Kaasuun vaastaaminen

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Ps*
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Dec 17, 2008 12:41

Kaasuun vaastaaminen

Post by Ps* »

Potilas on ahdettu 900cc moottoripyörän moottori ja ongelmana on kierrosten lasku. Tai sen puuttuminen. Eli muuten toimii hyvin ja vastaa kaasuun ja kiihtyy kovasti, mutta vedon jälkeen kun päästää läpät kiinni, kierrokset jäävät ikään kuin leijumaan ja laskee todella hitaasti. Tuntuu että ongelma on vaan ahdoilla.

Onko megassa joku ominaisuus mitä säätämällä tätä ominaisuutta pystyy muuttamaan vai onko vika vaan raudassa? Imuvuotoja ei pitäisi enää olla mutta mappi on silti tyhjäkäynnilläkin jotain 70-80 luokkaa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kyllä kuulostaa imuvuodolta... Ei se moottori jaksa käydä jos se ei happea saa.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

No ykshän vois olla semmonen että läpät jää auki? Jos on käytössä vaan yhellä vaijerilla läppikset ni toi on helposti ongelmana, eli jostain toinen läpät sulkeva vaijeri paikalleen.
Ps*
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Dec 17, 2008 12:41

Post by Ps* »

Täytyy varmaan vaan tarkemmin tutkia vielä imuvuodoilta. Läpät on kahdella vaijerilla, eli niiden pitäis mennä ainakin kiinni.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Kireähkö perus kone kun vaatii joutokäynnille että läpät on auki kun ei alipainetta jaksa imeä niin sitten ahdot jaksaa samasta raosta puskea ilmaa sen verran ettei kierrokset tipu ennen kuin paine on laskenu. Dumppi tuohon auttaa hieman, ja lisäksi over run fuelcut päälle.
Ps*
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Dec 17, 2008 12:41

Post by Ps* »

Turbiini wrote:Kireähkö perus kone kun vaatii joutokäynnille että läpät on auki kun ei alipainetta jaksa imeä niin sitten ahdot jaksaa samasta raosta puskea ilmaa sen verran ettei kierrokset tipu ennen kuin paine on laskenu. Dumppi tuohon auttaa hieman, ja lisäksi over run fuelcut päälle.
Tuo kuulostaisa hyvinkin mahdolliselta. Fuelcuttia itseasiassa tänään aloin käyttämään mutten ehtinyt tarkemmin testaamaan käytännössä. Dumppi löytyykin jo, mutta vaikuttaisikohan tähän dumpin jousen kireys. Liian kireällä jää enemmän painetta imupuolelle?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Miltä muuten seokset näyttää login perusteella tuossa tilanteessa? Tuli vaan mieleen, että liian hidas ilman lämpöanturi voisi olla ainakin osasyyllinen ongelmaan. Eli kun anturi on reilumman vedon aikana lämmennyt, niin sillä menee hetken aikaa ennen kuin se jäähtyy taas ilman lämpötilaan kun kaasu on löysätty. Tämä sitten vetää seosta laihalle, mikä saattaa jossain tilanteissa nostaa tyhjäkäyntikierroksia. Tosin vaatii myös ylimääräistä ilmaa kaverikseen, että kierrokset nousisi merkittävästi. Eli tutkisin myös tuota läppien sulkeutumista.

Huomasin vaan itse tuon anturin hitauden vaikutuksen joku aika sitten pyörää dynossa ajettaessa. Siinä kone tuppasi sammumaan usein vedon jälkeen tyhjäkäynnille päästettäessä, mitä ei ole tapahtunut käytännössä koskaan tiellä. Tulin siihen tulokseen, että syynä oli vähän normaalia kovemmaksi nousseet imulämmöt ja se, että kone päästettiin tyhjäkäynnille varsin pian pidemmän vedon jälkeen, mitä taas ei tiellä tule juuri tehtyä. Eli anturi näytti vedon jälkeen jonkin aikaa todellista korkeampaa ilman lämpöä, mikä sitten laihensi tyhjäkäynnin seosta liikaa.
Arttu
GSX1100 -85
Purtsi
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sat Mar 28, 2009 23:48

Post by Purtsi »

Jatketaampas tähän samaan topikkiin kun on vähän vastaavia ongelmia vaparikoneella. Ei mitään hajua, että miten käyttäytyy ajossa, koska lumen vuoksi ei ole tien päälle vielä päästy eikä näin ollen esim tuota bensakarttaakaan ole ehditty tien päällä säätämään kuntoon.

Ohessa logia tarkasteltavaksi.

http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... ynti01.xls
http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... ynti01.msq

Kyseessä neloskone mopon läppärungoilla. Ongelmana siis kierrosten hidas laskeminen pedaalin noston jälkeen jonka jälkeen tulee nopeampi kierrosten tiputus sinne 600rpm tienoille. Tämä vika on nyt ilmennyt imusarjan ja muiden kiinnikkeiden vaihdon jälkeen. Imuvuotoon en oikein jaksa uskoa, koska imusarja ja läppärungon kiinnikkeet ovat huomattavasti paremmin kiinni kuin vanhassa versiossa jossa tätä vikaa ei ilmennyt...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Säätöä, säätöä.. Koitappas kattella millä alueella liikutaan sekä sytkä ja ve kartalla kun päästät kaasun.
Post Reply