Tyhjäkäynti vaeltaa kummallisesti
Moderator: Masi_K
Tyhjäkäynti vaeltaa kummallisesti
Tervehdys!
Megasquirtti-I (partco) on asennettu Range Roverin 3,5L V8:n puikkoihin ja käytetään ainoastaan ruiskujen ohjaukseen. Sytkä toimii vanhalla kunnon orkkis-jakaja härvelillä.
Kaikki pelaa oikein hyvin ja auto reagoi säätöihin. Ainoastaan tyhjäkäynnin säädössä ongelmaa: Käynti vaeltaa aina välillä ja välillä ei. Normaalisti käynti on säädetty 800 kierrokseen ja siinä se pysyykin ihan OK.
Mutta mutta meneppä ja polkase kaasua tai aja vähän matkaa tai joskus vaikka itsestään : yhtäkkiä tyjäkäynti alkaakin vaihdella 700-1200 kierroksen välillä. syykin on selvä. PW kasvaa syystä tuntemattomasta yhtäkkiä ja pienenee heti takaisin normaaliin. Mikä ihme tätä Pw:tä muuttelee? EGO-korjaus on kokeiltu päällä ja pois, ei auta. VE kartta on sellainen että naapurisolut ovat suunnilleen samalla arvo-alueella eli näin suuri pulssin kasvaminen ei oikein niistäkään voi johtua. No mistä tämä sitten johtuu? Itsellä ei enää järki riitä.
Logia ja msq täällä:
http://public.me.com/antti.keranen/
Kiitokset jo vastauksista!
Megasquirtti-I (partco) on asennettu Range Roverin 3,5L V8:n puikkoihin ja käytetään ainoastaan ruiskujen ohjaukseen. Sytkä toimii vanhalla kunnon orkkis-jakaja härvelillä.
Kaikki pelaa oikein hyvin ja auto reagoi säätöihin. Ainoastaan tyhjäkäynnin säädössä ongelmaa: Käynti vaeltaa aina välillä ja välillä ei. Normaalisti käynti on säädetty 800 kierrokseen ja siinä se pysyykin ihan OK.
Mutta mutta meneppä ja polkase kaasua tai aja vähän matkaa tai joskus vaikka itsestään : yhtäkkiä tyjäkäynti alkaakin vaihdella 700-1200 kierroksen välillä. syykin on selvä. PW kasvaa syystä tuntemattomasta yhtäkkiä ja pienenee heti takaisin normaaliin. Mikä ihme tätä Pw:tä muuttelee? EGO-korjaus on kokeiltu päällä ja pois, ei auta. VE kartta on sellainen että naapurisolut ovat suunnilleen samalla arvo-alueella eli näin suuri pulssin kasvaminen ei oikein niistäkään voi johtua. No mistä tämä sitten johtuu? Itsellä ei enää järki riitä.
Logia ja msq täällä:
http://public.me.com/antti.keranen/
Kiitokset jo vastauksista!
Suuttimet tuntuvat olevan todella isot, kun PW seilaa välillä 1.8-2.1 ja AFR pomppaa sillä välillä 16 - 11. Kartta myös näemmä säädetty aika vuoristoiseksi tuolla seilaus alueella. 1200rpm ja map 33 ve on vain 22, ja taaseen 700 rpm ja map 36 on ve 46.
Karttaa täytyy vain säätää vielä paremmaksi tuolla alueella ja ehkä miettiä voisiko pienempiä suuttimia käyttää.
Karttaa täytyy vain säätää vielä paremmaksi tuolla alueella ja ehkä miettiä voisiko pienempiä suuttimia käyttää.
Ruiskut on koneen orkkisruiskut muistaakseni luokkaa 188 cc/min. Eli ei kai nämä ainakaan liian isot pitäisi olla. Porttiruiskutus eli ruuttia on 8 kpl. Bensan paineet ihan normaaleilla komponenteilla eli luokkaa 1.8-2.0.
Kartta on vuoristoinen koska säädin sen itse ensin aika tasaiseksi ja ongelmat tyhjäkäynnin kanssa alkoivat. Käytin sitten automagiikkaa ihan nähdäkseni osaisiko se auttaa asiassa. No eipä tuo ainakaan parantunut.
En tiedä onko ruiskuissa jotain isompaa vikaa vai ehkä boksin maassa tms, koska nyt on alkanut esiintyä sellaista ongelmaa, että ihan yhtäkkiä ilman mitään syytä menee seokset ihan tosissaan laihalle ja epäilen että ruiskutus itse asiassa loppuu. Voisiko nämä liittyä toisiinsa mitenkään? Mutta mistä sitten tuo ylenmääräinen rikastus tulee heti perään ikäänkuin kompensoimaan?
Yritän tässä vatuloida onko kyseessä a) kylmäjuotos boksissa b) liitosvika johdoissa c) mekaaninen vika ruiskuissa vai d) kaikki.
Jos tuo painelukeman raahaa perässä, niin onko siitä niin paljon haittaa, että kannattaisi asialle alkaa jotain tekemään vai onko se enemmän sitten hienosäätöhommia kun kaikki muu kunnossa?
Kartta on vuoristoinen koska säädin sen itse ensin aika tasaiseksi ja ongelmat tyhjäkäynnin kanssa alkoivat. Käytin sitten automagiikkaa ihan nähdäkseni osaisiko se auttaa asiassa. No eipä tuo ainakaan parantunut.
En tiedä onko ruiskuissa jotain isompaa vikaa vai ehkä boksin maassa tms, koska nyt on alkanut esiintyä sellaista ongelmaa, että ihan yhtäkkiä ilman mitään syytä menee seokset ihan tosissaan laihalle ja epäilen että ruiskutus itse asiassa loppuu. Voisiko nämä liittyä toisiinsa mitenkään? Mutta mistä sitten tuo ylenmääräinen rikastus tulee heti perään ikäänkuin kompensoimaan?
Yritän tässä vatuloida onko kyseessä a) kylmäjuotos boksissa b) liitosvika johdoissa c) mekaaninen vika ruiskuissa vai d) kaikki.
Jos tuo painelukeman raahaa perässä, niin onko siitä niin paljon haittaa, että kannattaisi asialle alkaa jotain tekemään vai onko se enemmän sitten hienosäätöhommia kun kaikki muu kunnossa?
Last edited by rangemies on Sun Feb 21, 2010 18:11, edited 1 time in total.
Nyt kun asiaa miettii, niin tuntuu kuin boksi ikäänkuin liioittelisi kaasupolkimen liikkeitä. Eli tasakaasulla ajellessa seos voi olla ihan OK ja sitten kun ihan pikkasen nostat jalkaa, niin seokset hyppää ihan käsittämättömän laihalle. Ajaminen on vähän kulmikasta. Tämä ominaisuus on kehittynyt ihan juuri äskettäin, sillä vielä pari päivää takaperin tuntui, että kaikki kulkee hyvin ja muutama pikkujuttu pitää vain vielä viilata.
Onko mulla joku "tee ajaminen hankalaksi" -asetus päällä vai miten tämä mopo nyt näin äkkiä alkaa keulia?
Tänään juuri testailin vähän ja käytin Tunerstudion automatiikkasäätöjä. Keskialueella eli n. 2000 kierrosta ja 70 kpa alkoi studio yhtäkkiä vetää säätöjä hirvittävän paljon ylöspäin. Aiemmin VE arvot oli luokkaa 50-70 ja nyt se lähti ehdottamaan 144:aa. Ilmeisesti seokset ei oikein reagoineet VE muutoksiin.
Miten pääsisin selvittämään (ilman skooppia) onko tämä rautavika boksissa tai johdoissa vai ruiskuissa?
Onko mulla joku "tee ajaminen hankalaksi" -asetus päällä vai miten tämä mopo nyt näin äkkiä alkaa keulia?
Tänään juuri testailin vähän ja käytin Tunerstudion automatiikkasäätöjä. Keskialueella eli n. 2000 kierrosta ja 70 kpa alkoi studio yhtäkkiä vetää säätöjä hirvittävän paljon ylöspäin. Aiemmin VE arvot oli luokkaa 50-70 ja nyt se lähti ehdottamaan 144:aa. Ilmeisesti seokset ei oikein reagoineet VE muutoksiin.
Miten pääsisin selvittämään (ilman skooppia) onko tämä rautavika boksissa tai johdoissa vai ruiskuissa?
Jos käynti vaeltaa niin ainakin yksi syy voi tosiaan olla vanhassa jakajassa. Kuinka paljon ennakko muuttuu kun potilas rupea oireilemaan.rangemies wrote: Sytkä toimii vanhalla kunnon orkkis-jakaja härvelillä.
Vivusto ja akseli klappi, vaikuttavat käyntiin merkittävästi ja varsinkin joutokäynnin tienoilla.
Silloin kuin kaasujalka kevennetään niin imuläppä tai "läpät" sulkeutuvat ja alipainetta lisääntyy sitä mukaan. Polttoainetta tarvitaan vähemmän ja jos on huonosti säädetty VE taulukko voi hyvinkin tehdä tuommoisen ilmiön että seos mittari menee punaiselle 20 AFRään ja kiihdyttäessä voi taas nykiä. Nythän Mega yrittää säätää seokset 14.7 afr. joka tilanteessa. Mutta siihenkin voi vaikuttaa ottamalla käyttöön AFR targetin, siihen sitten laitat halutut AFR arvot tai voltti arvot jos kapeakaista käytössä. Kapeakaista ei ole tarkka tässä hommassa! Kovalla säätämisellä on saatu hyvätkin tulokset!rangemies wrote:Nyt kun asiaa miettii, niin tuntuu kuin boksi ikäänkuin liioittelisi kaasupolkimen liikkeitä. Eli tasakaasulla ajellessa seos voi olla ihan OK ja sitten kun ihan pikkasen nostat jalkaa, niin seokset hyppää ihan käsittämättömän laihalle. Ajaminen on vähän kulmikasta.
Megasquirt on siinä mielessä ihmeellinen kapistus -että siinä on kaikki "tee ajaminen hankalaksi" asetukset käytössä heti uutena! Niitä vaan sitten täytyy säätää ja asetta kyseiseen moottorin sopivaksi.rangemies wrote: Onko mulla joku "tee ajaminen hankalaksi" -asetus päällä vai miten tämä mopo nyt näin äkkiä alkaa keulia?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !