bensanpaine kysymys.
Moderator: Masi_K
bensanpaine kysymys.
tarviiko megassa olla säätyvä pensanpainesäädin vai pitääkö pensanpaineen olla kokoajan 3 bar
Bensanpaine voi olla esim. kiinteä 3 bar mutta on suositeltavaa käyttää säädintä joka pitää paineen vakiona imusarjan paineeseen nähden.
Kertovat säätimet sitten erikseen. Mielestäni ei ole syytä käyttää säädettävän moottorinohjauksen kanssa.
Kertovat säätimet sitten erikseen. Mielestäni ei ole syytä käyttää säädettävän moottorinohjauksen kanssa.
Last edited by turbosbc on Fri Dec 25, 2009 18:50, edited 1 time in total.
Eipä tuon kanssa kannata arpoa, laita bensanpainemittari bensalinjaan koekäytön ajaksi ja katsele heitteleekö se paine silloin kun painetta aletaan keräämään, esim megan launch controllilla myöhästät syttyä niin saat paikallaankin todettua ton, ko ominaisuus voi olla ihan kiva muutenkin ahdetussa pelissä.
Paineiden tarkastaminen ei ole huono idea vaikka olisi uusi ahdettuihin tarkoitettu säädettävä paineensäädinkin..
Alipaineellehan noi yleensä on vakioautoissa suunniteltu, mutta jos siihen säätimeen ei menisi mitään alipaineohjausta niin sitten vaihtoon heti, muuten saattaa toimia ihan riittävästi maltillisilla ahdoilla.
Paineiden tarkastaminen ei ole huono idea vaikka olisi uusi ahdettuihin tarkoitettu säädettävä paineensäädinkin..
Alipaineellehan noi yleensä on vakioautoissa suunniteltu, mutta jos siihen säätimeen ei menisi mitään alipaineohjausta niin sitten vaihtoon heti, muuten saattaa toimia ihan riittävästi maltillisilla ahdoilla.
Tiara Kit Car - MsnS-E
ei voi olla mahdollista.. ku bensanpainetta tarttee kuitenkin ollavähintään sen n1.5bar enempi kuin ahtoja.. kaiken järjen mukaan sulla on ruiskutuspaine ollut tanarissa 0.3barolafu wrote:Tanarissa toimi ihan hienosti boschin valmistama IS-sierran vakio 2.5bar paineensäädin. Ahtopainetta oli parhaimmillaan 2.2bar.

e30
+2.8bar suhistelijaprojekti
+2.8bar suhistelijaprojekti
Ilman ohjausta olisikin varmasti noin mutta ohjauksen kanssa siellä on ahdoilla ollut 2,5+2,2=4,7unatco wrote:ei voi olla mahdollista.. ku bensanpainetta tarttee kuitenkin ollavähintään sen n1.5bar enempi kuin ahtoja.. kaiken järjen mukaan sulla on ruiskutuspaine ollut tanarissa 0.3barolafu wrote:Tanarissa toimi ihan hienosti boschin valmistama IS-sierran vakio 2.5bar paineensäädin. Ahtopainetta oli parhaimmillaan 2.2bar.
Juu oli mulla se ohjaus kytketty. Ellen väärin muista niin taisi bensan paine olla parhaimmillaan yli 5 bar mittarin mukaan. Ilmeisesti johtuu siitä, että tuollainen boschin säädinkin on luonnostaan lievästi kertova (rakenteesta johtuen). Ai miksikö? No, kun siinä on se paluuputken pää mitä vasten se paineensäätimen kalvossa oleva levy nojaa, niin sen putken kohdalla oleva pinta-ala jää lähes paineettomaan tilaan. Pienihän se on, mutta kyllä se voi tuon pari kymppiä vaikuttaa.Aatu wrote:Ilman ohjausta olisikin varmasti noin mutta ohjauksen kanssa siellä on ahdoilla ollut 2,5+2,2=4,7unatco wrote:ei voi olla mahdollista.. ku bensanpainetta tarttee kuitenkin ollavähintään sen n1.5bar enempi kuin ahtoja.. kaiken järjen mukaan sulla on ruiskutuspaine ollut tanarissa 0.3barolafu wrote:Tanarissa toimi ihan hienosti boschin valmistama IS-sierran vakio 2.5bar paineensäädin. Ahtopainetta oli parhaimmillaan 2.2bar.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Miksi ei? Haitat? Esim. tuo 1.7:1 säädinhän tekee 2.5bar bensanpaineen jonnekkin 5.9bar tienoille kun ahtoja on 2 bar. Mitä haittaa kyseisestä kapineesta sitten oikein on? Siemens 006 suuttimet on 630@3bar ja 900@6bar ainakin ilmoitettu tuotto, tosin riippuu myyjästä, vpv ilmoittaa erillaisen tuoton eri paineille noille suuttimille. Eikös silloin pienemmätkin suuttimet riittä pidemmälle silloin kun aletaan autoa ahtamaan eikä tarvi käyttää 4bar polttoaineen paineena. Vai menikö mulla nyt jokin oleellinen seikka ohi?olafu wrote:näinpä.
Mitään kertovaa säädintä ei kannata hankkia ainakaan, ellei siihen ole joku todella hyvä syy.
Tullu joskus hommattua kertova, joten olis kiva tietää tarviiko sekin nyt vaihtaa?
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Kyllä kertovaa voi käyttää, mutta ei siihen yleensä ole perusteita. Lisäksi joissain halvoissa kertovissa on ongelmia, joka ilmenee sitten että joka kerta ei painekäyrä seuraakaan ahtoja aivan samaa tahtia.
Itse luotan kyseisen asian takia ihna perus boch säätimiin ilman mitään kertovia ominaisuuksia on ainakin joka polkaisulla samat paineet. Vielä ei ole tullu niin tehokkaisiin sekaannuttua ettei oli täyteen tehoon tarvittavilla paineilla saanu joutokäyntiä hyväksi, sitten kun se vaihe joskus tulee pitää sitten miettiä kummalla se korjataan tuplasuuttimilla vai kertovalla säätimellä.
Itse luotan kyseisen asian takia ihna perus boch säätimiin ilman mitään kertovia ominaisuuksia on ainakin joka polkaisulla samat paineet. Vielä ei ole tullu niin tehokkaisiin sekaannuttua ettei oli täyteen tehoon tarvittavilla paineilla saanu joutokäyntiä hyväksi, sitten kun se vaihe joskus tulee pitää sitten miettiä kummalla se korjataan tuplasuuttimilla vai kertovalla säätimellä.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Tavoite olisi ettei suuttimien tuotto vaihtelisi bensapaineen mukana. Jos paineensäätimeen ei ole kytketty imusarjanpainetta tai paineensäädin on kertova, muuttuu suuttimien tuotto koko ajan ja säädön kannalta tämä on huono tilanne.BlackEscort wrote:Mitä haittaa kyseisestä kapineesta sitten oikein on? Siemens 006 suuttimet on 630@3bar ja 900@6bar ainakin ilmoitettu tuotto, tosin riippuu myyjästä, vpv ilmoittaa erillaisen tuoton eri paineille noille suuttimille. Eikös silloin pienemmätkin suuttimet riittä pidemmälle silloin kun aletaan autoa ahtamaan eikä tarvi käyttää 4bar polttoaineen paineena. Vai menikö mulla nyt jokin oleellinen seikka ohi?
Tullu joskus hommattua kertova, joten olis kiva tietää tarviiko sekin nyt vaihtaa?
Bensakartalla tilannetta voi kompensoida tiettyyn rajaan asti, mutta kartasta tulee jokseenkin mielivaltainen ja tarkkuus kärsii.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Jos se nyt laajakaistalla laitetaan säätöihin niin en kyllä vieläkään ymmärtänyt että miten kertova säädin eroaa normaalista 1:1 säätimistä, missä paine muuttuu ahtojen mukaan. Kertovassa paine muuttuu tietysti enemmän kuin 1:1 mutta mun järkeen ei käy vieläkään toi haitta. Ainoa mikä tossa kertovassa voisi olla haittana että suuttimet ei tahdo pysyä käyttöalueella, eli jos suuttimien käyttöpainealueeksi on ilmoitettu 3-6bar, niin silloin varsinkin tuo 1:1.7 menee 3bar 6.4 bar 2kilon ahdoilla.
Vai eikö porukka sit pidä imusarjan paineletkua kiinni missään säätimissä, eli silloinhan kertovakin säädin käy tähän kiinteään bensanpaineeseen hyvin ilman tuota alipaineletkua???
Ja ainahan suuttimien tuotto muuttuu paineesta riippuen.
E: Vai pitäiskö sitä kiinteää painetta käyttää aina?
Vai eikö porukka sit pidä imusarjan paineletkua kiinni missään säätimissä, eli silloinhan kertovakin säädin käy tähän kiinteään bensanpaineeseen hyvin ilman tuota alipaineletkua???
Ja ainahan suuttimien tuotto muuttuu paineesta riippuen.
E: Vai pitäiskö sitä kiinteää painetta käyttää aina?
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Niin.. siksipä tässä olikin suositeltu käytettäväksi normaalia paineensäädintä, joka pitää sen tuoton vakiona. Eli paine-ero suuttimen yli pysyy vakiona.BlackEscort wrote:
Ja ainahan suuttimien tuotto muuttuu paineesta riippuen.
Jos paine-ero muuttuu (kertovan säätimen vuoksi tai ilman referenssiä imusarjasta), suuttimen dynamiikkakin muuttuu. Aukioloaika, sumu jne. Toki se vielä toimii, mutta säätäminen voi olla hankalaa, kun vieläpä noilla kertovilla säätimillä on ominaista etteivät ne toimi täsmälleen samalla tavalla joka kerta.

Lähinnä se kertovan säätimen monimutkaisuus ja monimutkaisemman rakenteen takia mahdollisesti kehnompi toimintavarmuus ja -tarkkuus on ne syyt minkä takia sitä ei kannata turhaan laittaa. Eli jos pärjää tavallisella paineen mukaan menevällä säätimellä niin ei kannata kertovaa laittaa.
Yllä noi jo tulikin ja samaten tuo säätöhomma, että kartoista tulee väkisinkin erikoisen malliset.
Yllä noi jo tulikin ja samaten tuo säätöhomma, että kartoista tulee väkisinkin erikoisen malliset.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Dodiin aivotyötä tehneenä totesin itselleni saman mitä teg ja olafu valaisi asiaa. Eli ei käytetä imusarjan paineletkua ollenkaan ja tumpataan noille 006 dekoille se kiinteä 3.5-4.5bar. Ainakin luulisin silloin noiden suuttimien riittävän rikkomaan sen 400konia. Tosin toi mun säädin on paskinta merkkiä ja kallein mitä löytyy joten nyt sitten kun kokoonpano saadaan taas kasaan uusin tuloksin, tarkastellaan joskos se paska pitäis paineen samana ilman sitä imusarjan letkua eikä paine muuttuisi radikaalisti kuten näillä säätimillä on ollut tapana tehdä. Muuten olen ollut tyytyväinen säätimeen, mitä nyt tieto taidottomuutta menin kyseisen kapineen ostamaan tyhmyyksissäni. Olisi ollut essocossun vakio säädinkin mutta edellinen omistaja oli tunkenut sen prässiin ja rutannut kuorta siinä toivossa että paineet nousee. Että osaa olla typeriä ihmisiä jotkut 
Oppia ikä kaikki..
Ps. ostakee joku 1:1.7 kertova säädin 70e


Oppia ikä kaikki..

Ps. ostakee joku 1:1.7 kertova säädin 70e


Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Kyllähän "olafu" veti niillä 400 oharista tanessa ja itsellä on ~400 myöskin kohtuu samoilla osilla otettuna(389 1,8bar penkissä, ajettu 2bar:lla)Molemmilla muistaakseen alkaa olemaan lähes 100% käytössö jo. Mulla tosin max arvo on 95% johtuen ruiskun turva rajasta.BlackEscort wrote:Eli ei käytetä imusarjan paineletkua ollenkaan ja tumpataan noille 006 dekoille se kiinteä 3.5-4.5bar. Ainakin luulisin silloin noiden suuttimien riittävän rikkomaan sen 400konia.
Itsellä alkaa varmasti pumppu jo olla myöskin tapissa,tuotto 165 3bar:lla ja käytössä 6bar täysillä ahdoilla.
BlackEscort wrote:Ainoa mikä tossa kertovassa voisi olla haittana että suuttimet ei tahdo pysyä käyttöalueella, eli jos suuttimien käyttöpainealueeksi on ilmoitettu 3-6bar, niin silloin varsinkin tuo 1:1.7 menee 3bar 6.4 bar 2kilon ahdoilla.
Mulle jäi tunne että asia ei ole täysin selvillä vieläkään. Eli: alipaineletkun ollessa irti pitää paineensäädin jakoputkessa polttoaineen paineena tarkalleen sen mikä säätimellä on asetettu. Silloin suuttimen yli vaikuttava paine laskee sitä mukaa kun ahtopaine suuttimen edessä nousee, eli jos polttoaineen paineeksi on asetettu esim se 2.5bar ja imusarjaan tuotetaan 2.5bar ahtopaine, niin suuttimen yli vaikuttava paine on nolla. Aine ei kulje suuntaan eikä toiseen. Letkun ollessa kiinni 1:1 säätimellä on 2.5bar ahtopaineella jakoputken bensanpaine 2.5bar + 2.5bar, eli 5bar. Tällöin suuttimen yli vaikuttava paine on luonnollisesti 5-2.5bar, eli 2.5bar. Paine suuttimen yli pysyy vakiona. 1:1.7 Kertovalla paineensäätimellä paine on 2.5bar + 1.7x2.5bar = 6.75bar, jolloin suuttimen yli vaikuttaa 6.75-2.5 = 4.25bar paine. Suutin on siis edelleen käyttöalueella.Aatu wrote:Kyllähän "olafu" veti niillä 400 oharista tanessa ja itsellä on ~400 myöskin kohtuu samoilla osilla otettuna(389 1,8bar penkissä, ajettu 2bar:lla)Molemmilla muistaakseen alkaa olemaan lähes 100% käytössö jo. Mulla tosin max arvo on 95% johtuen ruiskun turva rajasta.BlackEscort wrote:Eli ei käytetä imusarjan paineletkua ollenkaan ja tumpataan noille 006 dekoille se kiinteä 3.5-4.5bar. Ainakin luulisin silloin noiden suuttimien riittävän rikkomaan sen 400konia.
Itsellä alkaa varmasti pumppu jo olla myöskin tapissa,tuotto 165 3bar:lla ja käytössä 6bar täysillä ahdoilla.
Tilavuusvirta suuttimen läpi(niin kuin minkä tahansa muunkin reiän läpi) kasvaa paineen noustessa neliöjuuressa, eli tällöin n. 1.3 kertaiseksi (joka on 1.7:n neliöjuuri). Tämä siis kertovalla säätimellä. Vaikuttanee seosten säätöön jo jonkin verran.
Tämä selittää myös mistä tuo 630cc@3bar ja 900cc@6bar tulee. Kun paine kerrotaan kahdella, niin tilavuusvirta kerrotaan kakkosen neliöjuurella, joka on n. 1.41, eli 630cc x 1.41 on noin 900cc.
Vastaavasti jos paine kerrottaisiin neljällä, eli paine olisi 12bar, niin tuo 630cc kerrotaan nelosen neliöjuurella, joka on 2. Tällöin tuo virtaama olisi n. 1260cc, mutta suutin tuskin toimii enää 12bar paineella.
Kerrataas vielä. Paineensäätimen tehtävänä on pitää suuttimen takana putkessa/letkussa/tukissa oleva paina n. 3baria korkeampana kuin suuttimen etupuolella on imusarjassa. Eli jos imusarjassa on 1 bar, on suuttimien takana oltava 4 bar. Mistäs tämä paineensäädin sitten tietää mikä paine imusarjassa on? Mistäs muustakaan, kuin siitä letkusta joka tulee imusarjasta. Laita se vain kiinni.BlackEscort wrote:Dodiin aivotyötä tehneenä totesin itselleni saman mitä teg ja olafu valaisi asiaa. Eli ei käytetä imusarjan paineletkua ollenkaan ja tumpataan noille 006 dekoille se kiinteä 3.5-4.5bar.
Kertova tai ei kertova - aina letkut kiinni.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Nyt tajusin. En huomioitun tuota imusarjan painetta, siksi meni hiukan ohi koko jutun ydin
Pumppu jaksaa ruokkia varmaan noi suuttimet ja kokoonpano tulee muuttumaan varmasti jossain välissä 8 suuttimen kokoonpanoon(joskus tulevaisuudessa). Täytyy pitää silmät auki, jos jossain tulee vastaan jonkun muun merkkinen säädettävä 1:1 säädin.
No aina ei voi voittaa...

Pumppu jaksaa ruokkia varmaan noi suuttimet ja kokoonpano tulee muuttumaan varmasti jossain välissä 8 suuttimen kokoonpanoon(joskus tulevaisuudessa). Täytyy pitää silmät auki, jos jossain tulee vastaan jonkun muun merkkinen säädettävä 1:1 säädin.
No aina ei voi voittaa...
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Joo kyllä se silläkin tuntu toimivan ohc:n kyljessä. Tosin joka kerta säätöajoa ajaessa mlw sääti aika reippaasti paineen nousu kohtaa. Eli ilmeisesti toi on noin 1.7 kertova, eli kerroin tuntuu vaihtelevan hiukan. En kyllä ota minkäänlaista riskiä tolla kertovalla kun motti tulee maksamaan kultaa ja hunajaa...ainakin mun lompakolle.
E:Tulipahan taas tietotaitoa lisää
E:Tulipahan taas tietotaitoa lisää

Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Re: bensanpaine kysymys.
Minulle jäi vielä aavistuksen epäselväksi. Olen siis aloittamassa squirttaamista ja olen hankkinut boschin säädettävän paineensäätimen (3-5bar). Tarkoituksena on asentaa ruisku vaparikoneeseen eikä ahdettuun, kuten edellisillä.
Eli polttoainepumppu tuottaa 5bar paineen, meneekä homma siis niin, että säädin pitää vakiopainetta (5bar). Imusarjaan muodostuessa alipainetta (0,5-0,6bar tyhjäkäynnillä) säädin laskee painetta juurikin tuon 0,5-0,6bar verran. Menikö oikein? Onko tämän tarkoitus siis pitää imusarjan paineen ja polttoaineen paineen vakiona, jotta suuttimet ruiskuttavat aina saman verran polttoainetta samassa ajassa?
Paineensäätimen kylkeen on muuten merkitty 3 bar...?
Eli polttoainepumppu tuottaa 5bar paineen, meneekä homma siis niin, että säädin pitää vakiopainetta (5bar). Imusarjaan muodostuessa alipainetta (0,5-0,6bar tyhjäkäynnillä) säädin laskee painetta juurikin tuon 0,5-0,6bar verran. Menikö oikein? Onko tämän tarkoitus siis pitää imusarjan paineen ja polttoaineen paineen vakiona, jotta suuttimet ruiskuttavat aina saman verran polttoainetta samassa ajassa?
Paineensäätimen kylkeen on muuten merkitty 3 bar...?
Re: bensanpaine kysymys.
Ymmärsit aivan oikein. Luultavasti säätimesi on alunperin säätämätöntä mallia ja siihen on asennettu ns. säätökansi?