cossun triggeröinti

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

cossun triggeröinti

Post by miklu »

Tämäkin toimii, kiitoksia avuista. Ei kylläkään vakio pyörällä ja induktiivisella anturilla, joutu tekeen 32-1 pyörän et sai käymään alle 3krpm induktiivisella anturilla. Mikä hammas poistetaan kun pyörässä on neljä nastaa ja vr anturi, yläkuolo kohdassa nasta anturin kohdalla? :roll:
Last edited by miklu on Wed Mar 03, 2010 20:06, edited 1 time in total.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Älä poista mitään ja ota nokkatunnistin käyttöön.
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

ei se nyt oo oikeen vaihtoehto, kun johtosarja tehty eikä tullu vedettyä ylimääräsiä :idea:
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

eikö kukaan laittanu cosaan megaa :?: tai 4-1 pyörällä :?:
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Kaverilla on, kyllä se siinä toimii, tosin hieman huonosti kun se on hall-anturilla ja hampaat on niin pienet. Mutta mikset laita sitä nokkatunnistusta, (2nd trigger) sen voi helposti rakentaa tavallisen kaasarisierran hall-virranjakajasta, kuten itse tein. Ei tarvi tuhota sitä cossun triggeripyörääkään. Cossun omalla VR-anturilla laitat sen kampiakselin tunnistuksen, niin on anturit ja jalat valmiina. Voit sitten halutessas jälkeen päin rakentaa COP-sytytyksen siihen, kun nokan tunnistuskin on jo valmiina. Sille ei tarvi vetää kun yks kolminapanen suojattu kaapeli.

Nokkatunnistin koossa: http://koti.mbnet.fi/kolonen/megasquirr ... G_0278.JPG
Nokkatunnistin purettuna: http://koti.mbnet.fi/kolonen/megasquirr ... G_0275.JPG
sahasin pyörijän kiinnitystä varten olevan akselin pään pois ja poistin kolme sakaraa triggerilevystä. Jakajan sai purettua helposti kun löi putkisokan rattaasta irti ja veti rattaan pois ulosvetäjällä, jolloin koko akseli nousi pois. Porasin vielä reiät että on edes vähän paremmin tasapainossa, mutta tuskin merkitsee mitään.

Jos nyt kumminkin meinaat olla tylsä ja teet kuten noille yleensä tehdään, pilaten samalla pyörän joka maksaa 100 euroa käytettynäkin, vaikka on hieman halkikin: Poista se, mikä on ykk-hampaan vastapuolella. Silloin pyörän pyöriessä myötäpäivään on puuttuvan hampaan jälkeinen hammas 90 astetta EYKK. Paremman siitä saisit, kun laittaisit vaikkapa 12-1 tai jonkun muun useempihampaisen hammastuksen, koska tuo 4-1 tuottaa varsinkin startatessa harmaita hiuksia. Sytytysennakko kasvaa akun tyhjentyessä, kun starttikierrokset laskee ja kone pökkii takaisin. Jos ennakkoa vähentää niin se ei muuten vaan oikein lähde käymään.

Onko sulla VR-anturi siihen tulossa?
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

No niin tulihan sitä tietoo :lol: , laitan vakio vr anturilla, jos tulee ongelmia 4-1 pyörän kans niin sorvaan pyörästä vähän pois ja haen teollisuus hammasrattaan josta sorvaa päät tasalle ja poistaa yhen hampaan :?
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

Onkos tässäkin sellanen mallia virranjakajassa 2hampainen pyörä ja kampiakselilla 4hampainen?? Itekkin kamppailen kosvortin sytytyksen kanssa. kun luulin et virranjakajassa on 4sakarainen pyörä. että jokaisen sytytyshetken kohalla. Mut onkin tollanen vähä erilainen. Toimiiko se "second VR" juttu tossa? Käytössä on V3.0 piiri. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#2ndVR Eli kuitenkin pitää vissiin tollanen kasata viä? Taikka jos on muita hyviä ideoita niin voi ehdotella. Olisko parempi tehä 36-1 hammaspyörä ja käyttää sitä?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

j4nnu wrote:Toimiiko se "second VR" juttu tossa?
Toimii.

yksi vaihtoehto toteuttaa se on tuossa -> http://kuvablogi.com/nayta/859318/ Tuo optoerotinpiiri on siinä levyssä valmiina vain ylösvetovastus ja pari hyppyjohtoa pitää kytkeä.

