mega ja katsastus
Moderator: Masi_K
No jos se auto on ei-vähäpäästöinen ja sulla on edelleen ei-vähäpäästöinen vaparikone siinä niin eihän sitä kattia tietenkään tarvii olla.Volkkarijermu wrote:Kangasalla oon katsastellu -88 vuoden golffia joka oli alunperin kaasari. K-jetti asennettu, mega hoitaa COP-sytkän, virinokkaa ja muuta. Ainoo asia oli että rekkariotteeseen tuli maininta että asennettu ruisku. Yksikään katsari ei mitään katteja oo vaatinut.
Homma muuttuu (tai ainakin pitäisi muuttua jos pykäliä katotaan) olennaisesti siinä vaiheessa jos olet vaihtanut sinne uudemman moottorin jostain vähäpäästöisestä autosta.
Kyllä nyt sentään jotain saa tehdä ilman kattia ja vtt:n tehomittauksiakin.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 111
- Joined: Mon Jun 04, 2007 21:48
- Location: Vihti
Katti
Pienentääkös katti oleellisesti tehoja jos on mallia Racing?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Eilen katsastin, "leimaelukka" kysyi käynnistäessä jotta "tarviiko ryyppyä käyttää", johon sitten vastasin "ei tässä enää"...
Tuosta vastauksesta ja muutamasta vilahtavasta ledistä sitten veti nopeat johtopäätökset ja sitten juteltiinkin jo mukavia Megan helposta säädettävyydestä..!
Ehkä tilannetta helepotti tuo laitteen vuosimalli, 1974, mistään muutoskatsastuksista ei puhuttu, kovasti vain kiinnosti kaikki tuohon liittyvä... Kysyin sitten myös tuon ahtamista, totesi että teholappu riittää ja sitten muutoskatsastukseen että voidaan tiedot kirjata ylös...
Tuosta vastauksesta ja muutamasta vilahtavasta ledistä sitten veti nopeat johtopäätökset ja sitten juteltiinkin jo mukavia Megan helposta säädettävyydestä..!
Ehkä tilannetta helepotti tuo laitteen vuosimalli, 1974, mistään muutoskatsastuksista ei puhuttu, kovasti vain kiinnosti kaikki tuohon liittyvä... Kysyin sitten myös tuon ahtamista, totesi että teholappu riittää ja sitten muutoskatsastukseen että voidaan tiedot kirjata ylös...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Siis jos laitan ei-vähäpäästöiseen autoon vähäpäästöisen auton moottorin, niin tarvii asentaa katti putkeen, vai?Krisse wrote:No jos se auto on ei-vähäpäästöinen ja sulla on edelleen ei-vähäpäästöinen vaparikone siinä niin eihän sitä kattia tietenkään tarvii olla.
Homma muuttuu (tai ainakin pitäisi muuttua jos pykäliä katotaan) olennaisesti siinä vaiheessa jos olet vaihtanut sinne uudemman moottorin jostain vähäpäästöisestä autosta.
Kyllä nyt sentään jotain saa tehdä ilman kattia ja vtt:n tehomittauksiakin.
Mutta katin ei tartte toimia, koska auton päästövaatimukset ovat edelleen samat kuin alkuperäisellä, ei-vähäpäästöisellä moottorilla?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 111
- Joined: Mon Jun 04, 2007 21:48
- Location: Vihti
Juu
Katti pitää olla, mutta sen ei välttämättä tarvi toimia, tai ei sitä mitata että toimiiko. Se on sama jos laitan -96 vm koneen välikoppaseen ekkeriin, lamdat pitää olla ja katti.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45
Re: Juu
Muuten hyvä mutta se on ihan sama että minkä koneen sinne välikoppa ekkeriin laitat ni ei se sitä kattia/lambdaa tarvitse... katin lisääminen koskee vain 87-91 vuotisten "siirtymäkauden" ei-vähäpäästöisten autojen tekniikanvaihtoa/turbottamista.xtaaviankka wrote:Se on sama jos laitan -96 vm koneen välikoppaseen ekkeriin, lamdat pitää olla ja katti.
Toki lambda on hyvä olla jälkiasennusruutan kanssa.
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 111
- Joined: Mon Jun 04, 2007 21:48
- Location: Vihti
Jaa
Oliks noin
, no vaikka rakentaisin vanhakoppasen ekkerin, en sinne työntäisi työntötanko konetta, vaan ohc-megaruutta laajakaistalambdalla. Harmi vain kun ne pelkät korit on tosi kalliita.

Re: Juu
juu näin on. kaveri katasti EE90 corollan carinan vähäpäästösen 4A-FE motille joka on muutettu kaasutin moottoriksi. katti putkeen ja leimasta läpirally_racer wrote: katin lisääminen koskee vain 87-91 vuotisten "siirtymäkauden" ei-vähäpäästöisten autojen tekniikanvaihtoa/turbottamista.
Toki lambda on hyvä olla jälkiasennusruutan kanssa.
