataan' pakotahdissa olevaan sylinteriin).

Muuntajaan varatusta sähköenergiasta kuitenkin suurin osa (tyypillisesti n. 90 %) kohdistuu työtahdin alaiseen sylinteriin.

Sytytysjärjestyksestä riippuu mitkä kaksi sylinteriä saavat kipinän samasta muuntajan käämipiiristä.

Eräs tällainen järjestys voisi olla esim.

Muuntajan käämipiiri -> sylinterit.

1 -> sylinterit 1 ja 3
2 -> -//- 2 ja 4
3 -> -//- 5 ja 6.

M52B28 moottori lienee kampikulman ja pyörintänopeuden tunnistimeltaan vastaava (eli sama 60-2 pulssipyörä) kuin M20B25 moottorissa johon olen Genboard (Vems 3.2) ohjainta adaptoimassa.

B25 moottorissa YKK on 15 hampaan laskevalla reunalla, eli triggeri asetus 88 ast. ennen yläkuolokohtaa.

Pulssipyörän muut tiedot, jotta voit verrata:

halkaisija 215 mm.
hammas 4.5 mm, väli 7 mm.
15:sta hampaan laskeva reuna 165.5 mm.
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

Benkku wrote:Kyseisen linkin sytytysmoduulissa (l. Hugon '203' Bosch replacement) näyttäisi olevan kolmen muuntajan/puolan ohjaus, joten yksi sytytysyksikkö ja yksi kuusisylinterisiin tarkoitettu waste spark muuntaja riittää.
Waste spark muuntaja, minkälaisesta komponentista tuossa on kyse ? Osanumeroa, kuvaa, linkkiä ?

Petteri
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Vaikkapa tällainen

http://www.hueco.de/AECatalog/index.php ... tentmode=3

tai esim...

jompikumpi Boschin valmiste...

0 221 503 002, 0 221 503 010

Oheisesta viestiketjusta löytyvien linkkien takaa saattaa löytyä kuvia.
viewtopic.php?t=182

Toisaalta kyseisen moottorin ohjaukseen voisi Genboard pohjainen ECU (Vems) olla parempi vaihtoehto.
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

=Sytytyspuola - "länsirintamalta ei mitään uutta"

Petteri
fraatti
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Mar 14, 2005 11:20

Post by fraatti »

Eli tossa kyselin nimenomaan sitä että voiko käyttää alkuperäisiä puolia hukkakipinänä.. eli ajaa COP-puolia hukkakipinänä..

Sen kyllä tiedän että hukkakipinä puolat + yksikkö on toimiva ratkaisu mutta tosiaan saisi konehuoneen paljon siistimmäksi jos ei tarvitsisi vedellä tulpanjohtoja ympäriinsä.. eikä tietysti tarvisi ostaa puolapakettia..

Ajattelin kyllä käyttää tuota megasquirtnsparkia sen laajan käyttäjäkunnan takia.. ja tuossa edellisessä laitteessakin se oli ajossa reilu 10tkm kunnes auto varastettiin..

M52:ssa tuo triggeripyörän pitäsi olla tuolla kampikammiossa kampiakselissa suoraan kiinni.. kone on vielä tuolla raadossa kiiinni ja sitä ei ole sen kummemmin tullut tutkittua..
tuossa olisi siitä dokumanttia.. http://www.eskimo.com/~dalus/bmw/e36/te ... /M52-3.GIF

Entäs onko varmaa tietoa onko vanos portaaton vai päällä/pois? Ainakin kytkentäkaavioissa sinne magneettiventtiilille menee vain kaksi johtoa ja toinen niistä on suoraan puolan plussassa ja maa tulee boksilta.. ja öljynpainehan sitä akselia kääntelee.. joten luulisi että se on vain kaksiasentoinen.. tossa kuva venttiilin aukioloaikojen muuttumisesta..
http://www.eskimo.com/~dalus/bmw/e36/te ... /M52-6.GIF

Millaista kytkentää porukka on käyttänyt että on saanut tuon vr-tyypin anturi pelaamaan?

edit vanos on päällä/pois.. olis itse kirjoitellut joskus m50tu koneesta joskus "kaksivaiheinen 25 kampiakselin astetta säätyvä imunokkaakseli" m52:ssa näyttää tuo akseli kääntyvän vain tuon 20astetta.. olisiko sitten haluttu että osat kestävät pitempään ja näin pienennetty akselin liikettä..

Ja jos joutuu puolat vaihtamaan niin tuossa linkki tonne puolan(0 221 503 002) spekseihin http://www.bosch-motorsport.de/de/aktua ... ls/3x2.pdf
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

Tästä on lähtenyt KariM:n postaus pois, toivottavasti saadaan takaisin.

Hieman asiaan liittyen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html
Aivan alareunassa "Driving the coil(s)".

Petteri
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

En muista enää aivan tarkkaan mitä tuli kirjoitettua :/

MSefillä on parhaillaan käynnissä threadi jossa on puhetta bemarin COP-puolista että josko ne sisältäisivät itsessään vahvistinasteenkin, eli olisivat TTL-tasoisina suoraan MS:iin kytkettävissä. Ei vielä selvinnyt. Voin kaivella linkin illemmalla jos ei joku sitä tässä välissä löydä.
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

Tuossa: http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9345 , mutta eikö tuo vaihtoehto/mahdollisuus myös tyrmättiin samassa threadissä?

Petteri
fraatti
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Mar 14, 2005 11:20

Post by fraatti »

tuossa olisi puolien kytkentä alkuperäisellä ruiskulla..

http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/B ... S/2431.pdf

Mikähän tuo vastus on tuolla vasemmassa alakulmassa?
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Ei toi russia auennut.
Mutta, onko puolien numero 1748017 (nämä ainakin M5-99)?
Niihin käppyröitätässä, joista latausajaksi tulisi about 3ms.
Ja eivät siis sisällä päätettä.

Toimineehan tuo hukkakipinäkäyttö, mutta tehoa kuluu kaksinkertainen määrä. Lämmittääkö se sitten liikaa.... ei tietoa.
Hieman asiaan liittyen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html
Aivan alareunassa "Driving the coil(s)".

Petteri
Jos meinasit VB921 juttua, niin sehän on about sama, kun mun ehdottelema "halpa pääte".
tonnikala
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Tue Jul 12, 2005 14:17

Post by tonnikala »

KariM wrote:En muista enää aivan tarkkaan mitä tuli kirjoitettua :/

MSefillä on parhaillaan käynnissä threadi jossa on puhetta bemarin COP-puolista että josko ne sisältäisivät itsessään vahvistinasteenkin, eli olisivat TTL-tasoisina suoraan MS:iin kytkettävissä. Ei vielä selvinnyt. Voin kaivella linkin illemmalla jos ei joku sitä tässä välissä löydä.
BMW:n ohjainyksiön sisällä on joka puolalle oma fetti joka maadoittaa "linjaa" tarpeen mukaan. Puolassa on kolme nastaa: +12v ensiökäämille, toisiokäämin maadoitus ja ensiökäämin toinen pää (=maa, boksilta). Näin ainakin M50B25 koneessa.
Post Reply