sytty ongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

unatco
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Tue Aug 29, 2006 12:31
Location: Vehmaa

Post by unatco »

tulipahan mieleen, että jos kerta väliaikaisella johtosarjalla toimii, niin ettei jokin signaalipiuha ja virtakaapeli kulje lähekkäin ja saaneen siitä häiriötä?

muuta ei nyt tule mieleen..
johdotuksissa se nyt on pakkokin olla vikaa, jos kerta toimii väliaikaisella johtiksella.
oletko koittanut ajossa väliaikaista johtosarjaa vai millai?


joo en ole kyllä mikään megatietäjä. mielenkiinnosta ja yritys koittaa auttaa.. :)
e30
+2.8bar suhistelijaprojekti
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

ruusberi wrote:Tässä vielä jonkin aikaa yritetään tuon kanssa kikkailla ja jos alkaakin toimia, niin ilmoitan siitä tänne. Muussa tapauksessa ohjaimeen tulee muutokset hall-anturoinnille ja hukkakipinäpuolan ohjaus. Tai sitten mahdollisesti boxi vaihtuu kokonaan laadukkaampaan.
Jos kerran vika korjaantuu johtosarjaa vaihtamalla niin vika ei voi olla kovin kummoinen. Ekana tarkistaisin maadoitukset ajatuksen kanssa, onko ne kytketty samalla tapaa kuin "väliaikaisella" johtosarjalla? Onko relekytkennät samanlaiset?

Jos kumpikin setti on vielä tontilla ja aikaa räpeltämiseen pari päivää, niin voisit vaiheittain koittaa muuttaa ton väliaikaisen johtosarjasi nykyiseen.

Eli kytkeä väliaikaisen kiinni (ilman sen kummosempia reitittämisiä) ja anturi kerrallaan siirtää sen lopullisen johtosarjan johtoja tilalle kunnes ongelman aiheuttaja löytyy.

Jos siellä on joku härö kerran niin ei sitä kannata yrittää korjata hallilla jos kerran VR-anturi on jo toiminut. Vikatilasi saattaa johtua jostain ihan muusta kuin syttysignaalista jolloin hallin asentelu voi olla ihan turhaa ja lisäksi on mahdollista, että toi ei senkään asentamisen jälkeen toimi kunnolla.
Tiara Kit Car - MsnS-E
ruusberi
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 1:23

Post by ruusberi »

unatco wrote:tulipahan mieleen, että jos kerta väliaikaisella johtosarjalla toimii, niin ettei jokin signaalipiuha ja virtakaapeli kulje lähekkäin ja saaneen siitä häiriötä?

muuta ei nyt tule mieleen..
johdotuksissa se nyt on pakkokin olla vikaa, jos kerta toimii väliaikaisella johtiksella.
On totta, että tässä nykyisessä johtosarjassa kulkee vr-signaalikaapeli samassa nipussa, missä kulkee esimerkiksi puolalle, suuttimille, lambdalle etc. virtapiuhat. Mutta näinhän on myös kaikissa vakioissa moottorin johtosarjoissa. Eikö vain? Uudessa johtosarjassa vr-signaalikaapeli pitäisi kyllä olla tarpeeksi hyvin häiriösuojattu. Tuolla aiemmissa viesteissä mainitsin, miten väliaikaisessa johtosarjassa oli toteutettu vr- anturin johdotus. MS:lta sytytys-yksikölle menevä piuha on ihan normaali piuhaa. Menettelin näin, kun tuossa ei vakionakaan ole sen kummempaa.
unatco wrote: oletko koittanut ajossa väliaikaista johtosarjaa vai millai?
Väliaikaisella johtosarjalla on konetta ainoastaan käytetty tyhjäkäynnillä.



