Eli tulis se voortin edis 4 vai mikä se oli hukkakipinä sytkä kumminki. koffia vaatii varmaa aika paljo asennuksee heh
sytytys hommelin lisäys lankkuu
Moderator: Masi_K
-
mackaiveri
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Wed Aug 26, 2009 23:33
- Location: kristiinankaupunki
sytytys hommelin lisäys lankkuu
Eli selittäkää tyhmälle mitä muutoksia siihe megan laatikkoo pitää tehä että voi ohjata triggeri sytkää. mikä sähkö nero en oo mutta tinaukset luonnaa ja johdotus eli ne muutokset vaa haluaisin tietää SUOMENKIELELLÄ. manuaalia oon lukenu moneen kertaan en vaa kässää sori jos oon tyhmä
olis vaa rojektina sytty ja ruisku ohjaus yhteen palikkaa.
Eli tulis se voortin edis 4 vai mikä se oli hukkakipinä sytkä kumminki. koffia vaatii varmaa aika paljo asennuksee heh
Eli tulis se voortin edis 4 vai mikä se oli hukkakipinä sytkä kumminki. koffia vaatii varmaa aika paljo asennuksee heh
Megasquirt Ms1 v2.2
EDIS vaatii kyllä lähes vähiten Koffia kaikista noista sytkävaihtoehdoista.
PIP signaali optoerottimelle ja lediltä lähtö (SAW) takaisin EDIS boksiin.
Onko sinulla siellä megan oma piirilevy, esim. versio 2.2? Vai onko kyseessä joku jälkeen päin jonkun itse suunnittelema, vai V3?
Se vaikuttaa siihen sytytyksen kytkentään mikä piirilevyversio on kyseessä.
Tässä tulee SUOMENKIELELLÄ ohjeet boksin sisäiseen muutokseen versiolle 2.2:
SAW lähtö (megalta edisiin päin menevä ennakkosignaali):
Juota 750 ohmin vastus ledin "D17" miinusjalan (se mikä menee transistoriin Q9. Ledissä on myös alareunassa viiste merkkinä) ja vastuksen "R23" piirilevyn keskelle päin olevan jalan väliin. (Tämä toimii ylösvetona ja muodostaa siis SAW signaalin 5V jännitetason)
Vedä johto ledin "D17" miinusjalasta piirilevyn toisessa päässä olevaan X11 liitäntään (ylimääräinen ulostulo), jonka kautta SAW lähtö siis liittyy megan perseessä olevan liittimen nastaan 25.
PIP-tulo (kierrosluku ja asentotieto edisiltä megaan päin):
Irrota piirilevyltä komponentit "D5", "D8" ja "R10". Poista hyppylanka/jumpperi piirilevyltä XG1-XG2 välistä. Laita 1 kilo-ohmin (1000 ohmia) vastus diodin "D8" paikalle ja vedä sen tyhjäksi jäävästä päästä (se pää joka ennen meni vastukselle "R10") johto diodin "D9" rinkulalla merkittyyn jalkaan (12 volttia optoerottimelle). Voit käyttää johdon liittämiseen vastuksen "R10" toista reikää, koska se menee suoraan diodin "D8" paikalla olevaan vastukseen.
Vedä johto XG1:stä (toinen nasta niistä missä jumpperi/hyppylenkki OLI, joka siis poistettiin) diodin "D5" siihen reikään mistä on yhteys megan perseessä olevan liittimen nastaan 24. Tällä saadaan SAW signaali tuotua megan liittimeltä optolle.
Nyt modit piirilevylle on tehty ja voit keskittyä johtosarjan tekemiseen:
Kytke EDIS mokkulan ykköspinni megan pinniin 24. (PIP)
Kytke EDIS mokkulan kolmospinni megan pinniin 25. (SAW)
Katso kuvasta loput, rautalanka loppu kesken.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Wiring.GIF ja tosta se ylimmäinen kohta (EDIS4)
PIP signaali optoerottimelle ja lediltä lähtö (SAW) takaisin EDIS boksiin.
Onko sinulla siellä megan oma piirilevy, esim. versio 2.2? Vai onko kyseessä joku jälkeen päin jonkun itse suunnittelema, vai V3?
Se vaikuttaa siihen sytytyksen kytkentään mikä piirilevyversio on kyseessä.
Tässä tulee SUOMENKIELELLÄ ohjeet boksin sisäiseen muutokseen versiolle 2.2:
SAW lähtö (megalta edisiin päin menevä ennakkosignaali):
Juota 750 ohmin vastus ledin "D17" miinusjalan (se mikä menee transistoriin Q9. Ledissä on myös alareunassa viiste merkkinä) ja vastuksen "R23" piirilevyn keskelle päin olevan jalan väliin. (Tämä toimii ylösvetona ja muodostaa siis SAW signaalin 5V jännitetason)
Vedä johto ledin "D17" miinusjalasta piirilevyn toisessa päässä olevaan X11 liitäntään (ylimääräinen ulostulo), jonka kautta SAW lähtö siis liittyy megan perseessä olevan liittimen nastaan 25.
PIP-tulo (kierrosluku ja asentotieto edisiltä megaan päin):
Irrota piirilevyltä komponentit "D5", "D8" ja "R10". Poista hyppylanka/jumpperi piirilevyltä XG1-XG2 välistä. Laita 1 kilo-ohmin (1000 ohmia) vastus diodin "D8" paikalle ja vedä sen tyhjäksi jäävästä päästä (se pää joka ennen meni vastukselle "R10") johto diodin "D9" rinkulalla merkittyyn jalkaan (12 volttia optoerottimelle). Voit käyttää johdon liittämiseen vastuksen "R10" toista reikää, koska se menee suoraan diodin "D8" paikalla olevaan vastukseen.
Vedä johto XG1:stä (toinen nasta niistä missä jumpperi/hyppylenkki OLI, joka siis poistettiin) diodin "D5" siihen reikään mistä on yhteys megan perseessä olevan liittimen nastaan 24. Tällä saadaan SAW signaali tuotua megan liittimeltä optolle.
Nyt modit piirilevylle on tehty ja voit keskittyä johtosarjan tekemiseen:
Kytke EDIS mokkulan ykköspinni megan pinniin 24. (PIP)
Kytke EDIS mokkulan kolmospinni megan pinniin 25. (SAW)
Katso kuvasta loput, rautalanka loppu kesken.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Wiring.GIF ja tosta se ylimmäinen kohta (EDIS4)
-
mackaiveri
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Wed Aug 26, 2009 23:33
- Location: kristiinankaupunki
-
mackaiveri
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Wed Aug 26, 2009 23:33
- Location: kristiinankaupunki
edis
eli sellanen kysymys viel et toi edis boksin piuha numero 7 mitä sille oikee pitää tehä? http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm
Megasquirt Ms1 v2.2
-
JaniM
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Ilmeisesti tarkotit että kaapelien suojavaipat kytketään vain tuohon nastaan 7. Toinen pää jätetään kokonaan kytkemättä ja piilotetaan vaikka kutistesukan alle, ettei ne hapsota.JaniM wrote:Se on suojavaippa noissa johdoissa. Toinen pää kytketään vain maihin.
EDIS kannattaa muuten maadottaa sitten samaan osaan mihin megakin. Eli jos oot maadottanu megan koriin, niin maadota EDIS kans koriin. Tai jos oot maadottanu megan koneeseen, niin edis maadotetaan kans koneeseen.
Tällöin koneen ja korin väliset häviöt ei pääse häiritsemään signaalia, esim. startatessa.
Muutenkaan ei kannata harrastaa "sekamaadotusta", kun siinä käy äkkiä hassusti koneen maajohdon irrotessa tai jos siinä on reilumpi häviö.
-
JaniM
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
mackaiveri
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Wed Aug 26, 2009 23:33
- Location: kristiinankaupunki
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
Minkälainen homma on lisätä tuollainen aivan normaali hukkakipisytytys ms1 v2.2 lankkuun? Siis samanlainen puola mitä noissa megan paketeissa. Tuli saatua halvalla tuo boksi ja nyt sinne pitäis saada viä sytkäohjaus... edis olisi helppo, mutta kaverilta sattuu löytyyn jo tuo normaali hukkakipinäpuola... 
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
Eihän siinä ole kummainen homma. Pari ylösvetovastusta ledeille 17&19 ja hyppyjohdot megan vapaisiin X11-X14 reikiin. liittimeltä ohjausjohdot boschin -200/-203 kivelle josta piuhat puolaan ja maihin. Puolaan virta. Kampuralle puuttuvahampainen kiekko ja cherryn hall. Megaan hallin kytkentä optolle. Asetukset kuntoon. Siinä se. Tai sitten laittaa suoraan megaan pari ISL9V-kiveä ja niiltä johdot puolalle.saquzi wrote:Minkälainen homma on lisätä tuollainen aivan normaali hukkakipisytytys ms1 v2.2 lankkuun? Siis samanlainen puola mitä noissa megan paketeissa. Tuli saatua halvalla tuo boksi ja nyt sinne pitäis saada viä sytkäohjaus... edis olisi helppo, mutta kaverilta sattuu löytyyn jo tuo normaali hukkakipinäpuola...
Tuosta sitten lisää:
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu

joo, lankku ton näkönen nyt... Ei mitään hajua mitä nuo kolme vihreää johtoa ovat.. yksi menee led17->x11 , toinen menee x01 -> x02 ja kolmas menee D8 vastuksen toisesta päästä -> D9 vastus
näkeekö tosta lankusta onko vr anturille vai hall anturille? Tosiaan, millainen homma on laittaa hukkakipinäsytkä niin, että ISL9V5036P3 kivet megan kanteen ja niiltä johdot johonkin päin piirilevyä, sekä toiseen päähän boksia se d-sub liitin? Omassa ladassa ms1 v2.2 juurikin niin, ja se on osoittautunut aivan toimivaksi järjestelmäksi... Onnistuuko jos apinoi tämänkin levyn täysin samanlaiseksi kun sen toisen, missä on ollut uudesta asti sytkäkivet megan sisässä? ainakaan kaikki konkat ei väreiltään näytä samanlaisia olevan mutta kai ne toiminnaltaan ovat....
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
Siinä on led17 sytkälähtö tehtynä x11 lähtöön liittimessä. Äkkiseltään näyttäisi jonkinsortin hall modilta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
ollut aikaisemmin ladassa vissiin lukemassa kierroksia jakajalta jollain tavalla, eli jonkinsortin hall modi saattaa olla.. Jos on hall modi, onko tossa ollut sit VR ohjaus aikasemmin? Miten sen siinä tapauksessa saa pelaamaan?
Ja sitten toi sytytysohjaus, jos sen tekee kahella sytkäkivellä, niin kytketäänkö silloin lankkuun itsessään muuta, kuin kahdelta lediltä ns. ylösveto sytkäkivien esivastuksille? Jos ne esivastukset on jotka tulee noiden sytkäkivien mukana

Ja sitten toi sytytysohjaus, jos sen tekee kahella sytkäkivellä, niin kytketäänkö silloin lankkuun itsessään muuta, kuin kahdelta lediltä ns. ylösveto sytkäkivien esivastuksille? Jos ne esivastukset on jotka tulee noiden sytkäkivien mukana
-
Jasu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
VR-anturin kanssa olisi enemmänkin palikoita seassa, anturin tuottama signaali pitäisi muuntaa megan ymmärtämään muotoon. Mites se meni, RTFM...
viewtopic.php?f=11&t=2167
Tuossa, heti ekassa kuvassa, kytkennät hukkakipinällä ohjaukseen. Ulkoisella vahvistimella tosin. Manuaalissa on sitten vallan hyvin opastettu myös esim BIP -trankuilla toteutettuna...
viewtopic.php?f=11&t=2167
Tuossa, heti ekassa kuvassa, kytkennät hukkakipinällä ohjaukseen. Ulkoisella vahvistimella tosin. Manuaalissa on sitten vallan hyvin opastettu myös esim BIP -trankuilla toteutettuna...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
sitehä noita hukkakipinä puolia on volkkareissa ja ooppeleissa missä on ohjain puolan sisälle rakennettu.
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
No jahas. Suomenkielisestä megamanuaalista en löytäny ainakaa "ohjetta" noilla sytkäkivillä tekemiseen... Pitää kattoa viikonloppuna tota megaa ja verrata siihen omaan. Tuntuis niin helpolta ne sytkäkivet.
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
Tuli laitettua sitten ihan boschin 7pin moduulilla sytkä. Ylösvetovastukset ledeiltä ja hyppylangat db37 pinnille vapaisiin pinneihin..
Mutta nyt on taas sellanen ongelma, että megaan ei saa yhteyttä, ei mene edes ohjelma sisään. Sarjaporttikaapeli toimii varmasti, mutta kun koittaa ladata firmwaren niin boksiin ei mene mitään, firmwaren latausohjelma sanoo vain tyyliin
waited response ""
but received """"
Boksi jonkun itse kasaama, joskus on toiminutkin.... Mikä mahtaa olla rikki? Joskus koitin omasta ehjästä vaihtaa prossua tohon, mutta ei tainnut olla vaikutusta.. Nyt itellä ei oo sitä prossuakaan enään
Vähän kiire olisi, autolls pitäid päästä vaasa cruisingeihin ensi lauantaina
Mutta nyt on taas sellanen ongelma, että megaan ei saa yhteyttä, ei mene edes ohjelma sisään. Sarjaporttikaapeli toimii varmasti, mutta kun koittaa ladata firmwaren niin boksiin ei mene mitään, firmwaren latausohjelma sanoo vain tyyliin
waited response ""
but received """"
Boksi jonkun itse kasaama, joskus on toiminutkin.... Mikä mahtaa olla rikki? Joskus koitin omasta ehjästä vaihtaa prossua tohon, mutta ei tainnut olla vaikutusta.. Nyt itellä ei oo sitä prossuakaan enään
Vähän kiire olisi, autolls pitäid päästä vaasa cruisingeihin ensi lauantaina
Re: sytytys hommelin lisäys lankkuu
Mittaat jännitteet regulaattorilta? Sitten jos ne on kunnossa. Niin etenet kohti cpu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII