Turbolle tiiviste..

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Turbolle tiiviste..

Post by louraiders »

Moro.. Mistä mahtais saada sellasta tiivistettä joka kestää turbon ja pakoputkenlaipan välissä.. Eli siis sellanen arkki mistä ite leikkelee...
Lada 1200L -89 1.7 TICi
Karppa
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Dec 21, 2007 21:56
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by Karppa »

Me on leikattu ihan ohuesta alumiinistä olikohan jtn 0.5-1mm eb muista tarkkaan
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Ei siinä edes tarvitse tiivistettä, aika monessa vehkeessä ei ole alunperinkään. kahden sileän rautapinnan välistä vuotaa paljon vähemmän kuin rikkinäisestä tiivisteestä. Alumiini ei varsinkaan niin kuumassa paikassa pysy se kun lämmetessään pehmenee ja puristuu kokoon, jonka jälkeen paine puhalta sen välistä pois. Kupari hieman paremmin,mutta ei sekään hyvä ole.
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Post by louraiders »

Hyvä ero kuparilla ja alumiinilla, hinnassa siis ;) :D
Lada 1200L -89 1.7 TICi
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Kannattaako niitä itse tehdä kun valmiita terästiivisteitä on saatavissa useimpien turbojen mitoilla ja ei oo mun mielestä ees hinnankiroissa. Joskus tein kyllä ite 0,5mm kuparista peltisaksilla mitsun turboon pakosarjanpuoleisen ja downpipen tiivarin. Kunhan sen hehkuttaa ja vetää kunnolla pultit niin pitäähän se toki.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Pinnat kun varmistaa suoriksi (yleensä turbon laippa on hyvin suora) niin ei siellä mitään tiivistettä tarvii... Ja jos vähän aikaa vuotaa niin ajelee riittävän paksuilla seoksilla että noki tukkii vuodon :D
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Post by louraiders »

Juu ongelma oli se että ei löydy oikeaa tiivistettä :D Kysyin turbon myyjältä viikko sitten mut se ei vastaa mitään.. uutena ostin, se myi sen nimellä garret gt28.. mut ei löydy mitään 28:n tiivistettä tai minkään muunkaan turbon, mikä sitten tohon sopisi..
Lada 1200L -89 1.7 TICi
teelmaki
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Sep 17, 2009 7:07

Post by teelmaki »

jos välttämättä tahtoo tiivistää niin pakoputki pastaa... Todella pieni kerros (vettä pari piskoo sekaan niin pysyy notkeana levittäessä). Varmasti pitää kunhan ei laita liikaa kun nuo pastat muuttuvat kivimäiseksi niin siitä jos pääsee palasia turbon pakosiipiin niin ei hyvä. :)
Mercedes Benz... ja niin pois päin kunhan autosta ei puutu olennaisia osia kuten kardaani akseli tai leima jossa kerrotaan valmistusmaaksi Saksa / USA
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Post by louraiders »

Tota pastaa löytyykin hyllystä :) voihan sitä kokeilla tolla.. Mut se pasta pitää vissii laittaa sit kun saa vasta auton käyntiin?? eiks se pidä lämmittää ni se kovenee :)

Vai haittaako jos se on kylmänä kuukauden pari?? Tai sit laitan vasta kun alkaa käynnistely :)
Lada 1200L -89 1.7 TICi
teelmaki
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Sep 17, 2009 7:07

Post by teelmaki »

Suosittelen heittää sit vast ku pirssiä alat starttaan mut toki voit laittaa aiemminki (jos ei oo tarvetta enää turboo hetkeen irrotella) ja vaikka varmuudeks kuumailmapuhaltimella hiukan lämpöö antaa niin tahna kuivuu silleen pikkusen ettei ala sieltä sitte pakeneen tai muuta.
Mercedes Benz... ja niin pois päin kunhan autosta ei puutu olennaisia osia kuten kardaani akseli tai leima jossa kerrotaan valmistusmaaksi Saksa / USA
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Mä olen käyttänyt rosteripeltistä tehtyä tiivistettä ahtimen ja pakosarjan välissä.. Hyvin on pitänyt vaikka laippa ei viimosen päälle suora olekaan.
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Post by louraiders »

http://www.minunauto.com/files/imagecac ... 5ytret.JPG

tossa kuva tiivisteen mallista suunnilleen.. että jos joku löytää kyseisen mallisen peltitiivisteen ni vois ilmottaa? en tiiä tarvinko ees mut jos joskus tarvii :D
Lada 1200L -89 1.7 TICi
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

louraiders wrote:että jos joku löytää kyseisen mallisen peltitiivisteen ni vois ilmottaa? en tiiä tarvinko ees mut jos joskus tarvii :D
Oiskoon tuo miten lähellä oikeaa:

http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi ... rett-tiiv2
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Post by louraiders »

Juu tuo on jo läjellä mut silmämääräsesti katottuna reikävälit ois vääriä..
Lada 1200L -89 1.7 TICi
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

pellitiiviste on helppo tehdä itekin kun naputtelee vasaralla vaikka sen pakoputken laipan tai ahtimen lähdön päällä peltiä kevyesti niin siihen jää reikien kohdat niin ne on helppo sitten siitä leikata... Pitää vaan muistaa että se pelti mistä tiiviste tehdään pysyy paikallaan siinä naputellessa..

Eikä sitä sitten kovaa ole tarkoitus hakata vaan ihan niin että se reiän muoto jää näkyviin..
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Ite leikkautin laserilla kuparista tiivisteet samalla keikalla kun tuli rosterilaipat pakosarjaan. Oli melko hintavat, mutta eipä oo noista ollu murhetta ainakaan.
CPI XS 250 Turbo
TLT- Racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Tue Mar 24, 2009 19:29
Location: P-Pohjanmaa

Post by TLT- Racing »

En käytä tiivisteitä, vaan liimaa ja hyvin on pitäny. Tämä on parasta..

http://www.permatex.com/products/Automo ... _Maker.htm

Kestää pakopuolen tiivisteissä mukisematta.
Suzuki gsx-r tic+ms2 ja BMW S38 tic+ms3
rallikuski
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Jul 05, 2005 16:16
Location: Launonen

Post by rallikuski »

Oisko tossa??

Soitat ja pyydät ystävällisesti mittaamaan sen tiivisteen...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Boiga
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Tue Nov 17, 2009 19:43

Post by Boiga »

Koeta käydä kysymäs garret T25 downpipen tiivistettä, näyttäs ainaki lähes samalta.
Post Reply