unatco wrote:tulipahan mieleen, että jos kerta väliaikaisella johtosarjalla toimii, niin ettei jokin signaalipiuha ja virtakaapeli kulje lähekkäin ja saaneen siitä häiriötä?
muuta ei nyt tule mieleen..
johdotuksissa se nyt on pakkokin olla vikaa, jos kerta toimii väliaikaisella johtiksella.
On totta, että tässä nykyisessä johtosarjassa kulkee vr-signaalikaapeli samassa nipussa, missä kulkee esimerkiksi puolalle, suuttimille, lambdalle etc. virtapiuhat. Mutta näinhän on myös kaikissa vakioissa moottorin johtosarjoissa. Eikö vain? Uudessa johtosarjassa vr-signaalikaapeli
pitäisi kyllä olla tarpeeksi hyvin häiriösuojattu. Tuolla aiemmissa viesteissä mainitsin, miten väliaikaisessa johtosarjassa oli toteutettu vr- anturin johdotus. MS:lta sytytys-yksikölle menevä piuha on ihan normaali piuhaa. Menettelin näin, kun tuossa ei vakionakaan ole sen kummempaa.
unatco wrote:
oletko koittanut ajossa väliaikaista johtosarjaa vai millai?
Väliaikaisella johtosarjalla on konetta ainoastaan käytetty tyhjäkäynnillä.
risu wrote:ruusberi wrote:Tässä vielä jonkin aikaa yritetään tuon kanssa kikkailla ja jos alkaakin toimia, niin ilmoitan siitä tänne. Muussa tapauksessa ohjaimeen tulee muutokset hall-anturoinnille ja hukkakipinäpuolan ohjaus. Tai sitten mahdollisesti boxi vaihtuu kokonaan laadukkaampaan.
Jos kerran vika korjaantuu johtosarjaa vaihtamalla niin vika ei voi olla kovin kummoinen. Ekana tarkistaisin maadoitukset ajatuksen kanssa, onko ne kytketty samalla tapaa kuin "väliaikaisella" johtosarjalla? Onko relekytkennät samanlaiset?
Maadoitukset on molemmissa sarjoissa toteutettu aikalailla identtisesti. Molemmissa on noin 30-50cm maadoituspiuhaa. Paksuutta en tarkasti muista, mutta tuota isompi piuha ei MS:n liittimeen sopinut. Molemmissa sarjoissa maadoituspiuhat kiinnittyivät auton runkoon suhteellisen ison pinta-alan omaavilla rengasliittimillä. Maalikerros tietty poistettu tältä alueelta.
Releiden kytkennöissä on vain ihan pienet erot. Väliaikaisessa johtosarjassa oli hyödynnetty auton omaa johtosarjaa+releitä. Kytkennät menevät karkeasti ilmaistuna seuraavanlaisesti:
Väliaikainen johtosarja (kaksi relettä):
- Ensimmäisen releen kautta virta eculle. (suuttimille menee tästä myös virta, mutta suuttimille täytyi vetää virrat väliaikaisesti suoraa akulta sulakkeiden kautta.)
- Toisesta releestä virta p.pumpulle.
Uusi johtosarja (kaksi relettä)
- Ensimmäisen releen kautta menee virta MS:lle ja suuttimille.
- Toisesta releestä p.pumpulle, sekä lambdalle.
Molemmissa johtosarjoissa tulee virta puolalle sekä sytytys-yksikölle ns. virtalukon kautta.
risu wrote:
Jos kumpikin setti on vielä tontilla ja aikaa räpeltämiseen pari päivää, niin voisit vaiheittain koittaa muuttaa ton väliaikaisen johtosarjasi nykyiseen.
Eli kytkeä väliaikaisen kiinni (ilman sen kummosempia reitittämisiä) ja anturi kerrallaan siirtää sen lopullisen johtosarjan johtoja tilalle kunnes ongelman aiheuttaja löytyy.
Tämä olisi tosiaan hyvä idea. Pari seikkaa vaan on, miksi en ole moiseen vielä ryhtynyt.
Ensinnäkin väliaikainen johtosarja oli kaaos. Auton oma johtosarja ja irtopiuhoja vedetty ristiin rastiin pitkin konehuonetta, josta ei kukaan loppujen lopuksi ottanut selvää mikä piuha meni mihinkin.
Toiseksi tämä nykyinen johtosarja on niputettu sen verran hyvin ja kompaktiin pakettiin, ettei sitä viitsisi alkaa purkamaan.
Yksi vaihtoehto olisi kasata taas väliaikainen johtosarja, täräyttää auto käyntiin ja alkaa siitä tekemään anturin johdotus kerrallaan uutta johtosarjaa. Kokeilla vaihe vaiheelta, että auto lähtee vielä käyntiin.
Tästä päästäänkin siihen että muutama päivä sitten, murheen murtamana päätin taas kasata väliaikaisen johtosarjan. Tässäkin johtosarjassa toimi kaikki muu loistavasti, mutta tämä "ennakkovika" seurasi uskollisesti perässä. Eli tällä hetkellä vaikka päällään seison, niin ennakko on sen 50-60 astetta liian aikaisella.
Mahdollisuus olisi kokeilla vielä ihan huvikseen kaverin 2.2:sta, jos esimerkiksi tuossa omassa piirilevyssä on jotain vikaa.
risu wrote:
Jos siellä on joku härö kerran niin ei sitä kannata yrittää korjata hallilla jos kerran VR-anturi on jo toiminut. Vikatilasi saattaa johtua jostain ihan muusta kuin syttysignaalista jolloin hallin asentelu voi olla ihan turhaa ja lisäksi on mahdollista, että toi ei senkään asentamisen jälkeen toimi kunnolla.
Tässä olet kyllä ihan oikeassa.