Edis ongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Edis ongelma

Post by antti o »

Terve.

Mullon ongelma fordin edissin suorasytkän ja squirtnsparkin kanssa.

Ongelma ilmenee kun laittaa esm soft limiterin 5500 rpm ja hard limiterin vaikkapa 5800. ( pelkkä fuel cut siis)

Mullon soft limiter laitettu 5 sek myöhästysajaksi ja myöhästämään 2 asteeseen ennakon jolloin veto puutuu tietty mutta yleensä se kerkeää mennä varsinkin pienillä vaihteila tonne kovalle rajottajalle.

Kun kierrokset pääsevät tuonne 5800 alkavat ongelmat, rajottaja nykäsee terävästi ja auto tuntuu sammuvan, muttei sammu.
Kierroslukutieto menee 0 samantien ja kaasusta ei tapahdu juurikaan mitään.
Parikertaa kun pumppailee niin kierrosmittari herää ja taas pelaa ok.

Tähän olisi kiva löytää joku ratkaisu.

Olen myös kokeillut pelkkää hard limiteriä esm 4000 rpm ja se pelaa, muttei yli 5000.
Mistäköhän tää ongelma johtuu, mulla ei ole sytkänkatkasua ollenkaan päällä rajottimissa vaan vain fuel cut.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Mikähän koodiversio sulla on käytössä? koita laittaa 021u tai 021v tilalle jos on joku vanhempi versio. Ja ootko muutne kattonu mitä sillon tapahtuu Megatunen rpm mittarille kun kipinä katoaa?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Post by antti o »

MegasquirtnSpark Extra V021s****

Tuo versio on ja muuten kaikki pelaa tosi hienosti..
Se pitää nyt kattoa että putoaako se kierrostieto kun sitä en muista, kierroslukumittari ainaskin tipahtaa ihan alas ja ei mitään eloa ennenku parikertaa kaasua pumppailee..

samasta asiasta oli msefissä topic:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=6521
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

EDIS kun on täysin omatoiminen boksinsa, niin MS ei millään käskyllä pysty komentamaan EDISiä jättämään kipinää välistä. Sekin että EDISiltä otettu kierroslukumittarin signaali lopahtaa viittaa siihen, että kyseessä ei ole MS:ään liittyvä ongelma vaan EDISiin. Ainoa poikkeus on jos johdotuksissa on tehty jotakin joka katkaisisi EDISiltä kokonaan käyttövirran. Oletaan että EDIS sekoaisi itsestään 5800rpm kohdalla. Mitä jos et laita rajoitinta ollenkaan, tapahtuuko katkaisu siltikin 5800rpm kohdalla? Veditkö kampi-anturin signaalin koksilla niin kuin oli puhe?
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Post by antti o »

Kampuran anturi on vedetty mikrofoonikaapelilla.
En ole kokeillut tapahtuuko katkasua ilman minkäänlaisia rajottajia.

Se täytyy kokeilla seuraavaksi, tossa tuli sellanen pointti mieleen että voisikohan olla niin yksinkertaisesta asiasta kyse että se liitin ei jotenkin ottaisi kontaktia tai että moottori kallistuu (kuviteltua) niin paljon että siitä häviäisi kontakti ( olisi liian tiukalle niputettu) ja edis pätkäsisi.

Kun oli jo kerran sen liittimen suhteen ongelmia..
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Post by antti o »

Testailtu lisää.

Ongelma siirtyy hard fuel limiterin mukana.

Esm jos laitan sen 5500 rpm niin katkasee siinä ja meno loppuu.
sama tapahtuu myös 6500rpm, kierrosluvulla ei tunnu olevan merkitystä.

Huomioin että megatunen kierroslukumittari heittää 8000 rpm ja jää sinne kun se rajottaja ottaa ja meno pysähtyy, auton oma kierroslukumittari menee 0.

Elikkä se jotenkin toi ongelma liittyy kuiteskin tohon skuirttiin ja rajottajaan.

Apuja kaivattaisiin..
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Onko mitenkään mahdollista että sulta häviäisi virrat EDISiltä kun rajoitin iskee?
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Post by antti o »

En ymmärrä miten sieltä käyttösähkö häviäisi.. ?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Itsehän heitit epäilyn että joku liitin kenties prakaisi kun kone rytkyttää rajottajaan?
antti o
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Feb 25, 2005 19:08
Contact:

Post by antti o »

Ei vaan sitä mietin kun yhenkerran toi on tehny sen että skuirtti ei saanut cranking tietoa ja ei tietenkään startannut.

Vika löytyi lopulta kampuran asentotunnistimen liittimestä, tai sen otin irti ja pistin takasin ni heti läksi käyntiin.

Tuntuu jotenkin vaan erikoiselta että se katkaisee aina rajottajalla tai tulisi kontaktihäriö kun auto kulkee muuten täysin nykimättä tai muita ongelmia ei ole.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Rajoittimeen törmätessä kone saattaa heilahtaa varsin rajustikin, riippuen tietysti tuennoista. En pitäisi mitenkään mahdottomana että joku heikko kontakti pätkäisisi tuollaisesta. Asiahan on helppo kokeilla johtoja nykimällä, joten kannattaa tuo mahdollisuus sulkea pois, vaikka kieltämättä epätodennäköiseltä vaikuttaakin.
Post Reply