Toyota 16V, GM-HEI, mistä palikoita.
Moderator: Masi_K
Toyota 16V, GM-HEI, mistä palikoita.
Päivää,
Ensimmäistä megaa virittelemässä, pari epäselväksi jäänyttä juttua olis...
Projektina on Toyotan 4A-F (1,6 16V) koneen modernisointi uudemmalla ruiskumallin kannella (Gen2 4A-FE) ja samalla megoitus extra-systeemillä.
Ruiskuvermeet ja anturit ovat enimmäkseen toyotaa, imuilman lämpöanturi tulee olemaan varmaankin mallia "Cosworth", kun joku on nyysinyt elinluovuttajasta sen anturin.
Olen tässä nyt jo omissa päissäni tullut siihen tulokseen että systeemi onnistuu helpoiten käyttämällä 4A-F:n omaa virranjakajaa jossa on samassa kikkareessa sekä 4-hampainen triggeri, sytkäkivi, vr-anturi että puola.
No lisäksi tarvitaan 4-pinninen HEI-moduli signaalimuuntimeksi. Eteen on vain tullut kaksi mutkaa. Mistä ostaa tällainen moduli, tai ennenkaikkea missä autoissa tällaista on ollut. Joku sanoi motonetista ostaneensa, mihin autoon kysyttäessä tai millä numerolla löytyy?
Lisäksi, miten 4-pin HEI tulee kytkeä tässä signaalinmuutoskäytössä?
Yritin tonkia mutten löytänyt ja extra-foorumikin oli kätevästi katollaan.
Kiitoksia jo etukäteen.
-Ville
Ensimmäistä megaa virittelemässä, pari epäselväksi jäänyttä juttua olis...
Projektina on Toyotan 4A-F (1,6 16V) koneen modernisointi uudemmalla ruiskumallin kannella (Gen2 4A-FE) ja samalla megoitus extra-systeemillä.
Ruiskuvermeet ja anturit ovat enimmäkseen toyotaa, imuilman lämpöanturi tulee olemaan varmaankin mallia "Cosworth", kun joku on nyysinyt elinluovuttajasta sen anturin.
Olen tässä nyt jo omissa päissäni tullut siihen tulokseen että systeemi onnistuu helpoiten käyttämällä 4A-F:n omaa virranjakajaa jossa on samassa kikkareessa sekä 4-hampainen triggeri, sytkäkivi, vr-anturi että puola.
No lisäksi tarvitaan 4-pinninen HEI-moduli signaalimuuntimeksi. Eteen on vain tullut kaksi mutkaa. Mistä ostaa tällainen moduli, tai ennenkaikkea missä autoissa tällaista on ollut. Joku sanoi motonetista ostaneensa, mihin autoon kysyttäessä tai millä numerolla löytyy?
Lisäksi, miten 4-pin HEI tulee kytkeä tässä signaalinmuutoskäytössä?
Yritin tonkia mutten löytänyt ja extra-foorumikin oli kätevästi katollaan.
Kiitoksia jo etukäteen.
-Ville
Morjens.
Tarvitset Toyotan 16 valve gen-1 tai 2 jakajan, Gm HEI-8 tai 7 pin. moduulin ja pienen johto muutoksen megaan!
Jos on MS1 V2.2 levy.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#gm7hei
Linkissä esitetty jopa valmiit HEI-8 asetukset megatuneen.
Unipoint osa HEI-8 pin. UNI0610 ja pitäisi löytyä ihan helposti, varaosa myyjältä kun kyselet.
Tarvitset Toyotan 16 valve gen-1 tai 2 jakajan, Gm HEI-8 tai 7 pin. moduulin ja pienen johto muutoksen megaan!
Jos on MS1 V2.2 levy.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#gm7hei
Linkissä esitetty jopa valmiit HEI-8 asetukset megatuneen.
Unipoint osa HEI-8 pin. UNI0610 ja pitäisi löytyä ihan helposti, varaosa myyjältä kun kyselet.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Noita 7- ja 8-pin HEI-moduleita nyt myy jokainen vauhtikauppa...ja sitä halvinta kiinankopiota ei kannata ostaa.
www.usparts.fi
www.racersplace.fi
www.usparts.fi
www.racersplace.fi
no vihdoin palikoita...
Nyt sain parin kiven alta käsiini hei-7 kikkareen, ja myös toisen virranjakajan modattavaksi. Kerkeis vaan hommiin.
Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...
Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...
Re: no vihdoin palikoita...
Näitä HEI-7 moduleita on ainakin opelin 1.6 ykspisteruisku-koneissa.Baas 009 wrote:Nyt sain parin kiven alta käsiini hei-7 kikkareen, ja myös toisen virranjakajan modattavaksi. Kerkeis vaan hommiin.
Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...
ei riemulla rajaa, kun...
Re: no vihdoin palikoita...
Kunpa olisikin HEI-palikat Opelissa. Taitaa olla ihan BOSCH-7 pin moduuli niissä.pjr wrote:Näitä HEI-7 moduleita on ainakin opelin 1.6 ykspisteruisku-koneissa.Baas 009 wrote:Nyt sain parin kiven alta käsiini hei-7 kikkareen, ja myös toisen virranjakajan modattavaksi. Kerkeis vaan hommiin.
Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Niin, ilmeisesti Amerikan GM on evänyt Opelilta lisenssin kun tuli Bosch tilalle siinä - 1983.
Nyt en kyllä muista mikä sytkä oli meikäläisen -81 B malli Asconassa mutta jakajan akseli oli aika väljä.
Mutta tästä voi valkata sopivan auton josta voi nykäistä kyseisen Bosch palikan jos ei haluaa ihan uutta ostaa.
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm
Mutta meikäläinen suosittele ja pysyttelee NipponDenson jakajassa ja GM HEI-8 palikassa niin kauan kunnes ne antautuu.
Nyt en kyllä muista mikä sytkä oli meikäläisen -81 B malli Asconassa mutta jakajan akseli oli aika väljä.
Mutta tästä voi valkata sopivan auton josta voi nykäistä kyseisen Bosch palikan jos ei haluaa ihan uutta ostaa.
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm
Mutta meikäläinen suosittele ja pysyttelee NipponDenson jakajassa ja GM HEI-8 palikassa niin kauan kunnes ne antautuu.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: no vihdoin palikoita...
Ei ehkä orig. GM Hei-palikoita, mutta delcon vastaavia..kamski wrote:Kunpa olisikin HEI-palikat Opelissa. Taitaa olla ihan BOSCH-7 pin moduuli niissä.pjr wrote:Näitä HEI-7 moduleita on ainakin opelin 1.6 ykspisteruisku-koneissa.Baas 009 wrote:Nyt sain parin kiven alta käsiini hei-7 kikkareen, ja myös toisen virranjakajan modattavaksi. Kerkeis vaan hommiin.
Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...
Tuon oikean alalaidan näköinen palikka sieltä 1.6i(c16nz) virranjakajan sisältä löytyy:

Tulkkaa virranjakajan sisällä olevaan nelisakaraista vr-anturia boxille ja ohjaa puolaa.
Tuossa taitaa olla vastaava Delcon valmiste jossa GM:n osanumerot: http://www.auto-bumper.com/Ignition-Coi ... oil-1.html
Linkki motonettiin: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-8026
Joku vois varmistaa, että onko nyt kyse vastaavasta palikasta.
ei riemulla rajaa, kun...
Tuo nyt ei oo kallis testatakkaan, mutta vastaavalla tavalla se on kytketty opelissa mitä tuossa kuvassa:
http://www.megamanual.com/ms2/ew7hei.gif
http://www.megamanual.com/ms2/ew7hei.gif
Last edited by pjr on Thu Feb 11, 2010 14:04, edited 1 time in total.
ei riemulla rajaa, kun...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Onko tässä Opelin HEI-4 kopiossa -vr muunnin ja syttykivi samassa.Vauhtivaunu wrote:Opelin 1.3l motin "HEI"-kopiosytkäkivi toimii signaalinmuuntimena 36-1 kiekon ja vr-anturin kanssa oikein hyvin. Olen kokeillut originaali gm-kivellä sekä motonetin tarvikemallilla.
Vai pelkkä vr muunnin?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kyllä niissä on vr-tunnistin ja syttykivi. Motonetin nummero tuommoselle on 10-8025kamski wrote:Onko tässä Opelin HEI-4 kopiossa -vr muunnin ja syttykivi samassa.Vauhtivaunu wrote:Opelin 1.3l motin "HEI"-kopiosytkäkivi toimii signaalinmuuntimena 36-1 kiekon ja vr-anturin kanssa oikein hyvin. Olen kokeillut originaali gm-kivellä sekä motonetin tarvikemallilla.
Vai pelkkä vr muunnin?
Ok kiitos. Tarkennetaan vielä vr- tunnistin vai muunnin. sini- kanttiaaloksi. Aina kun tule liipaisu niin saadan kipinä aikaiseksi?Vauhtivaunu wrote:Kyllä niissä on vr-tunnistin ja syttykivi. Motonetin nummero tuommoselle on 10-8025kamski wrote:Onko tässä Opelin HEI-4 kopiossa -vr muunnin ja syttykivi samassa.Vauhtivaunu wrote:Opelin 1.3l motin "HEI"-kopiosytkäkivi toimii signaalinmuuntimena 36-1 kiekon ja vr-anturin kanssa oikein hyvin. Olen kokeillut originaali gm-kivellä sekä motonetin tarvikemallilla.
Vai pelkkä vr muunnin?
Löysin GM HEI-4 palikan modauksen, onko kyseessä siis sama palikka tai vain kuoret samat. Ainakin tulla HEI-4 ajetaan suoran puolat.
http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... EImod.html
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
^juurikin noin^kamski wrote: Aina kun tule liipaisu niin saadan kipinä aikaiseksi?
"muunnin" kuvaa parhaiten tuon toimintaa kun sitä käytetään ohjaamaan megan optopiiriä. Vr-anturin siniaalto muunnetaan kanttiaalloksi tuon palikan avulla. Optopiiriin tarvitaan samanlainen muutos kuin hall-anturia käytettäessä (ylösvetovastus joko +5v tai +12v).
Sensijaan puolaa JA megaa ei voi ohjata yhdellä HEI4-yksiköllä, vaan jos tuota yksikköä käyttää lukemaan vr-anturia, tarvitaan megaan lisäksi joku syttykivi. esim. ISL9V-sarjasta. Ne on hyviä ja halpoja

Kuoret on erilaiset, sisukset on toiminnaltaan samat.kamski wrote: Löysin GM HEI-4 palikan modauksen, onko kyseessä siis sama palikka tai vain kuoret samat. Ainakin tulla HEI-4 ajetaan suoran puolat.
http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... EImod.html
Kiitoksia, nyt tiedetään vähän enemmän! Ei tarvi sitten pyöriä ympäri -sormi suussa ja ihmetellä kytkentöjä.
Se on vielä auki miten hemmetissä HEI palikalla ohjataan puolaa? Liittimen kirjaimet ainakin erilaiset. C nasta puolaan? Jos tietenkin vain puola ohjatan.
Meinasin kokeilla mopoon laittaa kampuralle 2:lla vr anturilla ja yhdellä triggerihampalla homman pyörimään. (MS.II) Taikka 4-1. En ole vielä päättänyt.
Se on vielä auki miten hemmetissä HEI palikalla ohjataan puolaa? Liittimen kirjaimet ainakin erilaiset. C nasta puolaan? Jos tietenkin vain puola ohjatan.
Meinasin kokeilla mopoon laittaa kampuralle 2:lla vr anturilla ja yhdellä triggerihampalla homman pyörimään. (MS.II) Taikka 4-1. En ole vielä päättänyt.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
P(originaalissa "W") ja N (originaalissa "G") ovat triggaukselle ja C maadoittaa puolan miinus-napaa. B tai "+" on virta ja jäähdytyslevy maadoittaa.kamski wrote: Se on vielä auki miten hemmetissä HEI palikalla ohjataan puolaa? Liittimen kirjaimet ainakin erilaiset. C nasta puolaan? Jos tietenkin vain puola ohjatan.
Vauhtivaunu wrote:P(originaalissa "W") ja N (originaalissa "G") ovat triggaukselle ja C maadoittaa puolan miinus-napaa. B tai "+" on virta ja jäähdytyslevy maadoittaa.kamski wrote: Se on vielä auki miten hemmetissä HEI palikalla ohjataan puolaa? Liittimen kirjaimet ainakin erilaiset. C nasta puolaan? Jos tietenkin vain puola ohjatan.
Loistavaa, ei voi tietää ennen kuin selvittää.
Tässä erässä -92 vm. Toyotassa kokeilin tarvike sytty moduulin. Taisi olla vastaavanlainen kuin Hei-4 palikka. Niin siinä ilmeni sellainen ongelma että rajoitin tuli siinä 3500 rpm kohdalla. Eli VR muunnin tai syttykivi lopetti toiminnan tai jotain. Rajoitti -Hard Rev tyyliin.. En lähtenyt sen enempää selvittämän asia.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Toyotan sytkäkivi
Nyt on projektia väkästelty pikkuhiljaa eteenpäin.
Vähitellen alkaa kirkastumaan käyttöön tulevat komponentit.
Jakajaksi tulee kuitenkin 4A-FE Gen-2-jakaja josta löytyi 2 vr-anturia ja 4 ja 1-hampaiset triggerit. Tämä sen takia että johdotuksessa on tarkoitus käyttää kannibalisoitua alkuperäistä johtosarjaa, ja liittimet olisivat näin suoraan sopivia. Signaalimuuntimena toimii HEi-7.
Hankaluus tulee siinä että toyotan sytkäkiveen menee alkuperäiseltä eculta 2 piuhaa. Onko kellään käsitystä että minkälaisella funktiolla nämä toimivat?
-Ville
Vähitellen alkaa kirkastumaan käyttöön tulevat komponentit.
Jakajaksi tulee kuitenkin 4A-FE Gen-2-jakaja josta löytyi 2 vr-anturia ja 4 ja 1-hampaiset triggerit. Tämä sen takia että johdotuksessa on tarkoitus käyttää kannibalisoitua alkuperäistä johtosarjaa, ja liittimet olisivat näin suoraan sopivia. Signaalimuuntimena toimii HEi-7.
Hankaluus tulee siinä että toyotan sytkäkiveen menee alkuperäiseltä eculta 2 piuhaa. Onko kellään käsitystä että minkälaisella funktiolla nämä toimivat?
-Ville
Viime syksynä samaista asiaa ihmettelin kaverin auton kanssa,koneena tosin 3s-gte mutta koko samannäköisiä nämä toitsun sytkäyksiköt ovat.
Ne kaks piuhaa on IGt ja IGf ja jos en väärin muista IGt oli se mihin pitää kytkeä megalta tuleva piuha.
Mutta ÄLÄ tähän ihan sokeasti luota kun on kuitenkin eri osa kyseessä,googlella miekin löysin kytkennän kunhan aikansa jaksoi ettiä....
Tolta IGf piuhalta menee tieto takaisin boxille alunperin ja se liittyi jotenkin sytkän hienosäätöön mutta ei tarvitse käyttää mega-asennuksessa.
Ne kaks piuhaa on IGt ja IGf ja jos en väärin muista IGt oli se mihin pitää kytkeä megalta tuleva piuha.
Mutta ÄLÄ tähän ihan sokeasti luota kun on kuitenkin eri osa kyseessä,googlella miekin löysin kytkennän kunhan aikansa jaksoi ettiä....
Tolta IGf piuhalta menee tieto takaisin boxille alunperin ja se liittyi jotenkin sytkän hienosäätöön mutta ei tarvitse käyttää mega-asennuksessa.
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Spark inverted:NO (ehdottomasti,tuli kokeiltuaBaas 009 wrote:Jees, kiitos.
Mites muuten tarttis olla ne asetukset tuota toyotan omaa kiveä käyttäessä, onko spark inverted vai ei, ja pitääkö käyttää dwell-ohjausta ja miten?
kiitoksia
-Ville

Ainakin 3s-gte:ssä orkkisboxi hoitaa dwellin eli tod.näköisesti tarvii.
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Kun kerran päätyit käyttämän orkkis osat, tässä vähän lisää aiheesta niin ei tarvitse arpoa asetukset ja yleensä säästyy toimintasavuilta.Baas 009 wrote:Jees, kiitos.
Mites muuten tarttis olla ne asetukset tuota toyotan omaa kiveä käyttäessä, onko spark inverted vai ei, ja pitääkö käyttää dwell-ohjausta ja miten?
kiitoksia
-Ville
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Diz ... erview.htm

IGf piuhasta saa vaikkapa RPM tietoa kiekkamittarille.
Ja dwellia pitää käyttää.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Noniin, nyt sain vihdoin kapineen tulille. Paljon kiitoksia neuvojille.
Loppujen lopuksi sitten käytin triggerinä kahta pulttia jotka laitoin kampuran hihnapyörän reikiin, joita käytetään kun hihnapyörään otetaan irti. Anturina on aikasemmista rojekteista jäänyt honeywellin hall-anturi.
Omassa virityksessä ei ole tuota VAST-systeemin NE-lähtöä, vaan jakajassa oli 2 anturia ja 1- ja 4-hampaiset triggerit. Antureiden tiedot menivät suoraan auton orkkisboksille, josta sitten palasi Igt ja Igf-piuhat.
Jakaja on peräisin Gen2 eli uudemmasta 115hv:n 4A-FE:stä. Nyt siis mega ohjaa ihan normaalilla sytkälähdöllä LED17:sta tuon jakajan orkkiskiveä, ja spark inverted on tosiaan NO. Kierroslukutieto auton omalle kiekkamittarille tulee jakajalta eli käytännössä sytkäkiveltä.
Nyt täytyy vain testata kuinka alas dwelliä sopii pudottaa, lähinnä osien rasituksen minimoimiseksi. Sain auton niin myöhään tulille että en kerinnyt enää enempää säätämään.
-Ville
Loppujen lopuksi sitten käytin triggerinä kahta pulttia jotka laitoin kampuran hihnapyörän reikiin, joita käytetään kun hihnapyörään otetaan irti. Anturina on aikasemmista rojekteista jäänyt honeywellin hall-anturi.
Omassa virityksessä ei ole tuota VAST-systeemin NE-lähtöä, vaan jakajassa oli 2 anturia ja 1- ja 4-hampaiset triggerit. Antureiden tiedot menivät suoraan auton orkkisboksille, josta sitten palasi Igt ja Igf-piuhat.
Jakaja on peräisin Gen2 eli uudemmasta 115hv:n 4A-FE:stä. Nyt siis mega ohjaa ihan normaalilla sytkälähdöllä LED17:sta tuon jakajan orkkiskiveä, ja spark inverted on tosiaan NO. Kierroslukutieto auton omalle kiekkamittarille tulee jakajalta eli käytännössä sytkäkiveltä.
Nyt täytyy vain testata kuinka alas dwelliä sopii pudottaa, lähinnä osien rasituksen minimoimiseksi. Sain auton niin myöhään tulille että en kerinnyt enää enempää säätämään.
-Ville