Volvo 242 Turbo (Adversary) yli 400hv?
Moderator: Masi_K
Volvo 242 Turbo (Adversary) yli 400hv?
Hei.
Auto, jossa moottori on kiinni on Volvo 242:nen
Laitan tähän tietoa omasta projektistani ja lähinnä ongelmista, sitä mukaa kun niitä vastaan tulee...
Moottorina toimii seuraava kokoonpano:
-B230FT
-Portattu 531 kansi
-Nokka 12mm nostolla
-Garret T03/T04 hybridi
-Putkisto 3" rosteri
-Ahtoilmanjäähdytin mallia kuorma-auto
-Kartiosuodatin
-Polttoaineen ruiskutus: Megasquirt extrakoodilla
-Suuttimet 337cc (on pienet)
-Kaksi pumppua ja paineensäädin
Sytytys ei ole Megan kautta ja sen kanssa onkin ongelmia ja tahtoisin sytkynohjauksen megan kautta. Myös VE kartat on jaoteltu mielestäni tyhmästi. Auto toimii kohtuullisen ok, sytky vaan tuppaa pätkiä ja nykiä... Tyhjäkäynnillä on sopivan laihalla ja kierroksilla/ahdoilla paksulla. Tarkistettu laajakaistalambdalla penkissä.
Sytytyksestä ei ole tietoa, kun en sitä itse ole kasannut. Tunerstudio näyttää sytkykartan ja piirtimen reaaliajassa, mutta ohjata sitä ei pysty. sytky on rakennettu seuraavanlaisesti... Jakaja ei ole kiinteä, siinä on painekello, jonka letku on irroitettu ja tulpattu. Jakajalta lähtee kaksi piuhaa... Ruskea ja vihreä... Ne menee Boschin Boksiin numero 0 227 100 018 -> Boksilta lähtee kolme piuhaa... 1. Musta maihin, 2. Sininen puola plussaan, 3. Valkoinen puola miinukseen. Puola plussalta lähtee ruskea (punainen) piuha megalle ja puola miinuksesta valkosininen (musta) piuha megalle.
Mitäs kaikkea tarvitsen, että saan sytytyksenkin ohjattua Megan kautta?
Tyhjäkäynnillä MAP seilaa 59 ja 42 välillä... RPM 716-993...
Sitten kattelin logeja kun bleederi oli säädetty siten että tuli reilusti ohivuotoa ja painemittari näytti parhaimmillaan kilon paineita niin logeista näkyy, että map arvo on ollut min 22 ja max 163....
Penkkiin mentiin siten, että bleederi säädettiin, ettei ohivuotoa tullut ja toi painemittari näytti 0,5 kilon paineita... Tiedä sitten mitä siellä on ollut ja harmi kun en ottanut logia tuosta dynovedosta... Ois pitänyt ottaa...
Neppispaineilla ruutuun piirtyi: 177,4hp@4829rpm ja 304Nm@2992rpm
Penkissä painekellolle menevä letku jakajasta oli irti... Penkityssession aikana puola kuumeni ja sammutuksen jälkeen auto ei startannut. Tekee tätä puolan kuumenemista vieläkin, kokeilin Megasta muuttaa dwelli arvoja, mutta ei liene vaikuttavan kun vain kierrostieto otetaan puolalta?
Tahtoisinkin ton syttypuolen nyt kuntoon, niin sais pitävällä kytkimellä ja oikeilla suuttimilla jarrutettua yli 300 hevosvoiman tehoja.
Auto, jossa moottori on kiinni on Volvo 242:nen
Laitan tähän tietoa omasta projektistani ja lähinnä ongelmista, sitä mukaa kun niitä vastaan tulee...
Moottorina toimii seuraava kokoonpano:
-B230FT
-Portattu 531 kansi
-Nokka 12mm nostolla
-Garret T03/T04 hybridi
-Putkisto 3" rosteri
-Ahtoilmanjäähdytin mallia kuorma-auto
-Kartiosuodatin
-Polttoaineen ruiskutus: Megasquirt extrakoodilla
-Suuttimet 337cc (on pienet)
-Kaksi pumppua ja paineensäädin
Sytytys ei ole Megan kautta ja sen kanssa onkin ongelmia ja tahtoisin sytkynohjauksen megan kautta. Myös VE kartat on jaoteltu mielestäni tyhmästi. Auto toimii kohtuullisen ok, sytky vaan tuppaa pätkiä ja nykiä... Tyhjäkäynnillä on sopivan laihalla ja kierroksilla/ahdoilla paksulla. Tarkistettu laajakaistalambdalla penkissä.
