Kylmäkäynnistys ongelma -> toimii kun alkaa lataamaan

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Erkkios
Megasquirt aloittelija

Kylmäkäynnistys ongelma -> toimii kun alkaa lataamaan

Post by Erkkios »

Ongelma on seuraavanlainen. Kylmäkäynnistys about +20 asteessa tuottaa tuskaa. Hörähtelee välillä mutta ei meinaa jäädä käyntiin. Lukuisten käynnistys yritysten jälkeen jää käyntiin ja käy tosi hiljaa ja huonosti. Siitä sitten ihan varovasti kaasua avaamalla alkaa kerätä kierroksia ja kun latausvalo sammuu niin pelaa täydellisesti.

Kuumana kesäpäivänä voi kylmäkäynnistys onnistua laakista ja muutenkaan lämpösellä koneella ei ongelmia. Erilaisia kylmäkäynnistys asetuksia olen kokeillut mutta ei tunnu vaikuttavan vaikka kuinka säätää. Vika siis lienee siinä alhaisessa jännitteessä? Se on muistaakseni luokkaa 10V ennen kun alkaa lataamaan.

Mitä tälle nyt vois tehä? Onko jossain joku asetus? Moottorina korkeapuristeinen vapari mega1:llä jossa extra koodi. Mega ohjaa vain bensaa.
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

Kokeile aivan ensimmäisenä vaihtaa akku jos se on kaput.Itsellä oli kans samanlaisia oireita kylmä käynistyksen yhteydessä kesällä kun akku oli parhaat päivänsä nähnyt,mut rupes pelittämään ku vaihtoi uuden akun tilalle.(talvesta ei kokemuksia kerenny tulla kun talvisin auto on seisonnassa.)
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

Tuleeko resettejä tai hyppiikö kierrosluku?
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Jännitekorjain liian pienellä. Eli se suuttimien avautumis aika sydeemi.
ms/V. Engine constantissa.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
kamski
Megajumala

Re: Kylmäkäynnistys ongelma -> toimii kun alkaa lataamaan

Post by kamski »

Erkkios wrote:Ongelma on seuraavanlainen. Kylmäkäynnistys about +20 asteessa tuottaa tuskaa. Hörähtelee välillä mutta ei meinaa jäädä käyntiin. Lukuisten käynnistys yritysten jälkeen jää käyntiin ja käy tosi hiljaa ja huonosti. Siitä sitten ihan varovasti kaasua avaamalla alkaa kerätä kierroksia ja kun latausvalo sammuu niin pelaa täydellisesti.

Kuumana kesäpäivänä voi kylmäkäynnistys onnistua laakista ja muutenkaan lämpösellä koneella ei ongelmia. Erilaisia kylmäkäynnistys asetuksia olen kokeillut mutta ei tunnu vaikuttavan vaikka kuinka säätää. Vika siis lienee siinä alhaisessa jännitteessä? Se on muistaakseni luokkaa 10V ennen kun alkaa lataamaan.

Mitä tälle nyt vois tehä? Onko jossain joku asetus? Moottorina korkeapuristeinen vapari mega1:llä jossa extra koodi. Mega ohjaa vain bensaa.
Tässä on vähän ristitietoista tietoa, +20 C mitä? Ja kuumana kesäpäivänä onnistu milloin? Kun moottorin lämpötila +20 vai.

Kokeile siirtää ilmalämmön anturi viileämpään pikkan. Voi kummasti autta.
Taikka sitten Jasen 2624 neuvo on myös hyvä.
Myöskin -tarkista onko molemmat suutin pankit mukana kylmäkäynnistyksessä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Erkkios
Megasquirt aloittelija

Post by Erkkios »

Jännitekorjainta säädetty ja alkaa jo paranemaan. Mutta lopetin säätämisen alkuunsa koska megatune alkoi herjaamaan että pitää olla tosi expertti jos nostaa jännitteen yli 0.2 ja siinä se oli jo valmiiksi. Nostin pykälittäin 0.2->0.25 ja käynnistyvyys senkuin paranee, ei kuitenkaan ihan täydellinen vielä. Kysymys kuuluukin että kuinka paljon tuota arvoa voi nostaa ja mitä se ylipäätään tarkoittaa? Mitä liian korkea arvo voi tehdä? Ettei nyt vaan kävis mitään...

kamski: Olin vähän epäselvästi selittänyt. Tarkoitin että kun vallitseva ilmanlämpötila on siinä 20C asteen tietämillä (tallissa) ja pihalla joskus lähempänä 30C astetta niin pihalta lähtee huomattavasti helpommin käyntiin.

Eli tää ongelma on vain kylmäkäynnistyksessä ei muulloin.

Uskon että akku on kunnossa koska jaksaa sahata tota moottoria (ruttu 11.5) tarvittaessa todella kauan.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Se muuttaa sitä suuttimien aukeamis aikaa. Eli ku jännite tippuu esim. 1v niin aukeamis aikaa pitää jatkaa tietyn verran jotta virtaus on sama.
Ei käsittääkseni voi särkeä mitää..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
teg
Megajumala

Post by teg »

Kylmäkäyntirikastuksiako et ole säätänyt? Näyttäähän imuilman lämpötila oikein? Entäs käynnistyksen aikaiset suutinten aukio-oloajat?
Oireet vaikuttaa kyllä ihan siltä kuin käynnistys asetukset eivät olisi kohdillaan...
kamski
Megajumala

Post by kamski »

Erkkios wrote:Jännitekorjainta säädetty ja alkaa jo paranemaan. Mutta lopetin säätämisen alkuunsa koska megatune alkoi herjaamaan että pitää olla tosi expertti jos nostaa jännitteen yli 0.2 ja siinä se oli jo valmiiksi. Nostin pykälittäin 0.2->0.25 ja käynnistyvyys senkuin paranee, ei kuitenkaan ihan täydellinen vielä. Kysymys kuuluukin että kuinka paljon tuota arvoa voi nostaa ja mitä se ylipäätään tarkoittaa? Mitä liian korkea arvo voi tehdä? Ettei nyt vaan kävis mitään...

kamski: Olin vähän epäselvästi selittänyt. Tarkoitin että kun vallitseva ilmanlämpötila on siinä 20C asteen tietämillä (tallissa) ja pihalla joskus lähempänä 30C astetta niin pihalta lähtee huomattavasti helpommin käyntiin.

