MS-II PCB 3.0 ja 3.57

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tama
Megasquirttaaja

MS-II PCB 3.0 ja 3.57

Post by Tama »

Tervehdys!

Koitin löytää tietoa tästä uudesta MS-II ja uudesta piirilevystä, mutta ei haullakaan löytynyt tarvitsemiani tietoja.

Eli muutama kysymys:

Mitä eroa on MS-II 3v ja 3.57 versioilla? Kumpi versio kannattaa valita? Jos oikein ymmärsin, uudempi on pintaliitoskomponenteilla? Ja siis tuosta uudemmasta puuttu joku proto alue, mitä tämä meinaa ja tarvitaanko sitä ylipäätään...?

Mitkä ovat todelliset hyödyt uudemman piirilevyn käyttöön?

Onko uudemmassa levyssä parempi häiriösuojaus?
- Olen kuullut huhuja että kaikenmaailman häiriöt on vähentyny merkittävästi...?

Voiko MS-II 3.57v ohjata suoraa 2x2 hukkakipinäpuolaa?
-Onko boksissa valmiina kaksi VB921 syttykiveä?
-Ovatko nämä syttylähdöt vastaavat kuin ms-I 2.2v led 17 ja led19 lähdöt?

Onko iso d-liilin ja pinnijärjestys samanlainen kun yleensä MS-I
- Jos on nyt syttylähdöt led17 ja led 19, voiko uuden boksin laittaa kiinni plug and play tyyppisesti?
- Onko siis syytä kolvailla piuhat uuteen järjestykseen?

Uudessa boksissa on ilmeisesti mahdollisuus käyttää sekä hall ja VR-anturia vaihtamalla jumpperia, kumpaa anturia suosittelette?
- Hallin kanssa on aina saanut temppuilla.... Onko VR-anturi jotenkin varmempi lukemaan esim 36-1 triggerilevyä?

Mikäli haluaa tälläisen uuden boksin, onko järkevintä tilata DIY autotunesta valmis setti, mikäli kolvi ei pysy omassa kädessä?
- Onko foorumilla tyyppejä jotka kasaavat näitä settejä suht edullisesti ja luotettavasti?

Kiitoksia vastauksista,

Tama
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
ArttuH
Megajumala

Re: MS-II PCB 3.0 ja 3.57

Post by ArttuH »

Tama wrote:Tervehdys!

Koitin löytää tietoa tästä uudesta MS-II ja uudesta piirilevystä, mutta ei haullakaan löytynyt tarvitsemiani tietoja.

Eli muutama kysymys:

Mitä eroa on MS-II 3v ja 3.57 versioilla? Kumpi versio kannattaa valita? Jos oikein ymmärsin, uudempi on pintaliitoskomponenteilla? Ja siis tuosta uudemmasta puuttu joku proto alue, mitä tämä meinaa ja tarvitaanko sitä ylipäätään...?
3.57 on toiminnallisesti lähes sama kuin tuo 3.0. Olennaisin ero on tosiaan siinä, että se on tehty pääosin pintaliitoskomponenteilla ja on saatavilla vain valmiiksi kasattuna. Joitain pieniä muutoksiakin löytyy, mutta ei mitään kauhean merkittävää. Protoalue on pieni ruudukko juotosreikiä, johon voi kolvailla omia lisäyksiä. Tulee vähän siistimpi lopputulos kuin pelkästään hyppylankojen varaan tekemällä.

Jos ei aio kasata levyä itse eikä tehdä kovin paljoa lisäyksiä, niin sitten kannattanee ottaa 3.57. Muuten 3.0.
Mitkä ovat todelliset hyödyt uudemman piirilevyn käyttöön?

Onko uudemmassa levyssä parempi häiriösuojaus?
- Olen kuullut huhuja että kaikenmaailman häiriöt on vähentyny merkittävästi...?
Siis verrattuna 2.2-levyyn? Näissä uudemmissa on tosiaan korjattu useimmat 2.2-levyn bugeista ja mielestäni luotettavuus ja häiriönsieto ovat huomattavasti paremmalla tasolla. Kaikenkaikkiaan nämä uudemmat ovat jo selvästi ammattimaisemman oloisia suunnittelultaan. 2.2 sen sijaan on aika harrastelijamainen kötöstys.
Voiko MS-II 3.57v ohjata suoraa 2x2 hukkakipinäpuolaa?
-Onko boksissa valmiina kaksi VB921 syttykiveä?
-Ovatko nämä syttylähdöt vastaavat kuin ms-I 2.2v led 17 ja led19 lähdöt?
Kummassakin 3.0- ja 3.57-versiossa on vain yksi sytkälähtö valmiina. Eli joudut lisäämään tuon toisen itse.
Onko iso d-liilin ja pinnijärjestys samanlainen kun yleensä MS-I
- Jos on nyt syttylähdöt led17 ja led 19, voiko uuden boksin laittaa kiinni plug and play tyyppisesti?
- Onko siis syytä kolvailla piuhat uuteen järjestykseen?
Pinnit ovat samassa järjestyksessä kuin vanhemmassakin levyssä, poislukien tuo yksi lisätty sytkälähtö. Kuten jo kävi ilmi, niin hukkakipinää varten joudut kuitenkin tekemään jotain kolvailua.
Uudessa boksissa on ilmeisesti mahdollisuus käyttää sekä hall ja VR-anturia vaihtamalla jumpperia, kumpaa anturia suosittelette?
- Hallin kanssa on aina saanut temppuilla.... Onko VR-anturi jotenkin varmempi lukemaan esim 36-1 triggerilevyä?
Ongelmia tuntuu niikseen sattuessaan olevan kummankin anturityypin kanssa. Itse käyttäisin ehkä sitä mikä sopii paremmin mekaanisesti koneeseen. Hall on ehkä selkeämpi ratkaisu, noissa uudemmissa levyissä olevassa VR-anturin liitännässä on vielä pari trimmeriä herkkyyden säätöön, mistä tulee lisää liikkuvia osia käyttökuntoon säätämiseen.
Mikäli haluaa tälläisen uuden boksin, onko järkevintä tilata DIY autotunesta valmis setti, mikäli kolvi ei pysy omassa kädessä?
- Onko foorumilla tyyppejä jotka kasaavat näitä settejä suht edullisesti ja luotettavasti?
No, valmis setti on tietty selkeä ja helppo ratkaisu. Toisaalta rakennussarjaan verrattuna siinä on sen verran hintaeroa, että eiköhän sen joku kolvaa kasaan vähän pienemmälläkin rahalla. Pitäisi vaan sitten löytää se osaava kolvaaja :) Eikös täällä joku ole kaupitellut noita DIY autotunen bokseja aina aika-ajoin?

Itsekin olen aina silloin tällöin kasaillut levyjä, korjaillut ja modaillut tilaustyönä. Parhaillaankin on yksi 3.0 levy työn alla. Mutta mulla on aika niukasti ylimääräistä aikaa, joten hirveän innokas en ole näitä tekemään. Aina voi tietty koittaa houkutella poskettomilla rahatarjouksilla tai mielenkiintoisilla projekteilla ;)
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply