Sytytysongelma, turisee ja paukkaa

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Sytytysongelma, turisee ja paukkaa

Post by Tama »

Eli autossa on ihme ongelmaa jonka syytä en ole saanut selville millään ilveellä... Eli auto paukkuu ja turisee korkeammilla kierroksilla eikä kone kierrä yli 4000 rpm... Tämä tapahtuu vain välillä..

Auto 505 Turbo

Kokoonpanon:
Mega v2.2
Megatune 2.25p3
Koodi 029y4


Fordin hukkakipinäpuola (ehkä focuksesta)
Puolan ohjaus VB921 syttykivillä

Asetukset:
Puolan asetukset
Cranking dwell 6.0 ms
Running Dwell 3.6 (koitettu eri arvoja väliltä 3-4)
Minimum discharge period 0.1 ms

18-1 triggeripyörä ja Honeywellin hall anturi


Trigger angle:
50

Cranking timing: Time Based
Cranking advance: 10
Spark output inverted: Yes

Wheel decoder settings:
Trig pos A: 2
Trig return pos A: 0
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 0

Wheel decoder routine 025style

Tuossa lienee tärkeimmät asetukset.. Valitettavasti minulla ei ole paikkaa mihin laittaa logia näytille enkä tiedä miten tänne saa liitettyä sitä dataa... Logista olen kuitenkin katsonut ettei kierrostieto pätki tai heittele pahasti...

Puola ei ole kuumentunut pidemmänkään ajon jälkeen, mutta syttykivistä en osaa sanoa.

Olen käynyt läpi piuhotuksia ja parantanut maadotuksia, joten en usko vian olevan sielläkään...
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Otappa lokia ja laita tänne: http://jaatiedostosi.com/

Tai/ja tallenna lokista kuva ja laitat sen aijaa.com:iin.
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

teg wrote:Otappa lokia ja laita tänne: http://jaatiedostosi.com/

Tai/ja tallenna lokista kuva ja laitat sen aijaa.com:iin.
Eli tuotatuota.. Minun pitäisi siis ottaa screen shotti logista ja laittaa se kuvana tuonne kun tuonne ei saa xls filejä.. Onko sellaisesta kuvasta mitään iloa?

Logia analysoitiin jo ja kuulemma siinä ei ole mitään ihmeellistä nähtävissä..
Onko ideoita?
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

Tuolta kyseinen loki: http://tinyurl.com/mnqh2d

Petteri
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ainakin akussa ja/tai megan jännitesyötössä näyttäisi olevan vikaa kun jännite tippuu jopa 11 voltin tietämille silloin kun ei enää kierrä.
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

teg wrote:Ainakin akussa ja/tai megan jännitesyötössä näyttäisi olevan vikaa kun jännite tippuu jopa 11 voltin tietämille silloin kun ei enää kierrä.
Mistä tuollasen näit? Itse kun kattelin logia niin kaikki jännitteet näyttäisi olevan 13-14.2V tjsp? Oma excelini tosin näyttää nuo päivämäärä muodossa esim 14.2. mutta ei kait sen pitäisi vaikuttaa....? Eli siis mistä näit tuon jännitteen putoamisen? Olisin kyllä erittäin ilonen jos vika olisi siinä!
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
piraxx
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 131
Joined: Sat May 24, 2008 12:36
Location: Oravikoski

Post by piraxx »

Katoppa MegaLogVieweillä :) sillä näkyy selvästi :)
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

piraxx wrote:Katoppa MegaLogVieweillä :) sillä näkyy selvästi :)
Pitääpä kattoa sillä... nyt oon vaan silmäilly tota excelillä... :)

niin ja sit lisäkysymyksenä, miten saan volttimittarin megan perusmittareihin jotka näkyy megatunessa? Eks se pitäny ottaa käyttöön jostain inistä tjsp...
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

piraxx wrote:Katoppa MegaLogVieweillä :) sillä näkyy selvästi :)
Nyt katoin megalogviewilla, mutta oon ilmeisesti hieman sokea tjsp... Jännite kyllä tippuu tuolla vedetettäessä, mutta mun ohjelmisto näyttää että se olis minimissään 12,8V joka on vielä mielestäni aivan riittävä.... Ja lisäksi ekassa vedossa jossa auto toimi normaalisti, tapahtui sama jännitteen lasku..

Tosin totta on se, että eihän ton jännitteen noin pitäs tippua tuolta 14V tasolta tonne 13 tasolle vedätettäessä.. pitääpä paneutua asiaan viikonloppuna... Vai onko tossa joku juttu että vedätettäessä laturi rajottaa lataamisjännitteen?
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

Paransin maadoituksia megaan ja nyt boksille menee 6 maapiuhaa, joten ei pitäs olla niistäkään enää kiinni!

Lisäksi katoin kaikki muutkin auton maadoitukset läpi ja parantelin niitä --> ei vaikutusta..

Alkaa itseltäni keinot loppua.. Onko puola mahdollisesti viallinen tai riittämätön sytyttämään seoksen?

Millaisilla latausajoilla olette ajaneet Fordin hukkakipinäpuolalla ja syttykivillä?

-Tama
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Onko nyt varmaa ettei pyörimistieto ala sekoilemaan?

Jos meinaan anturi on honeywellin niin eikös se vaadi ihan hirveän kokoiset hampaat muutenkin on hidas lukemaan?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

Jankos wrote:Onko nyt varmaa ettei pyörimistieto ala sekoilemaan?

Jos meinaan anturi on honeywellin niin eikös se vaadi ihan hirveän kokoiset hampaat muutenkin on hidas lukemaan?
Hampaat on aivan järkyttävän kokoset ja anturi lukee hyvin :D

Ja kierrostieto on tosiaan virheetöntä eikä siinä ole heittojakaan.. Logi joka on ylempänä, siitä näkee sen..
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Joo, siis kierroslukutieto voi olla virheetöntä logissa mutta tuo anturi kun saattaa tehdä sitä että hukkaa "ensimmäisen" hampaan, eli lähtee laskeen vasta toisesta ja sitten on 20 astetta ennakkoa kateissa... EIKÄ näy logissa mitenkään.

Mutta jos tekee tuota paikallaankin niin kyllä se huonommallakin ennakolla pitäisi kiertää.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

Jankos wrote:Joo, siis kierroslukutieto voi olla virheetöntä logissa mutta tuo anturi kun saattaa tehdä sitä että hukkaa "ensimmäisen" hampaan, eli lähtee laskeen vasta toisesta ja sitten on 20 astetta ennakkoa kateissa... EIKÄ näy logissa mitenkään.

Mutta jos tekee tuota paikallaankin niin kyllä se huonommallakin ennakolla pitäisi kiertää.
Hmm... mieleenkintoinen uusi näkökulma, sillä luulin että virheet näkys logissa... Ja paikallaan auto tosiaan kiertää paremmin.. Pääsen taas viikonloppuna auton kimppuun.. Onko ideoita miten anturin toimintaa voisi parantaa? Olen koittanut muuttaa etäisyyttä laittamalla väliin 1mm simmilevyn. Nyt välys ehkä 0,5mm. Anturi on kiinni 5mm vahvassa telineessä 10mm plootussa. Samassa telineessä on laturi ja ohjaustehostin, joten en tiedä voisiko ne vaikuttaa asiaan..

Kuva triggeristä ja koneesta:
http://file.jaatiedostosi.com/2S1tci/IMG_1814.jpg

Nykyään tosin tuosta triggeripyörästä on vielä ajettu tuo koneenpuoleinen huuli pois joten se ei sotke hampaita.. Luulin että vika voisi olla siinä.. --> ei vaikutusta
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Itsellä alkoi kanssa kipinä lopumaan 1,2bar jälkeen. Ensin luulin et tulpat oli syyllinen,vaihdoin edelliset toimivat paikalle ja sama räkiminen jatkui.
Seuraavaksi laitoin laturin/tulpan johdot uusiksi ja sen jälkeen ei ole kipinä loppunut viellä +2bar.
Laturi oli aikaisemmin niin lähellä pakosarjaa et ei kestänyt 150km matka-ajoa/ratapäillä käyntiä=laturi kyrvähti. Alkoi kiukutella pikku kierroksilla kun akusta alkoi virta loppua. Kierroksilla viellä toimi kun sai virtaa joten kuten.
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

Laturi on eri puolella kun pakosarja, joten tuskin lämmöstä johtuu... Tein lisäksi laturiin uudet maadoitukset ja maadoitin koneen lisäkaapelilla vielä runkoon ettei pitäisi olla mitään maavikoja.. Latausjännite näyttää ihan hyvältä kun yleismittarilla tutkii asiaa.. Mutta tosiaan kaikilla kierroksilla en ole päässyt tutkimaan jännitettä konehuoneen puolelta..

Voisiko siis olla että laturi ei jostain syystä lataa tietyillä kierroksilla? Kuullostaa kyllä kummalliselta, mutta eipä tässä mitään muutakaan keksi..

Niin ja tosiaan, autossa on nyt ahdot alhaiset 0,8 bar, että pitäisi kyllä kipinänkin riittää....
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Kuumeneeko sytkäkivet?
Voiko olla mahdollista että puolan syöttö "myötää"?
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

olafu wrote:Kuumeneeko sytkäkivet?
Voiko olla mahdollista että puolan syöttö "myötää"?
Olen koittanut syttykivien lämpöä käsin boksin ulkopuolelta eivätkä ne tunnu ainakaan ulkopuolelle lämpimiltä.. Lisäksi olen koittanut kierrättää autoa melkeimpä kylmänä, ettei nuo lämpöongelmat vielä esiintyisi --> ei vaikutusta. Myös puola pysyy jopa sanoisinko "viileänä"

Mitä tarkoitat puolan syötön myötäämisellä?

-Tama
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Sitä että puolaa/puolia syöttävä jännite notkahtaa kun puolaa ladataan.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Tuner studion tooth loggerilla näkee helpoiten jos hampaita jää välistä. Kannattaa varmistaa tilanne.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

18-1 vähän outo?? ite käyttäsin kyllä neljällä jaollisia.
Mikä lambda anturi sulla on, näyttäs kuitenkin käyvän paksulla 4000 hujakoilla,eikä noita ennakoitakaan ole kovin paljon ja kun triggeri on alle 20 hampainen ,ohje kehottaa käyttämään Wheel decoder routine 024style
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Ite käytän sitä 12-1 rikkerillä 025 styleä.. 024 ei muistaakseni saa ees käyntiin kunnolla..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

TTH wrote:18-1 vähän outo?? ite käyttäsin kyllä neljällä jaollisia.
Mikä lambda anturi sulla on, näyttäs kuitenkin käyvän paksulla 4000 hujakoilla,eikä noita ennakoitakaan ole kovin paljon ja kun triggeri on alle 20 hampainen ,ohje kehottaa käyttämään Wheel decoder routine 024style
En tuota sen kummemmin miettiny, muutakun että 20 astetta per hammas... eihän noilla hampaiden määrällä ole väliä, vai olenko väärässä?

Pitää tarkistaa tuolla tooth loggerilla vähän tuota dataa.. Onkos tuo ihan ilmais softa? Oon käyttäny sekä 025 stylea ja 024 styleä, ei vaikutusta....

Mulla on laajakaista lambda, se vemsin setti.. Itse ajattelin että seos on siks siinä paksu ku se jättää kipinää välistä.. En sitten tosin tiedä varmaksi miten lambda sellaisessa tilanteessa käyttäytyy
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Tama wrote:
Itse ajattelin että seos on siks siinä paksu ku se jättää kipinää välistä.. En sitten tosin tiedä varmaksi miten lambda sellaisessa tilanteessa käyttäytyy
jos jää kipinöitä välistä, näkyy se seoksen laihuutena, koska jäännöshappea on paljon, kun ei ole mitään palanutkaan...
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

Wheel decoder settings:

Trig pos A: 2
Trig return pos A: 0
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 0

En tiedä vaikuttaako ohjaukseen, mutta laskuri antas tuollaset asetukset (alempana).
Ja tarviiko noita return hammpaita ilmoittaa jo käyttää time basettia.
Korjatkaa jos on väärää tietoa.


Trig pos A: 2
Trig return pos A: 4
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 13
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

TTH wrote:Wheel decoder settings:

Trig pos A: 2
Trig return pos A: 0
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 0

En tiedä vaikuttaako ohjaukseen, mutta laskuri antas tuollaset asetukset (alempana).
Ja tarviiko noita return hammpaita ilmoittaa jo käyttää time basettia.
Korjatkaa jos on väärää tietoa.


Trig pos A: 2
Trig return pos A: 4
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 13
Itse olen käsittänyt asian niin, että mikäli käyttää time basedia tulee nuo return arvot asettaa nolliksi.. Koitin myös trigger returnilla ja laitoin return possit.. Tosin muistaakseni return a oli 5 ja return b oli 14.. Ilmeisesti tuon triggauksen ja returnin väli tulee olla maks. ennakon verran? Eli ite laitoin tuohon 60 astetta.

-Tama
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

Tarkasta vielä laskurilla nuo triggaus asetukset, sivusta on vaikea sanoa kun ei oo tietoo anturin paikasta moottoriin nähden.
Pansu
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Wed Sep 09, 2009 19:29

Post by Pansu »

Itsellä loppui rykimiset kun pienenti tulppien kärkivälin 0.6milliin.
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

Pansu wrote:Itsellä loppui rykimiset kun pienenti tulppien kärkivälin 0.6milliin.
Itselläni on tällähetkellä kiinni kolmikärkitulpat.. Pitänee vaihtaa yksikärkisiin ja säädellä välejä..

Tuli muuten vielä sellanen homma mieleen, että aikanaan poltin monta hall anturia sen takia, että hallille otettava +12V tuli samasta johdosta kun hukkakipinäpuolan +. Sit kytkin hallin releen kautta niin ei oo anturit palanu.. Eli kysymys onki, että voisko puolasta läpi tulevat jännitteet aiheuttaa moista ja miten niitä saa vähennettyä?
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

Selvittelin taas vikaa ja vaihtelin johdotusten paikkoja ja otin hall anturille virrat eri paikasta. Nyt tosin käytin autoa vain paikallaan enkä ajanut sillä, mutta tuntui että auto olisi toiminut paremmin. Auto kiersi loppuun asti, mutta silti joitain syttyjä jäi välistä vähän väliä. Tämä ilmeni pienenä paukkeena ja seoksen laihuutena.

Lisäksi kun seurasin megaa silmä tarkkana, huomasin että kun pidin autoa tasakierroksilla, niin välillä PW kävi nollissa ja auto pätki. Johtuukohan tämä siitä, että kierrostieto hukkuu? Logissa kierrostieto näyttää virheettömältä.

En valittetettavasti päässyt katsomaan sitä triggausta sillä ohjelmalla, jota tässä ketjussa suositeltiin. Lienee paras tutkia sillä mitä tuolla triggauksessa oikeen tapahtuu...?

-Tama
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Post Reply