Relay for fidle solenoid

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Relay for fidle solenoid

Post by Krisse »

Rupesin tänään kasaamaan johtosarjaa ja yksi asia jäi vielä vähän askarruttamaan. Luin tätä forumia jonkun verran ja luulen tehneeni oikeat johtopäätökset mutta mieluusti vielä varmistaisin asian ennen kutistesukan kutistelua, sen jälkeen korjaaminen ei ole enää niin kauhean mukavaa.

Asia koskee tuota kuvassa http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg olevaa relay for fast idle solenoidia ja sen kytkentää.

Kohteena on kaasariautoon asennettava Fordin Zeteci vuodelta 94 ja fast idle solenoid lienee tämä aparaatti -> http://213.130.255.223/~krisse/idlespee ... lvalve.jpg

Kaipaisin nyt varmistusta arviolleni että onhan nyt niin että kytken pinnin 30 suoraan tuohon vehkeeseen ja toisen navan tietysti sulakkeen kautta +12v? Eli että mitään erillistä RELETTÄ hommaan ei tarvitsisi liittää vaikka kytkiksessä mainitaankin relay. Onko napaisuudella väliä? Jos on, niin osaan kyllä selvittää oikean, siinä kohdin en tarvitse neuvoa :-)

Muuten homma vaikuttaa ihan ymmärrettävältä, mutta tuohon jos saisi varmistuksen. Kirjoitin jo toisaalla viestin 'megasquirt tukeeni', mutta tarkoitus olisi heti huomisella päästä jatkamaan niin en malta jäädä pelkästään sen varaan.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: Relay for fidle solenoid

Post by j-k »

Krisse wrote:Rupesin tänään kasaamaan johtosarjaa ja yksi asia jäi vielä vähän askarruttamaan. Luin tätä forumia jonkun verran ja luulen tehneeni oikeat johtopäätökset mutta mieluusti vielä varmistaisin asian ennen kutistesukan kutistelua, sen jälkeen korjaaminen ei ole enää niin kauhean mukavaa.

Asia koskee tuota kuvassa http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg olevaa relay for fast idle solenoidia ja sen kytkentää.

Kohteena on kaasariautoon asennettava Fordin Zeteci vuodelta 94 ja fast idle solenoid lienee tämä aparaatti -> http://213.130.255.223/~krisse/idlespee ... lvalve.jpg

Kaipaisin nyt varmistusta arviolleni että onhan nyt niin että kytken pinnin 30 suoraan tuohon vehkeeseen ja toisen navan tietysti sulakkeen kautta +12v? Eli että mitään erillistä RELETTÄ hommaan ei tarvitsisi liittää vaikka kytkiksessä mainitaankin relay. Onko napaisuudella väliä? Jos on, niin osaan kyllä selvittää oikean, siinä kohdin en tarvitse neuvoa :-)

Muuten homma vaikuttaa ihan ymmärrettävältä, mutta tuohon jos saisi varmistuksen. Kirjoitin jo toisaalla viestin 'megasquirt tukeeni', mutta tarkoitus olisi heti huomisella päästä jatkamaan niin en malta jäädä pelkästään sen varaan.
Vaihda se transistori ensin tehokkaampaan, vaikkapa MOSFET IRLZ44N ja kytke samalla lailla kuten kuvassa (BCE == GDS eli nastajärjestys sama) Tuolle venttilille käy PWM


Image
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Post by Krisse »

Tuohon liittyy sitten tällainen ohjeistus:

The Ford valve wires between switched 12v and the Megasquirt FIDLE pin. Make sure the 12v is switched off when the megasquirt is off.


Eli kytkentähän menee tuon levylle tehdyn muutoksen jälkeen ilmeisesti näin: pinni 30 -> venttiili -> switched 12v? Mutta miten tuo switched 12v suomentuu? 12v joka tulee venttiilille kun virrat on päällä?
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Krisse wrote:Tuohon liittyy sitten tällainen ohjeistus:

The Ford valve wires between switched 12v and the Megasquirt FIDLE pin. Make sure the 12v is switched off when the megasquirt is off.


Eli kytkentähän menee tuon levylle tehdyn muutoksen jälkeen ilmeisesti näin: pinni 30 -> venttiili -> switched 12v? Mutta miten tuo switched 12v suomentuu? 12v joka tulee venttiilille kun virrat on päällä?
"Switched 12V" on "kytketty 12V" eli sama kuin kuvassa:

Image

Eli fidle on virraton kun megakin on. Kytket ihan kuvan mukaan sen venttiilin ja laitat tehokkaamman trankun :)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Re: Relay for fidle solenoid

Post by Volkkarijermu »

Krisse wrote: Kohteena on kaasariautoon asennettava Fordin Zeteci vuodelta 94 ja fast idle solenoid lienee tämä aparaatti -> http://213.130.255.223/~krisse/idlespee ... lvalve.jpg
Mikäs tuon vehkeen osanumero on? Jos vaika ittekkin ettis samanlaisen vempaimen jostakin romuautosta.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
jushi69
Megasquirttaaja
Posts: 30
Joined: Mon Aug 28, 2006 22:43

Post by jushi69 »

Kun tuon Trankun vaihtaa tuohon TIP122, niin tarviiko se jäähdytyslevyn tai vastaavan?

