Map-arvo lokissa väärin.

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Map-arvo lokissa väärin.

Post by jukka81 »

Eli otin lokia täyskaasukiihdytyksestä 1,2, ja 3-vaihteilla, ja mekaanisen nestevaimennetun mittarin mukaan ahtopaine oli kolmosvaihteella n.1,45bar, mutta lokissa näkyi Kpa max.208.

Missä vika, onko map-anturi rikki??
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Oletko varma ettei ole vain häiriöpiikki? Omassa ahdin vehkeessä teki samaa, mutta kun logia kattoi sitä kohdalta oli vain piikki. Muuten oli niinkuin pitikin.
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

Ei mielestäni ole häiriöpiikki, kun selvästi näkyy logissa vaihteenvaihdot, ja kolmosvaihteelta kun löysää kaasun, ja useammassa logissa tuo map-arvo jää pienemmäksi mitä mittarissa.

Onkohan mahdollista, että map-anturi olisi niin hidas, ettei ehdi lukea korkeampaa painetta, kun ahdot aika nopeaa nousee 3.vaihteella tuonne n.1,45bar..?

Täytynee kokeilla nelosvaihteella, niin max.ahdot on kaemman aikaa pelissä ennen kuin rajoitin tulee vastaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Onhan anturille ja mittarille otettu samasta pisteestä paine?
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

Paineletku imusarjasta suoraan auton sisälle megalle, ja siitä t-haara mittarille.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Onkos sulla siellä levyllä se suojazeneri mapin signaalissa? Eli komponentin numero on D1. Se jos on paikallaan niin sen toleranssien puitteissa tuo arvo voi alkaa vääristyä jo tuossa vaiheessa kun alkaa vuotaa ja tuohon R2 / 1 kohm vastukseen jää jännitettä.

Eli poista tuo D1 ensiapuna, jos siis kyseessä 2.2 levyversio. Niin ja tuo diodi on täysin turhakin koska ei tuonne linjaan oikein voi edes mennä ylijännitettä koska mapin käyttöjännitekin on 5 volttia.

Sinänsä tuo ongelma ei haittaa toimintaa kun se toimii aina ihan samalla tavalla, ainoastaan kpa lukema heittää todellisestä.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

V2.2 levy on käytössä, pitääpä kattoa tuo diodi, jos löydän oikean paikan. :)

Mutta jos imusarjan paine on todellisuudessa esim.250Kpa, ja megalla näkyy vain 200Kpa, niin eikös se käytä bensa-ja syttykartoilta 200Kpa-arvoja?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Käyttää mapin mukaan.
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

Nelosvaihteella kokeilin hieman pitempiä täyskaasuvetoja 1,3bar ja 1,4bar ahdoilla, ja logissa korkein map-arvo 205Kpa.

Muuten toimii kyllä hyvin, säädöthän tuolla nyt jää hieman karkeaksi.

Purkkia ei vielä avattu.
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

Purkkia ei vieläkään avattu, mutta ostaessani sen tekijältä tuli mukana piirilevykaavio tms, jonka mukaan siellä osa D1 olisi levyllä, joten tarviiko tehdä muuta kuin purkki auki, ja juottaa D1 pois, ja kokeilemaan??

Suomenkielistä megamanuaalia luin, ja sielläkin sanottiin että D1:stä ei tarvi laittaa, että prosessori on suojattua mallia tjsp.
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

Nyt olis kuvat megan levyltä, ja piirilevykaaviosta, niin voisin vielä varmistaa, että oikean diodin sieltä pois otan, mutta saako tähän viestiin lisättyä kuvia?
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

Nyt olis kuvia tässä, niin jos joku viittis sanoa varmaksi olenko oikeaa osaa ottamassa pois? ympyröity osa kuvassa.


http://jukka81.1g.fi/kuvat/Megasquirt./Megan+kuva..JPG

http://jukka81.1g.fi/kuvat/Megasquirt./ ... 1.jpg/full

Sais vielä tälle kesää käytyä penkissä mittailemassa tehoja, että tuleeko tästä menestys, vaiko menetystarina.. :)

Ja tässä vielä kokonaiskuva levyltä. http://jukka81.1g.fi/kuvat/Megasquirt./13092009388.jpg
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

Osaako joku sanoa onko tuossa prosessori suojattua mallia, joka ei tarvitse D1-diodia. jos se nyt on edes tuo osa missä lukee `sipex´?

Levy on normaalia pienempi versio, Finkpt:n tekemä boksi kyseessä.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Sipex on rs-yhteyden lutikka. Se neliönmallinen on ilmeisemmin se prossu.
jukka81
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Wed Mar 05, 2008 15:53

Post by jukka81 »

Ok. Onkohan tuo prossu nyt sitte semmonen versio, ettei se tarvi tuota D1-diodia..? vaikka eipä tuosta kuvasta välttämättä sitä selville saa.

Autolla olis huomenna penkitys edessä, joten olis hyvä saada map-arvot purkille näkymään oikein.

Vaikka onhan tuo koko kesän toiminut noinki, kun muistaa vaan säätäessä. :?
Post Reply