Ahtopaineen säätely

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
BlackEscort
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23

Ahtopaineen säätely

Post by BlackEscort »

Muistanko väärin et täällä turistiin joskus että megalla pystyis ohjaamaan hukkaporttia sähköisellä moottorilla?
Jos tommonen on mahdollista niin kaikki informaatio tervetullutta :D

Hakua kokeiltu, tuloksetta.
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Onnistuu. Extran sivuilla on hyvin kerrottu mitä siihen tarvitaan. Venttiilin hankit jostain autosta, missä sellainen on (Saab, Cosworth, VAG jne.) ja muokkaat megaasi lähdön sille.
BlackEscort
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23

Post by BlackEscort »

Nyt taas muutaman tunnin selailtuani nettiä. Saabbaassa on ilmeisesti jonkin sortin magneettiventtiili hukkaportin kellona :?:
Onko kukaan rakentanu ulkoista pakettia jossa ohjataan hukkaportin läppää/venttiiliä sähköisellä solenoidilla tms, ja tällä paketilla voisi säätää kapiinista käsin maksimi paineen?

Ei luulis olevan hankala rakentaa moinen, jonkun sortin säädettävä paineentunnistin potikka jolla ohjataan solenoidia?

Tarkoitus olis saada sisälle autoon sähköinen "turboruuvi" joka toimii niinkuin pitää ilman kaikenmaailman vastapaine ongelmia ja paineen karkailuja pienistä paineista isoille paineille.

Jossain oli jotain tietoa ilmeisesti juurikin vastaavasta sähköisestä ja säädettävästä paineanturista, mutta hemmetti kun kadotin sivun... :(
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ihan normaali hukkaportin aktuaattori ja rajapaineventtiili täyttää tarpeesi.
BlackEscort
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23

Post by BlackEscort »

No, ei...
Saabbaassakin on ihan normy hukkaportin kello jonka painetta ohjataan sähköisesti.
Eli saman asian ajaa joku sähköinen boost controlleri istutettuna tohon proturbon kelloon...

Sitä mietin että jos ahdoissa mennään 0.5baarista reiluun 2bar niin se hukkaportin 0.5bar jousi antaa periksi aivan varmasti lähempänä 2bar ahtoja jolloin paineen nousu hidastuu ja saattaa ruveta myös aaltoilemaan.

Vastapaineohjatulla hukkiksella tämänkin sais varmaan toimimaan ilman mitään ylimääräisiä kikkailuja...täytyypi pähkäillä asiaa lisää :P
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

BlackEscort wrote: Sitä mietin että jos ahdoissa mennään 0.5baarista reiluun 2bar niin se hukkaportin 0.5bar jousi antaa periksi aivan varmasti lähempänä 2bar ahtoja jolloin paineen nousu hidastuu ja saattaa ruveta myös aaltoilemaan.
Siinä tapauksessa pitää laittaa jäykempi kello.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Keksitkin jo ratkaisun itse, eli asetat paineen puoleen kiloon ja teet magneettiventtiilin kautta vastapaineohjauksen, eli vastapaineeseen vaikutetaan ohjelmalla. Tai säädettävällä paineenrajoitinventtiilillä, jonka painetta säätelet kabiinista, ihan mihin tarkoitukseen tahdot.
Post Reply