Sytytyksestä ei ole tietoa, kun en sitä itse ole kasannut. Tunerstudio näyttää sytkykartan ja piirtimen reaaliajassa, mutta ohjata sitä ei pysty. sytky on rakennettu seuraavanlaisesti... Jakaja ei ole kiinteä, siinä on painekello, jonka letku on irroitettu ja tulpattu. Jakajalta lähtee kaksi piuhaa... Ruskea ja vihreä... Ne menee Boschin Boksiin numero 0 227 100 018 -> Boksilta lähtee kolme piuhaa... 1. Musta maihin, 2. Sininen puola plussaan, 3. Valkoinen puola miinukseen. Puola plussalta lähtee ruskea (punainen) piuha megalle ja puola miinuksesta valkosininen (musta) piuha megalle.
Mitäs kaikkea tarvitsen, että saan sytytyksenkin ohjattua Megan kautta?
Tyhjäkäynnillä MAP seilaa 59 ja 42 välillä... RPM 716-993...
Sitten kattelin logeja kun bleederi oli säädetty siten että tuli reilusti ohivuotoa ja painemittari näytti parhaimmillaan kilon paineita niin logeista näkyy, että map arvo on ollut min 22 ja max 163....
Penkkiin mentiin siten, että bleederi säädettiin, ettei ohivuotoa tullut ja toi painemittari näytti 0,5 kilon paineita... Tiedä sitten mitä siellä on ollut ja harmi kun en ottanut logia tuosta dynovedosta... Ois pitänyt ottaa...
Neppispaineilla ruutuun piirtyi: 177,4hp@4829rpm ja 304Nm@2992rpm
Penkissä painekellolle menevä letku jakajasta oli irti... Penkityssession aikana puola kuumeni ja sammutuksen jälkeen auto ei startannut. Tekee tätä puolan kuumenemista vieläkin, kokeilin Megasta muuttaa dwelli arvoja, mutta ei liene vaikuttavan kun vain kierrostieto otetaan puolalta?
Tahtoisinkin ton syttypuolen nyt kuntoon, niin sais pitävällä kytkimellä ja oikeilla suuttimilla jarrutettua yli 300 hevosvoiman tehoja.
Last edited by Morjenz on Sat Apr 24, 2010 13:00, edited 2 times in total.
Helpoin on kun ostat sen hall anturilla olevan jakajan(volvon oma) ja otat siitä triggeröinnin megalle. Sit vaan ostat vaikka 139 loppusen bosch sytkäkiven. Puolasta en tiedä pelaako suoraan tuon kiven kanssa. Eli rakennat hall anturille sisäänmenon megaan ja vedät kaapelin megalta tuohon sytkäkivelle.
Volvo 760 turbo ja kuski on urpo.
Ajattelin rakentaa hukkakipinän 36/1 triggerillä, mites jos rakennan tollasen systeemin mitä kaikkea osaa mä tarvitsen, onko tuo mun nykynen jakaja VR anturilla? Onko Hall anturilla oleva jakaja aina valmiiksi kiinteä? Voiko tuon jakajan muuttaa kiinteäksi ja laittaa siihen Hall anturi? Puolakin menee uusintalistalle, koska on ottanut muutaman kerran jo "liikaa" lämpöä... Mikä olisi järkevin ratkaisu, tavoitteena jarruttaa tuolla ahtimella yli 300 hevosvoimaa.moikki wrote:Helpoin on kun ostat sen hall anturilla olevan jakajan(volvon oma) ja otat siitä triggeröinnin megalle. Sit vaan ostat vaikka 139 loppusen bosch sytkäkiven. Puolasta en tiedä pelaako suoraan tuon kiven kanssa. Eli rakennat hall anturille sisäänmenon megaan ja vedät kaapelin megalta tuohon sytkäkivelle.
No jos hukkakipinän laitat niin osta 6-1 triggeri ja hitsaa se kiinni siihen hihnapyörän taakse, laitat siihen honeywellin hall anturin. Tuolleen on minulla, teline on helppo rakentaa siihen kuskinpuolelle lohkoa. Hall jakaja ei ole kiinteä mut sen pystyy hitsaamaan helposti kiinteäksi kun purkaa kaikki jouset ymv pois ja hitsaa vaan se kiinni, tämäkin riittää kyllä 300hv tehoille. Tuolta sytytyksen puolelta löytyy etusivulta ohjeet tuon hukkakipinän rakentamiseen.
Volvo 760 turbo ja kuski on urpo.
Tällasta
Ei kestänyt kattila kasassa katsastukseen asti, tuli tasakaasulla 4000rpm reikä lohkoon... Varmasti koneen kasaajalla jäänyt kiertokangen pultti löysälle. Kakkospytty yläkuolokohdassa jumissa ja lohko halki... No ei tästä lannistuta, uutta osaa tulossa ja tilailtu... Keväällä tarkoitus ottaa savut uudesta koneesta...