risu wrote:
ruusberi wrote:Tässä vielä jonkin aikaa yritetään tuon kanssa kikkailla ja jos alkaakin toimia, niin ilmoitan siitä tänne. Muussa tapauksessa ohjaimeen tulee muutokset hall-anturoinnille ja hukkakipinäpuolan ohjaus. Tai sitten mahdollisesti boxi vaihtuu kokonaan laadukkaampaan.
Jos kerran vika korjaantuu johtosarjaa vaihtamalla niin vika ei voi olla kovin kummoinen. Ekana tarkistaisin maadoitukset ajatuksen kanssa, onko ne kytketty samalla tapaa kuin "väliaikaisella" johtosarjalla? Onko relekytkennät samanlaiset?
Maadoitukset on molemmissa sarjoissa toteutettu aikalailla identtisesti. Molemmissa on noin 30-50cm maadoituspiuhaa. Paksuutta en tarkasti muista, mutta tuota isompi piuha ei MS:n liittimeen sopinut. Molemmissa sarjoissa maadoituspiuhat kiinnittyivät auton runkoon suhteellisen ison pinta-alan omaavilla rengasliittimillä. Maalikerros tietty poistettu tältä alueelta.

Releiden kytkennöissä on vain ihan pienet erot. Väliaikaisessa johtosarjassa oli hyödynnetty auton omaa johtosarjaa+releitä. Kytkennät menevät karkeasti ilmaistuna seuraavanlaisesti:

Väliaikainen johtosarja (kaksi relettä):

- Ensimmäisen releen kautta virta eculle. (suuttimille menee tästä myös virta, mutta suuttimille täytyi vetää virrat väliaikaisesti suoraa akulta sulakkeiden kautta.)
- Toisesta releestä virta p.pumpulle.

Uusi johtosarja (kaksi relettä)

- Ensimmäisen releen kautta menee virta MS:lle ja suuttimille.
- Toisesta releestä p.pumpulle, sekä lambdalle.

Molemmissa johtosarjoissa tulee virta puolalle sekä sytytys-yksikölle ns. virtalukon kautta.
risu wrote: Jos kumpikin setti on vielä tontilla ja aikaa räpeltämiseen pari päivää, niin voisit vaiheittain koittaa muuttaa ton väliaikaisen johtosarjasi nykyiseen.

Eli kytkeä väliaikaisen kiinni (ilman sen kummosempia reitittämisiä) ja anturi kerrallaan siirtää sen lopullisen johtosarjan johtoja tilalle kunnes ongelman aiheuttaja löytyy.
Tämä olisi tosiaan hyvä idea. Pari seikkaa vaan on, miksi en ole moiseen vielä ryhtynyt.
Ensinnäkin väliaikainen johtosarja oli kaaos. Auton oma johtosarja ja irtopiuhoja vedetty ristiin rastiin pitkin konehuonetta, josta ei kukaan loppujen lopuksi ottanut selvää mikä piuha meni mihinkin.

Toiseksi tämä nykyinen johtosarja on niputettu sen verran hyvin ja kompaktiin pakettiin, ettei sitä viitsisi alkaa purkamaan.

Yksi vaihtoehto olisi kasata taas väliaikainen johtosarja, täräyttää auto käyntiin ja alkaa siitä tekemään anturin johdotus kerrallaan uutta johtosarjaa. Kokeilla vaihe vaiheelta, että auto lähtee vielä käyntiin.

Tästä päästäänkin siihen että muutama päivä sitten, murheen murtamana päätin taas kasata väliaikaisen johtosarjan. Tässäkin johtosarjassa toimi kaikki muu loistavasti, mutta tämä "ennakkovika" seurasi uskollisesti perässä. Eli tällä hetkellä vaikka päällään seison, niin ennakko on sen 50-60 astetta liian aikaisella.

Mahdollisuus olisi kokeilla vielä ihan huvikseen kaverin 2.2:sta, jos esimerkiksi tuossa omassa piirilevyssä on jotain vikaa.
risu wrote: Jos siellä on joku härö kerran niin ei sitä kannata yrittää korjata hallilla jos kerran VR-anturi on jo toiminut. Vikatilasi saattaa johtua jostain ihan muusta kuin syttysignaalista jolloin hallin asentelu voi olla ihan turhaa ja lisäksi on mahdollista, että toi ei senkään asentamisen jälkeen toimi kunnolla.
Tässä olet kyllä ihan oikeassa.
Last edited by ruusberi on Tue Dec 29, 2009 15:53, edited 1 time in total.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