HEI-kiven pystyy korvaamaan 1.3l opelin nelinapaisella sytty-yksiköllä joka on vastaava. Motonetistä löytyy n. parilla kympillä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... _Weber.htm


Tuommoista yritän omaani tehdä, kun vielä sais tehtyä oman piirilevyn AMP,in liitintä varten

Jos jollakin kokemuksia, niin kommentoikaa.
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

Hmm, äkkiä katottuna vaikuttas aika yksinkertaselta toi vauhtivaunun ehdotus. Elikkäs pitääkö mun kytkee toi moduuli johonkin noista 3,4,5,6? Nehän pitäs olla tyhjillään. ja sieltä sitte hyppyjohodolla tonne U3? Ja siitä sitte vaan kytkentäkaavioita seuraamalla:P Minkäs opelin sytty-yksikkö tohon kelpaa? mikä tahansa 4napanen? käykö esim -90 luvun corsan?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

j4nnu wrote:Hmm, äkkiä katottuna vaikuttas aika yksinkertaselta toi vauhtivaunun ehdotus. Elikkäs pitääkö mun kytkee toi moduuli johonkin noista 3,4,5,6? Nehän pitäs olla tyhjillään. ja sieltä sitte hyppyjohodolla tonne U3? Ja siitä sitte vaan kytkentäkaavioita seuraamalla:P Minkäs opelin sytty-yksikkö tohon kelpaa? mikä tahansa 4napanen? käykö esim -90 luvun corsan?
Rautalanka-ohje (en yleensä näitä tee):

"optoin"-reiästä johto "+5v"-reikään. D1 ja D2 pois ja/tai hyppyjohto yli.

"XG1"-reiästä johtoa opelin yksikön (motonet: 10-8025) "C"-napaan.

Sen yksikön muut navat tuon mun tuhertaman kuvan mukaan.

"OptoOut"-reiästä johto "JS8"-reikään.

Second trigger VR-anturia varten V3-levyyn on siinä.

Se Corsan sytty-yksikkö voi olla sama jos siinä on jakajasytty ja Delcon osat. Tuon motonetin numeron perusteella löytyy ainakin sopiva palikka. Joku jolla on enemmän etsivän taitoja voi löytää noita palikoita muistakin autoista.

Pitäs melkein vääntää FAQ-juttu tästäkin hommasta. Jos jaksas :?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

Jees, perjantaina pitäs ehtiä taas rakenteleen. Päivittelen sitte että kuinka onnistu taikka epäonnistu :D Eiköhän se näillä ohjeilla pitäs alkaa toimimaan.
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

Noi korttiin tehtävät muutokset nyt olis selvillä mutta mitäs asetuksia sinne pitäs laittaa? Kun äkkiä en oo löytäny oikeen tollaseen tilanteeseen ohjeita. Löysin että jos nokka-akselilla olis 1hammas taikka 2hammasta 180astetta toisistaan. Kossussahan ne on 90astetta. Ja nokka-akselin eka hammas tulee 45astetta ykk jälkeen. Ehkäpä näitä ei pitäs miettiä enää näin myöhään ja väsyneenä :D
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Tuo opelin sytkä-yksikkö siis muuttaa vr-anturin tiedon kanttiaaltoon?
Toimiiko tämä noiden LM1815n yms piirien tavoin? Eli voiko esim 12-1 -triggerillä käyttää tuota sytkä-yksikköä muuttamaan tiedon kanttiaalloksi?
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

Noniin, päivä taas pyörähti ja tuntuu etten mitään saanu aikasiks... Missähän on vika kun sieltä opelin yksiköstä ei tuu oikeen minkäänlaista signaalia? Oskiloskoopilla kun kattoo niin jotain epämäärästä häiriöö ja pari ihan oikeen näköstä kanttiaaltoo. Häiriö sinkoilee -0.4v ja +0.4v välissä. Kanttiaallot erottaa ihan selvästi mutta niissäkin jännite käy ehkä 0.5V. plussaa saa ainakin kunnolla. Maatakin _pitäisi_ saada. Mutta jos kuitenkaan ei sais maita kunnolla niin voisko se aiheuttaa ton?
Sitten sanoit että "pari hyppyjohtoo ja ylösvetovastus.." Mihis väliin se tulee? Onko se toi kytkentäkaaviossa oleva 680ohm vastus??
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

