megan asennus opeliin c20ne

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
namusetä
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Feb 08, 2010 21:29

megan asennus opeliin c20ne

Post by namusetä »

juu elikkäs olisi tarkoitus rueta väsäämään opeliin megaa kiinni enkä ole ikinä pelannut kyseisen laitteen kanssa, mitäs antureita tuohon tarvitsee mites sytkä(motronic)? kaikki tieto tervetullutta paitsi että lue ocf:lltä, sieltä ei saa mihinkään kysymykseen suoranaista vastausta tai sitten ollenkaan.
rallikuski
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Jul 05, 2005 16:16
Location: Launonen

Post by rallikuski »

Alotappa vaikka tosta :wink:


http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf

ja sitten vaikka HAKU toimintoa käyttäen sytkästä tai vaikka ihan vaan SYTYTYS puolelta etsimään ja lukemaan...



P.S. Ei kannata ryhtyä hommaan (ainakaan megasquirtilla) jos mielenkiinto ei riitä edes perusasioiden etsimiseen täältä foorumilta... Itse aloitin kans väärällä jalalla, joten "kokemuksesta" voin kertoa että hankala taival edessä jos ei "osaa" lukea tai etsiä tietoa.
Täältä jos ei selkeästi löydy tarvitsemaasi tietoa niin sitten vaikka googleen hakusanaksi "megasquirt extra code" tai vaikka suoraan http://www.msextra.com/.


Kiitos ja anteeksi.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
namusetä
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Feb 08, 2010 21:29

Post by namusetä »

jatketaan nyt tänne kun kerta alotinkin, voikos tuon asennuksen tehdä silleen että jättää vakio boksin hoitamaan syttyä ja laittaa megan vain bensa puolta hoitamaan?
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Voi mutta siinä ei ole yhtään mitään järkeä. Boksikin on vikatilassa jos siitä on osa antureista irti, joten sytytysennakotkin on jotain muuta mitä pitäs.
pjr
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Tue Mar 22, 2005 19:01
Location: JKL
Contact:

megan asennus opeliin c20ne

Post by pjr »

Tosiaan ei ole paljon järkeä jättää vanhaa purkkia ohjaamaan syttyä.

Se mitä tarvitset v2.2 kanssa:
- Mega(modattuna induktio-anturin sisääntulolla lm???? -piirillä ja yhellä syttykivellä jos käytetään jakajaa)
- Imuilman lämpötila-anturin. Ei löydy vakiona.
- Potikkamallinen kaasuläppäanturi. Löytyy uudemmista c20ne moottoreista. Juttua ocf:n foorumilla.
- MAP-anturi. Myös ilmamäärämittaria pitäs pystyä käyttämään.
- Triggeröinti orkkis kampuran (induktio)anturilta. Kampuralla 60-2 triggeripyörä. Mahdollista käsittääkseni hoitaa myös x20xev:n joistakin malleista löytyvällä hall-anturilla. Tuosta hall-anturista löytyy lisätietoa haulla.
- Orkkis veden lämpö
- Orkkis lambda tai laajakaista
- Johtosarjan tarpeet

Ja lopuksi paljon Image Haku -napin käyttöä.

ps. kertaakaan en oo ilman vastausta jääny ocf:llä, kun olen kysymyksen asiallisesti esittänyt.
ei riemulla rajaa, kun...
Juu5o
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 03, 2010 9:29

Post by Juu5o »

Hei.

Lainaan tätä topiccia kun on opelin moottori itselläkin työn alla. Hommat alkaisi olla syttypuolta vaille valmiiksi kasassa, mutta nyt olisi tuosta triggeröinnistä kysymys:

Hommasin mega-efiltä tuon VR-anturin muunninpiirin ja tarkoitus olisi käyttää opelin omaa 60-2 pyörää ja VR-anturia triggeröintiin.

Tarviiko tuohon VR-anturin signaaliin vetää erikseen samanlaista ylösvetovastusta kun on noissa HALL-anturi modeissa vedetty signaali johtoon? Vai vedänkö vain suoraan VR-anturin signaalin tuolle muunninpiirille ja siitä eteenpäin piirin mukana tulleiden kytkentäohjeiden mukaan?

Kiitos
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Juu5o wrote:suoraan VR-anturin signaali tuolle muunninpiirille ja siitä eteenpäin piirin mukana tulleiden kytkentäohjeiden mukaan?

Kiitos
Näin. Ei ylösvetoja.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Juu5o
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 03, 2010 9:29

Post by Juu5o »

Nyt ois osat kasassa ja pitäis lyödä autoon kiinni mut tuo opelin orkkis VR-anturin kytkentä aiheuttaa vähän päänvaivaa kun ei oo tuosta pinnijärjestyksestä täyttä varmuutta, että mitä kytketään mihinkin.

Yritin netistä ettiä osanumeron ( Bosch 0 261 210 030 ) perusteella kytkentäkuvaa mutta en tähän hätään löytäny. Jos jollain on tuosta pinnijärjestyksestä tietoo niin vois vähän valaista tyhmää. Kiitti
Nouko
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Wed May 24, 2006 17:47

Post by Nouko »

http://www.farnell.com/datasheets/21735.pdf :!:
Anturit 0 261 210 001 - 0 261 210 036
Juu5o
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 03, 2010 9:29

Post by Juu5o »

Voiko tuota VR-anturin signaalia mitata muulla kun oskilloskoopilla? Nyt on kaikki osat autossa kiinni, mutta ei näytä megatunessa kierrostietoa. VR-anturista mittasin vastusarvot joiden perusteella anturi olis kunnossa. Wheel decoder asetukset tehty foorumilta löytyvien opel-arvojen mukaan.

Anturin signaalipiuha on vedetty suoraan tuolle mega-efiltä tilatulle signaalimuunnin piirille ja tästä edelleen menee piuha suoraan tuonne U4 napaan 6.

Muunninpiirillekin tulee jännite.

Voisko sitten olla koodissa joku bugi, näyttää tuo GM lämpötila-anturikin -40 lämpötilaa vaikka plussallahan tuolla pihalla ollaan, koodina on 029v jonka otin kaverin muistitikulta megatunen lisäks.

Kiitos.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kuulostaa johdotusvialta. Tarkista 3-4 kertaa kaikki johdotukset.
Juu5o
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 03, 2010 9:29

Post by Juu5o »

Ok.

Tuon lämpöanturin johdotusten pitäis ainaki olla ok kun kokeilin aiemmin megaa kiinni tuohon silleen että ei ollu tuo sytkäpuoli vielä kasassa.

Pitää kokeilla sitten varmaan noita VR-anturin piuhoja vielä kääntää, tuo on semmonen kolme napanen anturi, yks napa on ilmeisesti häiriösuojausta varten (shield) ja sit on signaali ja maa.

EDIT: Lisätään vielä että sillon ei megassa ollu tuota extra-koodia sisällä kun käytin autossa kiinni ja tuo lämpöanturi toimi oikein.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Extra-koodi toimii ainakin tällä puolen palloa useissa autoissa moitteetta. Jos anturi näyttää -40 se yleensä tarkoittaa että johto on poikki.

Melkeinpä kannattaisi käyttää jotain vastusta välissä siihen 6 nastalle. Saattaa muuten opto rikkoontua, jos ei ole jo särki. Mitäs sulla on siellä etupuolella? Ota sieltä vastus R12 irti tms. että piiri on varmasti poikki.

Mitäs tunerstudion tooth loggeri sanoo?
Juu5o
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 03, 2010 9:29

Post by Juu5o »

Ok, pitää tuo lämpöanturi mittailla vielä ja nuo johdot siitä väliltä.

Mä käsitin näin että tuon signaalimuuntimen ja 6 nastan väliin ei tartteis mitään, ainakaan tuon muuntimen mukana tulleissa kytkentäohjeissa ei ollu mainintaa muutakun piuha suoraan kiinni.

Signaalimuuntimen etupuolella ei oo mitään, eli siis johto tulee suoraan VR-anturilta muuntimelle, en kierrättäny sen db-liittimen kautta. Oon laittanu sinne kotelon johtosarjapäähän yhden ylimääräsen pienen liittimen, mihin saa laittaa noita jälkikäteen lisättäviä piuhoja sit kiinni.

Tunerstudiolla en oo kattonu tuota systeemiä ollenkaan, pitäis ilmeisesti sekin nyt sitten latailla vielä koneelle ja tarkastella myös sillä.

Oonko mä nyt oikeessa, että tuohon triggauspuolelle ei tartte piirilevyyn modauksia tehdä kun käyttää tuota signaalimuunninta?

Sytkäpuolelle tein tuon LED 17-modin ja sen perässä on sytytystä ohjaamassa Bosch -139 mokkula.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jos siihen 6 nastaan kytkee, niin riippuu vähän mitä se sun muunnin antaa ulos.... se on saattanut polttaa optonkin jopa, jos ei ole vastusta välissä.
Juu5o
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 03, 2010 9:29

Post by Juu5o »

Pystyykös tuota optoa nyt mitenkään tarkastamaan että onko kunnossa?

Minä tosiaan kuvittelin että siinä muuntimessa on kaikki valmiina kun näky olevan vaikka minkälaista komponenttia siinä piirilevynpalassa kiinni. Pitäis varmaan laittaa vielä postia sinne kauppaan mistä tuon tilasin ja kysyä tarkempaa tietoo muuntimesta.

Sitten vielä semmonen, kun alunperin piti tehdä hall-anturille tuo mega ja tuli jo modit tehtyä. Niin pitäiskö D5 ja D8 komponentit laittaa takasin ja ottaa jumpperi pois XG1-XG2 väliltä, vai vaikuttaako nuo mitenkään kun tuo VR-anturin signaali ei kulje muuntimelle megan piirilevyn kautta?

Hallia varten olleen ylösvetovastuksen poistin jo tuosta piirilevyltä.

Kiitos.
Juu5o
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 03, 2010 9:29

Post by Juu5o »

Osasko joku sanoo tuosta opton kunnon testaamisesta mistä edellisessä viestissä kysyin? Jos tässä viikonlopun aikaan ottaisi itteensä niskasta ja paneutuisi taas tuohon megan toimintaan...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Voihan sitä testata. Mittaat että tuleeko ohjasusta 6 nastalle sitten mitaat että mitä opton transistoripuolella tapahtuu.
1031
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jan 18, 2010 13:57

Post by 1031 »

Juu5o wrote:Pystyykös tuota optoa nyt mitenkään tarkastamaan että onko kunnossa?
Opton voit testata (irrallaan) kahdella yleismittarilla. Mittarit diodi alueelle, toisella mittarilla etsit opton ledi puolen (kun löytyy kynnysjännite, ts. mittari antaa jotain lukemaa välillä 500mV-1900mV olet löytänyt ledin ja mittarin antama pieni jännite riittää (yleensä) sytyttämään ledin siellä opton sisällä. Silloin pitäisi löytyä myös opton trankku puolelta kynnysjännite (sillä toisella mittarilla) ja kun irroitat ledipuolen mittarin, trankku puolen mittari ei saa näyttää enään kynnysjännitettä.
Post Reply