teg wrote:PQatPIT wrote:
Ootko mitannut?
En. Lukenut ainoastaan valmistajan speksejä.
Miksi joissain moottoreissa sellainen sitten ei jaksa sytyttää millään latausajalla, ja tuollainen 034-mokkula jaksaa. Ei ole ainakaan itselleni tullut laitetta vastaan jossa jäisi riittämättömäksi.
Noita 2x2 puolia olen käyttänyt ainoastaan sille tarkoitetulla boschin ohjausmodulilla, joten tietoa ei ole latausajoista. Kipinän loppumista ei ole vielä ainakaan tullut vastaan vaikka ahtopaineet ovat olleet melko korkeita ja seokset lähes pelkkää bensaa

Boschin 0 221 503 407-numerolla oleva 2x2-puola ja sille oikein hyvä pari päätekivi 0 227 100 203 tuottavat puolan terminaaleissa äärimmilleen ladattuna sen noin 100 mJ. Siitä eteenpäin on kuitenkin KAKSI sytytystulppaa josta pakotahdissa oleva tulppa imaisee n. 20 % ja loput suunnilleen 80 mJ pitää jakaa kahden tulpanjohdon ja sytytysvuorossa olevan tulpan kesken. Se saa suunnilleen 70 mJ energiaa, ja se ei vaan riitä kun halutaan sytyttää seos KUNNOLLA, riittävän isolla kärkivälillä jotta polttoaine/ilma-seos lähtisi palamaan joka suuntaan kunnolla. Se riittää uutena ja puhtaana ollessaan keskitason vapareissa ja perustason ahdetuissa, ja tällaisen paketin hinta-laatusuhde on kohtuullinen.
Tuolla numerolla oleva pääteaste-kivi on kolmikanavainen, ja sitä voidaan käyttää siten myös kuusipyttyisen hukkakipinäpuolan ohjaamiseen. Sellaisia ovat esim. 0 221 503 002 ja paremmalla liittimellä 0 221 503 010. Kyseessä on ns. tyhmä moduli, eli se ei itse ajattele mitään, ja siten tarvitsee sellaisen ohjaussignaalin sisäänsä jonka pituus määrittelee latausajan. Ns. älymodulit eivät sovi tällaisten puolien tarkkaan ja tarkoituksenmukaiseen ohjaamiseen. Boschilla on myös joitakin muita moduleita muilla kanavamäärillä ja liitinkonfiguraatioilla joita voi käyttää. Mainittu -203 on niistä se yleisin, ainakin minun maailmassa.
Kuitenkin, jos halutaan sytyttää sylinterissä paineen ja lämpötilan alla oleva polttoaine/ilma-seos KUNNOLLA niin oikotietä onneen ei ole. Se seos nyt ei vaan syty jos tulpan kärkivälissä ei ole sytytysenergiaa tarjolla reilusti. Ja alussa mainituilla halpis-puolilla sitä joko ei ole tai sitä ei ole kovin pitkään. Asia nyt vaan on niin, ja se ei muutu siitä miksikään vaikka kuka jeesus sitä väittäisi.
Suuri ahtopaine ja rikas seos eivät tarkoita sitä että sylinterin täytös olisi niin suuri että sytytysenergian kanssa tulisi ongelma siitä että syttyykö vai eikö. Ongelma on siinä että syttyykö kunnolla vai ei. Olen itse omilla pikku kätösillä rakentanut niin monta sytytyssysteemiä että pystyn kokemuksen tuomalla karhealla äänellä sanomaan painoarvoisesti että huonot sytytyslaitteet pilaavat monta muuten kohtuullisesti tehtyä moottoriprojektia. Sellainen pannu saattaa toimia siedettävästi ja kuski tai omistaja ei koskaan edes ymmärrä että siitä laitteesta olisi tullut vielä reilusti parempi jos olisi ollut kunnolliset ja varmatoimiset sytytyslaitteet. Kun suurin osa virittäjistä rakentaa suht harvoin moottoreitaan ja autojaan niin lisärahan tarve jakautuu niin monelle vuodelle että se ei vaikuta pätkääkään mihinkään. Itse teen pääasiassa kilpureiden sähköjärjestelmiä, ja niiden kanssa ainakaan minulla ei ole varaa leikkiä huuhaa-tasoisilla vehkeillä. Myöskään autojen kuskeilla ja tiimeillä ei ole varaa hävitä kisoja sen muutaman säästetyn kympin tai satasen takia.
Sorry nyt tämä vouhkaaminen mutta suuri osa teistä halvalla rakentajista ei tajua että moottoreiden uudelleenrakentaminen paskojen sähkölaitteiden takia on typerää. Juu, olen tehnyt sitä pari kertaa itse omien kippojen kanssa, ja jopa kehtaan tunnustaa sen, ja en tee enää. Annetaan asian nyt olla jo, minä ainakaan en palaa tälle astialle. Ei herneitä kellekään vaan lepoa ja rauhaa kaikille