Heikko kipinä. (vika löytyi)

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Heikko kipinä. (vika löytyi)

Post by ihkulainen »

ongelma on otsikossa, eli heikko kipinä.
Pari päivää sitten kun ostin sytkälampun ja rupesin ennakoja tarkastamaan ja säätämään, niin totesin että kipinä on erinomainen.
Nyt kun sytkäennakot kohdallaan, ja starttikipunatkin tulee "suoraan signaalista", niin yks kaks kipinä onkin todella heikko ja autokaan ei enään käyntiin lähde. Mitään suurempia muutoksia asetuksiin en ole tehnyt, vaan jakajaa käännely ja ennakoita säädellyt.

Kipinä testattu suoraan puolalta, joten tulpanjohdoissa, jakajassa ja pyörijän asennossa ei ole vikaa.
Maadoitukset ja johdotukset pitäis olla kunnoss. Erilaisia tulppia kokeiltu.

Puola on on uusi, ja on kokeiltu toisella uudella puolalla myös, joten siinä ei liene vikaa. Erilaisia pwm-lukuja testattu ilman vaikutusta.


Elikkä kyseessä siis perus 2litranen neloskone jakajalla jossa vr-anturi ja megana toimii Diy-autotunen Ms-II v-3-boxi joka toiminut moitteetta noin puoli vuotta.

Eli mistä mahtaa johtua tämä heikko kipinä? Onko jotain voinut hajota kun olen starttaillu puolanjohto irti puristuspainemittausta tehdessä? (korkeajännite mennyt vääräää kautta maihin???)
Last edited by ihkulainen on Sun Jan 24, 2010 16:14, edited 1 time in total.
Lada Niva 2.0TC-projekti
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Pääteaste kypsyy helposti jos ei puolan johto ole kiinni. Hajoaa ihan sytytysjärjestelmästä riippumatta, ei johdu osien huonosta laadusta vaan ihan yksinkertaisesti siitä että niitä ei ole suunniteltu niin rajuun käyttöön.
Toisiojännite heijastuu ensiöpuolelle takaisin aina, mutta jos ei korkeejännitejohto ole kiinni niin se jännite voi olla yli neljä kertaa niin suuri kuin normaalisti.
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

Pääteaste? Eli "sytkäkivi" vb921 kärähtänyt vai? :oops: Mitenkäs tuo testataan.
Lada Niva 2.0TC-projekti
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Yleensä sen näkee jo päällepäin jos vb921 on kärähtänyt...
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

eipä tuo kärähtäneeltä näyttänyt. Kyseessä onkin Bip373, vb921:sen sijaan.

Kyllä sieltä jotain jännitettä tulee puolalle. Noin puoli amppeeria virtaa startatessa ja kipinä heikko keltainen :( Tietääkö joku suunnilleen paljonko normaalisti menee virtaa puolalle startatessa?? Mites yleismittarilla sais selville bip373:sen toimivuuden???

Voiko tuolta olla jokin muu komponentti hajonnut, mikä tiputtaa puolalle menevää virtaa??

ehkäpä hölmöjä kysymyksiä, mutta olisin kiitollinen jos vastauksia saisin ja Nivan käymään. Tahtoo testaamaan maasto-ominaisuuksia lumihankeen!! :P
Lada Niva 2.0TC-projekti
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

Pistin stimulaattorin kiinni ja mittasin sytkäkiveltä jännitettä, niin vaikutti olevan ihan järkeviä lukuja. Kokeilin eri kierroslukuja ja latausaikoja...
Nämä siis mitattu siitä keskimmäisestä jalasta... En tiiä menikö oikein.

V---- RPM--- DWELL
0.5--- 250--- 4.8
1.8--- 500--- 8.0
0.9--- 500--- 3.8
1.8--- 1000--- 3.8
2.2--- 1000--- 4.8
3.6--- 2000--- 3.8
7.2--- 4000--- 3.8
8.4--- 4000--- 4.4
6.6--- 4000--- 7.4 --?
10.6-- 4000--- 5.9 --?
9.2--- 6000--- 3.2
9.6--- 9000--- 2.1


Stimulaattoritestailujen jälkeen lakkas bensapumpun ohjaus pelaamasta. Rele ei siis naksahda. :( Mistäköhän tuokin johtuu???
Last edited by ihkulainen on Sun Jan 24, 2010 10:04, edited 1 time in total.
Lada Niva 2.0TC-projekti
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Sytkäkivi maadoittaa puolaa, sieltä ei tule jännitteitä ulos. Mitä noi mittaukset on mitä tohon on kirjoteltu ja millä ja miten ne on mitattu?
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

Eli noi mittaukset on sytkäkiven keskijalan ja +12v:n välistä mitattu. Ihan perus yleismittarilla. Eli mitattu jännite (V), stimulla säädetty kierrosluku (RPM) ja läppärin näytöllä oleva puolan latausaika (PWM) peräkkäin. (muokkasin tuota hieman selkeämmäksi)

Noitten mittausten perusteella olis kyllä sytkäkivi ehjä, mutta voi kai olla että kuormalla ei toimi "täysillä"

Kipinää siis tulee, mutta heikosti. Täytynee vielä johtoja käydä läpi...Ei huvita ku -22*C ja näpit jäätyy. :x
Lada Niva 2.0TC-projekti
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

VIKA LÖYTYI!!! :P Virtalukko hävitti osan puolalle menevästä virrasta:x Nyt on uus piuha puolalle bensapumpun releeltä ja tulee komia kipinä jälleen :D

Huomasin tuon kun kytkin bensapumpun kokeeksi virtalukolta tulevaan johtoon mutta pumppu pyöriski vaivoin "puolella teholla"...

Myös pa-pumpun ohjaus rupes pelaamaan ku vaihto releen. Vanhakin rele toimii jos antaa jännitettä virtalukon ohi suoraan akulta. :roll:
Täytyypi tutkia noita vanhoja johdotuksia ja virtalukkoa että säästyy tulevilta murheilta.

...ja sitten taas säätämään 8) pakkastakin enää -11
Lada Niva 2.0TC-projekti
Post Reply