Suzuki GS500E -00 moottoripyörän squirttaus

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
keitsi
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Thu Apr 29, 2010 18:30
Location: Oulu

Suzuki GS500E -00 moottoripyörän squirttaus

Post by keitsi »

Haaveena olisi joskus squirtata toi mopedini, eli Suzuki GS500E -00.
Tarkoituksena ainoastaan nykyaikaistaa ruiskutekniikka, ei niinkään lisähepat kiinnosta, vaikka ei niistäkään haittaa ole (esim. lisävääntö alakierroksille olisi tervetullut).

Mitähän tuosta vois olla hyötyä?
- Toimintavarmuus?
- Ei tarvetta lämmittää niin pitkään moottoria ennen liikkeellelähtöä? GS500E on melkonen vilukissa tuon suhteen, käynti on kunnollinen vasta n. 3 - 5 minuutin huudatuksen/ajon jälkeen. (GS500E:n ominaisuus)
- Kenties parempi käynti tyhjäkäynnillä
- Parempaa vääntöä alakierroksille?

Mitähän kaikkea pitäisi pyörästä muuttaa?
Mitä kaikkia osia tarvisi hommata? Mistä niitä saa?
Tarviiko sytytystä muuttaa?

Entäs kuinka haastava homma olisi?
Elektroniikasta ymmärrän paljonkin (ohjelmoin mikrokontrollereja yms), piirilevyn juottelu ei ongelma.
Moottoritekniikassa en nyt kovin tietävä ole, mutta saan kyllä tarvittaessa projektiin apua ja neuvoja. Mitähän kaikkea pitäisi itseopiskella, että homma luonnistuu?

Purkukuvia GS500E kaasarista: http://www.gstwin.com/carb_work.htm
Wikipedian artikkeli mistä pyörän perustiedot: http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_GS500
EDIT: Löysinpäs tälläisen blogin, erittäin mielenkiintoinen: http://www.blogger.com/feeds/5058816840 ... ts/default
Last edited by keitsi on Thu Apr 29, 2010 23:59, edited 1 time in total.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Suzuki GS500E -00 moottoripyörän squirttaus

Post by Vauhtivaunu »

keitsi wrote:Mitähän kaikkea pitäisi itseopiskella, että homma luonnistuu?
Jos tuosta aluksi:
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Suzuki GS500E -00 moottoripyörän squirttaus

Post by ArttuH »

keitsi wrote: Mitähän tuosta vois olla hyötyä?
- Toimintavarmuus?
- Ei tarvetta lämmittää niin pitkään moottoria ennen liikkeellelähtöä? GS500E on melkonen vilukissa tuon suhteen, käynti on kunnollinen vasta n. 3 - 5 minuutin huudatuksen/ajon jälkeen. (GS500E:n ominaisuus)
- Kenties parempi käynti tyhjäkäynnillä
- Parempaa vääntöä alakierroksille?
Toimintavarmuus riippuu kokolailla asennuksen ja käytettyjen osien laadusta. Parhaimmillaan voi olla jopa vähän parempi kuin hyväkuntoisilla kaasareilla, keskimääräisellä asennustyylillä jäädään varmaan jonkun verran jälkeen hyvien kaasarien luotettavuudesta.

Kylmäkäynti saattaa vähän parantua, mutta ei kovin paljon. Megan lämmitysrikastukset ei ole ihan niin kehittyneet, että niillä saisi kylmän koneen toimintaa täysin virheettömäksi kaikissa tilanteissa. Ja varoituksena on sanottava, että kylmäkäynnin säädöt on monesti hankalin osuus säätöprosessista.

Tyhjäkäyntiä saattaa saada vähän nätimmäksi etenkin jos siinä on toivomisen varaa kaasareilla.

Alavääntöä voi hyvinkin saada lisää, ainakin mulla tuossa GSX:ssä ero oli ihan tuntuva.
Mitähän kaikkea pitäisi pyörästä muuttaa?
Mitä kaikkia osia tarvisi hommata? Mistä niitä saa?
Tarviiko sytytystä muuttaa?
Tarvitset:
-Megan
-Läppärungot ja suuttimet. Kätevintä hommata jonkun muun pyörän läppärunkopaketti, jossa tulee mukana suuttimet ja TPS-anturi. Kannattaa etsiä paketti, jossa kurkkujen väli on valmiiksi oikea tai sitten kurkut on erotettavissa toisistaan välin muuttamista varten. Sopiva kokoluokka hihasta ravistaen olisi 34-38mm. Yksi kelvollinen vaihtoehto on GSX-R600 01-03, tämän läppärunkoja löytyy aika hyvin ainakin e-baysta.
-Imuilman ja koneen lämpöanturit
-Bensapumpun ja paineensäätimen
-Piuhaa, letkua, liittimiä ja kaikenlaista muuta pikkutarviketta enemmän kuin uskotkaan.

