Rupesin tänään kasaamaan johtosarjaa ja yksi asia jäi vielä vähän askarruttamaan. Luin tätä forumia jonkun verran ja luulen tehneeni oikeat johtopäätökset mutta mieluusti vielä varmistaisin asian ennen kutistesukan kutistelua, sen jälkeen korjaaminen ei ole enää niin kauhean mukavaa.
Kaipaisin nyt varmistusta arviolleni että onhan nyt niin että kytken pinnin 30 suoraan tuohon vehkeeseen ja toisen navan tietysti sulakkeen kautta +12v? Eli että mitään erillistä RELETTÄ hommaan ei tarvitsisi liittää vaikka kytkiksessä mainitaankin relay. Onko napaisuudella väliä? Jos on, niin osaan kyllä selvittää oikean, siinä kohdin en tarvitse neuvoa
Muuten homma vaikuttaa ihan ymmärrettävältä, mutta tuohon jos saisi varmistuksen. Kirjoitin jo toisaalla viestin 'megasquirt tukeeni', mutta tarkoitus olisi heti huomisella päästä jatkamaan niin en malta jäädä pelkästään sen varaan.
Krisse wrote:Rupesin tänään kasaamaan johtosarjaa ja yksi asia jäi vielä vähän askarruttamaan. Luin tätä forumia jonkun verran ja luulen tehneeni oikeat johtopäätökset mutta mieluusti vielä varmistaisin asian ennen kutistesukan kutistelua, sen jälkeen korjaaminen ei ole enää niin kauhean mukavaa.
Kaipaisin nyt varmistusta arviolleni että onhan nyt niin että kytken pinnin 30 suoraan tuohon vehkeeseen ja toisen navan tietysti sulakkeen kautta +12v? Eli että mitään erillistä RELETTÄ hommaan ei tarvitsisi liittää vaikka kytkiksessä mainitaankin relay. Onko napaisuudella väliä? Jos on, niin osaan kyllä selvittää oikean, siinä kohdin en tarvitse neuvoa
Muuten homma vaikuttaa ihan ymmärrettävältä, mutta tuohon jos saisi varmistuksen. Kirjoitin jo toisaalla viestin 'megasquirt tukeeni', mutta tarkoitus olisi heti huomisella päästä jatkamaan niin en malta jäädä pelkästään sen varaan.
Vaihda se transistori ensin tehokkaampaan, vaikkapa MOSFET IRLZ44N ja kytke samalla lailla kuten kuvassa (BCE == GDS eli nastajärjestys sama) Tuolle venttilille käy PWM
The Ford valve wires between switched 12v and the Megasquirt FIDLE pin. Make sure the 12v is switched off when the megasquirt is off.
Eli kytkentähän menee tuon levylle tehdyn muutoksen jälkeen ilmeisesti näin: pinni 30 -> venttiili -> switched 12v? Mutta miten tuo switched 12v suomentuu? 12v joka tulee venttiilille kun virrat on päällä?
Krisse wrote:Tuohon liittyy sitten tällainen ohjeistus:
The Ford valve wires between switched 12v and the Megasquirt FIDLE pin. Make sure the 12v is switched off when the megasquirt is off.
Eli kytkentähän menee tuon levylle tehdyn muutoksen jälkeen ilmeisesti näin: pinni 30 -> venttiili -> switched 12v? Mutta miten tuo switched 12v suomentuu? 12v joka tulee venttiilille kun virrat on päällä?
"Switched 12V" on "kytketty 12V" eli sama kuin kuvassa:
Eli fidle on virraton kun megakin on. Kytket ihan kuvan mukaan sen venttiilin ja laitat tehokkaamman trankun
Olisko minulla aihetta trankun vaihtoon, kun maata ei tule fidle treshold lämpöarvon alapuolella lainkaan ja lämmön noustua jotain 2megaohmia?
Luisti ei ole koskaan ollut toiminnassa ja nyt kun sain sen johdotettua, ei mitään tapahdu.
chevelle wrote:Vaihdoin transistorin j-k:n ohjeen mukaan ja luisti pelaa hienosti releen ohjaamana, trankku on ruuvattu päätylevyyn.
Eli...
Jäi tästä vähän epäselväksi että miten tuo on nyt tarkoitus kytkeä.
Omaan projektiin tulee tyhjäkäyntiventtiiliksi Boschin 2-napainen semmonen kahden letkun väliin tuleva malli (TÄMÄNNÄKÖINEN).
Eli toimiiko tuo kuten tuolla pwmidle sivustolla mainittu FORD säädin?
Ja ymmärtääkseni siis tuollaisen PWM venttiilin kanssa täytyy tuo trankku vaihtaa kestävämpään JA ei käytetä mitään relettä enää ennen tuota venttiiliä.
Toi venttiili ei pelaa MS kanssa(ainakaan ite saanu). Nimittäin se siis "toimii" Kone käy ja silleen. Mutta säädön tarkkuus ei riitä mihinkään. Yks pykälä enemmän auki ja se oli alkaen 500rpm lisää.
Kytkin juuri samaisen venttiilin onnistuneesti, venttiili/luisti saa virta päällä +12v ja MS ohjaa maalla relettä joka antaa niin ikään maata luistille. Luisti on säädetty täysin kiinni lepoasennossa ja auki ollessaan ilma virtaa n. 8mm kuristajan läpi, ettei kone huuda kuolemaa fidle päällä. Luisti on siis joko täysin auki tai täysin kiinni, solenoidityyppinen kun on Pystyykö MS:lla ohjaamaan fidleä muuten kuin on/off, ja muita kuin solenoidia ja bi-metalli kiekkoa?
MS osaa pwm ään perustuvan fidlen ohjauksen. Eli samanlaisen mikä uusissakin autoissa on. Muttä kyseisellä venttiilillä ei. Sillä foortin venalla mitä ilmeisemmin kyllä. Sitä dummy valvea(bi metalli) ei tarvitse kytkeä ms muuten kuin bensareleen kärjille.
Tuo boschin venttiili mistä aikasemmin kerroin ja on kuvassa, on alunperin pwm ohjattu. Eli sillä saadaan korotettua käyntiä tarkastikkin. Mutta ms ei pysty niin tarkkaan. Tai joku oli mulla pielessä.. Kyseinen venttiili toimii kuitenkin mainiosti lh jetronicissa..
Masi_K wrote:MS osaa pwm ään perustuvan fidlen ohjauksen. Eli samanlaisen mikä uusissakin autoissa on. Muttä kyseisellä venttiilillä ei. Sillä foortin venalla mitä ilmeisemmin kyllä. Sitä dummy valvea(bi metalli) ei tarvitse kytkeä ms muuten kuin bensareleen kärjille.
Tuo boschin venttiili mistä aikasemmin kerroin ja on kuvassa, on alunperin pwm ohjattu. Eli sillä saadaan korotettua käyntiä tarkastikkin. Mutta ms ei pysty niin tarkkaan. Tai joku oli mulla pielessä.. Kyseinen venttiili toimii kuitenkin mainiosti lh jetronicissa..
Eli MS ei pysty niin tarkkaan..eli tuota venttiiliä ilmeisesti ohjataan niin pienillä jännite-eroilla..? Eli täytyy tehdä tuohon lisäksi jokin kytkentä jolla saadaan MS:n epätarkka (suuret jännite-erot) muutettua tarkemmaksi (pienet jännite-erot)...? Ymmärsinkö oikein..?
Koska kyseistä venttiiliä alunperin ohjataan PWM:llä niin en hyväksy sitä että se olisi mahdotonta... pakko siitä on jollain tavalla tehdä mahdollista myös MS:n kanssa.
Kysymykseni kuuluuisi että tarvitseeko mega aina järjestäen jonkinlaisen tyhjäkäyntiventtiilin toimiakseen?
Rakenteilla on Volvon vinokone ja minulla jopa oli yksi ruiskun imusarja, jossa oli venttiili mutta menin myymään sen pois. Pitäisikö alkaa uuden etsintä vai toimiiko homma ilman?