5 sylinterisen sytkä
Moderator: Masi_K
5 sylinterisen sytkä
miträ on viisaat mieltä, saako 5 pyttysen toimimaan mega squirt´n sparkilla. kone on volvon ja siinä on nokka akselilla tunnistin jonka rakennetta en vielä tiedä, aattelin kysellä ensin vähän vinkkejä..
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Moi!
Poista se anturi ja vaihda tilalle lukittu Audin vitoskoneen jakaja. Anturin tyypistä riipuen voit joutua käyttämään ylimääräistä (mikäli induktioanturi) sytytysmodulia signaalin muuttamiseen ECU:lle sopivaksi. Jakajan sovitus voi vaatia koneistusta/sorvailua mutta ei ole ylitsepääsemättömän hankalaa. Anturikiekko Volvon nokan päässä oli muistaakseni? kiinnitetty ruuvilla. Vanhemmissa Volvon bensavitosissa on käytetty jakajaa toisen nokka-akselin päässä. En tiedä saisiko sitä sovitettua uudempaan koneeseen (toinen ongelma anturin puute muttei sekään ylivoimainen). Yksinkertaista ratkaisua tuskin löytyy, ellei kukaan kehittele uutta softaa+sylinteritunnistusta Megaboxiin. Eihän jakajallinen ratkaisu ole ihan suorasytytyksen veroinen, mutta saisihan sitä kuitenkin ajoituksen hallinnan....
Poista se anturi ja vaihda tilalle lukittu Audin vitoskoneen jakaja. Anturin tyypistä riipuen voit joutua käyttämään ylimääräistä (mikäli induktioanturi) sytytysmodulia signaalin muuttamiseen ECU:lle sopivaksi. Jakajan sovitus voi vaatia koneistusta/sorvailua mutta ei ole ylitsepääsemättömän hankalaa. Anturikiekko Volvon nokan päässä oli muistaakseni? kiinnitetty ruuvilla. Vanhemmissa Volvon bensavitosissa on käytetty jakajaa toisen nokka-akselin päässä. En tiedä saisiko sitä sovitettua uudempaan koneeseen (toinen ongelma anturin puute muttei sekään ylivoimainen). Yksinkertaista ratkaisua tuskin löytyy, ellei kukaan kehittele uutta softaa+sylinteritunnistusta Megaboxiin. Eihän jakajallinen ratkaisu ole ihan suorasytytyksen veroinen, mutta saisihan sitä kuitenkin ajoituksen hallinnan....
Näin joskus kauan aikaa sitten rata-auton, jossa virranjakajan kansi ja pyörrin oli rakennettu nokka-akselin hihnapyörän puoleiseen päähän. Moottorinohjausjärjestelmänä oli joku Boschin Motronic-esiaste. Pyörijän akseli oli laakeroitu jakopään koppaan (alumiinia) ja veto tuli poorilla nokkapyörän pultin päästä. Myös jossain Toyotan 4AGE-moottorissa oli samanlainen rakennelma australialaisilla nettisivuilla. Hall-anturin liipaisupyörä onnistuisi varmaan rakentaa samaan pakettiin.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 15
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:09
- Location: Haapajärvi
- Contact:
Ai vähän tähän malliin? Kuvasin 2001 Kalajoen dräg reis SM:ssä.W-PH wrote:Myös jossain Toyotan 4AGE-moottorissa oli samanlainen rakennelma australialaisilla nettisivuilla. Hall-anturin liipaisupyörä onnistuisi varmaan rakentaa samaan pakettiin.
1967 Mustang 5.0 SC Megasquirt/EDIS
Siinähän ainakin minun kohdallani on tämän harrastuksen suola. Ei kaiken tarvitse olla aina helppoa. Mitä kuulalaakeroituun käyttöakseliin tulee ei sen toteuttaminen edes kotikonstein ole ylitsepääsemättömän vaikeaa. Erilaisia virranjakajia on hajottamot pullollaan ja sopiva akseli löytyy varmasti eikä hinta päätä huimaa. Laakeriksi kelpaa mikä tahansa kestovoideltu kuulalaakeri jonka saa akselin kaulalle sovitettua. Volvon jakajaa en ole koskaan purkanut mutta epäilen että osat saisi siitä alkuperäisestä. Ja mikäli jakajan rungossa on tarpeeksi ainevahvuutta niin mikä estää sorvauttamasta kuulalaakeripesää oman jakajan runkoon. Sen jälkeen tarvitsee vain askarrella samanlainen laippa kuin tuossa linkin Toyotassa oli. Pienten koneistuksien/sorvauksien hinnat ovat yleensä vain murto-osa isojen moottorivaihtoprojektien kustannuksista.