

Moderator: Masi_K
Voisin taas ihan vahvalla MuTulla sanoa että kyllä se muutenkin pitää muutoskatsastaa jos ruiskutusjärjestelmän vaihdat, siis jos teet sen virallisesti, mut tossa on vaan se, että tuon ikäisessä tulee myös nuo päästöhommat. Uhkailiko katsari mitään tulevista muutosprosenteista?PaPu wrote:katastusmies rupes sen jälkee itkee et tässä ei oo vakioruisku et mun pitää asentaa katti ja muutoskatastaa se.. jotai et jos 87 tai sitä uudempii autoihi muuttaa mooottoria jotenki et voi vaikuttaa päästöihi ni asennuttaa katin..
Sitten vielä tämä:Suomen tasavallan liikenneministeriö wrote: ...
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
...
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
...
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Joten muutoskatsastettava on ja katti laitettava, mutta prosentteja tuskin voidaan pelkästä ruutasta taikoa otteeseen, koska moottoria ei ole taulukossa pilkottu pienemmiksi osiksi?Suomen tasavallan liikenneministeriö wrote: 3. Moottori apulaitteineen ...... 26 %
- moottori ................................... 14 %
- vaihteisto ja voimansiirto
akseli ........................................... 8 %
- jäähdytin .................................... 2 %
- polttoainesäiliö .......................... 2 %
Jos asentaa katalysaattorin, niin silloin ei tarvi todistusta. Ja päkokaasut mitataan samoilla kriteereillä kuin muutkin 15-04-pakokaasu normin alaiset autot (CO max 3.5, HC max 600 ja O2 max 5.0%). Eli ei muutakun katti putkeen ja konttorille.mhe wrote:... Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
(eli ei todistusta mikäli asennetaan katti vai?)
eli katti pitää olla , mutta pitääkö sen toimia, jotta em. arvot täyttyvät.
esim:JaniM wrote:....
Ja mega kantsii vetasta orggisboxin sisään, jos yleensä edes boxi näkösällä.
niimpä... ja täällä ihmiset kuvittelee, että siellä jenkeissä ja muualla maailmassa saa tehdä ihan mitä vainObi-Lan wrote:http://www.megamanual.com/tamp.htm
Jenkeis rapsahtaa hylsyn lisäksi vielä sakot saastelaitteiden (lue kaiken moottorielektroniikan) käpälöinnistä.
eikös jossain osavaltioissa katsastus touhut hoida edelleen poliisit..Höylä wrote:
niimpä... ja täällä ihmiset kuvittelee, että siellä jenkeissä ja muualla maailmassa saa tehdä ihan mitä vain![]()
Ahdetun moottrin muutaminen miten tahansa niin aina pitää todistaa tehot päästöt ja muutoskatsastaa.jambba wrote:Mitenkäs tämä A paperillinen kori sitten vaikuttaa tuohon, että tarviikos squirtin asentaessa näitäkin muutos katsastaa?
Kannattaa ne olla silleen et ne varmasti on lailliset kun menet asemalle vaikka lappu oliskin.. Nimimerkillä kahdesti tehty pistotarkastus..Olper wrote:Noi päästömittaukset kannattaa hakea etukäteen joltain korjaajalta.. Siellä saa säätää ihan rauhassa.. kun arvot edes sekunnin näyttävät sallittua -> printti ulos =)
Voi heittää kuuseen jos ei oo mainintaa rekisteriotteessa. Useinhan noissa ameriikoista uitetuissa vanhoissa sellasia on...teelmaki wrote:Mikä hemmetin idea siinä sitten on kun on sellasiakin laitteita jotka esim. 86 mutta on katti ? Voisko sen katin siis ihan laillisesti heittää mäkeen ja tehdä korvausputken vai onko se oltava jos se kerran on laitettu ?
Kun kyselin A paperillisen turbo vehkeen ruiskuttamista, tuumasivat konttorilla että laita ihmeessä niin saa kulutukset ja päästöt paremmaks. Tosin tämä konttorilla missä ymmärretään olla nussimatta pilkkua ja tiedetään asioista jotain. Muutamalla muualla konttorilla käyny kyseleen jotain koneen vaihtoa tms. ni vastauksena nyrpeetä naamaa ja todetaan että ei o mahdollista. Niin konttorikohtasta nämäkin.jambba wrote:Mitenkäs tämä A paperillinen kori sitten vaikuttaa tuohon, että tarviikos squirtin asentaessa näitäkin muutos katsastaa?