Hukkakipinä ja ajoituslamppu
Moderator: Masi_K
Hukkakipinä ja ajoituslamppu
Tarviis hommata ajoituslamppu. Millaisia lamppuja olette käyttäneet hukkakipinä sytkällä?
Näkeekö ennakon ihan tavallisella lampulla vaikka kipunoita tulee kaksinkertainen määrä?
Kannattaako ottaa sellanen malli missä on ennakonsäätö? Vai pitääkö olla joku huippuhieno vempele mikä ymmärtää tuon hukkakipinän "ylimääräisen" kipinän...
Näkeekö ennakon ihan tavallisella lampulla vaikka kipunoita tulee kaksinkertainen määrä?
Kannattaako ottaa sellanen malli missä on ennakonsäätö? Vai pitääkö olla joku huippuhieno vempele mikä ymmärtää tuon hukkakipinän "ylimääräisen" kipinän...
Tossa toisessa topicissa just sekoilin ton kanssa
Siis sellanen ns "peruslamppu" missä on vaan liipasin niin se välähätää joka kerta kun tulee kipinä eli ennakko näkyy kampuralla juuri siinä kohdassa kuin se on. Hukkakipinällä valo vaan vilkkuu kampuran jokakierroksella kun normaalisytkällä vilahtaisi vaan joka toisella kierroksella
Siis sellanen ns "peruslamppu" missä on vaan liipasin niin se välähätää joka kerta kun tulee kipinä eli ennakko näkyy kampuralla juuri siinä kohdassa kuin se on. Hukkakipinällä valo vaan vilkkuu kampuran jokakierroksella kun normaalisytkällä vilahtaisi vaan joka toisella kierroksella
Kun aikoinaan vaihdoin CDI-boksia tein sen näin:
-Vakioboksilla kone tyhjäkäynnille ja säädettävällä ajoituslampulla nuppi siihen asentoon että välähteli ajoitusmerkin kohdalla ja sitten nuppiin ei enää kosketa
- Vakioboksi irti
- Ohjelmoitava boksi kiinni
- Ohjekirjan mukainen 10 asteen ennakko ohjelmoitavan boksin kartan tyhjäkäyntialueelle
- Kone käyntiin ja triggerianglen säätöä ohjelmoitavaan boksiin sen verran että lamppu alkoi vilkkumaan ajoitusmerkin mukaan
En sitten tiedä oliko tuo oikein tehty. Kylmät väreet ainakin tuli tuosta "puolittamisesta" kun jostain syystä muistissa on että ennakkonuppi ois ollu tuolla vakioboksillakin käytellessä 10 asteen kohdalla. Tosin tästä on kyllä muutama vuosi jo aikaa ja muistissa on hämärästi myös sekin että jotain omituista asiassa oli kun sen lopulta tolleen päädyin tekemään, eikä suoraan vaan ajoituslampulla. Täytyypä tarkastella asiaa.
-Vakioboksilla kone tyhjäkäynnille ja säädettävällä ajoituslampulla nuppi siihen asentoon että välähteli ajoitusmerkin kohdalla ja sitten nuppiin ei enää kosketa
- Vakioboksi irti
- Ohjelmoitava boksi kiinni
- Ohjekirjan mukainen 10 asteen ennakko ohjelmoitavan boksin kartan tyhjäkäyntialueelle
- Kone käyntiin ja triggerianglen säätöä ohjelmoitavaan boksiin sen verran että lamppu alkoi vilkkumaan ajoitusmerkin mukaan
En sitten tiedä oliko tuo oikein tehty. Kylmät väreet ainakin tuli tuosta "puolittamisesta" kun jostain syystä muistissa on että ennakkonuppi ois ollu tuolla vakioboksillakin käytellessä 10 asteen kohdalla. Tosin tästä on kyllä muutama vuosi jo aikaa ja muistissa on hämärästi myös sekin että jotain omituista asiassa oli kun sen lopulta tolleen päädyin tekemään, eikä suoraan vaan ajoituslampulla. Täytyypä tarkastella asiaa.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 101
- Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
- Location: KOTKA
Re: Hukkakipinä ja ajoituslamppu
Mulla on hukkakipinä ja kun laita ajoituslampun kiinne ja painan liipasimesta ni auto sammuu??
Mikähän mulla on pielessä muuten kaikki toimii ihan hyvi mut ajotusta ei pääs oikee kattoo.

Lada 1200L -89 1.7 TICi
Re: Hukkakipinä ja ajoituslamppu
Suosittelen lukemaan ajoituslampun käyttöohjeen. Kuvauksen perusteella olet väärin kytkenyt sen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 101
- Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
- Location: KOTKA
Re: Hukkakipinä ja ajoituslamppu
eipä lampussa ole kuin 3 piuhaa ja niitä ei voi kytkeä väärin! Näinpä otin toisen akun vierellä ja alkoi pelaa, jotakin häiriötä tuolla omalla akulla.
Lada 1200L -89 1.7 TICi