Siinä taisi olla olennaisimmat. Vakiosytkä menee hyvin. Karkeasti prosessi menee seuraavasti: kaasarit pois, läppärungot suuttimineen tilalle, etsitään paikka megalle, pumpulle ja muille hiluille, kytketään piuhat ja letkut paikoilleen. Niin helppoa :)
Entäs kuinka haastava homma olisi?
Hyvin suhteellinen käsite. Ei tuossa mitään kauhean monimutkaista tai haastavaa ole. Mutta kannattaa varautua siihen, että joka pahuksen nippeliä saa miettiä, sovittaa, muokata ja sitten etsiä sopivampaa tilalle kissojen ja koirien kanssa. Että on siinä oma nyhertämisensä luvassa, ainakin jos haluaa toimivan ja siistin lopputuloksen.
EDIT: Löysinpäs tälläisen blogin, erittäin mielenkiintoinen: http://www.blogger.com/feeds/5058816840 ... ts/default
Jaha, siinä on näköjään lähdetty vähän niin kuin keksimään pyörää uudelleen. Läppärunkojen asennuksesta en kyllä ottaisi mallia, aika työläs ratkaisu huonolla lopputuloksella. Muuten tuosta varmaan saa jonkunlaista käsitystä mekaniikan asennuksesta.
Arttu
GSX1100 -85
keitsi
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Thu Apr 29, 2010 18:30
Location: Oulu

Re: Suzuki GS500E -00 moottoripyörän squirttaus

Post by keitsi »

ArttuH wrote:Jaha, siinä on näköjään lähdetty vähän niin kuin keksimään pyörää uudelleen. Läppärunkojen asennuksesta en kyllä ottaisi mallia, aika työläs ratkaisu huonolla lopputuloksella. Muuten tuosta varmaan saa jonkunlaista käsitystä mekaniikan asennuksesta.
Joo, samaa itsekin ihmettelin, ilmeisesti megasquirtin uudelleenkeksiminen johtuu siitä että kyseessä elektroniikkaharrastelija joka tykkää tehdä itse. Mutta silti, aika paljon turhaa työtä hänen projektissaan (mikrokontrollerin ohjelmisto, ohjainrauta, PC-ohjelmisto, ym ym). Pistin heebolle kyselyä projektin tilasta, missä mainitsin megasquirtista, katsotaan mitä vastaa.

Kiitos asiallisista vastauksista, pitääpä tutkailla mahdollisuuksia.
Mitähän tälläinen rakennelma tulisi maksamaan, jos haalin osat "pikkuhiljaa" aina kun sopiva sattuu käytettynä tai muuten halvemmalla löytymään?
Kenties paras olisi kuitenkin aloittaa avaamalla (ja samalla putsaamalla) nykyinen kaasari ja perehtymällä siihen miten se tarkkaanottaen toimii. Toistaiseksi ainakin autojen kanssa olen onnistunut kasaamaan osat takaisin paikalleen oikein. :)

Eihän tuo GS500 mikään vauhtihirmu ole, mutta mukavan varma ja kevyt pyörä pyöritellä, ajoasento miellyttää ja huollot erittäin edullisia. Ja ei varmaan huonoin keino olisi oppia polttomoottorin toiminnasta. Kesä tulee ja propelli alkaa taas pyörimään... Järkevämpihän olisi varmasti myydä pois ja ostaa valmiiksi ruiskullinen mopo, mutta ei kai tässä siitä olekaan kyse.

Mitenhän muuten katsastuksen kanssa? Kakspyöräsiinkin varmaan tulee lähivuosina määräaikaiskatsastus, mitähän katsastussetä sanoo huomatessaan ruiskumodaukset? Autoissahan ainakin oli se joku maaginen vuosiraja, tämä kuitenkin vuosimallia 2000.
Pitäisikö muutoskatsastaa, ja kuinka oletettavaa että menisi läpi?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Järkeähän näissä puuhissa ei yleensä pahemmin ole. Jos haluaa vaan hyvin toimivan ruiskupyörän, niin se kannattaa hakea valmiina kaupasta. Mutta uuden opiskeluun tällainen projekti on varsin mainio ja muutenkin ihan mielenkiintoista harrastelua jos sellaisesta sattuu tykkäämään.

Hintahaarukka tällaiselle on aika leveä, riippuu monesta tekijästä. Kuinka edullisesti onnistuu haalimaan osat, paljonko pystyy tekemään itse, mikä on tavoitetaso jne. Käytännön minimi voisi olla joku 300e jos onnistuu saamaan kaikki osat puoli-ilmaiseksi, tekee kaiken puuttuvan itse jne. Tällä saa luultavasti nippa-nappa ajokelpoisen tuloksen, mutta luotettavuus, ulkonäkö jne. on todennäköisesti mitä sattuu. Noin 500e budjetilla voisi olla edellytyksiä saada jo kohtuullisen hyvä lopputulos aikaan jos on tarkkana mitä ostaa ja mihin hintaan sekä tekee edelleen itse kaiken mitä ei saa halvalla ostettua. Tonnilla saa jo vähän valita itselleen mieleisiä palikoita ja muutenkin tehdä asiat kunnolla. Paljon enemmänkin saa helposti menemään jos ostaa vaan uutta osaa ja kaikkea mikä sattuu miellyttämään.

Katsastuksista en olisi kovin huolissani. Tien päällä kukaan tuskin huomaa muutosta ja jos huomaakin, niin luultavasti ei viitsi puuttua asiaan. Pyörien vuosikatsastuksista on puhetta aina silloin tällöin, mutta viime aikoina ei ole näkynyt mitään konkreettista asian tiimoilta. Eli en usko, että näitä tulisi lähivuosien aikana. Tarvittaessa muutoskatsastuksenkin pitäisi onnistua aika helpolla. Nykyisten pykälien mukaan tuon ikäiseen pyörään tarvitaan konttorilla tehty pakokaasumittaus ja ehkä tehomittaus. Pitäisi olla ihan läpihuutojuttu.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply