5 sylinterisen sytkä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
jute
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:12
Location: Kajaani

5 sylinterisen sytkä

Post by jute »

miträ on viisaat mieltä, saako 5 pyttysen toimimaan mega squirt´n sparkilla. kone on volvon ja siinä on nokka akselilla tunnistin jonka rakennetta en vielä tiedä, aattelin kysellä ensin vähän vinkkejä..
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

eihän MS välitä ,kuinka paljon niitä pyttyjä on ,koska ruuttaa penziiniä yhtäaikaa joka ruutasta.
Sytkästä en sitten tiiä.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Vitos Audi-miehiä on aika paljon msefi.com foorumissa. He varmaan kertovat keskeisimmät kompastuskivet. Näin äkkisältään ajatellen voi olla ongelmallista jos koneessa ei ole virranjakajaa.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Moi!

Poista se anturi ja vaihda tilalle lukittu Audin vitoskoneen jakaja. Anturin tyypistä riipuen voit joutua käyttämään ylimääräistä (mikäli induktioanturi) sytytysmodulia signaalin muuttamiseen ECU:lle sopivaksi. Jakajan sovitus voi vaatia koneistusta/sorvailua mutta ei ole ylitsepääsemättömän hankalaa. Anturikiekko Volvon nokan päässä oli muistaakseni? kiinnitetty ruuvilla. Vanhemmissa Volvon bensavitosissa on käytetty jakajaa toisen nokka-akselin päässä. En tiedä saisiko sitä sovitettua uudempaan koneeseen (toinen ongelma anturin puute muttei sekään ylivoimainen). Yksinkertaista ratkaisua tuskin löytyy, ellei kukaan kehittele uutta softaa+sylinteritunnistusta Megaboxiin. Eihän jakajallinen ratkaisu ole ihan suorasytytyksen veroinen, mutta saisihan sitä kuitenkin ajoituksen hallinnan....
jute
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:12
Location: Kajaani

Post by jute »

juu mulla on se vanhempi pata missä on jakaja. siinä ei ole mitään sisuskaluaj (siis hall anturia yms) ja tämä trigger systeemi mietityttää. kone tulee takaveto asennukseen ja en ole varma sopiiko jakaja olemaan vai joutuuko sen poistamaan tai rintapeltiä muokkaamaan.
MOPOHULLU
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon Feb 28, 2005 17:35
Location: Vaasa

Post by MOPOHULLU »

Jute:
Kaverikin just asentaa volvo 740 t5 myllyä ja se joutu sirtään sen jakajan ainakin eteen.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Näin joskus kauan aikaa sitten rata-auton, jossa virranjakajan kansi ja pyörrin oli rakennettu nokka-akselin hihnapyörän puoleiseen päähän. Moottorinohjausjärjestelmänä oli joku Boschin Motronic-esiaste. Pyörijän akseli oli laakeroitu jakopään koppaan (alumiinia) ja veto tuli poorilla nokkapyörän pultin päästä. Myös jossain Toyotan 4AGE-moottorissa oli samanlainen rakennelma australialaisilla nettisivuilla. Hall-anturin liipaisupyörä onnistuisi varmaan rakentaa samaan pakettiin.
musse67
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:09
Location: Haapajärvi
Contact:

Post by musse67 »

W-PH wrote:Myös jossain Toyotan 4AGE-moottorissa oli samanlainen rakennelma australialaisilla nettisivuilla. Hall-anturin liipaisupyörä onnistuisi varmaan rakentaa samaan pakettiin.
Ai vähän tähän malliin? Kuvasin 2001 Kalajoen dräg reis SM:ssä.
1967 Mustang 5.0 SC Megasquirt/EDIS
jute
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:12
Location: Kajaani

Post by jute »

MOPOHULLU:

niin epäilinkin, paras ratkasu ois kusai nakata vesilintua koko jakajalla. jakajan siirto ei aina ole niin yksinkertaista ja siviili autoon ei oikein sovellu koska voitelu ei pelaa ja joku kuulalaakeroitu on aika hankala toteuttaa.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Siinähän ainakin minun kohdallani on tämän harrastuksen suola. Ei kaiken tarvitse olla aina helppoa. Mitä kuulalaakeroituun käyttöakseliin tulee ei sen toteuttaminen edes kotikonstein ole ylitsepääsemättömän vaikeaa. Erilaisia virranjakajia on hajottamot pullollaan ja sopiva akseli löytyy varmasti eikä hinta päätä huimaa. Laakeriksi kelpaa mikä tahansa kestovoideltu kuulalaakeri jonka saa akselin kaulalle sovitettua. Volvon jakajaa en ole koskaan purkanut mutta epäilen että osat saisi siitä alkuperäisestä. Ja mikäli jakajan rungossa on tarpeeksi ainevahvuutta niin mikä estää sorvauttamasta kuulalaakeripesää oman jakajan runkoon. Sen jälkeen tarvitsee vain askarrella samanlainen laippa kuin tuossa linkin Toyotassa oli. Pienten koneistuksien/sorvauksien hinnat ovat yleensä vain murto-osa isojen moottorivaihtoprojektien kustannuksista.
Post Reply