Nopeusmittari Megaan
Moderator: Masi_K
Nopeusmittari Megaan
Eli etupyörän napaan on asennettu hall anturi 2 pulssia/kierros ostettu Muunnin joka laskee pulssien välisen ajan ja muuttaa tiedon 0-5v lineaariseksi jännitteeksi joka tungetaan megan nastaan x7. Kaikki pelaa pöytätesteissä, mutta autoon laitettuna sekoaa esim. kaikista kelatyyppisistä toiminnoista kuten suuttimet.
Apua kaipaisin joltain kokeneemmalta henkilöltä, miten suodattaa nuo häiriöt pois.
Alla linkki mokkulan kytkentäkaaviosta.
http://picasaweb.google.fi/tarmohasunen ... 3323138370
Apua kaipaisin joltain kokeneemmalta henkilöltä, miten suodattaa nuo häiriöt pois.
Alla linkki mokkulan kytkentäkaaviosta.
http://picasaweb.google.fi/tarmohasunen ... 3323138370
En tiedä aukesiko tuosta selostuksesta olennainen. Yksinkertaisimmillaan megan kautta tallennetaan nopeuskäyrää ja katsellaan sitä sitten megalogviewerillä. Eli tähän käyrään niitä piikkejä tulee kun suuttimien käyttöaste kasvaa tarpeeksi suureksi. Kokeiltu on melkein mitä tahansa kondesaattoreita, keloja, suojattua kaapelia. Ei vaan onnaa toistaseks.
Noniin, Kiitokset vastanneille avusta. Laite toimii nyt melko hyvin.
Kun sitten innostuin saamistani ohjeista. Asensin MOSFET piirin hall-vahvistimen tilalle ja singnaali piuhaan ferriitti palikan, niin nyt ollaan lähes tyydyttävällä tasolla ja tästä on hyvä jatkaa hieno säätöä.
Tuossa kuvia käyristä ennen ja jälkeen ja Mosfetti
http://picasaweb.google.fi/tarmohasunen/Nopeuskayra#
Tuo ei auttanut häiriön poistoon mutta selvisi kyllä mistäpäin häiriö tulee eli Hall singnaali johdinta pitkin, joka on sitä häiriö suojattua kaapelia.Ota suutinten käyttöjännite muualta kuin megan ja tuon muuntimesi. Mittaa skoopilla tuleeko häiriö itse signaaliin?
Eli kokeilin konkkia syöttöjännitteen ja maan välille, singnalin ja maan välille, käytin purkille omaa virtalähdettä, megassa on suoto/suojapiiri ennen prossua, jonka poistan kunhan loputkin piikit saan hävitettyä.Se syö liikaan muuntimen jännitteestä (0-5v=>0-3,7v) Nämä eivät auttaneet.Mihin niitä konkkia ja kaapeleita on kokeiltu asentaa? Vaikuttaa siltä että tuo varsinainen muunnin sekoaa.
Ilmeisesti ton hall-vahvistimen syötöllä ei ole mitään suotokondensaattoreita?
Kun sitten innostuin saamistani ohjeista. Asensin MOSFET piirin hall-vahvistimen tilalle ja singnaali piuhaan ferriitti palikan, niin nyt ollaan lähes tyydyttävällä tasolla ja tästä on hyvä jatkaa hieno säätöä.
Tuossa kuvia käyristä ennen ja jälkeen ja Mosfetti
http://picasaweb.google.fi/tarmohasunen/Nopeuskayra#
Re: Nopeusmittari Megaan
Voisiko olla että VR anturi toimisi paremmin, ainakin abs jarruissa näyttäis olevan VR anturin tyylinen tappi joka ilmeisesti kestää paremmin tärinää. Pyörän navassa tärinää riittää aika laajallakin taajuudella. Ihmettelen miksi megasqurtissa ei ole valmiiksi tuota systeemia, olisi kyllä käyttöä!TTH wrote: Kaikki pelaa pöytätesteissä, mutta autoon laitettuna sekoaa esim.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
<clip>
Kaikki pelaa pöytätesteissä, mutta autoon laitettuna sekoaa esim. kaikista kelatyyppisistä toiminnoista kuten suuttimet.
</clip>
Vika ei liene tuossa mittauspiirissä, vaan joko johdotuksien vedoissa/maadoituksissa. Version 2.2 kaksipuoleinen piirilevy, suojauksiltaan yksinkertaistetut kytkennät jne. saattavat myös olla syynä häiriöpiikkien läpikulkemiseen mittauspiiriin.
Kaikki pelaa pöytätesteissä, mutta autoon laitettuna sekoaa esim. kaikista kelatyyppisistä toiminnoista kuten suuttimet.
</clip>
Vika ei liene tuossa mittauspiirissä, vaan joko johdotuksien vedoissa/maadoituksissa. Version 2.2 kaksipuoleinen piirilevy, suojauksiltaan yksinkertaistetut kytkennät jne. saattavat myös olla syynä häiriöpiikkien läpikulkemiseen mittauspiiriin.
Oletko muuten maadoittanut tuon suojatun kaapelin molemmista päistä vai vaan toisesta? Monesti jos maadoittaa molemmista päistä saa aikaan ihmeellisiä häiriöitä, jotka kuuluu hyvin esim audioasennuksissa.
Varmaan yksi tehokkaimmista keinoista on tietty viedä se vahvistinpurkki niin lähelle anturia kuin mahdollista jotta signaalikaapeleista ei tule pitkiä ja niihin ei indusoidu häiriöitä niin herkästi. Kaapelihan toimii aina jossain määrin antennina vaikka se olisi suojattukin.
Onko tätä nopeustietoa kukaan vielä käyttänyt hyödyksi megassa kulutusmittariin? Käsittääkseni megasta puuttuisi vain nopeustieto jotta se pystyisi laskemaan polttoainekulutukset. Löysin googlella vain jonkun rpm ja välityspohjaisen laskurin, mutta tälläinenhän olisi paljon tarkempi ja toimivampi ratkaisu.
Varmaan yksi tehokkaimmista keinoista on tietty viedä se vahvistinpurkki niin lähelle anturia kuin mahdollista jotta signaalikaapeleista ei tule pitkiä ja niihin ei indusoidu häiriöitä niin herkästi. Kaapelihan toimii aina jossain määrin antennina vaikka se olisi suojattukin.
Onko tätä nopeustietoa kukaan vielä käyttänyt hyödyksi megassa kulutusmittariin? Käsittääkseni megasta puuttuisi vain nopeustieto jotta se pystyisi laskemaan polttoainekulutukset. Löysin googlella vain jonkun rpm ja välityspohjaisen laskurin, mutta tälläinenhän olisi paljon tarkempi ja toimivampi ratkaisu.

Kyllä tuli maadoitettua ja on vieläkin. Pitää myös kokeilla asentaa koko tuo muunninpurkki lähelle anturia.Swataia wrote:Oletko muuten maadoittanut tuon suojatun kaapelin molemmista päistä vai vaan toisesta? Monesti jos maadoittaa molemmista päistä saa aikaan ihmeellisiä häiriöitä, jotka kuuluu hyvin esim audioasennuksissa.
Varmaan yksi tehokkaimmista keinoista on tietty viedä se vahvistinpurkki niin lähelle anturia kuin mahdollista jotta signaalikaapeleista ei tule pitkiä ja niihin ei indusoidu häiriöitä niin herkästi. Kaapelihan toimii aina jossain määrin antennina vaikka se olisi suojattukin.
Häiriö pulsseja kun tulee vieläkin. Täytyy koeilla, kunhan kelit korjaantuu.
Kiitos vinkistä!