Virrat päälle - POKS

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Virrat päälle - POKS

Post by Rantunen »

Mikähän ratkaisuksi?
Imusarjassa siis paukahtaa joka kolmas kerta kun kääntää virrat päälle.
Hukkakipinäpuolalla varustettu järjestelmä.

Tuo siis oman diagnoosin mukaan roiskasee huikan soppaa ja kerran kipinää kun kääntää avaimesta, ja satunnaisesti tulee melko rankka kajaus. Pelottaa vaan että halkasee imusarjan tms.. :roll:

Toinen täysin samanlainen laite johon laitoin juuri samanlaiset komponentit, ei tee tätä milloinkaan. Asetuksissa fiba?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Olisikohan sytkän invert/non-invert oikein?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Itsellä oli alkuun ihan sama ongelma, mutta lieveni huomattavasti, kun triggeröinnin asetukset sain oikein.

Silti poksauttelut eivät hävinneet mihinkään.
Satunnaisesti tekee sitä vieläkin.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Se että kipinä tulee kun virrat kääntää päälle (tai oikeastaan hetki sen jälkeen) on normaalia, mutta ei se silti pitäisi syttymistä aiheuttaa.
Tai ei ainakaan omassa osu suuttimen sumu niin hyvin avoimesta venttiilistä palotilaan että siihen vielä kipinän saisi osumaan, vaikka suuttimet aivan suoraan venttiiliä kohti onkin suunnattu. Ainoastaan epäonnistuneen käynistys yrityksen jälkeen joskus hieman potkaisee. Aluksi kun polttoainepuolen hoiti kaasari ja mega oli vain sytkässä niin välillä tapahtui varsin suuriakin räjähdyksiä, kerran lähti kon käyntiinkin ilman startti asentoa :D

Asetuksia jotka tuohon vaikutaa bensapuolelta on omissa projekteissa aina ollu näin

Prime pump when = always
fire priming pulse = twice
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Kyllä itellä vanhuksessa välillä jysäyttää.. Ei oo niin usein et paljo haittaa ja yleensä on pako puolella eikä imu. Vanha tekniikka ja aina sinne jää sitä pensaa joka ei pääse tuulettumaan pois vaikka seisoo pitempäänki ja imuvenan auki ollessa sumu menee varmasti tulpalle asti ja sillo paukahtaa..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Turbiini wrote:Se että kipinä tulee kun virrat kääntää päälle (tai oikeastaan hetki sen jälkeen) on normaalia, mutta ei se silti pitäisi syttymistä aiheuttaa.
Ei se kyllä normaalia ole missään nimessä.
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Post by Rantunen »

Onko tuo invert asetus se mikä vaikuttaa siihen lämpiääkö sytkävahvari?
boschin 203/4 loppuinen vaffari on ja asetettu niin ettei lämpiä.
On todella ärsyttävä ominaisuus. Suuttimetkin ovat uudet joten tuskin vuotavat nekään.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

itse kiersin tuon "räjähtely ongelman" niin, että laitoin puolille menevän sähkön erillisen katkaisimen taakse (tai siis releen kautta tietysti menee sähköt puolille, mutta katkaisijalla saan puolat pimeäksi tarvittaessa), vähän köppäinen ratkaisu tuo on, mutta alkoi jo pelottaa, että imusarja tulee silmille, kun siellä muutaman kerran poksahti oikein kunnolla :shock:

nykyään siis moottori käynnistetään seuraavan kaavan mukaan, ensin virrat päälle polttoaine pumpuille ja suuttimille, sitten megalle sähköt päälle ja siitä 1 sek. kuluttua puolille virta, sitten vain startataan kone käyntiin, enää ei räjähtele sellaisessa paikassa, missä se tekis vahinkoa...

EDIS 6 hukkakipinä järjestelmällä oleva moottori taas ei ole poksautellut asiattomasti, ainoastaan tuo mitsun V6 on mun asennuksissa poksautellut, olisko sitten niin, että EDIS 6 ei anna kipinää, kun megaan kytkee sähköt :roll:
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jos puolalle ottaa sähköt bensa-pumpun releen takaa niin sillä välttyy monelta ongelmalta.
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Post by Rantunen »

teg wrote:Jos puolalle ottaa sähköt bensa-pumpun releen takaa niin sillä välttyy monelta ongelmalta.
Muistaakseni se on noin. Pitää nyt varmistaa vielä. Saako tuon pa-pumpun alkupumppauksen poistettua jollain?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Tietysti riipu vähän imusarjasta mutta pelkällä kipinällä ei pitäisi paukkua eikä poksahdella.

Tarvitaan polttoainetta + kipinän silloin paukku!
Eli veikkaan suuttimen vuotavaan, pari tippa riittää pamahdukelle.

Pumpun saa nollille muistaakseni Prime Pump When :Prime Pulse >0
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Mullakin paukku alkuunsa, kun oli hieman alkuvaikeuksia (Vahingossa PWM käytössä korkeaohmisilla suuttimilla) ja seos ei ollut kelvollista.. käyntiin ei lähtenyt mutta hirveitä laakeja imusarjassa. Tämä kuitenkin hävisi kun sai säädöt suunnilleenkaan kohdalleen. Eli toi vuotava suutin voisi olla hyvä veikkaus..
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Post by Rantunen »

Suuttimet ovat uudet, ja säädöt ovat muuten kohdallaan.

Tarvii kokeilla kytkeä puolan + virtalukolta, ja pa pumppu ja suuttimet megankautta. Ei nyt muutakaan tule äkkiseltään mieleen.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Ei ne asetukset kohdallaan ole jos edelleen paukahtelee imusarjassa.
-kokeile vähän säätä lisää,, Crank/WarmUP ja siitä sitten PrimingPW Souce
laita After 2 Secs.
-Kyseinen toiminto antaa pienen ryyryypyn 2sek. jälkeen kun käännät virran päälle. Jonka jälkeen moottorin täytyy käynnistä! Muuten tulpat kastuu.

Omassa kokonpanossa ryyppyä annetaan Twice eikä paukahtelee imusarjassa.
Jos ei tuokaan auta niin päivitä johdotukset ja sitten täytyy säätää lisää.!
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Post Reply