apua vian etsintään
Moderator: Masi_K
apua vian etsintään
eli yritin kooto megasquirtin partcon sarjasta.
alku meni hyvin eli toimi vielä siinä virranmittailu vaiheessa, mutta kun ei ollut kaapelia jolla seuraavat testit ois tehny kokosin valmiiksi saman tien.
nyt kun sain kaapelin niin yrtin sitä seuraavaa testiä eli siltasin ne kaksi prosun pinniä ja koitin hyperterminalilla yhteyttä ei pelannut.
piirillä on varmasti oikkari jossain koska 12v 200ma muuntaja menee polvilleen vai onko ihan riittämätön? syöttöjännite kuitenkin tippuu nolliin kun liittimen laittaa kiinni.
onko olemassa jotain kuvaa josta kävis ilmi esim mitkä paikat kuuluu olla maissa ja mitkä ei. halpottais paljon via etsintää yleismittarilla.
alku meni hyvin eli toimi vielä siinä virranmittailu vaiheessa, mutta kun ei ollut kaapelia jolla seuraavat testit ois tehny kokosin valmiiksi saman tien.
nyt kun sain kaapelin niin yrtin sitä seuraavaa testiä eli siltasin ne kaksi prosun pinniä ja koitin hyperterminalilla yhteyttä ei pelannut.
piirillä on varmasti oikkari jossain koska 12v 200ma muuntaja menee polvilleen vai onko ihan riittämätön? syöttöjännite kuitenkin tippuu nolliin kun liittimen laittaa kiinni.
onko olemassa jotain kuvaa josta kävis ilmi esim mitkä paikat kuuluu olla maissa ja mitkä ei. halpottais paljon via etsintää yleismittarilla.
- Opel Kadett GSI 8V TIC -
Pitää vaan lähteä jostain kulmasta mittailemaan, ensin vaikka että onko oikosulku 12V vai 5V linjassa, ja sitten siitä eteenpäin.Aulin wrote:onko olemassa jotain kuvaa taikka taulukkoa, joka helpottais tota yleismittarilla tapahtuvaa oikkarin etsintää.
eli tietäis mitkä pisteet kuuluu olla maissa ja mitkä ei.
silmä määräisesti en löytänyt mitään vikaa mutta ei se vika aina silmällä nääkään...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Mulla on käynyt kahdessa laudassa samoin, ja vika oli väärään paikkaan poratut reijät. Tinatessa tina"möykky" oli liian iso ja meni sitten maihin vaikka ite tinaus olikin mallikelpoinen! Tehokkaalla suurennuslasilla vaan stekkaamaan tinauksia kyllä se sieltä löytyy! Jos ei muuten löydy niin anna pikkasen virtaa lisää niin näet mistä palaa jälki poikki ja sitten siihen johtoa tilalle.
Printtasin noi silkkipainokuvat silleen että toinen puoli paperille ja toinen kalvolle. Ne kun laittaa päällekkäin niin niitä polkuja on helppo seurata kun vikaa etsii!!
Printtasin noi silkkipainokuvat silleen että toinen puoli paperille ja toinen kalvolle. Ne kun laittaa päällekkäin niin niitä polkuja on helppo seurata kun vikaa etsii!!
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Tällaiseen joskus törmäsin, kun piirilevyä testailin: Prossun kantojen jännitteet, pdf-fileAulin wrote:onko olemassa jotain kuvaa taikka taulukkoa, joka helpottais tota yleismittarilla tapahtuvaa oikkarin etsintää.
Minulla on hieman saman kaltainen ongelma. Testasin kasatessa ysi volttisella patterilla ja kaikki pelas. nyt kun kasasin boxin loppuun ja testasin niin joku kärysi.
mittasin piirille tulevat jännitteet ja ne olivat hukkuneet. kun kytkin virrat päälle niin ledit vilkahtivat. En ole keksinyt mitään vikaa vaikka olen käynyt läpi kaikki tinaukset ja kaikki komponentit tuntuisivat löytäneen oikean paikan ja diodit on oikein päin. Voisikohan joku veikata mitä osia kannattaisi vaihtaa uusiin?

eli nyt sain korjattua sen ensimmäisen vian.
en löytänyt silmällä enkä suurennuslasilla mutta kun tinailin kaikki juotokset uudelleen lähti toimimaan tai siis ei ollu oikkaria.
mutta mutta =)
kaikki jännitteet näyttäis olevan kunnossa kun sarja liikenne kaapeli on irti, mutta kun löyn megan kiinni koneeseen niin syöttö jännite tippuu 4volttiin ja piireiltä tippuu 5 volttia pois.
miksi se tollasen tekee?
kaapelin pitäis toimia voiko vika olla tietokoneen päässä?
koneessa uudehko abitin socket a emo.
en löytänyt silmällä enkä suurennuslasilla mutta kun tinailin kaikki juotokset uudelleen lähti toimimaan tai siis ei ollu oikkaria.
mutta mutta =)
kaikki jännitteet näyttäis olevan kunnossa kun sarja liikenne kaapeli on irti, mutta kun löyn megan kiinni koneeseen niin syöttö jännite tippuu 4volttiin ja piireiltä tippuu 5 volttia pois.
miksi se tollasen tekee?
kaapelin pitäis toimia voiko vika olla tietokoneen päässä?
koneessa uudehko abitin socket a emo.
- Opel Kadett GSI 8V TIC -
C30 on toinen fettiajurin käyttöjännitteen suotokonkista. Hyvähän se siellä olisi paikallaan olla koska jännite on likaista autosähköä +12V:sta.
Mittaa konkka yleismittarilla resistanssialueella; jos vastus on sekunnin jälkeen luokkaa ääretön, ei komponentissa ole vikaa vaan todennäköisimmin juotoksessa on tinasilta maahan.
Mittaa konkka yleismittarilla resistanssialueella; jos vastus on sekunnin jälkeen luokkaa ääretön, ei komponentissa ole vikaa vaan todennäköisimmin juotoksessa on tinasilta maahan.
Yleismittarilla mittasin ja ihan nollaan ohmiin meni ja pysyy siellä. eli se on vissii pimee. No asensin sitten boxin ekan kerran autoon ja käyntiin pärähti, säädettiin hiukan ja ehdimme autolla noin 30km ajella kun transistori Q1 kärähti ja poltti muovisen kiinnitys ruuvin poikki. Transistori oli tip42c ja kun katsoin manuaaliin ni siinä pitäs olla tip32c, no tilasin molempia muutaman. olisiko tuo c30 puute voinu käräyttää se? Minulla on 2kpl 2.4ohmin suuttimia. ja Current Limit on 75% ja time threshold on 1.0 ms. mitä ton Q1 toimenkuvaan kuuluu?
Se konkka on sitten vainaa. Sillä tuskin kuitenkaan on osuutta Q1:n hajoamiseen.
Q1:ksi käy TIP32 tai TIP42 yhtä hyvin. Q1 yhdessä zenerdiodin kanssa rajoittaa suuttimien sulkeutuessa niiden kelasta tulevan jännitepiikin 36V:iin johtamalla ylimenevän osan maahan. Tämä homma on varsin lämpöä tuottavaa joten transistorin kotelolle on järjestettävä hyvä jäähdytys. B&G:n levyssä se ruuvataan piirilevyn maatasoa vasten, muuta Partcon levyssä tuo alue on kuulemma eristetty?
Tapahtunut ilmiö on varsin yleinen matalaimpedanssisilla suuttimilla, joskin neljä suutinta tuon vielä väitetään jaksavan hoitaa. Tässä tapauksessa ei jaksanut. Voit varautua myös siihen että fetit ja erityisesti fet-ohjain ovat todennäköisesti hajonneet.
Vastaisuudessa tilanteen välttämiseksi kannattaa hommata joko suuttimien esivastukset (ja luopua PWM:sta), tai flybackboard.
Q1:ksi käy TIP32 tai TIP42 yhtä hyvin. Q1 yhdessä zenerdiodin kanssa rajoittaa suuttimien sulkeutuessa niiden kelasta tulevan jännitepiikin 36V:iin johtamalla ylimenevän osan maahan. Tämä homma on varsin lämpöä tuottavaa joten transistorin kotelolle on järjestettävä hyvä jäähdytys. B&G:n levyssä se ruuvataan piirilevyn maatasoa vasten, muuta Partcon levyssä tuo alue on kuulemma eristetty?
Tapahtunut ilmiö on varsin yleinen matalaimpedanssisilla suuttimilla, joskin neljä suutinta tuon vielä väitetään jaksavan hoitaa. Tässä tapauksessa ei jaksanut. Voit varautua myös siihen että fetit ja erityisesti fet-ohjain ovat todennäköisesti hajonneet.
Vastaisuudessa tilanteen välttämiseksi kannattaa hommata joko suuttimien esivastukset (ja luopua PWM:sta), tai flybackboard.