apua vian etsintään

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Aulin
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Mon Feb 28, 2005 16:53
Location: Uusikaupunki

apua vian etsintään

Post by Aulin »

eli yritin kooto megasquirtin partcon sarjasta.

alku meni hyvin eli toimi vielä siinä virranmittailu vaiheessa, mutta kun ei ollut kaapelia jolla seuraavat testit ois tehny kokosin valmiiksi saman tien.

nyt kun sain kaapelin niin yrtin sitä seuraavaa testiä eli siltasin ne kaksi prosun pinniä ja koitin hyperterminalilla yhteyttä ei pelannut.

piirillä on varmasti oikkari jossain koska 12v 200ma muuntaja menee polvilleen vai onko ihan riittämätön? syöttöjännite kuitenkin tippuu nolliin kun liittimen laittaa kiinni.

onko olemassa jotain kuvaa josta kävis ilmi esim mitkä paikat kuuluu olla maissa ja mitkä ei. halpottais paljon via etsintää yleismittarilla.
- Opel Kadett GSI 8V TIC -
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Siellä on oikosulku jossain, 200mA riittää paremmin kuin hyvin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Aulin
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Mon Feb 28, 2005 16:53
Location: Uusikaupunki

Post by Aulin »

onko olemassa jotain kuvaa taikka taulukkoa, joka helpottais tota yleismittarilla tapahtuvaa oikkarin etsintää.

eli tietäis mitkä pisteet kuuluu olla maissa ja mitkä ei.

silmä määräisesti en löytänyt mitään vikaa mutta ei se vika aina silmällä nääkään...
- Opel Kadett GSI 8V TIC -
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Aulin wrote:onko olemassa jotain kuvaa taikka taulukkoa, joka helpottais tota yleismittarilla tapahtuvaa oikkarin etsintää.

eli tietäis mitkä pisteet kuuluu olla maissa ja mitkä ei.

silmä määräisesti en löytänyt mitään vikaa mutta ei se vika aina silmällä nääkään...
Pitää vaan lähteä jostain kulmasta mittailemaan, ensin vaikka että onko oikosulku 12V vai 5V linjassa, ja sitten siitä eteenpäin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Mulla on käynyt kahdessa laudassa samoin, ja vika oli väärään paikkaan poratut reijät. Tinatessa tina"möykky" oli liian iso ja meni sitten maihin vaikka ite tinaus olikin mallikelpoinen! Tehokkaalla suurennuslasilla vaan stekkaamaan tinauksia kyllä se sieltä löytyy! Jos ei muuten löydy niin anna pikkasen virtaa lisää niin näet mistä palaa jälki poikki ja sitten siihen johtoa tilalle.

Printtasin noi silkkipainokuvat silleen että toinen puoli paperille ja toinen kalvolle. Ne kun laittaa päällekkäin niin niitä polkuja on helppo seurata kun vikaa etsii!!
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Jussi
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:53
Location: Mikkeli

Post by Jussi »

Aulin wrote:onko olemassa jotain kuvaa taikka taulukkoa, joka helpottais tota yleismittarilla tapahtuvaa oikkarin etsintää.
Tällaiseen joskus törmäsin, kun piirilevyä testailin: Prossun kantojen jännitteet, pdf-file
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Minulla on hieman saman kaltainen ongelma. Testasin kasatessa ysi volttisella patterilla ja kaikki pelas. nyt kun kasasin boxin loppuun ja testasin niin joku kärysi. :cry: mittasin piirille tulevat jännitteet ja ne olivat hukkuneet. kun kytkin virrat päälle niin ledit vilkahtivat. En ole keksinyt mitään vikaa vaikka olen käynyt läpi kaikki tinaukset ja kaikki komponentit tuntuisivat löytäneen oikean paikan ja diodit on oikein päin. Voisikohan joku veikata mitä osia kannattaisi vaihtaa uusiin?
Aulin
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Mon Feb 28, 2005 16:53
Location: Uusikaupunki

Post by Aulin »

eli nyt sain korjattua sen ensimmäisen vian.

en löytänyt silmällä enkä suurennuslasilla mutta kun tinailin kaikki juotokset uudelleen lähti toimimaan tai siis ei ollu oikkaria.

mutta mutta =)

kaikki jännitteet näyttäis olevan kunnossa kun sarja liikenne kaapeli on irti, mutta kun löyn megan kiinni koneeseen niin syöttö jännite tippuu 4volttiin ja piireiltä tippuu 5 volttia pois.

miksi se tollasen tekee?
kaapelin pitäis toimia voiko vika olla tietokoneen päässä?
koneessa uudehko abitin socket a emo.
- Opel Kadett GSI 8V TIC -
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Minäkin sain oikosulun pois. konkka c30 veti suoraan maahan ja kun otin sen pois niin virta laski 30ma 12v. paljonkohan ton pitäs olla ja onkohan toi c30 miten tärkee? Piiriin sain yhteyden megatunella. Kun kytken virrat ledit d17 ja d18 vilkahtaa ja d19 pysyy pimeenä. onko se ihan normaalia.?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

C30 on toinen fettiajurin käyttöjännitteen suotokonkista. Hyvähän se siellä olisi paikallaan olla koska jännite on likaista autosähköä +12V:sta.

Mittaa konkka yleismittarilla resistanssialueella; jos vastus on sekunnin jälkeen luokkaa ääretön, ei komponentissa ole vikaa vaan todennäköisimmin juotoksessa on tinasilta maahan.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Yleismittarilla mittasin ja ihan nollaan ohmiin meni ja pysyy siellä. eli se on vissii pimee. No asensin sitten boxin ekan kerran autoon ja käyntiin pärähti, säädettiin hiukan ja ehdimme autolla noin 30km ajella kun transistori Q1 kärähti ja poltti muovisen kiinnitys ruuvin poikki. Transistori oli tip42c ja kun katsoin manuaaliin ni siinä pitäs olla tip32c, no tilasin molempia muutaman. olisiko tuo c30 puute voinu käräyttää se? Minulla on 2kpl 2.4ohmin suuttimia. ja Current Limit on 75% ja time threshold on 1.0 ms. mitä ton Q1 toimenkuvaan kuuluu?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Se konkka on sitten vainaa. Sillä tuskin kuitenkaan on osuutta Q1:n hajoamiseen.

Q1:ksi käy TIP32 tai TIP42 yhtä hyvin. Q1 yhdessä zenerdiodin kanssa rajoittaa suuttimien sulkeutuessa niiden kelasta tulevan jännitepiikin 36V:iin johtamalla ylimenevän osan maahan. Tämä homma on varsin lämpöä tuottavaa joten transistorin kotelolle on järjestettävä hyvä jäähdytys. B&G:n levyssä se ruuvataan piirilevyn maatasoa vasten, muuta Partcon levyssä tuo alue on kuulemma eristetty?

Tapahtunut ilmiö on varsin yleinen matalaimpedanssisilla suuttimilla, joskin neljä suutinta tuon vielä väitetään jaksavan hoitaa. Tässä tapauksessa ei jaksanut. Voit varautua myös siihen että fetit ja erityisesti fet-ohjain ovat todennäköisesti hajonneet.

Vastaisuudessa tilanteen välttämiseksi kannattaa hommata joko suuttimien esivastukset (ja luopua PWM:sta), tai flybackboard.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Eipä ollut kärähtänyt kuin se Q1 ja vaihdoin sen uuteen. Lisäsin suuttimille 6.4ohm vastukset ja säädin pwm:n uudelleen niin että auto lähtee hyvin käyntiin. Nyt olen ajajanut autolla joitain kilometrejä eikä Q1 lämpene niin pahasti. nyt ei kun kovaa säätöä.
Aulin
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Mon Feb 28, 2005 16:53
Location: Uusikaupunki

Post by Aulin »

löytyykö tohon mun ongelmaan ratkasua??

menee polvilleen kun yhdistää koneeseen?
- Opel Kadett GSI 8V TIC -
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

D9-liittimen nastaan 1 (ja vain siihen) tulee +5V, tarkista ettei se pinni ole yhteydessä muihin liittimen pinneihin.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Vika vaikuttaisi olevan siinä johdossa millä kytket ruutan ja tietsikan.

Eli onko se sarjakaapeli oikeanlainen?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Post Reply