Saina auton toimimaan kohtuu hyvin (röpöttää yli 3,5krpm) 180cc 16ohm suuttimilla. Nyt vaihdoin isommat suuttimet (290cc 2,7ohm) että kehtaa ahtaakin. Taisi kyllä lambdakin mennä jo tuossa alussa rikki kun tosi rikkaalla oli, paljon en kyllä ehtinyt ajella.
Käynnistyy ok ja kulkee jotenkin, mutta PWMn säädöissä hieman hakemista. Time treshold ja current limit ei hirveästi tunnu vaikuttavan. Lähdin liikkelle siitä 75% ja 25.4msec arvoista, tiputtelin ihan reilustikin arvoja. Megan sivuilla oli arvot 18% ja 0.7ms, niin alas en sentään koittanut, pitäisikö? Vähän hurjalta kuulostaa kun lähtee liikkeelle monta kertaluokkaa suuremmista lukemista. Mikäs tuossa nyt ensimmäisenä menee sitten rikki jos noi arvot on väärin? Huomaako miten jos suutin simahtaa? Fetin palamisen ainakan luulisi huomaavan. Olen vähän joutunut autolla ajelemaan, varovasti kuitenkin max 2000rpm ja pintakaasulla muutenkin. Onneksi suuttimia on pari sarjaa hyllyssä ja fettejä saa kaupasta.
Tyhjäkäynnin saa viimeistään läpästä kohdilleen (onko järkevä tapa?) mutta kierroksia ei kone siis kestä pahemmin. Tässä on noiden kanssa sen verran pihalla ettei tiedä oikein mitä pitäisi kysyä, eli vinkit olisi yllättäen tarpeen nyt.
btw, Miten tuossa msns extra 24s9:ssä saa lambda-säädön pois, ettei se nyt vaikuta mitenkaään?
Matalaimpedanssisten suuttimien säätö
Moderator: Masi_K
Matalaimpedanssisten suuttimien säätö
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Re: Matalaimpedanssisten suuttimien säätö
Jos ei muuten niin säädä sen arvot niin yli, ettei se astu peliin missään vaiheessa.nohkis wrote:
btw, Miten tuossa msns extra 24s9:ssä saa lambda-säädön pois, ettei se nyt vaikuta mitenkaään?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Matalaimpedanssisten suuttimien säätö
PWM-säädöt haetaan suurinpiirtein seuraavasti: Ensin pitäisi tietää suuttimen aukeamisaika, tyypillisesti 1ms tienoilla. Sinne PWM-asetuksiin laitat ajaksi hiukan aukeamisaikaa suuremman ajan, vaikka 1.1ms jos aukeamisaika on 1ms. Tuo arvo määrää kuinka kauan suuttimelle annetaan jatkuvaa virtaa ennen kuin siirrytään PWM-moodiin. Eli jos tuo aika on suurempi kuin ruiskutusaika, niin tuolla prosenttiasetuksella ei ole mitään merkitystä.nohkis wrote: Käynnistyy ok ja kulkee jotenkin, mutta PWMn säädöissä hieman hakemista. Time treshold ja current limit ei hirveästi tunnu vaikuttavan. Lähdin liikkelle siitä 75% ja 25.4msec arvoista, tiputtelin ihan reilustikin arvoja. Megan sivuilla oli arvot 18% ja 0.7ms, niin alas en sentään koittanut, pitäisikö? Vähän hurjalta kuulostaa kun lähtee liikkeelle monta kertaluokkaa suuremmista lukemista. Mikäs tuossa nyt ensimmäisenä menee sitten rikki jos noi arvot on väärin? Huomaako miten jos suutin simahtaa? Fetin palamisen ainakan luulisi huomaavan. Olen vähän joutunut autolla ajelemaan, varovasti kuitenkin max 2000rpm ja pintakaasulla muutenkin. Onneksi suuttimia on pari sarjaa hyllyssä ja fettejä saa kaupasta.
Sitten haetaan prosentit kohdalleen. Pistät koneen käymään tyhjäkäyntiä ja alat vähentää prosentteja. Sitten kun huomaat koneen käynnissä muutosta, niin nostat arvoa takaisin muutamalla prosentilla. Ilman flyback boardia päädyt luultavasti jonnekin 60-70% tienoille.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Suuttimen tuhoutumisen huomaa kun mäntään palaa reikä. 
Ainakin suuttimen käämin impedanssi muuttuu jos kelasta sulaa lakat ja menee piuhoja oikosiin.
Suutin saattaa myös kuumentua julmetusti. Kylmällä koneella voi kokeilla että kuumeneeko suutin. Jos siellä on liikaa virtaa niin sen kyllä tuntee.
Bensahan tietysti jäähdyttää suutinta.
T. PAsi

Ainakin suuttimen käämin impedanssi muuttuu jos kelasta sulaa lakat ja menee piuhoja oikosiin.
Suutin saattaa myös kuumentua julmetusti. Kylmällä koneella voi kokeilla että kuumeneeko suutin. Jos siellä on liikaa virtaa niin sen kyllä tuntee.
Bensahan tietysti jäähdyttää suutinta.
T. PAsi
Heh joo, on hieman tyhmä olo nyt, luin PWM thresholdin perussäädön lähtevän 25.4msec arvosta, eli olin tietysti katsonut thresholdin korkeaimpedanssisten kohdalta sen arvon paria riviä ylempää. Ihmettelin kun säädöt ei vaikuta vaikka miten pienennän 25.4ms:stä 
Tänään aamulla töihin lähtiessä pikaisesti sain arvoiksi tosiaan 70% ja 1ms, aina sammui kun pääsi arvoon 65% ja 0.7ms. Lambdakin alkoi heti näyttää paljon nopeammin ja fiksummin. Ohjeethan sanovat että ensin % kuntoon sitten threshold, ja sama toiseen kertaan.
Vielä pieni pelko persiissä että jos suuttimet ovet ottanut kipeää tuosta julmetun pitkästä aukaisuajasta. Harmittaa vaan jos joutuu taas niiden kanssa jumppaamaan, paikka on helppo mutta bensan kanssa ei ole kiva läträtä. Mutta jos tänään vielä mittaisin noiden resistanssin uudestaan.
Ainiin, miten on mahdollista että Megatune sano extran versioksi 24s11?? Vaikka olen mielestäni s9:n imenyt ja asentanut.

Tänään aamulla töihin lähtiessä pikaisesti sain arvoiksi tosiaan 70% ja 1ms, aina sammui kun pääsi arvoon 65% ja 0.7ms. Lambdakin alkoi heti näyttää paljon nopeammin ja fiksummin. Ohjeethan sanovat että ensin % kuntoon sitten threshold, ja sama toiseen kertaan.
Vielä pieni pelko persiissä että jos suuttimet ovet ottanut kipeää tuosta julmetun pitkästä aukaisuajasta. Harmittaa vaan jos joutuu taas niiden kanssa jumppaamaan, paikka on helppo mutta bensan kanssa ei ole kiva läträtä. Mutta jos tänään vielä mittaisin noiden resistanssin uudestaan.
Ainiin, miten on mahdollista että Megatune sano extran versioksi 24s11?? Vaikka olen mielestäni s9:n imenyt ja asentanut.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16