MS ja E85
Moderator: Masi_K
MS ja E85
Tarkoitus rakentaa auto joka toimii sekä bensalla että E85 polttoaineella.
Mutta bensalla ja sitten e85;lla on eri seossuhteet, joten seosta pitäisi rikastaa aina kun käytetään e85;sta.
Miten tällainen kannattaisi helpoiten toteuttaa?
Mutta bensalla ja sitten e85;lla on eri seossuhteet, joten seosta pitäisi rikastaa aina kun käytetään e85;sta.
Miten tällainen kannattaisi helpoiten toteuttaa?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Tuolta löytyy jotain dual table juttua: http://www.megamanual.com/DT.htm
mutta ei auennu mulle..
Tarkennetaan siis että seoksen halutaan olevan kaikissa tilanteissa 45% rikkaampi etanolia käytettäessä.
mutta ei auennu mulle..
Tarkennetaan siis että seoksen halutaan olevan kaikissa tilanteissa 45% rikkaampi etanolia käytettäessä.
Olet jäljillä koska lambda ei tiedä mitä polttoainetta käytetään.Höylä wrote:jotku hurjat väittää, että lambda osais hoitaa tuon säätämisen, kun sille vain annetaan riittävästi säätöaluetta seoksen säätöön
Polttoainetta tarvitaan kuitenkin paljon enempi kun bensalla ja se taas saattaa vaatia isompia suuttimia, ehkä lisää myös painetta, ainakin uudet kartat.
Bensan seossuhde on 14.7 AFR = Lambda 1.0
E85 seossuhde on 9.76 AFR = Lambda 1.0
Normaali kapeakaista lambda + tavallinen seosmittari näyttää siis molemmilla aineilla samaa 14.7 AFR lukemaa kun seos oikein, koska molemmilla bensa/E85 on sama lambdan arvo 1.0 silloin kun seos on optimaalinen.
Laajakaista on sitten asia erikseen ja vaatinee kalibroinnin oikealle alueelle ohjaimen asetuksista käytetyn polttoaineen mukaan.
Megasquirtin käyttö E85 kanssa kiinnostaa viritysmielessä (106 oct), ei siis mitään "viherpiperrystä" !
Juu ahdettua konetta mäkin väsään, e85 kestää enemmän ahtoja..
Mutta tuo lambda ohjaus, vaikka toimiikin tasakaasuajossa ja tyhjäkäynnillä, niin kiihdytyksissä se ei toimi toivotusti.
Siksi pitää tuolle e85 olla oma 45% rikkaampi ohjelma.
Suuttimiksi tulee aluksi saab 9000T suuttimet.
Mutta tuo lambda ohjaus, vaikka toimiikin tasakaasuajossa ja tyhjäkäynnillä, niin kiihdytyksissä se ei toimi toivotusti.
Siksi pitää tuolle e85 olla oma 45% rikkaampi ohjelma.
Suuttimiksi tulee aluksi saab 9000T suuttimet.
Last edited by ohc205 on Thu Feb 04, 2010 20:26, edited 1 time in total.
Onnistuu kyllä ihan katkaisijalla tuo homma. Enkä näe miksi ei onnistuisi. Itsellä nyt tällähetkellä autossa käytössä vastaavanlainen systeemi. Paitsi erona on se että katkaisijan takana on 1 kesä säädöt ja 2 talvi säädöt, koska talvella ei tarvita kauheasti voimaa niin voi säätä tehoa ja vääntöä vähän pienemmälle.. On vähän niin kuin uudessa -09 Hayabusassa paitsi siinä on 3 eri rata asentoa, enyvei. Katkaisijan 1asento vaikkapa VE 1, Spark 1 ja AFR 1 table. Sitten, asento 2. VE 3, Spark 2, AFR 2.ohc205 wrote:Juu luin ton läpi jo aikasemmin, mutta tuo anturi josta siinä kerrotaan on lian kallis tarkoitukseen.
Enemminkin ajattelin että ois kojelaudassa 2-asentoinen katkasija, josta valittais asento sen mukaan käytetäänkö bensaa vai etanolia.
Tästä näet levyn modauksen http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #mapswitch
Sitten tietenkin laajakaista oltava ja homma toimii !
Olen joskus meinanut kokeilla bensalla sekä kaasulla mutta tällähetkellä ei ole tarpeeksi komponenttija testailuun.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Olisko sinulla joku muu lambda tyyppi tiedossa kuin laajakaista, joka pystyy pitää seokset E85 stoikiometrisenä 16:1 ja bensalle 14,7:1ohc205 wrote:kiitoksia, tuommoista hainkin. Tarvitaanko laajakaista lambda vain säätämisen ajaksi, vai kokoajan ohjaamaan megaa?
--Eli palaa mäntiin reikä kun siirryt bensasta etanoliin AFR suhde 14,7 onkin sitten noin 16:1 ,,sitä meinasin.
Ainahan on olemassa muu ratkaisu tähän hommaan. Mutta kaikista helpommalla pääset laajakaista käyttäen sekä säädön aikana että myöhemmin käytön aikana.
Näin ihan mielenkiinnosta, kerro vähän miten ajattelit toteuttaa polttoaine linjan ja p.a vaihdon. Onko jo valmiina joku ratkaisu olemassa vai ihan suunnittelu astella viel?
Last edited by kamski on Wed Feb 10, 2010 19:03, edited 1 time in total.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
No tankki tulee rosterista, tai alumiinista, sitten bensalinjat joko kupariputkesta, tai paine-ilmajarruputkesta, jos se kestää alkoholia.
Suutintukki rosterista.
Ja ahdettu tästä tietysti tulee, eli bensalla ajettaessa käytetään 0,3-0,4bar ja e85;lla 0,5-0,7bar ylipainetta.
Ja siis samaan tankkiin tankataan sekä bensaa, että etanolia ja katkasijasta valitaan asetukset polttoaineen mukaan.
En ole mikään sähkönero, niin en tajua mihin tuota lambdaa enää tarvitaan sen jälkeen kun säädöt on saatu kohilleen?
Suutintukki rosterista.
Ja ahdettu tästä tietysti tulee, eli bensalla ajettaessa käytetään 0,3-0,4bar ja e85;lla 0,5-0,7bar ylipainetta.
Ja siis samaan tankkiin tankataan sekä bensaa, että etanolia ja katkasijasta valitaan asetukset polttoaineen mukaan.
En ole mikään sähkönero, niin en tajua mihin tuota lambdaa enää tarvitaan sen jälkeen kun säädöt on saatu kohilleen?
Yleensä työkalut keksitään tiettyihin tarkoituksiin. Et kai sie korjaat autosi kirvelä, vaan siihen tarkoitetuila työkaluila vai? No pääsehän autolla myös kolmella pyörälläkin,,ohc205 wrote: Ja siis samaan tankkiin tankataan sekä bensaa, että etanolia ja katkasijasta valitaan asetukset polttoaineen mukaan.
En ole mikään sähkönero, niin en tajua mihin tuota lambdaa enää tarvitaan sen jälkeen kun säädöt on saatu kohilleen?
Jos tosiaan aiot pistä tankkiin bensan sekä E85 niin viimeistä silloin tarvitset lambdan. Vaikka kartat on hiottu priima kuntoon ja lainataan tosta yksi kohta tekstistä " tankataan sekä bensaa, että etanolia " niin mitenkä mahtaa käydä seoksille kun heti tankauksen jälkeen valitset toiset säädöt.. Itse asiassa kun Googlat E85, niin huomaat- eri valmistajilla on isotkin valmistus ja sekoitus eroavaisuudet jotka vaikuttaa heti palamisen!
Tältä foorumilta haku konetta käyttäen hae sana "laajakaista" niin pääset tutustumaan kyseiseen työkalun, mihin ja miksi sitä oikein käytetään!
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Ne lienee kuitenkin terästä (pakollinen pilkun viilausNiin ja mulla on 9000t saabin suuttimet, niin niissä on runko rautaa, kuten valtaosassa suuttimia, niin epäilyksenä on että syöpyykö suuttimen runko ja sittem se alkaa vuotaa neulan ja rungon välistä.

Saabeista mitään tietämättä niin eikö nuo Saabin suihkut ole jotain 214cc? Riittääkö ne? koska jo paineitakin on tarkotus korottaa tentulla niin se senkin puoleen tarvii lisää lörsää verrattuna gasoon ja sen määrään.
