Lada 2107 1700i -Remmiahdinprojekti

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
sasu`
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Sep 18, 2009 9:18

Lada 2107 1700i -Remmiahdinprojekti

Post by sasu` »

Tervehdys foorumille.

Auto on siis vuosimallia -96 ja karvanpäälle 100tkm ajettu. Ostin sen muutama vuosi sitten, kunnes nyt keväällä alkoi toi kattilan voima tuntumaan hieman vähäiseltä joten sitä alettiin hakemaan hieman lisää.

Image

http://minunauto.com/auto/18450

Moottorissa tällähetkellä oikaistu kansi (ei paljoa otettu tavaraa pois), portatut kanavat ja ohennetut venttiilit. Nelipisteruiskulle imusarja löytyi 110 -ladasta ja moottorinohjaus suorasytytyksellä opelin astrasta.

Putkisto on myös 2" kahdella vaimentimella.

Näillä muutoksilla autoon tuli selvästi melkoisesti voimaa lisää, ja moottorin toiminta + käytös muuttui myös melkoisesti parempaan suuntaan.

Sunnuntaina saan haettua tuollaisen pienenpienen Eatonin m45:sen joten talvenaikana pitäisi saada se laitettua kiinni. Suuttimia autoon löytyy iso pino, nykyiset suuttimet 1,6 ladasta ja bensapaineet jotakuinkin 1,8bar malpassista säädettynä. Megasquirt löytyy myös mutta ajattelin käyttää ihan aluksi tuota opelin omaa vaikka onkin vaparikattilan ohjaustsydeemi.

Blower_calculatoria käyttäen sain 40kpa:n ahdoilla hevosvoimiksi 165. Joka voisi olla ihan riittävä tähän laitteeseen.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4922407.jpg

Mitäköhän vielä. Tarvitsen varmaan jonkinsortin ahtopainemittarin varuilleen ja muuta? Letkua + putkea, kaipaakohan toi eatoni noin pienillä ahdoilla välijäähdytintä?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mutta eikös -96 mallinen auto ole vähäpäästöinen, eli ahtaminen on tehty lain puitteissa todella vaikeaksi :? tai ainakin sika kalliiksi...
sasu`
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Sep 18, 2009 9:18

Post by sasu` »

Siis tietenkin hihna väliin remmiä pyörittämään pelkästään silloin kuin auto ei ole katukäytössä.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

eikös noihin eatonin vehkeisiin ollu niitä magneettikytkimellisiä hihnapyöriä tms niin ei tartte ottaa hihnaakaan pois :D
CPI XS 250 Turbo
sasu`
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Sep 18, 2009 9:18

Post by sasu` »

Meneehän se toki niinkin mutta tälläkertaa mennään ilman.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4922407.jpg

Toi nyt anto jotain suuntaa-antavia tietoja mutta pystyykö pelkästään oikeankokoisella hihnapyörällä rajaamaan ahdot tietylle alueelle?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Pystyy. Kuhan et sitten maksimi kierroksia ylitä ahtimessa.

http://www.porvwoo.fi/Project-Eaton-M45.php

Tuossa virityksessä oli muistaakseni 143mm hihnapyörä ja Eatonin 65mm.
Tällä tulee se 0.8bar ahdot. Nokka ilmeisemmin ei toimi oikein yläkierroksille pitemmälle.
Mega ohjaa ahtoja mankkuventtiilillä.

Ens talvena onkin sit tarkoitus tehdä toitsun remmillä toinen kiuas.
Siinähän on taas magneettikytkin. Muita specksejä löytyy tuolta sivuilta.
http://www.porvwoo.fi/Project-BadAss-SC14.php
sasu`
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Sep 18, 2009 9:18

Post by sasu` »

Juup mielenkiintoiselta näyttää. Taas hieman hahmoittelin asiaa ja tein tuonne tilaa sille ahtimelle.

Tuli vaan myös mieleen että olis kiva saada jotain moottorin tietoja näkyville. Öljynpaine, ahtopaineet, kierrosluku, lambdatieto yms. Saisikohan nämä kaikki tiedot tai edes jotkut jollekin erilliselle esim. 7" näytölle? Ei kiinnostais noita pyöreitä mittareita tunkea kojelaudan päälle ollenkaan.
Post Reply