ruusberi wrote:Kokeilin laittaa ennakon väkisin kohdalleen wheel decoder settingistä. Nyt on startatessa tasan 10 astetta ennakkoa siihen asti, kunnes kytkee bensansyötön. Kone yrittää laakista käynttin, vaan ennakko lähtee heti seilaamaan miten sattuu ja miten tykkää.
Luin ton sun alotuksen uudelleen nyt ajatuksen kanssa. Toi lainaamani osio ei kyllä viittaa lainkaan siihen että sulla olisi itse VR-anturin kytkennässä mitään vikaa (ellei sitten ota julmetusti häiriötä, tosin jos kerran olit koittanut erillisellä kaapelilla vetää VR-signaalinki ton nykysen johtosarjan kanssa niin eipä siinäkään sitten mitään).

Herääkin kysymys, eikai sun mega heitä vaan resettiä käynnistäessä? Sehän sekottaa kaikki anturitiedotkin samalla. Logit ja muut tiedot kertoisi tilanteesta enemmän mitä tuolla oikeesti tapahtuu kun starttaat.

Voitko vielä täsmentää mitä tarkoitat tuolla 10 astetta kunnes kytkee bensansyötön? Jos otat vaikka bensasuuttimista sulakkeen irti starttaamisen ajaksi niin voit startata vaikka maailman ääriin ja ennakko pysyy about oikeissa luvuissa?

Edit-> :D, aamutokkurassa en näköjään riittävän ajatuksella kuitenkaan lukenut. Kyllä sen megan asetusten pitää toimia 1:1 oikean ennakon kanssa, eli jos olet "väkisin" säätänyt wheel decoderin pieleen niin säädä takas oikeeseen arvoon ja sillä koitat tottakai selvittää ongelmaa. Ainiin, pakko vielä varmistaa, kai käytät tota syttyajoitusta megasta toistaiseksi fixed timing tilassa nyt kun sulla on ongelma päällä?

Pistetään aamun piikkiin vielä lisäksi tyhmä kysymys, onhan jakaja oikein kiinnitetty ja sen johdot oikeissa paikoissa?
Tiara Kit Car - MsnS-E
ruusberi
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 1:23

Post by ruusberi »

risu wrote: Herääkin kysymys, eikai sun mega heitä vaan resettiä käynnistäessä? Sehän sekottaa kaikki anturitiedotkin samalla. Logit ja muut tiedot kertoisi tilanteesta enemmän mitä tuolla oikeesti tapahtuu kun starttaat.
En ole ainakaan tietokoneen näytöltä huomannut mitään epätavallista ja poikkeavaa. Tyyliin veden lämpö saattaa näyttää startatessa 15-16-15 astetta, mutta ei tuon kummempia.

Minulla on logi tuosta starttaustilanteesta, mutta läppäri on niin kivikaudelta, etten saa siirrettyä log-tiedostoa tähän paremmalle koneelle.
risu wrote: Voitko vielä täsmentää mitä tarkoitat tuolla 10 astetta kunnes kytkee bensansyötön? Jos otat vaikka bensasuuttimista sulakkeen irti starttaamisen ajaksi niin voit startata vaikka maailman ääriin ja ennakko pysyy about oikeissa luvuissa?
Irroitan aina p.pumpun sulakkeen, kun tarkistan ajoituslampulla ennakkoa. Kun moottori ei yritä käyntiin, niin ennakko pysyy just eikä melkein samana. Väärillä Wheel Decoder-asetuksilla tasan 10 astetta ja oikeilla asetuksilla tästä tasan 60 astetta liian aikaisin.
risu wrote: Edit-> :D, aamutokkurassa en näköjään riittävän ajatuksella kuitenkaan lukenut. Kyllä sen megan asetusten pitää toimia 1:1 oikean ennakon kanssa, eli jos olet "väkisin" säätänyt wheel decoderin pieleen niin säädä takas oikeeseen arvoon ja sillä koitat tottakai selvittää ongelmaa. Ainiin, pakko vielä varmistaa, kai käytät tota syttyajoitusta megasta toistaiseksi fixed timing tilassa nyt kun sulla on ongelma päällä?

Pistetään aamun piikkiin vielä lisäksi tyhmä kysymys, onhan jakaja oikein kiinnitetty ja sen johdot oikeissa paikoissa?
Fixed timing? Saisiko selvennystä mikä tämä on?
Saa olla melko seppä jos tähän moottoriin asentaa jakajan väärin.. :)
Kauan sitten asensin vahingossa tulpanjohdot väärin päin. Kajahti putkessa niin, että kuului varmasti naapuri pitäjään asti. :lol:
Last edited by ruusberi on Thu Dec 31, 2009 15:06, edited 1 time in total.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kannattaa vielä ladata koodi purkkiin uusiksi ja syöttää käsin asetukset niin pitkälle, että saa kipinän ulos. Noista wheel decoderin asetuksista on ristiriitaista tietoa, jossain näin että XU moottorille pitiäisi olla:

Trig pos A 9
Trig Return pos A 17
Trig pos B 39
Trig Return pos B 47

trigger anglen ollessa 60 ja cranking anglen 10.
ruusberi
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 1:23

Post by ruusberi »

teg wrote:Kannattaa vielä ladata koodi purkkiin uusiksi ja syöttää käsin asetukset niin pitkälle, että saa kipinän ulos. Noista wheel decoderin asetuksista on ristiriitaista tietoa, jossain näin että XU moottorille pitiäisi olla:

Trig pos A 9
Trig Return pos A 17
Trig pos B 39
Trig Return pos B 47

trigger anglen ollessa 60 ja cranking anglen 10.
Millä logiigalla nämä arvot on saatu? Eikös tuossa tapauksessa nasta 19 ole anturin kohdalla koneen ollessa YKK:ssa.

Jos mikään ei ole muuttunut ja laittaa wheel decoder- asetuksiin nuo arvot, niin silloinhan ennakko muuttuu entisestään vielä hieman aikaisemmalle.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

ruusberi wrote:Fixed timing? Saisiko selvennystä mikä tämä on?
En ole vähään aikaan ykkösmegan asetusten kanssa touhunnu, joten en sanatarkasti muista miten toi on tuolla esitelty. Mutta about tolla nimikkeellä pitäisi löytyä syttyasetuksista kohta, jolla voit laittaa vaikka sen tasan 10 astetta ennakkoa koko ajan päälle. Toisinsanottuna estää sen että mega laskisi ennakon sen sun syttytaulukon mukaan. Voisin veikata että jokainen megalle laadittu ohje sytkän konffaamiseen pitää sisällään kohdan jossa neuvotaan käyttäjää säätämään trigger angle kohdalleen käyttäen kiinteää ajoitusta.
Tiara Kit Car - MsnS-E
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

No onko jo kokeiltu uudella LM 1815N piirillä? Ja vanhalla johtosarjalla.

Yleensä se menee niin -että kun yrittää tehdä vimpan päälle niin joku menee pieleen.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Nyt kuin päästiin sivulle 2. Huomasin että tarina jatkuu.
ruusberi wrote:
teg wrote:Kannattaa vielä ladata koodi purkkiin uusiksi ja syöttää käsin asetukset niin pitkälle, että saa kipinän ulos. Noista wheel decoderin asetuksista on ristiriitaista tietoa, jossain näin että XU moottorille pitiäisi olla:

Trig pos A 9
Trig Return pos A 17
Trig pos B 39
Trig Return pos B 47

trigger anglen ollessa 60 ja cranking anglen 10.
Millä logiigalla nämä arvot on saatu? Eikös tuossa tapauksessa nasta 19 ole anturin kohdalla koneen ollessa YKK:ssa.