Yhdellä polttoaineella ajaessa ei välttämättä lambdaa säätöjen jälkeen tarvitse. Ei mulla ainakaan yksikään vehje pyöri closed -loop ohjauksella ja lambdan voisi halutessaan koska vaan napata pois. Oon kuitenkin pitänyt laajakaistat vessoissa kiinni, kun ei noi tänä päivänä juuri mitään maksa ja tarttee sitä VE-taulua kuitenkin säätää, kun mottiin jotain muutosta tekee.
Tollanen kahdella polttoaineella ajaminen, jolloin tankissa oleva seos voi vähän heitellä, vaatinee joka tapauksessa closed-loop säätöä, vaikka kummallekkin polttoaineelle olisi omat kartat.
Tollanen kahdella polttoaineella ajaminen, jolloin tankissa oleva seos voi vähän heitellä, vaatinee joka tapauksessa closed-loop säätöä, vaikka kummallekkin polttoaineelle olisi omat kartat.
MSII extrassa on kuulemma aika hyvät ne AFR target kartan ominaisuudet, mitä olen kuullut, omaa kokemusta ei ole vielä...
saakos siihen AFR target taulukkoon laitettua tavoitteet lambda arvolle, se ratkaisis ongelmaa aika pitkälle
vaikka peruskartat tietysti pitääkin olla molemmille polttoaineille, niin tuo olis hyvä apu siinä epämääräisen seoksen kanssa ajettaessa, kun "lambdan tavoite arvot" vetäis johonkin 0.8 arvoon, niin pitäis toimia molemmilla aika varmasti 
saakos siihen AFR target taulukkoon laitettua tavoitteet lambda arvolle, se ratkaisis ongelmaa aika pitkälle


Ajattelenkin että eikö kukaan jaksa kirjoittaa kyseistä kohtaa!! Kyllä pitää paikkansa, kun tankkiin laitetaan kaksi eri ainetta niin seos voi vähän heitellä taikka heittele vielä kauheammin. Jolloin kapeakaista lambdalla ei juurikaan tee mitään tässä kohtaa.reve wrote: Tollanen kahdella polttoaineella ajaminen, jolloin tankissa oleva seos voi vähän heitellä,
Kyl MS II on paremmat AFR kartan ominaisuudet kuin MS I. Tai ainakin laajempi AFR taulukko, itse asiassa kauhean kokoinen 12X12 kun on tottunut käyttä 8x8 taulukkoa.Höylä wrote:MSII extrassa on kuulemma aika hyvät ne AFR target kartan ominaisuudet, mitä olen kuullut, omaa kokemusta ei ole vielä...
saakos siihen AFR target taulukkoon laitettua tavoitteet lambda arvolle, se ratkaisis ongelmaa aika pitkällevaikka peruskartat tietysti pitääkin olla molemmille polttoaineille, niin tuo olis hyvä apu siinä epämääräisen seoksen kanssa ajettaessa, kun "lambdan tavoite arvot" vetäis johonkin 0.8 arvoon, niin pitäis toimia molemmilla aika varmasti
Silloin kun otetaan AFR target table käyttöön niin siihen laitetaan halutut afr arvot, kuormitus sekä rpm arvot. Ja koodi yrittää säätä seokset.
Pystyy sitten kahdella eri AFR taulukolla kikkailemaan ihan kyllästymiseen asti..
Menisi sitten jotakuinkin niin; vaikeasti selitettynä; AFR 1 Gasolino 14,7 - 12:1 ja AFR 2 Etanoli 9,76 - 8,0:1 Siinä pyrittäisi pitää seokset. korjatkaa jos olen väärässä.
