Mersuun jakajasytkä megalla

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tuossa lokissa ei näy mitään varsinaista vikaa. Enemmänkin vika viittaisi edis-puolelle. Oletko kokeillut käynnistää ja ajaa ediksen ohjausjohto irti, siten että edis on ns. limp-home tilassa kiinteällä 10 asteen ennakolla?
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Help. Lancia theman 6pyttysen hukkakipinipaketin kytkentä. 1,2,3ja4 liittimet. 4sen ja muiden välillä 1.2ohmia, muissa keskenään 1.7ohmia.

Mitenkäs tämä matalajännitepuoli oikein kytketään.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

kynsi wrote:Help. Lancia theman 6pyttysen hukkakipinipaketin kytkentä. 1,2,3ja4 liittimet. 4sen ja muiden välillä 1.2ohmia, muissa keskenään 1.7ohmia.

Mitenkäs tämä matalajännitepuoli oikein kytketään.
Edit: näyttäisi olevan 4 plussa, ja loppuja maadoitelaan syttykiveksellä.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

teg wrote:Tuossa lokissa ei näy mitään varsinaista vikaa. Enemmänkin vika viittaisi edis-puolelle. Oletko kokeillut käynnistää ja ajaa ediksen ohjausjohto irti, siten että edis on ns. limp-home tilassa kiinteällä 10 asteen ennakolla?
Itsekkin miettinyt että ei oikeen voi olla muuta kun megan prossun ja suuttimien välillä jotain mikä sotkee suuttimien toimintaa (eli antaa käskyt oikein mutta muuttuu matkalla ja ei näy logissa) tai sitten tuolla sytkäpuolella.

On kokeiltu ottaa SAW johto irti ja startata sekä vauhdista nyppiä irti/laittaa takaisin, toimii kuten pitäisi, johto poikki niin ennakko tippuu 10 ast ja pysyy siinä, eli vaikka vika on päällä niin huomaa kyllä ennakon tiputuksen / nousun

Edis poksin kävin hakemassa purkaamolta toisen mutta sama juttu sillä enkä usko että molemmat voi olla samalla tavalla rikki ?

Voiko olla että edis ei tykkää tosta pösön puolasta, lataa väärillä ajoilla tms. Seuraavana olisi tarkoitus kokeilla ihan foortin puolaa joka on ollut ediksen kanssa alunperin kunhan kaverilta saan lainaan

Se siinä on kummallista että on tolleen on/off vika ja virtojen katkaisu tai megan asetuksien tallennus saattaa tökätä vian päälle / pois
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ootko kokeillut ladata koodia uudelleen prossun ja sen jälkeen syöttää KÄSIN kaikki asetukset uudelleen? Siis älä lataa vanhaa msq tiedosta vaan ihan näpyttelemällä? Vanhasta kannattaa ve-kartta exportata ja sen voi importata uuteen.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Useamman kerran on koodi päivitetty uudempaan ja hiresiäkin kerran kokeiltu, nykyisen (29y4) latauksen yhteydessä naputtelin kaikki asetukset käsin, sytkäkartankin naputtelin käsipelillä kun unohdin exportata sen, bensakartta tuli importattua sellaisenaan

Eli kokeiltu sekin siis

Sori, menee nää topicit vähän sekasin kun tälleen "ryöstin" väliin...
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Noniin

Taitaa näyttää sille että vuosia kiusannut vika olisi mahdollisesti löytynyt.

Kaverin kanssa käytiin paikallisessa ammattikoulussa ja tuikattiin testeriin kiinni. Ensiöpuolen virtaa katseltiin ja toisiopuolen jännite samassa

Virtakäyrässä näkyi vuorotellen A ja B pankin kuvaaja. Joka toinen puolan lataus oli puolet lyhyempi jonka johdosta myös "kosketuskulma" oli erilainen

Lisäksi ihmeteltiin kun toisen pankin toisio kuvaajassa näkyi silloin tällöin molempien pankkien kipinä ?

Aikamme mittailimme ja sattui opettaja paikalle ja hoksasi homman samantien kun seinän toisella puolella oppilaat harjoittelivat puolan kanssa leikkimistä ja vastaavia ongelmia ollut sielläkin. Tarkemman tutkailut jälkeen huomasimme että puola on ollut väärin kytkettynä :oops:

Puolassa on neljä napaa ja olen kytkenyt ne järjestykseen
1 A ohjaus
2 +12
3 B ohjaus
4 +12 (häiriönpoistokonkka)

Mukamas kopion kytkennä samanlaisesta pösöstä kun puolakin on

oikea on kuitekin
1 A ohjaus
2 B ohjaus
3 +12v
4 +12v

Eli hommassa kävi niin että B pankki antoi kipinän oikein ("virta kulki väärään suuntaan")
A pankki antoikin kipinän niin että virta kulki sekä A että B pankin käämin kautta eli virta on puolta pienempi jolloin myös latausaika muuttuu. Myös kun A pankin virta kulki B pankin käämin kautta puola löi molempiin pankkeihin kipinän (heikompi tosin kun pitäisi)

Käännettiin johdot oikein päin ja näytti ainakin skooppikuva normaalilta
Myös käynti on ollut hyvää eikä ole tehnyt pätkimisiä

Enää häiritsee kuumana startatessa imuilman reipas lämpeneminen joka sotkee seoksen laihalle

Että että, näinkin näköjään voi käydä ja kumpa vaan olis aikasemmin käyttänyt mittarissa kiinni niin olis tonkin saannut kuntoon.

Seuraava vaihe olisi ollut että olisin kokeillut toisella puolalla jolloin olisi varmaan tullut kytkettyä se oikein kukaties
Post Reply