mega ja katsastus

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

PaPu
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Mon Jun 12, 2006 17:19
Location: mikkeli

mega ja katsastus

Post by PaPu »

joo eli onko kukaa törmänny vastaavaan asiaan.. kävin katastaa auton ja päästöt ei ollu iha kohallaa.. sanoin sit että voinko vähä säätää niitä ku pystyn ni sit säädin ne kohallee ja katastusmies rupes sen jälkee itkee et tässä ei oo vakioruisku et mun pitää asentaa katti ja muutoskatastaa se.. jotai et jos 87 tai sitä uudempii autoihi muuttaa mooottoria jotenki et voi vaikuttaa päästöihi ni asennuttaa katin.. ja auto ei oo ees mikää turbo vehe.. kysyin sit et mistäs tietää et mulla on säädetävä ruisku jos en sanois ni sit sano vaa et ei mistää ja yritin sanoo et onko sillä sit merkitystä et eikö voi vaa antaa olla ja luulla et ei tietäskää koko hommasta.. vähä vituttaa, pitäs nyt tehä sit putkisto uusiks moisen takia.. älkää ikinä viekö autojanne K1:selle... perkele!!!!!! :evil: :evil:
Last edited by PaPu on Sun Feb 21, 2010 23:00, edited 1 time in total.
kun vectralla ajaa ei riemulla rajaa..
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Eikös se ollu joku n.-90 vuojen tai uudempi johon ei saa muuttaa moottorin ohjauslaitetta??
Joku muistanee tarkemmin. Tais tääläkin olla siitä juttua aijemmin. Itellä on kummassakin -81 ja -88 mekat ja paikallisella konttorilla katsastus päälikköä myöten tietävät sen ja ei ole ollut sanomista siitä.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

no, tälläiset lakiasiat nyt pitäis olla ihan yleisesti tiedossa kaikilla, jotka autojaan rakentelee :roll:

olisit vain "tyhmänä" lähtenyt asemalta ja harmitellut päästöjä ja säätänyt sitten omassa rauhassa ja käynyt hakemassa leiman myöhemmin... ei mulle ainakaan tulis kauheasti mieleen alkaa megaa ja sen säätömahdollisuuksia esittelemään konttorilla :shock: siis näissä uudemmissa autoissa, vanhoissahan niitä voi esitellä ihan vapaasti...
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No meet toiseen konttoriin ja käyt hakee leiman, jos ei nyt antanut.
Konttorilla ei todellakaan kannata kertoa mitään ylimääräistä. Ne kyllä kysyy, jos jokin askarruttaa ja silloin selvittää asian, että on lainmukainen.
Ja mega kantsii vetasta orggisboxin sisään, jos yleensä edes boxi näkösällä.
PaPu
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Mon Jun 12, 2006 17:19
Location: mikkeli

Post by PaPu »

niih äse on juu.. eipä itellä ollu tietoo tosta ku edellinen auto mitä rakensin oli 86 :D.. ja 87 eteenpäin on se laki.. eikä sen takia tullu mieleenkää ku just sitä säädin asemalla ja ku ei siihe sillo puututtu.. mut kyl täytyy sanoo et on siinä katastusmiehelläki virka intoo.. meinaa lopuks vielä sanoin sille et mitäs jos tuun huomenna uudestaa ja sanon et nyt siinä on vakio boxi ni mistäs sä sitä tiiät.. sit sano vaa että voithan sä koittaa.. ni sanoin vaa että et sä sitä mistää tiiä.. ni oli sen jälkee hetken hiljaa ja sanovaa sit et no enpä nii.. ihmettelin vaa et miks ees rupee tollasee puuttuu ku tosiaa voisin tehä sillai jos haluisin.. mut ne on noi valtion asemat.. :D :D
kun vectralla ajaa ei riemulla rajaa..
PaPu
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Mon Jun 12, 2006 17:19
Location: mikkeli

Post by PaPu »

mut ainaki niille on hyötyy tästä aiheesta, jotka ei vielä kyseisestä pykälästä tiiä ni ei tee ainakaa samaa virhettä..
kun vectralla ajaa ei riemulla rajaa..
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

