ongelma on otsikossa, eli heikko kipinä.
Pari päivää sitten kun ostin sytkälampun ja rupesin ennakoja tarkastamaan ja säätämään, niin totesin että kipinä on erinomainen.
Nyt kun sytkäennakot kohdallaan, ja starttikipunatkin tulee "suoraan signaalista", niin yks kaks kipinä onkin todella heikko ja autokaan ei enään käyntiin lähde. Mitään suurempia muutoksia asetuksiin en ole tehnyt, vaan jakajaa käännely ja ennakoita säädellyt.
Kipinä testattu suoraan puolalta, joten tulpanjohdoissa, jakajassa ja pyörijän asennossa ei ole vikaa.
Maadoitukset ja johdotukset pitäis olla kunnoss. Erilaisia tulppia kokeiltu.
Puola on on uusi, ja on kokeiltu toisella uudella puolalla myös, joten siinä ei liene vikaa. Erilaisia pwm-lukuja testattu ilman vaikutusta.
Elikkä kyseessä siis perus 2litranen neloskone jakajalla jossa vr-anturi ja megana toimii Diy-autotunen Ms-II v-3-boxi joka toiminut moitteetta noin puoli vuotta.
Eli mistä mahtaa johtua tämä heikko kipinä? Onko jotain voinut hajota kun olen starttaillu puolanjohto irti puristuspainemittausta tehdessä? (korkeajännite mennyt vääräää kautta maihin???)
Heikko kipinä. (vika löytyi)
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
Heikko kipinä. (vika löytyi)
Last edited by ihkulainen on Sun Jan 24, 2010 16:14, edited 1 time in total.
Lada Niva 2.0TC-projekti
Pääteaste kypsyy helposti jos ei puolan johto ole kiinni. Hajoaa ihan sytytysjärjestelmästä riippumatta, ei johdu osien huonosta laadusta vaan ihan yksinkertaisesti siitä että niitä ei ole suunniteltu niin rajuun käyttöön.
Toisiojännite heijastuu ensiöpuolelle takaisin aina, mutta jos ei korkeejännitejohto ole kiinni niin se jännite voi olla yli neljä kertaa niin suuri kuin normaalisti.
Toisiojännite heijastuu ensiöpuolelle takaisin aina, mutta jos ei korkeejännitejohto ole kiinni niin se jännite voi olla yli neljä kertaa niin suuri kuin normaalisti.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
eipä tuo kärähtäneeltä näyttänyt. Kyseessä onkin Bip373, vb921:sen sijaan.
Kyllä sieltä jotain jännitettä tulee puolalle. Noin puoli amppeeria virtaa startatessa ja kipinä heikko keltainen
Tietääkö joku suunnilleen paljonko normaalisti menee virtaa puolalle startatessa?? Mites yleismittarilla sais selville bip373:sen toimivuuden???
Voiko tuolta olla jokin muu komponentti hajonnut, mikä tiputtaa puolalle menevää virtaa??
ehkäpä hölmöjä kysymyksiä, mutta olisin kiitollinen jos vastauksia saisin ja Nivan käymään. Tahtoo testaamaan maasto-ominaisuuksia lumihankeen!!
Kyllä sieltä jotain jännitettä tulee puolalle. Noin puoli amppeeria virtaa startatessa ja kipinä heikko keltainen

Voiko tuolta olla jokin muu komponentti hajonnut, mikä tiputtaa puolalle menevää virtaa??
ehkäpä hölmöjä kysymyksiä, mutta olisin kiitollinen jos vastauksia saisin ja Nivan käymään. Tahtoo testaamaan maasto-ominaisuuksia lumihankeen!!

Lada Niva 2.0TC-projekti
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
Pistin stimulaattorin kiinni ja mittasin sytkäkiveltä jännitettä, niin vaikutti olevan ihan järkeviä lukuja. Kokeilin eri kierroslukuja ja latausaikoja...
Nämä siis mitattu siitä keskimmäisestä jalasta... En tiiä menikö oikein.
V---- RPM--- DWELL
0.5--- 250--- 4.8
1.8--- 500--- 8.0
0.9--- 500--- 3.8
1.8--- 1000--- 3.8
2.2--- 1000--- 4.8
3.6--- 2000--- 3.8
7.2--- 4000--- 3.8
8.4--- 4000--- 4.4
6.6--- 4000--- 7.4 --?
10.6-- 4000--- 5.9 --?
9.2--- 6000--- 3.2
9.6--- 9000--- 2.1
Stimulaattoritestailujen jälkeen lakkas bensapumpun ohjaus pelaamasta. Rele ei siis naksahda.
Mistäköhän tuokin johtuu???
Nämä siis mitattu siitä keskimmäisestä jalasta... En tiiä menikö oikein.
V---- RPM--- DWELL
0.5--- 250--- 4.8
1.8--- 500--- 8.0
0.9--- 500--- 3.8
1.8--- 1000--- 3.8
2.2--- 1000--- 4.8
3.6--- 2000--- 3.8
7.2--- 4000--- 3.8
8.4--- 4000--- 4.4
6.6--- 4000--- 7.4 --?
10.6-- 4000--- 5.9 --?
9.2--- 6000--- 3.2
9.6--- 9000--- 2.1
Stimulaattoritestailujen jälkeen lakkas bensapumpun ohjaus pelaamasta. Rele ei siis naksahda.

Last edited by ihkulainen on Sun Jan 24, 2010 10:04, edited 1 time in total.
Lada Niva 2.0TC-projekti
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
Eli noi mittaukset on sytkäkiven keskijalan ja +12v:n välistä mitattu. Ihan perus yleismittarilla. Eli mitattu jännite (V), stimulla säädetty kierrosluku (RPM) ja läppärin näytöllä oleva puolan latausaika (PWM) peräkkäin. (muokkasin tuota hieman selkeämmäksi)
Noitten mittausten perusteella olis kyllä sytkäkivi ehjä, mutta voi kai olla että kuormalla ei toimi "täysillä"
Kipinää siis tulee, mutta heikosti. Täytynee vielä johtoja käydä läpi...Ei huvita ku -22*C ja näpit jäätyy.
Noitten mittausten perusteella olis kyllä sytkäkivi ehjä, mutta voi kai olla että kuormalla ei toimi "täysillä"
Kipinää siis tulee, mutta heikosti. Täytynee vielä johtoja käydä läpi...Ei huvita ku -22*C ja näpit jäätyy.

Lada Niva 2.0TC-projekti
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
VIKA LÖYTYI!!!
Virtalukko hävitti osan puolalle menevästä virrasta:x Nyt on uus piuha puolalle bensapumpun releeltä ja tulee komia kipinä jälleen
Huomasin tuon kun kytkin bensapumpun kokeeksi virtalukolta tulevaan johtoon mutta pumppu pyöriski vaivoin "puolella teholla"...
Myös pa-pumpun ohjaus rupes pelaamaan ku vaihto releen. Vanhakin rele toimii jos antaa jännitettä virtalukon ohi suoraan akulta.
Täytyypi tutkia noita vanhoja johdotuksia ja virtalukkoa että säästyy tulevilta murheilta.
...ja sitten taas säätämään
pakkastakin enää -11


Huomasin tuon kun kytkin bensapumpun kokeeksi virtalukolta tulevaan johtoon mutta pumppu pyöriski vaivoin "puolella teholla"...
Myös pa-pumpun ohjaus rupes pelaamaan ku vaihto releen. Vanhakin rele toimii jos antaa jännitettä virtalukon ohi suoraan akulta.

Täytyypi tutkia noita vanhoja johdotuksia ja virtalukkoa että säästyy tulevilta murheilta.
...ja sitten taas säätämään

Lada Niva 2.0TC-projekti