Tuo TIP122 käy varmaan Q5 ja Q3 tilalle?
Fiesta mk3 TIC feat. megaruiskaus
chevelle
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Aug 23, 2005 21:24
Location: uki

Post by chevelle »

Olisko minulla aihetta trankun vaihtoon, kun maata ei tule fidle treshold lämpöarvon alapuolella lainkaan ja lämmön noustua jotain 2megaohmia?
Luisti ei ole koskaan ollut toiminnassa ja nyt kun sain sen johdotettua, ei mitään tapahdu.
chevelle
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Aug 23, 2005 21:24
Location: uki

Post by chevelle »

Vaihdoin transistorin j-k:n ohjeen mukaan ja luisti pelaa hienosti releen ohjaamana, trankku on ruuvattu päätylevyyn.
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

Post by Andyks »

chevelle wrote:Vaihdoin transistorin j-k:n ohjeen mukaan ja luisti pelaa hienosti releen ohjaamana, trankku on ruuvattu päätylevyyn.
Eli...
Jäi tästä vähän epäselväksi että miten tuo on nyt tarkoitus kytkeä.
Omaan projektiin tulee tyhjäkäyntiventtiiliksi Boschin 2-napainen semmonen kahden letkun väliin tuleva malli (TÄMÄNNÄKÖINEN).
Eli toimiiko tuo kuten tuolla pwmidle sivustolla mainittu FORD säädin?
Ja ymmärtääkseni siis tuollaisen PWM venttiilin kanssa täytyy tuo trankku vaihtaa kestävämpään JA ei käytetä mitään relettä enää ennen tuota venttiiliä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Toi venttiili ei pelaa MS kanssa(ainakaan ite saanu). Nimittäin se siis "toimii" Kone käy ja silleen. Mutta säädön tarkkuus ei riitä mihinkään. Yks pykälä enemmän auki ja se oli alkaen 500rpm lisää.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
chevelle
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Aug 23, 2005 21:24
Location: uki

Post by chevelle »

Kytkin juuri samaisen venttiilin onnistuneesti, venttiili/luisti saa virta päällä +12v ja MS ohjaa maalla relettä joka antaa niin ikään maata luistille. Luisti on säädetty täysin kiinni lepoasennossa ja auki ollessaan ilma virtaa n. 8mm kuristajan läpi, ettei kone huuda kuolemaa fidle päällä. Luisti on siis joko täysin auki tai täysin kiinni, solenoidityyppinen kun on Pystyykö MS:lla ohjaamaan fidleä muuten kuin on/off, ja muita kuin solenoidia ja bi-metalli kiekkoa?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

MS osaa pwm ään perustuvan fidlen ohjauksen. Eli samanlaisen mikä uusissakin autoissa on. Muttä kyseisellä venttiilillä ei. Sillä foortin venalla mitä ilmeisemmin kyllä. Sitä dummy valvea(bi metalli) ei tarvitse kytkeä ms muuten kuin bensareleen kärjille.

Tuo boschin venttiili mistä aikasemmin kerroin ja on kuvassa, on alunperin pwm ohjattu. Eli sillä saadaan korotettua käyntiä tarkastikkin. Mutta ms ei pysty niin tarkkaan. Tai joku oli mulla pielessä.. Kyseinen venttiili toimii kuitenkin mainiosti lh jetronicissa..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

Post by Andyks »

Masi_K wrote:MS osaa pwm ään perustuvan fidlen ohjauksen. Eli samanlaisen mikä uusissakin autoissa on. Muttä kyseisellä venttiilillä ei. Sillä foortin venalla mitä ilmeisemmin kyllä. Sitä dummy valvea(bi metalli) ei tarvitse kytkeä ms muuten kuin bensareleen kärjille.

Tuo boschin venttiili mistä aikasemmin kerroin ja on kuvassa, on alunperin pwm ohjattu. Eli sillä saadaan korotettua käyntiä tarkastikkin. Mutta ms ei pysty niin tarkkaan. Tai joku oli mulla pielessä.. Kyseinen venttiili toimii kuitenkin mainiosti lh jetronicissa..
Eli MS ei pysty niin tarkkaan..eli tuota venttiiliä ilmeisesti ohjataan niin pienillä jännite-eroilla..? Eli täytyy tehdä tuohon lisäksi jokin kytkentä jolla saadaan MS:n epätarkka (suuret jännite-erot) muutettua tarkemmaksi (pienet jännite-erot)...? Ymmärsinkö oikein..?
Koska kyseistä venttiiliä alunperin ohjataan PWM:llä niin en hyväksy sitä että se olisi mahdotonta... pakko siitä on jollain tavalla tehdä mahdollista myös MS:n kanssa.
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Kysymykseni kuuluuisi että tarvitseeko mega aina järjestäen jonkinlaisen tyhjäkäyntiventtiilin toimiakseen?

Rakenteilla on Volvon vinokone ja minulla jopa oli yksi ruiskun imusarja, jossa oli venttiili mutta menin myymään sen pois. Pitäisikö alkaa uuden etsintä vai toimiiko homma ilman?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Olli wrote:Kysymykseni kuuluuisi että tarvitseeko mega aina järjestäen jonkinlaisen tyhjäkäyntiventtiilin toimiakseen?
Ei tarvitse.
Läppiä vain riittävästi raolleen, kuten kaasareissa.

Aktiivinen kaasujalka hoitaa tyhjäkäyntiventtiilin hommat minulla, mutta auto onkin vain kesäkäytössä.
mönkkäripukki
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Fri Aug 15, 2008 9:15

trankku

Post by mönkkäripukki »

minulla on fordin tyhjäkäynti venttiili. mitä pitää muuttaa levyltä et saan toimimaan
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

mites toi tyhjäkäyntiventtiilin ohjaaminen onnistuu ms2 v3? tarviiko tehdä jotain muutoksia jne?
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

PWM-venttiilin ohjaamiseksi trankku pitää vaihtaa kestävämpään esim TIP122
Post Reply