Jos mikään ei ole muuttunut ja laittaa wheel decoder- asetuksiin nuo arvot, niin silloinhan ennakko muuttuu entisestään vielä hieman aikaisemmalle.
ruusberi wrote: Tällä hetkellä jo mm. kokeiltuja/tarkistettuja:
- Maadoitukset
- Vr-anturin napaisuus
- Asetukset (Ei ainakaan paranna tilannetta)
- Johtosarjan kytkennät moneen kertaan
- Koodin lataaminen uudestaan

Kysymysmerkkinä:
- LM1815 toimivuus (oskilloskooppia ei valitettavasti käytettävissä)
- Vr-signaali (vedetty "mikrofonikaapelilla". Toimivassa oli normi piuhaa)
- Sytytys-yksikön signaalipiuha. (riittääkö tässä normaali piuha?)
- Koodi.
- Sytytys-yksikkö
- Joku muu, mikä saattaisi vaikuttaa johtosarjassa sytytys-ennakon muuttumiseen.

Voihan se ollaankin että kyseinen koodi ei ole loppuun asti jalostettu eikä ymmärrä iso triggeripyörä. Tai LM 1815 sekoaa jotenkin, Kaikki on mahdollista.



ruusberi wrote: Boxi on Partcon 2.2 ja koodina on ollut alusta asti 029y4.
Ongelmat alkoi uuden johtosarjan kasaamisen jälkeen. Väliaikaisella johtosarjalla kone lähti laakista käyntiin. Tallensin asetukset ja näillä samoilla asetuksilla, mutta uudella johtosarjalla ennakko muuttui alkuperäisestä 10 asteen ennakosta noin 60 astetta liian aikaiselle.

Vaikka onkin lähtenyt laakista käyntiin, onko varmaa että ennakko ole seilanut silloinkaan.? Eli alunperinkaan toiminut hyviin?
Onko autolla ajettu noilla vanhoilla kamoilla? Vai saatu vaan käyntiin.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
ruusberi
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 1:23

Post by ruusberi »

kamski wrote:No onko jo kokeiltu uudella LM 1815N piirillä? Ja vanhalla johtosarjalla.
En ole kokeillut.
kamski wrote: Yleensä se menee niin -että kun yrittää tehdä vimpan päälle niin joku menee pieleen.
Tämä on valitettavan totta. Tuntuu välillä turhalta yrittää tehdä hyvää, jos kakki menee pipariksi.

kamski wrote: Voihan se ollaankin että kyseinen koodi ei ole loppuun asti jalostettu eikä ymmärrä iso triggeripyörä. Tai LM 1815 sekoaa jotenkin, Kaikki on mahdollista.
Niin. Jos joku, jolla on sama setuppi (60-2, vr-anturi ja lm1815), niin laittaisi tänne mitä koodia käyttää, niin voisin kokeilla. Tuntuu kyllä, ettei koodissa ole vika, mutta mistä näistä tietää.
kamski wrote:
ruusberi wrote: Boxi on Partcon 2.2 ja koodina on ollut alusta asti 029y4.
Ongelmat alkoi uuden johtosarjan kasaamisen jälkeen. Väliaikaisella johtosarjalla kone lähti laakista käyntiin. Tallensin asetukset ja näillä samoilla asetuksilla, mutta uudella johtosarjalla ennakko muuttui alkuperäisestä 10 asteen ennakosta noin 60 astetta liian aikaiselle.

Vaikka onkin lähtenyt laakista käyntiin, onko varmaa että ennakko ole seilanut silloinkaan.? Eli alunperinkaan toiminut hyviin?
Onko autolla ajettu noilla vanhoilla kamoilla? Vai saatu vaan käyntiin.
Niin eipä tullut katsottua ennakkoa silloin, kun kone oli käynnissä. Vielä silloin ei ollut ajoitusmerkkiä ja -asteikkoa.

Mainitsin jo tuolla aiemmin, että väliaikaisella johtosarjalla autoa on vain käytetty tyhjäkäynnillä.
Last edited by ruusberi on Tue Feb 09, 2010 21:13, edited 1 time in total.
ruusberi
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 1:23

Post by ruusberi »

Auto saatu vihdoin käyntiin. Omassa projektissa ongelma ratkesi ottamalla sytytyksen ohjaus lediltä. Ilmeisesti fiddle ei nyt halua olla yhteistyöhaluinen.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Vauhtivaunu wrote: Fidlen käyttämistä syttyohjaukseen ei ole suositeltu pitkään aikaan vaan luotettavinta olisi käyttää led17-ohjausta.
MOT
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply