Sytytysongelma, turisee ja paukkaa
Moderator: Masi_K
Sytytysongelma, turisee ja paukkaa
Eli autossa on ihme ongelmaa jonka syytä en ole saanut selville millään ilveellä... Eli auto paukkuu ja turisee korkeammilla kierroksilla eikä kone kierrä yli 4000 rpm... Tämä tapahtuu vain välillä..
Auto 505 Turbo
Kokoonpanon:
Mega v2.2
Megatune 2.25p3
Koodi 029y4
Fordin hukkakipinäpuola (ehkä focuksesta)
Puolan ohjaus VB921 syttykivillä
Asetukset:
Puolan asetukset
Cranking dwell 6.0 ms
Running Dwell 3.6 (koitettu eri arvoja väliltä 3-4)
Minimum discharge period 0.1 ms
18-1 triggeripyörä ja Honeywellin hall anturi
Trigger angle:
50
Cranking timing: Time Based
Cranking advance: 10
Spark output inverted: Yes
Wheel decoder settings:
Trig pos A: 2
Trig return pos A: 0
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 0
Wheel decoder routine 025style
Tuossa lienee tärkeimmät asetukset.. Valitettavasti minulla ei ole paikkaa mihin laittaa logia näytille enkä tiedä miten tänne saa liitettyä sitä dataa... Logista olen kuitenkin katsonut ettei kierrostieto pätki tai heittele pahasti...
Puola ei ole kuumentunut pidemmänkään ajon jälkeen, mutta syttykivistä en osaa sanoa.
Olen käynyt läpi piuhotuksia ja parantanut maadotuksia, joten en usko vian olevan sielläkään...
Auto 505 Turbo
Kokoonpanon:
Mega v2.2
Megatune 2.25p3
Koodi 029y4
Fordin hukkakipinäpuola (ehkä focuksesta)
Puolan ohjaus VB921 syttykivillä
Asetukset:
Puolan asetukset
Cranking dwell 6.0 ms
Running Dwell 3.6 (koitettu eri arvoja väliltä 3-4)
Minimum discharge period 0.1 ms
18-1 triggeripyörä ja Honeywellin hall anturi
Trigger angle:
50
Cranking timing: Time Based
Cranking advance: 10
Spark output inverted: Yes
Wheel decoder settings:
Wheel decoder routine 025style
Tuossa lienee tärkeimmät asetukset.. Valitettavasti minulla ei ole paikkaa mihin laittaa logia näytille enkä tiedä miten tänne saa liitettyä sitä dataa... Logista olen kuitenkin katsonut ettei kierrostieto pätki tai heittele pahasti...
Puola ei ole kuumentunut pidemmänkään ajon jälkeen, mutta syttykivistä en osaa sanoa.
Olen käynyt läpi piuhotuksia ja parantanut maadotuksia, joten en usko vian olevan sielläkään...
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Otappa lokia ja laita tänne: http://jaatiedostosi.com/
Tai/ja tallenna lokista kuva ja laitat sen aijaa.com:iin.
Eli tuotatuota.. Minun pitäisi siis ottaa screen shotti logista ja laittaa se kuvana tuonne kun tuonne ei saa xls filejä.. Onko sellaisesta kuvasta mitään iloa?teg wrote:Otappa lokia ja laita tänne: http://jaatiedostosi.com/
Logia analysoitiin jo ja kuulemma siinä ei ole mitään ihmeellistä nähtävissä..
Onko ideoita?
Mistä tuollasen näit? Itse kun kattelin logia niin kaikki jännitteet näyttäisi olevan 13-14.2V tjsp? Oma excelini tosin näyttää nuo päivämäärä muodossa esim 14.2. mutta ei kait sen pitäisi vaikuttaa....? Eli siis mistä näit tuon jännitteen putoamisen? Olisin kyllä erittäin ilonen jos vika olisi siinä!teg wrote:Ainakin akussa ja/tai megan jännitesyötössä näyttäisi olevan vikaa kun jännite tippuu jopa 11 voltin tietämille silloin kun ei enää kierrä.
Pitääpä kattoa sillä... nyt oon vaan silmäilly tota excelillä...piraxx wrote:Katoppa MegaLogVieweilläsillä näkyy selvästi

niin ja sit lisäkysymyksenä, miten saan volttimittarin megan perusmittareihin jotka näkyy megatunessa? Eks se pitäny ottaa käyttöön jostain inistä tjsp...
Nyt katoin megalogviewilla, mutta oon ilmeisesti hieman sokea tjsp... Jännite kyllä tippuu tuolla vedetettäessä, mutta mun ohjelmisto näyttää että se olis minimissään 12,8V joka on vielä mielestäni aivan riittävä.... Ja lisäksi ekassa vedossa jossa auto toimi normaalisti, tapahtui sama jännitteen lasku..piraxx wrote:Katoppa MegaLogVieweilläsillä näkyy selvästi
Tosin totta on se, että eihän ton jännitteen noin pitäs tippua tuolta 14V tasolta tonne 13 tasolle vedätettäessä.. pitääpä paneutua asiaan viikonloppuna... Vai onko tossa joku juttu että vedätettäessä laturi rajottaa lataamisjännitteen?
Paransin maadoituksia megaan ja nyt boksille menee 6 maapiuhaa, joten ei pitäs olla niistäkään enää kiinni!
Lisäksi katoin kaikki muutkin auton maadoitukset läpi ja parantelin niitä --> ei vaikutusta..
Alkaa itseltäni keinot loppua.. Onko puola mahdollisesti viallinen tai riittämätön sytyttämään seoksen?
Millaisilla latausajoilla olette ajaneet Fordin hukkakipinäpuolalla ja syttykivillä?
-Tama
Lisäksi katoin kaikki muutkin auton maadoitukset läpi ja parantelin niitä --> ei vaikutusta..
Alkaa itseltäni keinot loppua.. Onko puola mahdollisesti viallinen tai riittämätön sytyttämään seoksen?
Millaisilla latausajoilla olette ajaneet Fordin hukkakipinäpuolalla ja syttykivillä?
-Tama
Hampaat on aivan järkyttävän kokoset ja anturi lukee hyvinJankos wrote:Onko nyt varmaa ettei pyörimistieto ala sekoilemaan?
Jos meinaan anturi on honeywellin niin eikös se vaadi ihan hirveän kokoiset hampaat muutenkin on hidas lukemaan?

Ja kierrostieto on tosiaan virheetöntä eikä siinä ole heittojakaan.. Logi joka on ylempänä, siitä näkee sen..
Joo, siis kierroslukutieto voi olla virheetöntä logissa mutta tuo anturi kun saattaa tehdä sitä että hukkaa "ensimmäisen" hampaan, eli lähtee laskeen vasta toisesta ja sitten on 20 astetta ennakkoa kateissa... EIKÄ näy logissa mitenkään.
Mutta jos tekee tuota paikallaankin niin kyllä se huonommallakin ennakolla pitäisi kiertää.
Mutta jos tekee tuota paikallaankin niin kyllä se huonommallakin ennakolla pitäisi kiertää.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Hmm... mieleenkintoinen uusi näkökulma, sillä luulin että virheet näkys logissa... Ja paikallaan auto tosiaan kiertää paremmin.. Pääsen taas viikonloppuna auton kimppuun.. Onko ideoita miten anturin toimintaa voisi parantaa? Olen koittanut muuttaa etäisyyttä laittamalla väliin 1mm simmilevyn. Nyt välys ehkä 0,5mm. Anturi on kiinni 5mm vahvassa telineessä 10mm plootussa. Samassa telineessä on laturi ja ohjaustehostin, joten en tiedä voisiko ne vaikuttaa asiaan..Jankos wrote:Joo, siis kierroslukutieto voi olla virheetöntä logissa mutta tuo anturi kun saattaa tehdä sitä että hukkaa "ensimmäisen" hampaan, eli lähtee laskeen vasta toisesta ja sitten on 20 astetta ennakkoa kateissa... EIKÄ näy logissa mitenkään.
Kuva triggeristä ja koneesta:
http://file.jaatiedostosi.com/2S1tci/IMG_1814.jpg
Nykyään tosin tuosta triggeripyörästä on vielä ajettu tuo koneenpuoleinen huuli pois joten se ei sotke hampaita.. Luulin että vika voisi olla siinä.. --> ei vaikutusta
Itsellä alkoi kanssa kipinä lopumaan 1,2bar jälkeen. Ensin luulin et tulpat oli syyllinen,vaihdoin edelliset toimivat paikalle ja sama räkiminen jatkui.
Seuraavaksi laitoin laturin/tulpan johdot uusiksi ja sen jälkeen ei ole kipinä loppunut viellä +2bar.
Laturi oli aikaisemmin niin lähellä pakosarjaa et ei kestänyt 150km matka-ajoa/ratapäillä käyntiä=laturi kyrvähti. Alkoi kiukutella pikku kierroksilla kun akusta alkoi virta loppua. Kierroksilla viellä toimi kun sai virtaa joten kuten.
Seuraavaksi laitoin laturin/tulpan johdot uusiksi ja sen jälkeen ei ole kipinä loppunut viellä +2bar.
Laturi oli aikaisemmin niin lähellä pakosarjaa et ei kestänyt 150km matka-ajoa/ratapäillä käyntiä=laturi kyrvähti. Alkoi kiukutella pikku kierroksilla kun akusta alkoi virta loppua. Kierroksilla viellä toimi kun sai virtaa joten kuten.
Laturi on eri puolella kun pakosarja, joten tuskin lämmöstä johtuu... Tein lisäksi laturiin uudet maadoitukset ja maadoitin koneen lisäkaapelilla vielä runkoon ettei pitäisi olla mitään maavikoja.. Latausjännite näyttää ihan hyvältä kun yleismittarilla tutkii asiaa.. Mutta tosiaan kaikilla kierroksilla en ole päässyt tutkimaan jännitettä konehuoneen puolelta..
Voisiko siis olla että laturi ei jostain syystä lataa tietyillä kierroksilla? Kuullostaa kyllä kummalliselta, mutta eipä tässä mitään muutakaan keksi..
Niin ja tosiaan, autossa on nyt ahdot alhaiset 0,8 bar, että pitäisi kyllä kipinänkin riittää....
Voisiko siis olla että laturi ei jostain syystä lataa tietyillä kierroksilla? Kuullostaa kyllä kummalliselta, mutta eipä tässä mitään muutakaan keksi..
Niin ja tosiaan, autossa on nyt ahdot alhaiset 0,8 bar, että pitäisi kyllä kipinänkin riittää....
Olen koittanut syttykivien lämpöä käsin boksin ulkopuolelta eivätkä ne tunnu ainakaan ulkopuolelle lämpimiltä.. Lisäksi olen koittanut kierrättää autoa melkeimpä kylmänä, ettei nuo lämpöongelmat vielä esiintyisi --> ei vaikutusta. Myös puola pysyy jopa sanoisinko "viileänä"olafu wrote:Kuumeneeko sytkäkivet?
Voiko olla mahdollista että puolan syöttö "myötää"?
Mitä tarkoitat puolan syötön myötäämisellä?
-Tama
En tuota sen kummemmin miettiny, muutakun että 20 astetta per hammas... eihän noilla hampaiden määrällä ole väliä, vai olenko väärässä?TTH wrote:18-1 vähän outo?? ite käyttäsin kyllä neljällä jaollisia.
Mikä lambda anturi sulla on, näyttäs kuitenkin käyvän paksulla 4000 hujakoilla,eikä noita ennakoitakaan ole kovin paljon ja kun triggeri on alle 20 hampainen ,ohje kehottaa käyttämään Wheel decoder routine 024style
Pitää tarkistaa tuolla tooth loggerilla vähän tuota dataa.. Onkos tuo ihan ilmais softa? Oon käyttäny sekä 025 stylea ja 024 styleä, ei vaikutusta....
Mulla on laajakaista lambda, se vemsin setti.. Itse ajattelin että seos on siks siinä paksu ku se jättää kipinää välistä.. En sitten tosin tiedä varmaksi miten lambda sellaisessa tilanteessa käyttäytyy
Wheel decoder settings:
En tiedä vaikuttaako ohjaukseen, mutta laskuri antas tuollaset asetukset (alempana).
Ja tarviiko noita return hammpaita ilmoittaa jo käyttää time basettia.
Korjatkaa jos on väärää tietoa.
Trig return pos A: 4
Trig return pos B: 13
En tiedä vaikuttaako ohjaukseen, mutta laskuri antas tuollaset asetukset (alempana).
Itse olen käsittänyt asian niin, että mikäli käyttää time basedia tulee nuo return arvot asettaa nolliksi.. Koitin myös trigger returnilla ja laitoin return possit.. Tosin muistaakseni return a oli 5 ja return b oli 14.. Ilmeisesti tuon triggauksen ja returnin väli tulee olla maks. ennakon verran? Eli ite laitoin tuohon 60 astetta.TTH wrote:Wheel decoder settings:
-Tama
Itselläni on tällähetkellä kiinni kolmikärkitulpat.. Pitänee vaihtaa yksikärkisiin ja säädellä välejä..Pansu wrote:Itsellä loppui rykimiset kun pienenti tulppien kärkivälin 0.6milliin.
Tuli muuten vielä sellanen homma mieleen, että aikanaan poltin monta hall anturia sen takia, että hallille otettava +12V tuli samasta johdosta kun hukkakipinäpuolan +. Sit kytkin hallin releen kautta niin ei oo anturit palanu.. Eli kysymys onki, että voisko puolasta läpi tulevat jännitteet aiheuttaa moista ja miten niitä saa vähennettyä?
Selvittelin taas vikaa ja vaihtelin johdotusten paikkoja ja otin hall anturille virrat eri paikasta. Nyt tosin käytin autoa vain paikallaan enkä ajanut sillä, mutta tuntui että auto olisi toiminut paremmin. Auto kiersi loppuun asti, mutta silti joitain syttyjä jäi välistä vähän väliä. Tämä ilmeni pienenä paukkeena ja seoksen laihuutena.
Lisäksi kun seurasin megaa silmä tarkkana, huomasin että kun pidin autoa tasakierroksilla, niin välillä PW kävi nollissa ja auto pätki. Johtuukohan tämä siitä, että kierrostieto hukkuu? Logissa kierrostieto näyttää virheettömältä.
En valittetettavasti päässyt katsomaan sitä triggausta sillä ohjelmalla, jota tässä ketjussa suositeltiin. Lienee paras tutkia sillä mitä tuolla triggauksessa oikeen tapahtuu...?
-Tama
Lisäksi kun seurasin megaa silmä tarkkana, huomasin että kun pidin autoa tasakierroksilla, niin välillä PW kävi nollissa ja auto pätki. Johtuukohan tämä siitä, että kierrostieto hukkuu? Logissa kierrostieto näyttää virheettömältä.
En valittetettavasti päässyt katsomaan sitä triggausta sillä ohjelmalla, jota tässä ketjussa suositeltiin. Lienee paras tutkia sillä mitä tuolla triggauksessa oikeen tapahtuu...?
-Tama