Eipä taida oikeen vr anturilla toimia jos on vähän nastoja. Itsellä kierrosluku vilisteli 500-1500 tyhjä käynnillä kun signaali oli epämääräistä ja pyörä oli 8-1, muutin pyörän 32-1 niin rupes rokkaan ja häröt hävis kaikki, hall anturin jos laitat niin pelaa vähä hampaisellaki.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

j4nnu wrote:Noniin, päivä taas pyörähti ja tuntuu etten mitään saanu aikasiks... Missähän on vika kun sieltä opelin yksiköstä ei tuu oikeen minkäänlaista signaalia? Oskiloskoopilla kun kattoo niin jotain epämäärästä häiriöö ja pari ihan oikeen näköstä kanttiaaltoo. Häiriö sinkoilee -0.4v ja +0.4v välissä. Kanttiaallot erottaa ihan selvästi mutta niissäkin jännite käy ehkä 0.5V. plussaa saa ainakin kunnolla. Maatakin _pitäisi_ saada. Mutta jos kuitenkaan ei sais maita kunnolla niin voisko se aiheuttaa ton?
Sitten sanoit että "pari hyppyjohtoo ja ylösvetovastus.." Mihis väliin se tulee? Onko se toi kytkentäkaaviossa oleva 680ohm vastus??
Onko se yksikkö kytketty megaan? Teitkö tuon ohjeen mukaan?

Se yksikkö ei anna mitään signaalia ulos, koska se maadoittaa kun triggeri on kohdalla. Sillä on tarkoitus maadoittaa megan optoerotinpiirin ledin katodia. Sitä varten tarvitaan tuo vastus +5v:iin tai +12v:iin että saadaan optopiirin ledin läpi virtaa.

Olen käyttänyt tuota kytkentää monessa erilaisessa kokoonpanossa ja todennut toimivaksi.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

ahaas, kun mittailin oskiloskoopilla sillain että oli tua piuha megalle irti:S Mutta ku piuhat ja kaikki oli kiinni niin megassa ei näkyny kierroslukua ollenkaan. Kyllä se tuon ohjeen mukaan on tehty. Mutta pistinkö tuon vastuksen oikeen väliin kun se on nyt tuosta "optoin" reijästä "+5v" reikään? Ton mikä tossa sun kuvassa on 680ohm.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

j4nnu wrote:ahaas, kun mittailin oskiloskoopilla sillain että oli tua piuha megalle irti:S Mutta ku piuhat ja kaikki oli kiinni niin megassa ei näkyny kierroslukua ollenkaan. Kyllä se tuon ohjeen mukaan on tehty. Mutta pistinkö tuon vastuksen oikeen väliin kun se on nyt tuosta "optoin" reijästä "+5v" reikään? Ton mikä tossa sun kuvassa on 680ohm.
Megassa ei varmasti näy kierroslukua ennenkuin "wheel decoder"-asetukset ovat oikein. Ainakin "second trigger" pitää aktivoida että edes jotain näkyy.

Asetuksissa en osaa auttaa koska en tiedä missä asennossa se kampiakselin kiekko ja jakajan kiekko ovat toistensa suhteen yläkuolokohdassa. Se sun pitää itse selvitellä.

Ja siihen optopiiriin ei pidä enää lisäillä mitään. Teet tasan tuon mun selityksen mukaan. Se kuvablogissa oleva kuva on suuntaa-antava ja alunperin V2.2-levyä varten. Jos sulla on nyt siinä 680ohm vastus JA r12 paikallaan niin kokonaisvastus voi olla liian suuri että opto triggautuisi (680+390=1070ohm).
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

Megaan pistin asetukset ms extramanuaalin mukaan. Mutta elikkäs luultavastikkin tua vastus sitten sotkee pakkaa.
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Ai että vr-anturi antaa virhettä pienihampaisella... No prkl, mulla on tossa 5mm paksunen 12-1 kiekko tuossa, millähän ilveellä mä sitä luen :D Mites toi suosittu opelin halli, pystyykö noin ohueen?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

5mm levyyn ei ainakaan kovin moni hall kykene. Joku VR anturi saattaa ehkä..
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

no prkl. Mitenkä sitten, mahtaako se opelin sytkäyksikkö toimia tuon LM1815n sijasta?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Olper wrote:no prkl. Mitenkä sitten, mahtaako se opelin sytkäyksikkö toimia tuon LM1815n sijasta?
Kyllä mä oon tuota käyttäny kun kiekko on ollu harvempi kuin 60-2.
Helpompi kytkeä kuin lm1815.

Kannattaa kokeilla eri antureilla jos mahdollista. Volvon ja Bemarin antureita tulkkaamaan mä oon noita laittanu.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

osaiskos kukaan neuvoo mistä vois johtua kierros tiedon katkeaminen 6200rpm jälkeen vedossa, paikalla menee hienosti rajottimeen ja pienellä kuormalla rajotin 7200rpm, cossun omalla vr anturilla ja 32-1 pyörällä. :roll:
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Loki kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa..
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

miten tänne saa logi tiedoston :?:, niitä kyl riittää :!:
Post Reply