Mega 3-sylynteriseen perämoottoriin?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Aulin
Megasquirttaaja

Mega 3-sylynteriseen perämoottoriin?

Post by Aulin »

Terve,

Nyt olisi talven aikana tarkoitus aloittaa vanhan 55hp evarin modernisointi. Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan kaasarit ja omat sytkyt pois ja mega tilalle.

Näin olen ajatellut: Kaikille sylintereille oma kaasuläppä ja suutin. Driggeröinti hallilla ja joka tulpalle vw-mallinen cop puola, sopivalla sytkäkivellä.

Sitten ne kysymykset:
- Mihin laittaa suutin? Imuputkeen ennen vai jälkeen läpän vaiko yrittäisikö sijoittaa sen niin, että ruiskuttaisi suoraan kampikammioon?
- Järkevä suuttimen ja kaasuläpän koko jos vaikka haetaan 60hp:ta
- Millainen driggeri pyörä kun ohjataan kolmea puolaa.
- Bensapumppu? ajattelin jättää vakio(alipainepumpun) siirtopumpuksi ja sitten joku pieni painepumppu välisäiliöllä söyttämään suuttia.
- Vieläkö jostain löytyy miniMS:iä/ onko isoja eroja tavalliseen?
- Sitten vielä kaikki kaksitahtiseen ja/tai kolmisylinterisen squirttaamiseen liittyvät vinkit ovat tervetulleita.
- Opel Kadett GSI 8V TIC -
Aulin
Megasquirttaaja

Post by Aulin »

Jatketaan sitten vielä yksin kun ei muilta ole tullut mielipiteitä.

Vieläkö jostain löytäisi minimegasquirtin tai pystyisikö sellaisen mulle tekemään? Entä onnistuuko sille COP-sytytys kolmelle sylinterille?
Riittäisi pelkkä piirilevy, osalista ja osasijoittelukuva.

Onko tolle miniMS:lle mitään muuta vaihtoehtoa. Riittää kohtuu yksinkertaiset ominaisuudet eli toi kolmensylinterin cop ja sille sopivan driggeröinnin ymmärtäminen on se suurin. Map:ikaan tuskin tulee ollenkaan.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Mitenkäs olisi tuollainen: viewtopic.php?t=2412

Tosin tuohonkin joutuu lisäämään yhden sytkäkiven kolmannelle puolalle ja ominaisuuksia on muuten turhankin kanssa, mutta kumpikaan ei taida olla iso ongelma, jos kolvailet levyn itse kasaan. Osalista ja muut dokumentit löytyy tuon ketjun lopusta ja piirilevyjä löytyy multa, jos alkaa kiinnostamaan.

Muuten en osaa hirveästi vinkkejä antaa projektiin, kun ei ole tullut kaksitahtisen ruiskuttamista kokeiltua. Olen kyllä kuullut, että säätäminen saattaa olla vähän haasteellista. Toimivia ratkaisuja olisi kuulemma alpha-N-säätö tai mieluiten ilmamäärämittari. Ja suuttimet kannattaa ilmeisesti mitoittaa aika reiluiksi tehoihin nähden. Nämäkin varmaan riippuvat paljon koneesta ja muista ratkaisuista. Esim. tuollainen kohtuullisen matalaviritteinen kone yhdellä kaasuläpällä ja isohkolla plenumilla olisi varmaan huomattavasti helpompi säädeltävä kuin kireä kone erillisillä läpillä.
Arttu
GSX1100 -85
Aulin
Megasquirttaaja

Post by Aulin »

Vielä kun joku osaisi neuvoa miten toteuttaa triggerointi jos käytetään COP-puolia, kun kyseessä on 2-tahti 3 sylinteriä 120 asteen välein?
Post Reply