Itsellä MS II on vielä Beta vaiheessa mutta menossa kowaa vauhtia korvaaman pyörässä oleva MS I. Ellei sitten taas muut mielenkiintoiset projektit vie mielenkiinnon.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Tässä joku asia ei trimmaa yhteen. Saatan tietenkin olla väärässä ja tulkita vääriin -mutta miten kapeakaista voi nähdä 9.76 AFR:n Ja sitten kun Mega säätä E85 siihen 14,7 niin sylinterissa onkin oikeasti 30% laihempi seos, vai miten se meni...350TBI wrote: Bensan seossuhde on 14.7 AFR = Lambda 1.0
E85 seossuhde on 9.76 AFR = Lambda 1.0
Normaali kapeakaista lambda + tavallinen seosmittari näyttää siis molemmilla aineilla samaa 14.7 AFR lukemaa kun seos oikein, koska molemmilla bensa/E85 on sama lambdan arvo 1.0 silloin kun seos on optimaalinen.
Taikka sitten kun Mega säätä E85 14,7 niin seos onkin oikeasti 9.76:1 sitäkö meinasit, brr.. täytyy olla tarkkana kun rupea tekemän AFR taulukot.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Ei se kapeakaista näekään että afr on 9.76 tai ylipäätänsäkään koko afr arvoa, se vain haistelee pakokaasujen koostumusta ja puskee pihalle jännitettä joka sen mukaan mitä lambda arvo on. Optimi seos molemmilla polttoaineilla on 1 ja huipputeho hieman alle.kamski wrote:Tässä joku asia ei trimmaa yhteen. Saatan tietenkin olla väärässä ja tulkita vääriin -mutta miten kapeakaista voi nähdä 9.76 AFR:n Ja sitten kun Mega säätä E85 siihen 14,7 niin sylinterissa onkin oikeasti 30% laihempi seos, vai miten se meni...
Taikka sitten kun Mega säätä E85 14,7 niin seos onkin oikeasti 9.76:1 sitäkö meinasit, brr.. täytyy olla tarkkana kun rupea tekemän AFR taulukot.
Jos lambdalta saatu tieto halutaan muuttaa afr arvoksi pitää tietää polttoaineen koostumus jotta saadaan oikea tulos, mutta aika turhaa sitä on ajatella. Pistää vain näytösi suosista lambdan jos virheellinen afr näyttö häiritsee.
Silloin kuin sekoillaan kahdella tai useilla polttoaineilla niin asiat kannattaa tehdä mahdollisimman yksinkertaiseksi, tai ainakin minä pyrin tekemään niin.
Välillä täytyy olla melkoinen Sherlock Holmes jotta ymmärtää tiettyjä asioita, kuten "lamdan arvo 1 taikka palaminen hyvä Lamda 1.0" ja sitten kun hiellä sekoillaan perus lambda mittari aiheeseen niin puurot ja wellit on valmiiksi sekasi.
Minä tekisin kyseisen kokoonpanon kahdella eri säiliöillä. Silloin tiedetään varmaksi mikä aine missäkin on. Voi tehdä niin että yksi säiliö ja jakaa sen kahteen eri sektorin. Silloin voi olla -että on mahdollista olla käyttämättä lambdaa ollenkaan. Vaatine sitten tietenkin pitkälle jalostetut Ve tablet ja kummallekin polttoaineelle omat VE taulukot. Mutta lopputulos on sen mukainen. Laajakaista lamdalla pääsee kikkailemaan paljon enemmän ja joksikin tapauksessa on paljon hauskempaa..,. taas loppui mustetta kirjoittimesta,,.
Välillä täytyy olla melkoinen Sherlock Holmes jotta ymmärtää tiettyjä asioita, kuten "lamdan arvo 1 taikka palaminen hyvä Lamda 1.0" ja sitten kun hiellä sekoillaan perus lambda mittari aiheeseen niin puurot ja wellit on valmiiksi sekasi.
Minä tekisin kyseisen kokoonpanon kahdella eri säiliöillä. Silloin tiedetään varmaksi mikä aine missäkin on. Voi tehdä niin että yksi säiliö ja jakaa sen kahteen eri sektorin. Silloin voi olla -että on mahdollista olla käyttämättä lambdaa ollenkaan. Vaatine sitten tietenkin pitkälle jalostetut Ve tablet ja kummallekin polttoaineelle omat VE taulukot. Mutta lopputulos on sen mukainen. Laajakaista lamdalla pääsee kikkailemaan paljon enemmän ja joksikin tapauksessa on paljon hauskempaa..,. taas loppui mustetta kirjoittimesta,,.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !