Mega nykii silloin tällöin...

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Slowride
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Nov 04, 2007 20:27

Mega nykii silloin tällöin...

Post by Slowride »

Mulla on semmoinen ongelma että auto nykii silloin tällöin. Aika harvoin ja eri kieroksilla se sen tekee. Kiinnostais vain tietää mistä johtuu! Ohjaan vain polttoainepuolta megalla ja otan kierroslukutiedon puolan - navalta.

Voisko tällainen johtua piikkeistä kierroslukusignaalissa? Kun kasasin boxin laitoin kyllä sen ulkoisen maadoituksen !?optotransistorille!? mutta voisko kuitenkin olla häiriöitä signaalissa??? Jos niin miten sen voisi yrittää korjata? :roll:


Matte
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Voi johtua piikeistä kierroslukusignaalissa. Voi myös johtua siitä, että mega resetoi. Tai sitten melkein mistä vaan..

Ota ihmeessä loki. Siitä se selviää.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Yksi hyvä syyllinen on kiihdytysrikastus, eli asentoanturin signaalissa jännitemuutoksia. Nämä johtuu yleensä että anturit on maadoitettu muualle kuin boksin maanastaan.

Eli miten on anturien maat kytketty? Tämän pystyy testaamaan sillä että laitat kaikkiin acceleration wizard taulukon value kohtiin määräksi nolla.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Todennäköisin syy on tosiaan kierroslukusignaalin häiriöt. Puolalta tulee yleensä aika paljon häiriöitä ja monesti tarvitaan lisäsuodatusta ja muuta virittelyä, että ne saa poistettua.

Muita vaitoehtoja on sitten nämä anturisignaalien häiriöt, TPS niistä todennäköisimpänä, Megan resetoituminen ja bensanpaineen heittelyt.

Mutta turha näitä on arvailla, ota logi nykimistilanteesta, niin siitä selviää hyvin suurella todennäköisyydellä syypää nykimiseeen. Jos ei muuten, niin pistä logi tänne esille, niin katsellaan porukalla.
Arttu
GSX1100 -85
Slowride
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Nov 04, 2007 20:27

Post by Slowride »

Box on maadoitettu koneeseen, joten siitä en usko että se johtuu. Kävin ajamassa lenkin läppäri kiinni, eikä silloin tietysti pätkinyt. Ei ainakaan paljon. :? Lokeja otin ja toinenkin ongelma tuli mieleen.

Käynnistyksen jälkeen rupee käynti seilaa pikkasen, noin 100 rpm. Ja hetken päästä tasaantuu taas. Loki siitä: Image

Map arvo seilaa ainakin. Mistäköhän se vois johtua? Punaisella merkitty on varmaan selvä merkki häiriöista kierroslukusignaalissa!? :roll:
Slowride
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Nov 04, 2007 20:27

Post by Slowride »

Tänään kun kävin pienen lenkin ottamassa logeja, niin moottoritiellä ajaessa tuntui pieni nykiminen. Logi siitä tilanteesta taas näytti tältä:

Image

Kellään ideoita mistä voisi johtua?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Edelleen veikkaisin kierroslukusignaalin häiriötä, vaikka tuossa jälkimmäisessä kuvassa ei mitään hirveitä piikkejä kierrosluvussa näykkään. Login näytteistystaajuus kun on rajallinen, niin kaikki nopeat häiriöt eivät välttämättä tallennu logiin.

Onko sulla muuten kierrostenrajotin käytössä? Se nimittäin selittäisi miksi PW putoaa nollille tuossa kohtaa. Aikanaan kun mulla oli pelkkä bensansyöttö käytössä ja triggaus puolalta, niin kierrostenrajotinta ei voinut käyttää ollenkaan. Kierroslukusignaalissa oli ilmeisesti sen verran häiriöitä, että rajoitin päällä tuli aina satunnaisia nykäyksiä kun kierrosluku pomppasi häiriöitten takia. Häiriöt olivat kuitenkin niin pieniä, ettei niitä näkynyt logeissa eikä niistä ollut mitään haittaa ilman rajoitinta.

Kokeile laittaa triggerisignaaliin vähän suodatusta. Vastus signaalipiuhaan puolan ja Megan väliin ja sitten Megan puolelle konkka signaalipiuhasta maahan. Vastuksen arvo luokkaa 300-1000 ohmia ja konkka 0,5-5 uF. Konkka saisi olla keraaminen tai "muovikonkka", ei elektrolyytti, jännitekesto vähintään 50V.
Arttu
GSX1100 -85
Slowride
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Nov 04, 2007 20:27

Post by Slowride »

Kuulostaa järkevältä selitykseltä, ja se selittäisi ton PW putoaminen. Kierrosten rajoitin käytössä, 6000 rpm.

Siinä ensimmäisessä kuvassa näkyykin piikki kierrosluku signaalissa, ja toi rajoitin selittäis miksi toi piikki näkyy PW:ssä eikä kierrossignaalissa tossa toisessa kuvassa... :?

Täytyy seuraavaksi poistaa ton rajoittimen ja yrittää sillä!
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Onkohan tämä ongelma ratkennut ja millä tavalla? Itsellä tekee myös erittäin pientä mutta ärsyttävää nykymistä ja logissa näkyy, että PW ois laskenut piikkikohdissa about 0.3-0.5ms.

Ja acceleration enrichment ei ole käytössä. TPSdot threshold on 250% ettei se pääse häiritsemään.

Edit: Tuossa logit:

Datalog

MSQ
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Öh tuota, huomasin logista, että noissa piikkikohdissa akun lataus hyppää vajaan voltin ylemmäs. Syy vai seuraus? :shock:
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Kellään ilmeisemmin ei ole mitään ideoita tähän, että mistä lähtisi ongelmaa ratkomaan? :roll:
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Voisit koettaa laittaa hiukan konkkaa akkujännitteenmittaukseen. Siinä vastusjaossa ei ole ollenkaan suotoa jolloin siellä helposti näkyy häiriötä ja muita turhia jännitteen notkahduksia.

Eli vaikka kokeilla laittaa 10nF konkan R6 vastuksen rinnalle.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

_P_ wrote:Voisit koettaa laittaa hiukan konkkaa akkujännitteenmittaukseen. Siinä vastusjaossa ei ole ollenkaan suotoa jolloin siellä helposti näkyy häiriötä ja muita turhia jännitteen notkahduksia.

Eli vaikka kokeilla laittaa 10nF konkan R6 vastuksen rinnalle.
Tuota voisi vaikka kokeilla.

Mutta mutta, voisitko sanoa, että mikä noista komponenteista se on tuolta bebekin listasta, siellä kun on noita 10nF konkkia enemmänkin? Meen huomen tallille, niin vois aamulla hakea komponentin ja testata samantien tuota.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Keraaminen konkka. Jalallinen malli on helpompi juottaa kuin pintaliitos (SMD).

Tuo 10nF koko on yksi tavallisimmista, luulisi löytyvän, mutta jos ei ole niin sitten siitä seuraava koko. Toki kun ne ei maksa paljon mitään niin voi ottaa lisäksi vaikka muutama 1nF ja 100nF taskunpohjalle. Jos vaikka tuo 10nF veikkaus hihasta ei olisikaan hyvä.

Löydät niille kuitenkin käyttöä joskus myöhemmin jos ei nyt.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Tänks :-) Huomenna sitten Bebekin tiskille noita kyselemään. Onko muuten tuolla volttimäärällä mitään väliä?
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Tuossa on niin vähän jännitettä (alle 6V) että noissa konkissa riittää jännitteenkesto kyllä (50V luokkaa yleensä tavallisissa tuon kokoisissa keraameissa). Ei siis sinänsä väliä kun minkä tahansa pitäisi riittää hyvin.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Hmm.. itteasiassa bebekissä ei näytä olevan noita keraamisia 10nF konkkia, satkuja kyl löytyy. Taitaa sitten olla pidempi fillarointireissu Partcoon edessä.

Sieltä löytyis ihan häiriökondensaattorinimen altakin komponentti:

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=5546

Onko tolla sinänsä mitään eroa tavalliseen 10nF konkkaan? Muuta kuin että jännitteenkesto on hitusen isompi?
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Noniin, nyt on laitettu 10nF konkka R6:sen rinnalle ja mitä nyt logia täs paikallaan ollessa otin, niin piikit ovat kadonneet 8) Paljon kiitoksia avusta _P_ :)

Nyt sit pitää viel käydä tien päällä kokeilemassa, että nikotteleeko tää vielä jollain muulla tavalla...

edit: lenkki tuli ajettua ja logia otettua. Logissa ei kyl näy yhtään piikkejä. jee. Kone toimi ihan kivasti, mutta kaupunkiajossa hitusen nykii yms, mutta siinä nyt on vielä ties ja vaikka mitä muuta säätämistä.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Joopajoo. Kyllä se hemmetin nykäisy on tullut takaisin jos nyt ikinä mihinkään tässä välillä katosikaan.

Eli tämän nykäisyn huomaa parhaiten alemmilla vaihteilla, 4. ja 5. vaihteilla tasaseen ajettaessa ei nyi. Logissa ei näy mitään piikkejä missään kohdin joka antaisi jotain osviittaa että missä vika vois olla.

Seuraavat mahdolliset syyt olen laskenut jo pois:
- TPSaccel., koska treshhold on 250%, tämä ei kytkeyde edes päälle.
- Voltage correction on nyt 0.1ms/v, ei auttanut sekään.
- Sytkä, kiekat ei tipu missään vaiheessa eikä piikkejä näy.

Sitten yhtä asiaa ihmettelen, tuo lambdan mittari ei täysin pysy paikallaan tyhjäkäynnillä vaan heittelee sellaista 0.2 - 0.6 AFR:aa. Tuotahan sen ei pitäisi tehdä?? Eli bensapuolella tuo vika on, mutta syy nyt on vielä hitusen epäselvä... ideoita?
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
xtaaviankka
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 111
Joined: Mon Jun 04, 2007 21:48
Location: Vihti

Häiriö

Post by xtaaviankka »

Millasella kaapelilla olet vetäänyt puolalta piuhan boxiin? Jos laitat kaapelin jossa kuparivaippa ympärillä, ja se maadoitetaan boxiin ja puolan maadoitukseen.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Re: Häiriö

Post by Purtsi »

xtaaviankka wrote:Millasella kaapelilla olet vetäänyt puolalta piuhan boxiin? Jos laitat kaapelin jossa kuparivaippa ympärillä, ja se maadoitetaan boxiin ja puolan maadoitukseen.
Ihan Ediksen mukana tulleita kaapeleita käytin, kun olivat sopivan pitkät.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Mahtaisko olla sun EDIS sökö tai väärin asennettu, jos kerran mega ei viasta ilmoita.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

No aikaisemminhan mulla oli tuo nykäsy ongelma joka näkyi suoraan rundimittarissa/megassa piikkinä, mutta se vika on fiksattu. Oli siis mekaaninen vika kyseessä (huono anturin kiinnike).

Joten en usko, että vika olisi ediksen puolella.

Oon nyt täs koettanut sellaista ratkaisua, että otin multiply mapin pois päältä ja säätäisin tuon bensakartan kokonaan uusiksi jolloin saisin tuon pulssinleveyden pysymään paikoillaan, koska se tuntuu ihan vähän vaeltavan, ei paljoa, mutta vähän. Ongelmana vaan on tuon kartan tekeminen, tuntuu menevän joka liian rikkaalle tai liian laihalle pienen alueen sisällä.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Pulssileveys muuttuu aina, jos rpm tai map muut mitta-arvot muuttuvat. Map heiluu aina ja pieni pw heilunta ei aiheuta nykimistä.
Olethan logittanut useamman kerran tätä nykimistä? Jos ei kerran useammassa logissa näy mitään, niin vika kyllä viittaa sytytykseen tai johonkin muuhun. Jos kerran anturikiinnityksessä on ollut aikaisemminkin ongelmia, lähitisin vikaa etsimään samasta osoitteesta. Nimittäin oireet viittaavat juuri siihen.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Hmm... tuohon sytkään ovat tässä muutkin kovin viitanneet. Juuri äsken tarkistin tuon anturin kiinnikkeen ja varmistin että anturi on tukevasti kiinni ja keskellä triggeriä etäisyyden hampaisiin ollessa about 1.5mm. Ajoin pienen lenkin ja se nykiminen on yhä paikalla.

Voisin tuossa vielä uuden lenkin tehdä ja ottaa lisää logia. Koetan saada markerin laitettua aina kun tunnen nykäsyn, niin helpottais ongelmakohdan löytymistä.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

voi suuri huokaus. kyllä siellä nyt sitten näkyy pieni poikkeama rpm-tiedossa. :? Pitää varmaan putsata lasit ja kattoa noita edellisiä käppyröitä uudemman kerran..

datalog

MSQ

eli jostain se edis sitten ottaa vielä häiriötä itseensä...
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Purtsi wrote:voi suuri huokaus. kyllä siellä nyt sitten näkyy pieni poikkeama rpm-tiedossa. :? Pitää varmaan putsata lasit ja kattoa noita edellisiä käppyröitä uudemman kerran..
eli jostain se edis sitten ottaa vielä häiriötä itseensä...
Jos sinulla MS 2 käytössä niin rukoukseen vastaus: Input Smoothing Lag Factors, suurenna ne vähän.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

kamski wrote:
Purtsi wrote:voi suuri huokaus. kyllä siellä nyt sitten näkyy pieni poikkeama rpm-tiedossa. :? Pitää varmaan putsata lasit ja kattoa noita edellisiä käppyröitä uudemman kerran..
eli jostain se edis sitten ottaa vielä häiriötä itseensä...
Jos sinulla MS 2 käytössä niin rukoukseen vastaus: Input Smoothing Lag Factors, suurenna ne vähän.
No mutta tuotahan pitää testata. Ilmeisemmin tässä tapauksessa RPM ja TPS voisivat olla sellaisia mitä kannattaa säätää?
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

kyllä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

testilenkki ajettu, testasin eri arvoja ja lopulta päädyin arvoihin 80 rpm ja tps valikoissa. Moottori pelaa huomattavasti tasaisemmin ja helpompi ajaa, mutta ei valitettavasti auttanut tuohon vikaa :(

Eli onko se nyt sitten se mekaaninen vika jossain päin sytkäjärjestelmää? btw. modifioin sitä vr-anturin pidikettä eilen oikein urakalla ja varmistin ettei se anturi todellakaan mihinkään liiku tärinästä, mutta eipä sekään tosiaan auttanut.
MS2v3. MSextra 3.2.1. ITB-mode. '77 Mini, tekniikkana 1.3L Swift Gti twincam gsxr:n läppärungoilla. Edis4, LC-1.
Post Reply