Saako megalla hyvää tyhjäkäyntiä?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Saako megalla hyvää tyhjäkäyntiä?

Post by kimmo-p »

Minulla on 1,4 litran 8-venttiilinen turbokone, jossa megasquirt extralla ja suorasytkällä, suuttimet ovat 370cc.

Muuten olen saanut auton toimiin aika mainiosti, mutta tyhjäkäynti on melkoista puputusta.

Onkohan nuo suuttimet sitten liian isot - jossakin oli juttua että megalla ei saa ylisuurten suuttimien kanssa kunnon tyhjäkäyntiä.

Kaasuläppä on liian iso eli 65mm, mutta ei kait sen tyhjäkäyntiä pitäs häiritä.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Käykö se siis liian laihalla vai rikkaalla?

Jokatapauksessa taitaa mennä tyhjäkäynnin PW todella pieneksi noilla suuttimilla. Mega ohjaa PW:tä 0.1ms tarkkuudella, se vaikuttaa pienessä koneessa isoilla suuttimilla liian paljon että tyhjäkäynnin saisi juuri kohdalleen.

Mulla oli pitkään ongelmia saada oma kone käymään kunnon tyhjäkäyntiä (Pösöt kun harvemmin käy edes orkkiskamoilla tasaista tyhjäkäyntiä) mutta kyllä se sitten löytyi lopulta, kun oppi tuntemaan mikä vaikuttaa mihinkin.

Pari juttua mitkä auttoi mua:

- sytkäkarttaan kannattaa tehdä 'kolo' tyhjäkäynnille, eli jos kierrokset meinaa pudota, se saa lisää ennakkoa joka nostaa kierrokset takaisin.

- heijaava käynti = liian laiha, voi koittaa hienosäätää myös tyhjäkäyntiruuvilla kaasuläpästä

- jos on softasta otettu dwell-ohjaus, kannattaa kokeilla vähän pidentää aikaa, samoin jos kone röpöttää kun kaasuttelee paikallaan eikä reagoi kiihdytyspumpun säätöön

- sytytyslaitteiden (jakajan kansi, tulpat ym.) kunto vaikuttaa suuresti
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Pari juttua mitä kirjoittelin tänne ennen eilisillan rysähdystä.

-Suuttimet ovat näppituntumalta aika ison oloiset. Paljonko pulssinleveys on tyhjäkäynnillä? Alle 1.7ms on msefin mukaan jonkinlainen raja sille että tulee vaikeuksia.

-Progressiivinen bensanpaineensäädin voisi auttaa. Säädetään niin että paine huipputeholla pysyy samassa kuin ennenkin, jolloin progressiivisuuden ansiosta tyhjäkäynnin bensanpaine pienenee ja päästään käyttämään pidempää pulssia.
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Taisi multakin hävitä kommentti. Liekkö tuolla niin väliäkään..? :?
Mut 1.6 ltr:ssa mullon 365cc suuttimet ja paineet n. 3.5bar. Pulssin leveys n. 2.1-2.2ms ja kävi tasaseen.
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
valtsus
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Mon Feb 28, 2005 19:56

Post by valtsus »

Niin ainakin toi läppärunko on sen kokoinen että voi olla vähä vaikee yhdessä noin isojen suuttimien kanssa saada tyhjäkäynti "hyväksi" kun tuon kokoinen läppä voi olla vähä niin kuin ON/OFF tyylinen noin pienessä koneessa, eli kun vähäkin avaat läppää niin jo mennään kaasu pohjassa ja vaikka läpän avaa täysin auki ei siinä ole juuri eroa.

On meinaa Mustangin ruisku V8:essa just tuon kokoinen läppä vakiona (1kpl) ja sen koneen tilavuushan on 5 litraa!!!!!
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Ei kaasuläpän koko sinänsä välttämättä 'liian iso' ole. Kenties ainoastaan vipumekanismi läppärungossa (moottorin kokoon nähden) on sellainen että polkimen liike välittyy 'liian' lineaarisesti - varsinkin liikealueen alkupäässä - läppää avaavaksi, jolloin pienikin polkimen painaminen ns. 'avaa läppää'.

Nykysuuntaus 'toivomus polkimillisissa' autoissa (l. moottorikäytöinen läppärunko) näyttää myös kasvattaneen läpän pinta-alaa, näissähän voidaan polkimen liike vs. läpän avautumiskulma sovittaa halutuksi ohjelmiston/säädön PID asetuksia muuttamalla.

Tuollainen 65 mm:n läppä löytyy esim. myös 80-luvun lopun 'puolta pienemmästä' (l. 2.5 litran tilavuuksisesta) moottorista.
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Joo, pulssiarvo näytti olevan tyhjäkäynnillä 1,4 ja 1,6 välissä, pitää koittaa säätää bensapaine tyhjäkäynnillä alemmas, mulla on semmonen mopo-sportin 3-kalvonen ahtopaineen mukaan säätyvä bensanpaineensäädin.

Yritin aiemmin tuolta dwell settingsistä säätää puolan latausaikoja, mutta vaikka kokeilin arvoja 3 ja 8 välissä, tuli aina sama vika, eli toisen puolaparin kipinä katkeaa täydellisesti 2000 ja 2500 välissä.

Suorasytkäpuolaa ohjaa 2 gm 4-nap hei yksikköä, jotka kuumuvat aika kovasti vaikka ne on isossa alumiininpalassa jossa on lisäksi jäähdytystuuletin.

Pari kertaa on toinen ohjainyksikkö palanut kun on käyttänyt autoa kovemmilla kierroksilla paikallaa = ei ajoviimaa jäähdyttämässä.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

kimmo-p wrote:Joo, pulssiarvo näytti olevan tyhjäkäynnillä 1,4 ja 1,6 välissä, pitää koittaa säätää bensapaine tyhjäkäynnillä alemmas, mulla on semmonen mopo-sportin 3-kalvonen ahtopaineen mukaan säätyvä bensanpaineensäädin.

Yritin aiemmin tuolta dwell settingsistä säätää puolan latausaikoja, mutta vaikka kokeilin arvoja 3 ja 8 välissä, tuli aina sama vika, eli toisen puolaparin kipinä katkeaa täydellisesti 2000 ja 2500 välissä.

Suorasytkäpuolaa ohjaa 2 gm 4-nap hei yksikköä, jotka kuumuvat aika kovasti vaikka ne on isossa alumiininpalassa jossa on lisäksi jäähdytystuuletin.

Pari kertaa on toinen ohjainyksikkö palanut kun on käyttänyt autoa kovemmilla kierroksilla paikallaa = ei ajoviimaa jäähdyttämässä.
HEI-4 modulien kanssa pitäisi käyttää sille tarkotettua omaa dwell-moodia. Löytyy uudemista extra-koodeista. Veikkaan että saat auton käymään tasaseen (päästöt mitä lie...) kun tämä sytkäongelma ratkeaa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Tyhjäkäynnistä...

Post by MikZ »

Itsellä on sierran 2-litraisen OHC:n kanssa pieniä ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Käy kyllä ihan nätisti mutta seos on 12:1 - 13:1 välillä. Pulssiarvoa kun katsoo niin on aikalailla tasan 1,7-1,8ms, jos ruiskutusaikaa koittaa pienentää niin kone meinaa heti sammua. Menee kait aika liian pieneksi. Suuttimet on noin 300cc ja bensanpaine tyhjäkäynnillä n. 1,5bar. Suuttimia ei ole varaa pienentää kun koneen kylkeen pitäisi parin viikon sisään ruuvata ahdin.

Mitään lääkettä ongelmaan ei kai ole? Ihmetyttää vaan miten jotkut pärjää tonnistenkin suuttimien kanssa... Eihän tosta muuta haittaa ole mutta leimaa ei varmaan tommosilla seoksilla saa? Lahnahan on vuosimallia -85.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Oletko kokeillut erilaisia yhdistelmiä constants-sivun squirts/cycle ja injector staging -kohdissa? Noita kääntelemällä voisi onnistua saada req_fuel (se harmaalla näkyvä) 8 ja 12 väliin kuten manuaali suosittelee.

Minulla on samankokoiset suuttimet, lähes samankokoinen kone (2.2), bensanpaine tyhjäkäynnillä ~2bar ja pulssinleveys lähes tupla eli 3.2ms. ´85:lle kelpaavat leimapäästöt tuli ihan hyvin, kun afr oli hieman päälle 13:1.
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

Onhan noita tullut kokeiltua, mutta tuloksena on aina ollut todella huonosti käyvä moottori. Ainut vaihtoehto oikeastaan on Injections per engine cycleen 2 ja injector staging simultaneous. Näillä Req fueliksi tulee 5,6...

Jos viitsit niin katoppas miten sulla on noi asetukset.
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Itselläni on 2litrainen Saab 99 T16 ja 340cc/min (*4) tuotto suuttimista.

Joku 1.6 .. 1.7PW on jäänyt mieleen megatunesta, villi veikkaus

ja 2squirts simultaneous.

Kun noita squirttien määrää tai muuta suuttimiin liittyvää muuttaa niin kannattaa AINA laskea se ReqFuel uusiksi! Olen huomannut että se menee väärin joissain vaihtoehdoissa.

Ja tiedoksi että vakiossa vastaavassa moottorissa on LH2.2:sessa sama systeemi, 2 squirt simultaneous. 1 squirtti ei toiminut minulla kunnolla myöskään.


Ennakko vaikuttaa paljon tyhjikseen. Suht. matala ennakko, sopivasti rikas (~13:1) pitäisi tuottaa hyvän tyhjiksen, jos ilmaa vaan saa tarpeeksi. Ei kannata yrittääkkään säätää taloudelliseksi tyhjäkäyntiä. Itselläni tällä hetkellä 12:1 .. 13:1 pyörii tyhjis kun vaihdoin vakio sytkän takaisin. Megasparkki ei ollut tasainen niin tyhjäkäynti seilasi, nyt on tosi tasainen tyhjis kun on tasainen sytkä. Vinkiksi jos on megasparkkikin.


Kaasuläpän lisää raottaminen ei ole hyvä tapa lisätä tyhjäkäynnin ilmamäärää, vaan siihen pitäisi olla sille tarkoitettu kanava jota säädetään ruuvilla tai sitten erillinen luisti mikä päästää ilmaa läpi. Itselläni ei ole nykyisessä läppiksessä tätä ruuvia niin aika nihkeä on säädellä tyhjistä, mutta minkäs teet. :)

T. Pasi
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

Joo, kiitoksia vinkeistä. Tyhjäkäynti on siis perstuntumalta tosi hyvä, mutta seos on sen 12:1 - 13:1. Mutta antaa olla ja katellaan lisää jos leima jää tuosta kiinni, katsastuskin tulossa vasta vuoden vaihteessa.

Sytkävehkeet on vielä vakiot mutta suorasytkävehkeet on jo tilattu. Saas nähdä mitä ongelmia ne tuo tullessaan.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

MikZ wrote:Onhan noita tullut kokeiltua, mutta tuloksena on aina ollut todella huonosti käyvä moottori. Ainut vaihtoehto oikeastaan on Injections per engine cycleen 2 ja injector staging simultaneous. Näillä Req fueliksi tulee 5,6...
Jos viitsit niin katoppas miten sulla on noi asetukset.
Minulla on 2/cycle ja alternating. Näillä arvoilla käy ihan hyvin. Jos vaihdan simultaneus:ksi, niin ruikkauskerrat per cycle kaksinkertaistuu ja näinollen req_fuel ja sitä kautta pulssileveys puolittuvat jotta bensamäärä pysyy samana.

Jos saisit tuolla alternating:lla toimimaan, niin sitten sitten tilanne olisi ihan hallinnassa. Kesken käynnin kun noita vaihtaa niin kone melko varmasti röpeltää itsensä sammuksiin; Lienet kuitenkin kokeillut uudelleenkäynnistystä uusilla arvoilla?

Missä suuttimet sijaitsevat? Normaaliin tapaan imusarjassa venttiilin lähellä?
Mikes9000
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 02, 2005 17:11

Post by Mikes9000 »

passi wrote: Ja tiedoksi että vakiossa vastaavassa moottorissa on LH2.2:sessa sama systeemi, 2 squirt simultaneous. 1 squirtti ei toiminut minulla kunnolla myöskään.

Tarkoittaako tuo että Boschin LH 2.2 ruisku antaa kaksi squirtia per kierros??
Itselläni tulee tuo mega LH2.2:sen tilalle ja rupesi mietityttään tuo tyhjäkäynti...
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Peugeot GTI kone joka tunnetaan seilaavasta tyhjäkäynnistä (pitkät imuputket, iso nokka ja ilmamäärämittarillinen ruisku alunperin), käy parhaiten asetuksilla alternating ja 4 squirts. Jos vähentää ruikkauksia, piti minulla ainakin nostaa karttaa / req fuelia jonkin verran. Palasin kuitenkin 4 ruiskaukseen koska se käy sillä paljon tasaisemmin alakierroksilla. Tyhjäkäynnin säätötarkkuus on aivan riittävä 214cc suuttimilla 1.9 koneessa, noila 4sq/alternating asetuksilla tyhjäkäynnin PW on luokkaa 2.6ms.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

TVH wrote:Peugeot GTI kone joka tunnetaan seilaavasta tyhjäkäynnistä (pitkät imuputket, iso nokka ja ilmamäärämittarillinen ruisku alunperin), käy parhaiten asetuksilla alternating ja 4 squirts. Jos vähentää ruikkauksia, piti minulla ainakin nostaa karttaa / req fuelia jonkin verran. Palasin kuitenkin 4 ruiskaukseen koska se käy sillä paljon tasaisemmin alakierroksilla. Tyhjäkäynnin säätötarkkuus on aivan riittävä 214cc suuttimilla 1.9 koneessa, noila 4sq/alternating asetuksilla tyhjäkäynnin PW on luokkaa 2.6ms.
Sama juttu Volvon 2l koneella ja samankokoisilla suuttimilla, nokkakin on ns. sporttinen.
Volvo 360GL -88
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

No ei teillä nyt ainakaan suuttimien koosta voi tyhjäkäynnin huonous olla kiinni.

Meillä on 740cc suuttimet 2,1l koneessa jossa on ~7,4 puristussuhde ja käy ihan suht nättiä tyhjää. yksi ruikkaus kummastakin pankista per engine cycle.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

2.1 ms pulssilla ja tosi hyvin käy ja pakokaasu arvot leimalle katlysaattori auton luokkaa.1.8 16v ahdettu. 420 suuttimilla
Post Reply