Eli tää ongelma on vain kylmäkäynnistyksessä ei muulloin.

Uskon että akku on kunnossa koska jaksaa sahata tota moottoria (ruttu 11.5) tarvittaessa todella kauan.
Megatunesta: Advanced, Siitä sitten Fuel table selection ja Pulse inj2 during cranking -onko se ON vai Off ?
Minä olen käsittänyt että kylmäkäynnistys rupea olemaan vasta siinä alkaen -20C.
teg
Megajumala

Post by teg »

kamski wrote: Minä olen käsittänyt että kylmäkäynnistys rupea olemaan vasta siinä alkaen -20C.
Kylmäkäynnistys on aina kun moottori ei ole kuuma eli puhutaan moottorin lämpötiloista alle 80 astetta. :)
kamski
Megajumala

Post by kamski »

teg wrote:
kamski wrote: Minä olen käsittänyt että kylmäkäynnistys rupea olemaan vasta siinä alkaen -20C.
Kylmäkäynnistys on aina kun moottori ei ole kuuma eli puhutaan moottorin lämpötiloista alle 80 astetta. :)
Kyl tiedetään. No viilatan nyt vähän, jos moottorin saatu käyntiin -20c niin eiköhän sen saa myös "lämpötilassa alle 80 astetta :) "
Mutta alkuperäinen ongelma oli siinä että alle 10 asteen erolla oli kylmäkäynnistys ongelma. Ja on kokeiltu erilaisia kylmäkäynnistys rikastuksia, ainakin tekstin mukaan. Jolloinkaan kannattaa siis tarkista muut mahdolliset asetukset jotka vaikuttaa suoraan polttoaineen syöttöön.
Sorry harrastan itsekin joskus tai useinmiten pikakirjoitusta.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

kamski wrote:
Mutta alkuperäinen ongelma oli siinä että alle 10 asteen erolla oli kylmäkäynnistys ongelma.
eikös megasta löydy ihan valikko, millä voidaan sytkäennakkoa hienosäätää ja päästä ainakin osittain eroon ongelmasta, ainakin itse joskus kokeeksi laitoin siihen jotain arvoja, kun kerran tuon mitsun koneen alkuperäisen ECU:n arvot oli tiedossa :roll:

Image

tai sitten mä olen taas ihan eri asiassa, kuin muut :D kuitenkin, tuolla saa annettua hieman suurempaa sytkäennakkoa kylmälle koneelle ja siitä on ainakin joskus apua...
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Pienillä suuttimilla yms. loppuu ainaki itellä 7A-FE koneessa warm up kartta. Siis maksimi luku on 255.. En tiedä onko jossaki asetuksissa muualla häikkää mutta tuon avulla sain riittää ja käy mutenki paremmin kylmänä ku on ennakkoa enemmän. Ja ihan hyvällä menestuyksellä käyntiin vaikka -40 pakkasta ilman roikkaa..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Erkkios
Megasquirt aloittelija

Post by Erkkios »

Hetki taas vierähti ennen kuin pääsin auton kimppuun. Kevät tulee kovaa vauhtia, nyt on pakko löytyä aikaa tähän projektiin :)

Tuleeko resettejä tai hyppiikö kierrosluku?

-Kierrosluku hyppii, mitä se tarkoittaa?

Megatunesta: Advanced, Siitä sitten Fuel table selection ja Pulse inj2 during cranking -onko se ON vai Off ?

-ON

Vaihdoin autoon uudet bensat ja lisäsin after start enrichment arvoja reiluusti niin lähti jo muutaman yrityksen jälkeen käyntiin. Täytyy odotella että kone jäähtyy ja kokeilla uudestaan ja tarvittaessa lisätä vielä bensaa. Jospa se sitte olisikin ollut vain siitä kiinni? Latausjänniteen puuttuminen käynnistyksessä on vain aina ollut niin selkeä vika jonka jälkeen on lähtenyt toimimaan.

Mega siis ohjaa vain bensaa.
teg
Megajumala

Post by teg »

Erkkios wrote: -Kierrosluku hyppii, mitä se tarkoittaa?
Se tarkoittaa että triggeröinnissä on vikaa ja aina kun rpm on nolla, ei polttoainetta syötetä.
Erkkios
Megasquirt aloittelija

Post by Erkkios »

teg wrote:
Erkkios wrote: -Kierrosluku hyppii, mitä se tarkoittaa?
Se tarkoittaa että triggeröinnissä on vikaa ja aina kun rpm on nolla, ei polttoainetta syötetä.
Okei, tämä varmaan johtunee siitä että triggeri tulee puolalta?
teg
Megajumala

Post by teg »

Kyllä vain. Megan kasausohjeissa on vinkkejä mitä kannattaa kokeilla, jos puolalta triggaus ei toimi.
Post Reply