On varmasti hyötyä. Mahtaa tässäkin asiassa olla konttoreissa eroja ku ei mulla oo sanoneet nelikossa mitään poksista vaikka on -88 mutta ei vähäpäästönen.. :shock:
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Post by Hessu »

1.7.1987 on se maaginen käyttöönottopäivämäärä, jonka kohdalla aletaan muutosten jälkeen kyselemään kattia.
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Bv2sella
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Aug 09, 2005 9:02

Re: kannattaa lukea.. suomen laki on perseestä

Post by Bv2sella »

PaPu wrote:katastusmies rupes sen jälkee itkee et tässä ei oo vakioruisku et mun pitää asentaa katti ja muutoskatastaa se.. jotai et jos 87 tai sitä uudempii autoihi muuttaa mooottoria jotenki et voi vaikuttaa päästöihi ni asennuttaa katin..
Voisin taas ihan vahvalla MuTulla sanoa että kyllä se muutenkin pitää muutoskatsastaa jos ruiskutusjärjestelmän vaihdat, siis jos teet sen virallisesti, mut tossa on vaan se, että tuon ikäisessä tulee myös nuo päästöhommat. Uhkailiko katsari mitään tulevista muutosprosenteista?
raato
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon May 04, 2009 9:27

Re: kannattaa lukea.. suomen laki on perseestä

Post by raato »

Ja sitten vähän vahvempaa mutua:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Suomen tasavallan liikenneministeriö wrote: ...

6 §
Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

...

8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

...

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Sitten vielä tämä:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf
Suomen tasavallan liikenneministeriö wrote: 3. Moottori apulaitteineen ...... 26 %
- moottori ................................... 14 %
- vaihteisto ja voimansiirto
akseli ........................................... 8 %
- jäähdytin .................................... 2 %
- polttoainesäiliö .......................... 2 %
Joten muutoskatsastettava on ja katti laitettava, mutta prosentteja tuskin voidaan pelkästä ruutasta taikoa otteeseen, koska moottoria ei ole taulukossa pilkottu pienemmiksi osiksi?

Joten se nyt vaan on tyhmää puuhastella -87 tai uudempien vehkeiden moottorien kanssa, tai ainakin mennä konttorilla möläyttämään asiasta tietämättömyyttään.
mhe
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sun Oct 01, 2006 21:26

Post by mhe »

Tossahan se on...
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aminen.htm

eli Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
(eli ei todistusta mikäli asennetaan katti vai?)
eli katti pitää olla , mutta pitääkö sen toimia, jotta em. arvot täyttyvät.
jimi
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Mar 13, 2005 9:36

Post by jimi »

mhe wrote:... Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
(eli ei todistusta mikäli asennetaan katti vai?)
eli katti pitää olla , mutta pitääkö sen toimia, jotta em. arvot täyttyvät.
Jos asentaa katalysaattorin, niin silloin ei tarvi todistusta. Ja päkokaasut mitataan samoilla kriteereillä kuin muutkin 15-04-pakokaasu normin alaiset autot (CO max 3.5, HC max 600 ja O2 max 5.0%). Eli ei muutakun katti putkeen ja konttorille.

Niin ja tämäkin avautuminen olisi voitu välttää jos olisi ensin otettu asioista selvää ja sitten vasta alettu rakentaa :lol:
pietaaa
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Fri Feb 29, 2008 1:00

Post by pietaaa »

ja katti saa olla vaikka tyhjä kuhan päästöt on ok
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

JaniM wrote:....
Ja mega kantsii vetasta orggisboxin sisään, jos yleensä edes boxi näkösällä.
esim: :twisted:

http://web.bethere.co.uk/nmagill/motronic/index.html
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

http://www.megamanual.com/tamp.htm

Jenkeis rapsahtaa hylsyn lisäksi vielä sakot saastelaitteiden (lue kaiken moottorielektroniikan) käpälöinnistä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Obi-Lan wrote:http://www.megamanual.com/tamp.htm

Jenkeis rapsahtaa hylsyn lisäksi vielä sakot saastelaitteiden (lue kaiken moottorielektroniikan) käpälöinnistä.
niimpä... ja täällä ihmiset kuvittelee, että siellä jenkeissä ja muualla maailmassa saa tehdä ihan mitä vain :roll:

mitäs siitä saikaan, jos meni omassa puutarhassa olevaan uima-altaaseen alasti uimaan jenkeissä ja joku näkee sen, varmaan linnaa rapsahtaa heti :D

suomessa aika vapaata tämä eläminen nkyään, kun hieman kattelee mitä tekee... auton katsastuskin aika normaali tapahtuma nykyään, eikä enää verrattavissa siihen -70 ja -80 luvun systeemiin, jolloin mentiin hattu kourassa anelemaan leimaa, jos kiltti katsastus setä olis suotuisalla päällä, eikä laittais autoa heti ajokieltoon pärstäkertoimen perusteella...
PaPu
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Mon Jun 12, 2006 17:19
Location: mikkeli

Post by PaPu »

joo eli ei katin toimia tarvi.. itekki halkkasin sen ja laitoin suoran putken sisään.. nii ja muutos prosenttii tuli 1%.. aika paha :D :D
kun vectralla ajaa ei riemulla rajaa..
eero1989
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Aug 12, 2008 16:13
Location: paikka jossa hämäläinen hitaus ja länsisuomalainen vittumaisuus kohtaavat kamalimmalla tavalla

Post by eero1989 »

Höylä wrote:
niimpä... ja täällä ihmiset kuvittelee, että siellä jenkeissä ja muualla maailmassa saa tehdä ihan mitä vain :roll:
eikös jossain osavaltioissa katsastus touhut hoida edelleen poliisit..
Kattoo ettei renkaista näy kankaat ja voi kokeilla polkasta jarrupoljinta että ei mene pohjaan ainakaan ekalla painamisella.
Ja tämäkin tarkastus vaan jos sattuu pysäyttää :shock:
jambba
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Thu May 14, 2009 12:19

Post by jambba »

Mitenkäs tämä A paperillinen kori sitten vaikuttaa tuohon, että tarviikos squirtin asentaessa näitäkin muutos katsastaa?
ford sierra TIC
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

jambba wrote:Mitenkäs tämä A paperillinen kori sitten vaikuttaa tuohon, että tarviikos squirtin asentaessa näitäkin muutos katsastaa?
Ahdetun moottrin muutaminen miten tahansa niin aina pitää todistaa tehot päästöt ja muutoskatsastaa.

Eli pitäisi siis muutoskatsastaa ja nyky säädöksien mukaan joten se siitä tehorajattomuudesta. Eli ne pitää säilyttää juuri semmoisena kun aikoinaan on erikoisluvilla tehtynä ollu katsastuksessa, ei saisi mitään säätöjä eikä muutakaan muuttaa. Käytännössä kuitenkaan katsastuksessa ei tiedetä millaisia ne on ollu niin vaikea muutoksiin on puuttua.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Muutama vuosi sitten pelailin yhden vm. -89 turbo subarun kanssa johon oli jälkikäteen asennettu cooleri nokalle(ei minun toimesta), tehtaalta lähtiessä autossa ei ollut mitään cooleria. Katsastuksessa sitten inssi pohti että onkos näissä ollut vakiona intercooler ja sanoin suoraan että ei ole. Tähän inssi totesi että: "hyvähän se siellä on olla niin saa vähän viileämpää ilmaa kun kumminkin tällä revität". Muissa katsastuksissa eivät puuttuneet koko asiaan. Varmaan uudempien autojen kohdalla tämäkin olisi voinut mennä hankalammaksi.
Slowride
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Nov 04, 2007 20:27

Post by Slowride »

Minulla on rekisteriotteessa 2% merkattu kaasarista ruiskuun vaihdosta. Taisin unohtaa kertoa että ohjausyksikkönä oli ruutta, mutta mitäs pienestä! :lol:

Autoni on -88 vuosmallinen Mazda 626 2 litran kaasarikoneella ja valmistajan ilmoittamat tehot siinä oli 107hv uutena. Kun vaihdoin siihen ruiskun niin otin imusarjan sekä muut osat Mazdan 2.2 litrasesta ruiskukoneesta missä valmistajan ilmoittama teho oli 115hv. Ero tehoissa oli alle 10% joten en tarvinnut kattia.

Suosittelen tällaisessa tapauksessa Porvoon A-katsastusta, siellä sain hyvää palvelua eikä ollut minkäänlaista ongelmaa saada muutosta rekisteriotteeseen.
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Noi päästömittaukset kannattaa hakea etukäteen joltain korjaajalta.. Siellä saa säätää ihan rauhassa.. kun arvot edes sekunnin näyttävät sallittua -> printti ulos =)
moikki
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Fri Jan 25, 2008 16:43

Post by moikki »

Olper wrote:Noi päästömittaukset kannattaa hakea etukäteen joltain korjaajalta.. Siellä saa säätää ihan rauhassa.. kun arvot edes sekunnin näyttävät sallittua -> printti ulos =)
Kannattaa ne olla silleen et ne varmasti on lailliset kun menet asemalle vaikka lappu oliskin.. Nimimerkillä kahdesti tehty pistotarkastus..
Volvo 760 turbo ja kuski on urpo.
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Post by Krisse »

Joo, ja ainaki tääl on parilla konttorilla jatkuvasti päällä oleva pakokaasumittari ihan siinä pakokaasuimurissa jonka ne jokatapauksessa laittavat kiinni ku auto ajetaan sisään halliin.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
teelmaki
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Sep 17, 2009 7:07

Post by teelmaki »

Mikä hemmetin idea siinä sitten on kun on sellasiakin laitteita jotka esim. 86 mutta on katti ? Voisko sen katin siis ihan laillisesti heittää mäkeen ja tehdä korvausputken vai onko se oltava jos se kerran on laitettu ?
Mercedes Benz... ja niin pois päin kunhan autosta ei puutu olennaisia osia kuten kardaani akseli tai leima jossa kerrotaan valmistusmaaksi Saksa / USA
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

teelmaki wrote:Mikä hemmetin idea siinä sitten on kun on sellasiakin laitteita jotka esim. 86 mutta on katti ? Voisko sen katin siis ihan laillisesti heittää mäkeen ja tehdä korvausputken vai onko se oltava jos se kerran on laitettu ?
Voi heittää kuuseen jos ei oo mainintaa rekisteriotteessa. Useinhan noissa ameriikoista uitetuissa vanhoissa sellasia on...
teelmaki
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Sep 17, 2009 7:07

Post by teelmaki »

Kerrankin äärimmäisen positiivista faktaa :D Kiitoksia..
Mercedes Benz... ja niin pois päin kunhan autosta ei puutu olennaisia osia kuten kardaani akseli tai leima jossa kerrotaan valmistusmaaksi Saksa / USA
Järwä
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed Feb 20, 2008 23:46
Location: Tampere

Post by Järwä »

jambba wrote:Mitenkäs tämä A paperillinen kori sitten vaikuttaa tuohon, että tarviikos squirtin asentaessa näitäkin muutos katsastaa?
Kun kyselin A paperillisen turbo vehkeen ruiskuttamista, tuumasivat konttorilla että laita ihmeessä niin saa kulutukset ja päästöt paremmaks. Tosin tämä konttorilla missä ymmärretään olla nussimatta pilkkua ja tiedetään asioista jotain. Muutamalla muualla konttorilla käyny kyseleen jotain koneen vaihtoa tms. ni vastauksena nyrpeetä naamaa ja todetaan että ei o mahdollista. Niin konttorikohtasta nämäkin.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Aikamoista vaihtelua on noissa katsastuspaikoissa. Kangasalla oon katsastellu -88 vuoden golffia joka oli alunperin kaasari. K-jetti asennettu, mega hoitaa COP-sytkän, virinokkaa ja muuta. Ainoo asia oli että rekkariotteeseen tuli maininta että asennettu ruisku. Yksikään katsari ei mitään katteja oo vaatinut. Eli jos ei muualla tule leimaa, katsastakaa Kangasalla :D
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Post Reply