Kone pyörii ja sammuu,missä vika?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Kone pyörii ja sammuu,missä vika?

Post by fin_toy »

Elikkäs kone pyörii jonkun aikaa hyvin mutta sit ei anna painaa kaasua kuin millin tai lopettaa varmaakin bensan tulon jostain syystä kun ei näy seoksia. Bensapumppu kyllä pyörii. Kone booaa kun yrittää tarjoja kenkää. :x Sain säädettyä bensat ettei duty cycle ylitä 80% mutta silti kuullostaa että menee yli. Virrat kun käyttää poissa niin sitten pelaa hetken normaalisti. :shock: Ei ole vaikutusta onko kylmä tai lämmin kone. Sytty puolella ei pitäs olla mitään kun toimi kaasarin kanssa 2kk ongelmitta ja en tehny ruiskun laiton yhteydessä mitään muutoksia.

Koodina 029y4
Koneen kokoonpano:
Toyotan vakio 2T 1600cc
Opelin (2litrasen) imusarja
Suuttimet 200cc
2,5bar bensanpaineensäädin
Bosch tyhjäkäyntiventtiili (warmup only 2 johtoinen)
BMW:n TPS
jakajasytty(mega ohjaa vakio puolaa)
Anturit: toyotan oma ja imu bosch 085 kalibroitu easythermillä
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Säädä bensat niin, että moottori saa sopivan seoksen. Älä välitä siinä vaiheessa DC:stä. Ihan selkeästi laihalla on.
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

se toimii starttauksen jälkeen hetken mut sit alkaa hyytymään. rajotinta vasten kun huudattaa niin noin 10sek huutaa hyvin ja sit ei anna nostaa niin ylös. enää noin 4000rpm ja booaa. reg_fuel on 20 jotta toimii. mikä voi vaikuttaa niin paljon että ei voi painaa kaasua kuin millin ja sen jälkeen sammuu?
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kuten sanoin: Seokset on laihalla. Seosmittarista on paljon apua säätämiseen.
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

vika löytyi. Bensan paine tippu melkein nollaan kun sain mittarin väliin. :shock: miksi se ei tipu kun koneen löy tulille niin kestää normaalisti yli 2bar:in. Pumppu ei varmaan saa tarpeeksi otettua tankista. Tai sit on pumppu paskana kun se surisee samalla tavalla startauksen jälkeen ja sit kun menee paineet nollaan.
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Legendaarinen: Tankki tyhjä. ;)
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

Bensapumppu oli rikki. uusi pumppu laitettu mutta ei vieläkään pelaa 1000-2000rpm kohdalla kun painaa millin kaasua. seokset häviää sille kertaa kun yrittää painaa kaasua. ve kokeilin säätää mutta tuloksetta. 40-200% sille alueelle missä menee laihalle niin ei vaikutusta. kiihdytys rikastuksen kanssa pelaa hiukan paremmin mutta sitäkin pitää olla silleen että menee mittarit pohjaan. tps on kunnossa kun mittaa auton pyöriessa yleismittarilla suoraan tps niin näyttää tasaista lukemaa mut mt:ssa arvot heittelee vähän.
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

vieläkin on ongelmana pintakaasu. 2000rpm jälkeen toimii ihan hyvin mutta ei sen alle. alkaa nytkyttämään rajusti kun seokset menee laihalle. vaikka kiihdytysrikastuksen laittaa silleen että saa paljon bensaa niin se on vain pieni nykäisy ja taas mennään laihalla. jotenkin tuntuu että tps ei vaikuta bensaan mitenkään muuten kuin kiihdytysrikastukseen. jos laitan ve lisää niin tyhjäkäynnillä tulee bensat putken kautta pihalle. maadotuksia parannettu ja imuvuodot katsottu. imu sarjassa ei ole kuin kolme liitäntää 1.tyhjäkäyntiventtiili 2. jarrutehostaja 3. MAP. tyhjäkäyntiventtiilin läpi menee hiukan ilmaa mutta ei johdu siitä kun tulppasin ja ajelin sitten-->ei vaikutusta. onko MT jotain asetusta joka vaikuttaa pintakaasu ajoon? olen kokeillu vaikka mitä asetuksia mutta tuntuu ettei ole vaikutusta.
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

onko sulla bensakartta tps vai map-pohjainen? Jos map, niin eihän tuon tps:n kuulukkaan vaikuttaa kovin hirveitä (muuten kuin kiihdytysrikastuksissa). Laita logia ja msq näkyville niin joku voi tutkia.
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

ve toimii mapilla. map arvo menee tosi herkästi nolla paineelle. varmaan on liian iso kaasuläppä. logia en ole vielä ottanu. laitan sen kun seuraavan kerran käyn ajamassa.
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Paljo sulla on ennakot sielä alle 2000? Ei kärsi olla paljon. Muuten tulee semmonen nyhtävä vaikka mite olis paksulla. Ei ainakaa itellä kestä kummassakaa olla 20 astetta enempää ja mitä lähempänä 0 painetta niin menee jonnekki alle 15 ennakot.
Pakko tehä semmonen kuoppa ennakoihin 0-2000 rpm ja nollapineen alueelle.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

joo sekin voi olla että on liikaa ennakkoo. 2000rpm/20kPa=27ast ja 2000rpm/100kPa=23ast. joskus kokeilin matalampia ennakoita niin ei jaksanu liikuttaa autoo oikein millään. pitää tääkin kokeilla vielä jos se sittenkin olisi ennakko vika.

onko mitään haittaa kun anturi on 5ast vituilaan kampuralla niin olen korjannu vähentämällä ennakkoo ja sit tarkistin lampulla että pyörii halutussa ennakossa? vai pitääkö se jollain toisella asetuksella korjata?

voiko imusarja liika pituus vaikuttaa alakierrostes toimivuuteen? se on kyllä aika pitkä alkuperäisen kaasuttimen imusarjaan nähden. 2litrasen opelin imusarja + 7cm adapteri. onkohan liian pitkä 1.6 vakio koneelle?
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

fin_toy wrote: voiko imusarja liika pituus vaikuttaa alakierrostes toimivuuteen? se on kyllä aika pitkä alkuperäisen kaasuttimen imusarjaan nähden. 2litrasen opelin imusarja + 7cm adapteri. onkohan liian pitkä 1.6 vakio koneelle?
Missäs kohtaa tuossa on suuttimet? Jos suuttimet on liian kaukana imuventtiileistä voi tuloksena olla varsin epämääräistä toimintaa alakierroksilla ja etenkin kiihdytystilanteissa. Muuten imusarjan pituuden pitäisi vaikuttaa lähinnä vain tehoalueeseen.

Ja kampuran anturin paikka korjataan oikeaoppisesti muuttamalla trigger angle-asetusta.
Arttu
GSX1100 -85
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

suuttimet on noin keski kohdalla imusarjaa. tässä kuva virityksestä.

sytty ennakkoo tiputin 2000rpm läheisyydestä 5-10ast niin rauhoitti nykimistä aika paljon. vielä vähän kummittelee kun hyvin kevyesti painaa kaasua varsinkin kun käyttää kaasun ylhäällä ja yrittää painaa uudelleen niin käyttää laihalla. kiihdytysrikastusta ei voi enää herkemmäksi laittaa muuten sylkee koko ajan lisää. imuilman anturi ainakin muuttaa arvoaan liian hitaasti, en vaaan tiedä miksi (cossun anturi NOPEA olevimaan)

muuten on säädöt kestäny kohtuullisena tälle motille.

Image
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
jimex
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 117
Joined: Sat May 28, 2005 0:10
Location: kuopio

Post by jimex »

paljonkos on toi kiihytysrikastus aika tuolla alakierroksilla?

omassa on 500-2000rmp 2.5ms
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

kun kävin pienen lenkin ajamassa niin kovasti vaikuttas nyt säädöt siltä että imuilmananturi ei muutu tarpeeksi nopeasti. kokeilin yleismittarin anturilla ja se näytti monta kertaa nopeammin reagoivan lämmön. matka ajusta kylä ajeluun auto sammuu melkein aina. mutta sitten kun kylällä vähän aikaa hitaammin ajalee niin toimii hyvin. eli vaikuttais imuilmananturin oireisiin. miten nopeesti (cossun) anturin pitäs muuttaa lämpötilaa? yleismittarilla lämpö pyörii 0-30asteeseen ja niin myös imuilmananturikin mut paljon hitaammin.

kihdytys rikastus vaikuttaa toimintaan mutta liian herkälle kun laitaa niin alkaa räkimään jatkuvasti bensaa ja huomaa kulutuksestakin.
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

fin_toy wrote:suuttimet on noin keski kohdalla imusarjaa. tässä kuva virityksestä.
No ei tuo vielä kauhean pahalta näytä. Tosin saattaa tuostakin jo tulla hiukan lisäriesaa alakierrosten toimintaan.

Teoria tässä taustalla on sellainen, että kun kaasua avatessa paine imukanavissa nousee, pyrkii kanavissa oleva bensa tiivistymään kanavien seinille. Tämä on se perussyy, jonka takia kiihdytysrikastuksia yleensä tarvitaan. Ja mitä kauempana imuventtiilistä suuttimet ovat, niin sitä enemmän on seinämäpintaa jolle bensa voi tiivistyä. Suuttimien epäideaalinen suuntaus kanavan seinää kohti pahentaa tilannetta vielä lisää. Muutenhan tämä olisi helppo korjata vaan lisäämällä kiihdytysrikastusta, mutta kun se tiivistynyt bensa myös höyrystyy uudelleen tilanteen tasaantuessa, jolloin sitten mennään liian rikkaalle. Ja MS1:ssä ei ole riittävästi hienouksia tämän kaiken kompensoimiseen.

Ongelma on pahimmillaan pienillä kierroksilla kun ilman virtausnopeus kanavissa on pieni. Isommilla kierroksilla virtausta on sen verran paljon, että bensa ei pääse tiivistymään seinämille häiritsevissä määrin.
Arttu
GSX1100 -85
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

perus asetukset olivat väärin. nyt pelaa ja lähtee käyntiin ihan kohtalaisesti. injection opening time oli liian pieni ja battery voltage correction liian suuri. pitäs lukee noi ohje jutut nitä mt valikoissa on. no on kuitenkin pientä nykimistä havaittu vielä mut ei vaan aika riittäny tänään säätö hommille mut huomenna on uusi päivä ja uudet viat.

onko olemassa sellaista säätöö millä saan lopetettua kiihdytysrikastuksen? kun monesti sammuu risteyksiin. nopeasti kun painaisee tyhjäkäynnillä kaasua ja nostaa jalan polkimelta niin sammuu. seos rikkaalla.
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

aamu vikoihin tuli käyntiin lähteminen. starttasin akun tyhjäksi. sillon tällöin antoi kierroslukua. apuvirralla käyntiin aika vaikeesti silti lähti. vr- anturista käänsin johdot toisinpäin niin samantien käyntiin, kun ei siinä anturissa ole mitään merkintää johtojen napaisuudelle. joskus sitäkin olen kokeillut mut ei ole vaikuttanu. ja sillä korjaantui triggerin heitto.
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

joo nyt taas uutta vikaa. pitää säätää todella paksulle ennenkun toimii nykimättä. mt lambda on koko ajan ihan pohjassa eikä liiku mihinkään niin toimii. olen kokeillut kaikki perus asetukset läpi ja ei tunnu löytyvän sopivaa kohtaa missä toimii. jos säätää 14.7 mt mukaan ei ole minkäänlaista meno halua. voiko olla mahdollista että lambda näyttää väärin? boschin 4 johtoinen. lisämittarilla ei ole vaikutusta mt näyttämään lukemaan. yleismittarikin näyttää 0.8-0.9 volttia eli yli 13:1 ennenkun toimii rauhallisessakin ajelussa. jos taas säätää tuosta vähän laihemmalle niin seos menee saman tien 20:1. pulssin leveys riittää kuten dc:kin. ilmavuotoa en ole löytyny vaikka vähän vaikuttas sille että väärästä paikasta menis ilmoija sisään.

kone on vakio toyotan 1600 (2T)
200cc suuttimet, eri aikaan suihkuttaa
3bar bensanpaine
reguired fuel 14.2
injector opening time 1.1, jos on pienempi niin ei pyöri kunnolla tyhjäkäyntiä, kierroksilta tiputtaessa sammuu
ve tyhjäkäynnillä 50-60 täyskaasulla ~120
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

eikö tuon reg fuelin pidä olla pienempi. 8-10 kohilla
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ei tarvitse olla.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Pienet suuttimet tai muuten vaa liian laihalla. Nuo vanhukset vaatii sitä kasoa ja kohtuu reilusti. Itellä rg alkaa heti nykii ku menee likellekkää 14.5 afr. Ja melkeimpä vakio kone. Uudemmat esim. nelikossa oleva 7A-FE ei nyji vaikka afr on 17.5, Sitte ku menee 18 alkaa vasta nykimään. Ja tunnostaa et väännöt kärsii jos seos menee 13 alle. Vanhus sen sijaan tunnostaa tykkäävän 10 seoksesta. :D Ja penkissäki se todettu.

Image

Ja 0 paine on mappina 300kpa
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
fin_toy
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Apr 06, 2008 18:57
Location: Leppävirta

Post by fin_toy »

niin tuntuu että ei alle 13:1 kulje mihinkään ja saa laittaa lisää vielä senkin jälkeen kun mt näyttää täyttä seosta.

aikaisempi projeksi oli 1.3 dx corolla -81 ja siitä toimi ihan normaalisti. sai mennä ihan tosi laihalle ennenkun alkoi nykimään joskun ajelin ja laskin sille kulutuksen niin tosi rauhallisesti ajelin 50/50 kylä ja matka ajoa ~5L/100km :shock: ei luulis pitävän paikkaa mut ei se bensaa vieny millään.

nykyinen syö entisenkin edestä. mut on kyllä kulkua tosi hyvin kun laittaa soppaa kunnolla. vai onkohan syynä se että pakoputki on liian avara, jos laittas solmun putkeen niin eiköhän se ala toimimaan :lol:

olen kyllä miettiny että onkohan suuttimet rikki kun se välillä heittelee seosta laidasta laitaan miten sattuu vaikka ajaa ihan tasaista vauhtia. vahän hyytyy kun menee laihalle. kenguru efektiä :?

200cc korkeaohmiset, suuttimet tuntuis riittavän säätöjen puolesta ainakin ihan hyvin. olen miettinyt isompin hankintaakin. kokeilu mielessä ainakin.
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Kyllä ne 200cc riittää 1.6 itteimevään ku laittaa regfuel arvon vain tarpeeksi isoksi jotta ve kartta on jotenki järkevä. Ite olen säätänyt sillee et ve kartta on tyhjäkäynnillä n.20-30 ja afr n.13-14, sen mukaan regfuelin. Jos välillä käy hyvin niin mite käyttäytyy imulämpökorjain? Entä jännitekorjain? Se jos on liian pienellä ja kieroksien mukaan ku jännite tuppaa laskemaan n.500rpm menee laihalle ja käynti huononee helposti. Sen huomaa laittamalla valot yms. pääle.
Tuo 4k onki pihi verrattuna nuihin isompiin koneisiin :D Mutta sitte syö ku eläin jos antaa ronttosta. Eikä se voima ilman keittoa tule.
Pallo vaan kylkeen :wink:

Mikä seosmittari sulla muuten on?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jasen2624 wrote: Ja 0 paine on mappina 300kpa
Miksi sinulla alkaa MAP arvot 100:sta?
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Koska tuo on bolt on versiona tuossa tojon omilla antureilla. Ei ole jaksanu kikkailla kohilleen niitä ku ei ne arvot vaikuta silleen mihinkää. Lämpötila vaikuttaa jos näyttää väärin.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Eikö tojotan oma anturi mene nollaan volttiin? Tuo 100kPa vastaa 4 barin mapilla jo 1,2 Volttia?
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

No mulla on sielä asetuksissa 4bar mappi ku alkujaan pohja asetukset on vanhuksesta ja siinä on 4 bar mappi. Enpä oo mitannu mitä antaa :lol:
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tarkotin vaan, että sulla luultavasti on se alipainealue aika lailla kateissa tuolta kartalta ja ahtopuolikin varmaan vähän arpapelillä :)
Post Reply