Elikkäs enskevääksi kokoonpanoksi tulossa tällaista:
Lohko (hankittu): B19SN, poraus 92,47, dekkitaso plaanattu, moottorilla ajettu 1500km
Männät (hankittu): Mahlen mukit
Kampura (hankittu): Bofors tykkiteräs
Veivit (avoinna): M-veivejä löytyy, tulee luultavammin H-profiilit
Kansi (hankittu): 531 portattu, tiivistepinnat plaanattu
Pultit (hommaamatta): ARP, ei kannata varmaankaan vakiopulteilla kasata?
Nokka (hankittu): Ilmeisesti V-nokka, 12mm nostolla
Pahvi (hankkimatta): Goetze
Tiivisteet, öljypumppu, vesipumppu: Uudet
Ahdin (hankittu): Holset HX40 Super # 14
Hukkis (hommaamatta): Riittävän kokoinen kiinakopio
Pakosarja (Harri K:lta):
Putkisto (hommattu): 3" Rosteri
IC (hommattu): Kuorma-auton coolerista väsätty
Suuttimet (hommaamatta): 900-1000cc
Moottorinohjaus (hommattu): Megasquirt 2.2 Extrakoodilla
Lambda (hommaamatta): Innovate LC1
Puola (hommaamatta): Vagin puola kipinänvahvistimella
Triggeri (hommaamatta):
Bensapumput (hommaamatta): EI taida K-jetin pumput riittää...
Tavoitteena ottaa keväällä yli 300 hevosvoimaa takarenkailta... Voimansiirrosta juttua myöhemmin...
Elikkäs enskevääksi kokoonpanoksi tulossa tällaista:
Lohko (hankittu): B19SN, poraus 92,47, dekkitaso plaanattu, moottorilla ajettu 1500km
Männät (hankittu): Mahlen mukit
Kampura (hankittu): Bofors tykkiteräs
Veivit (avoinna): M-veivejä löytyy, tulee luultavammin H-profiilit
Kansi (hankittu): 531 portattu, tiivistepinnat plaanattu
Pultit (hommaamatta): ARP, ei kannata varmaankaan vakiopulteilla kasata?
Nokka (hankittu): Ilmeisesti V-nokka, 12mm nostolla
Pahvi (hankkimatta): Goetze
Tiivisteet, öljypumppu, vesipumppu: Uudet
Ahdin (hankittu): Holset HX40 Super # 14
Hukkis (hommaamatta): Riittävän kokoinen kiinakopio
Pakosarja (Harri K:lta):
Putkisto (hommattu): 3" Rosteri
IC (hommattu): Kuorma-auton coolerista väsätty
Suuttimet (hommaamatta): 900-1000cc
Moottorinohjaus (hommattu): Megasquirt 2.2 Extrakoodilla
Lambda (hommaamatta): Innovate LC1
Puola (hommaamatta): Vagin puola kipinänvahvistimella
Triggeri (hommaamatta):
Bensapumput (hommaamatta): EI taida K-jetin pumput riittää...
Tavoitteena ottaa keväällä yli 300 hevosvoimaa takarenkailta... Voimansiirrosta juttua myöhemmin...
Re: Tällasta
Riippuu pumpuista,mutta itsellä on boschin pumppu jolle ilmoitettiin 165L tuotto niin penkitetty tällä hetkellä 390 koneesta. Ja tuon jälkeen on ahtoja nostettu eikä seokset vielläkään floppaa.Morjenz wrote:Bensapumput (hommaamatta): EI taida K-jetin pumput riittää...
Tavoitteena ottaa keväällä yli 300 hevosvoimaa takarenkailta...
Linjana 10,5mm(sisä) ja suodatin M16 kierteellä(reikä10mm) niin ei ole kuristavia tekijoitä ennen suuttimia(muös b-kisko modattu 10mm sisämitallisille liitoksille).
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Pientä uppia, kevääksi puoliksi valmiina uusi moottori!
Lohko: B19SN, poraus 92,47mm, dekkitaso plaanattu, alakerralla ajettu n.1500km
Männät: Mahle
Kampura: Bofors
Veivit: Sten Parner Motor H-profiilit
Kansi: 531 portattu, R-seeteillä, tiiviste- ja tasopinnat oikaistu, raceohjurit
Kannentiiviste: Goetze
Pultit: Scantech
Nokka: Ruotsissa hiottu
Ahdin: Holset HX40 Super # 14
Hukkis: Toritech 60mm modattuna
Pakosarja: Peltisarja eteen-ylös tyylinen jaetulla pulssipesällä Harri K
Putkisto: 4" turbolta takapuskuriin yhdellä isolla vaimentajalla
IC: Kuorma-auton coolerista väsätty
Suuttimet: 1200cc Trickflow
Moottorinohjaus: Megasquirt extrakoodilla
Lambda: PLX laajakaista
Puola: Vagin puola kipinänvahvistimella (ei vielä kiinni)
Triggeri: 6-1 missing tooth (ei vielä kiinni)
Bensapumput: K-jet
Bensalinjat: 10mm
Vauhtipyörä: Teräsvauhtipyörä / Pasi Ojennus / PO-metalli 6,1kg
Asetelma: AP Racing 240mm Ford Mustang, puristusvoima yli 1850kg
Levy: 240mm nelilapainen sintteri / Pasi Ojennus / PO-metalli
Painelaakeri: Toyota Corolla GT Coupe AE-86
Painelaakeripidin: Volvo M90, 7mm ulostuovalla holkilla / Pasi Ojennus / PO-metalli
Vaihteisto: Vahvistehitsattu M90, uusi keppiteline ja vaihdevälin lyhennin.
Tarkoitus ylipaineistaa 1,7-2,2 barilla ja tehotavoite yli 355 hevosvoimaa.
Lohko: B19SN, poraus 92,47mm, dekkitaso plaanattu, alakerralla ajettu n.1500km
Männät: Mahle
Kampura: Bofors
Veivit: Sten Parner Motor H-profiilit
Kansi: 531 portattu, R-seeteillä, tiiviste- ja tasopinnat oikaistu, raceohjurit
Kannentiiviste: Goetze
Pultit: Scantech
Nokka: Ruotsissa hiottu
Ahdin: Holset HX40 Super # 14
Hukkis: Toritech 60mm modattuna
Pakosarja: Peltisarja eteen-ylös tyylinen jaetulla pulssipesällä Harri K
Putkisto: 4" turbolta takapuskuriin yhdellä isolla vaimentajalla
IC: Kuorma-auton coolerista väsätty
Suuttimet: 1200cc Trickflow
Moottorinohjaus: Megasquirt extrakoodilla
Lambda: PLX laajakaista
Puola: Vagin puola kipinänvahvistimella (ei vielä kiinni)
Triggeri: 6-1 missing tooth (ei vielä kiinni)
Bensapumput: K-jet
Bensalinjat: 10mm
Vauhtipyörä: Teräsvauhtipyörä / Pasi Ojennus / PO-metalli 6,1kg
Asetelma: AP Racing 240mm Ford Mustang, puristusvoima yli 1850kg
Levy: 240mm nelilapainen sintteri / Pasi Ojennus / PO-metalli
Painelaakeri: Toyota Corolla GT Coupe AE-86
Painelaakeripidin: Volvo M90, 7mm ulostuovalla holkilla / Pasi Ojennus / PO-metalli
Vaihteisto: Vahvistehitsattu M90, uusi keppiteline ja vaihdevälin lyhennin.
Tarkoitus ylipaineistaa 1,7-2,2 barilla ja tehotavoite yli 355 hevosvoimaa.
Pinnit
1- syt A
2- 15-virta
3- syt B
4- gnd
Ja boksiin sen verran muokkausta et ledeihin 17 ja 19 sytkämuutokset.
viewtopic.php?t=4430 tuolla puolasta keskustelua
viewtopic.php?t=2285&sid=299610b08dd4c3 ... ec37d3d895 launch juttua
eiköhän plx lambassaki löydy 0-5 volttiin lähtö joka kytketään megaan. loput johot sit plx ohjeen mukaan
1- syt A
2- 15-virta
3- syt B
4- gnd
Ja boksiin sen verran muokkausta et ledeihin 17 ja 19 sytkämuutokset.
viewtopic.php?t=4430 tuolla puolasta keskustelua
viewtopic.php?t=2285&sid=299610b08dd4c3 ... ec37d3d895 launch juttua
eiköhän plx lambassaki löydy 0-5 volttiin lähtö joka kytketään megaan. loput johot sit plx ohjeen mukaan
Suuttimista
Millaset vastukset kannattaa laittaa suuttimille, ne on 1200cc Trickflow 2,2 ohmiset...
En oo oikein ymmärtäny, että mikä on paras ratkasu? Kun puhutaan Hi-Res koodeista, PWM ohjauksista ja etuvastuksien kanssa?
En oo oikein ymmärtäny, että mikä on paras ratkasu? Kun puhutaan Hi-Res koodeista, PWM ohjauksista ja etuvastuksien kanssa?
Re: Volvo 242 Turbo (Adversary) yli 400hv?
Kuvat kun on kivoja niin laitetaan pari teaseria...









