1 ruiskaus vs 2 ruiskaus neloskoneessa-haitat/hyödyt

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

1 ruiskaus vs 2 ruiskaus neloskoneessa-haitat/hyödyt

Post by jp »

Melko tyhmää alottaa tästä threadi, mutta searchilla en suoranaisesti löytänyt vastausta näiden haitoista ja mahdollisista hyödyistä ainakaan esim. neloskoneessa.

Huhupuheita olen kyllä kuullut ja jos jollain mahdollisesti olisi hieman faktaakin tiskiin laitettavana, niin sehän passaa.

Eli onko perää, että 2 & 3 sylinterit saisivat vähemmän bensaa jos tuota asetusta käyttää 1 ruiskauksella? Megamanuaalista huomaa suositeltavaksi 2 ruiskausta noinkin pienessä koneessa (1,6l 4 syl. 440cc)

Huomasin vain selkeästi helpottuvaa säätämistä aukiolojen kasvaessa jo tyhjäkäyntialueella, eli muutamia pisteitä muuttamalla tyhjäkäyntiä sai todella hyväksi, mutta jos 2 ruiskausta vaihtoi peliin, niin hirmu vaikea löytää edes useamman pisteen alueelta rauhoittuvaa tyhjäkäyntiä järkevällä seoksella.

Kaiketi suuttimien aukioloajat eivät riitä tjsp. Opening time kun on 1.0ms, niin jos tyhjäkäynnillä niiden ollessa 1.3-1.4ms tuntuu olevan vaikeuksia. Aloittaako se tuon 1ms jälkeen vasta niiden avaamisen vai mitenkä se fyysisesti tapahtuu?

Eli kannattaako käyttää 2 ruiskausta, koska tuntui kuitekin yläkierroksilla ja tyhjäkäynnistä ylöspäin tuntuvan hyvältä, mutta juurikin tyhjäkäynnin löytyminen vaikutti hemmetin työläältä?

Tuohon ei taida olla mitään vippaskonstia kasvattaa noita avautumisaikoja pienemmillä kierroksilla, pienemmillä mappiarvoilla, jos haluaa käyttää 2 ruiskauksen asetusta..?
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

eikö tosiaan kenelläkään ole tästä mitään ajatuksia? :)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Miksi 2&3 sylinterit saisivat laihemman seoksen? Oletkohan sekoittanut siamilaiseen kannen tähän jotenkin..

Laita 2 ruiskutusta jos sillä saat säätöihin, niin moottori reagoi hiukka nopeammin. Muuten 1 ruiskutus.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

joo jos käytän 1 ruiskutusta niin tyhjäkäynnille riittää hyvin aukiolot, mutta jos käytän 2 ruiskutusta, jää aukiolot liian pieniksi.

Mietin vain miten imuventtiilit on auki ja kiinni, joten sitä kautta voisi kuvitella että laihempaa seosta tarjolla 2 ja 3 pytylle..
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Tällei mitä itse olen huomannut. Jos laitettu reilusti Isiot suuttimet ja meqa ohjaa myös syttyn niin voi pistä 1 squirt/per.
Tämä 1-sguirt tarkoitettu tosiaan jos on laitettu isot suttimet koneeseen. Sen voi todeta MS manualiststa.
Mutta jos valitset 2 tai 4 sguit/per niin mega laske ja puolittaa ruiskutuksen määrän/keston. Jos on simlatori käytössä niin siinä näkee ihan selvästi mitä mihinkän johtaa, ja voi muutenkin harjoitella vapaasti särkemätää MOTTIA. :D moottoria.

Itsellä menossa oma suzuki projekti niin siinä suuttimet auki vain 60% koska suuttimet on aika isot.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

joo eli jatkan tuota projektia siihen suuntaan mihin sitten lähdin.
Niin hemmetin kivuttomasti sai tyhjäkäynnin säädetyksi vrt. 2 ruiskauksen säätöön (ihan hirveetä taistelemista, 1.3-1.4ms aukioloilla) ja välillä reagoi todella hitaasti muutoksiin ja kun reagoi niin muutokset hirviän suuria.

Tuostahan itseasiassa megamanuaalista luin pätkän juurikin.. yhdellä ruiskauksella päästiin sinne parin ms. aukioloihin ja koneen käynti rauhottui huomattavasti.. Jos tosiaan turvallista käyttää tuota 1 ruiskausta ja että joka sylinteri saa tasasuhteessa bensaa niin tokihan käytän sitä..
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

No kokeile sitä RegFuel taukukkoa! Mitä olen huomannun se on aika hyvä laskeman suutin ja moottorin tarvittavat ruiskutuksen kestot.

Mikä motti ja sutin koko?
Tosiaan jos 1000cc kone ja suutin 300cc niin voi olla vähän hankaluksia säätää jos kyseessä pelkkä bensan ohjaus..

Omassa pyörässä kone on 937cc ja suutin koko 147cc x4 niin säädöt rupee löytymän.
Last edited by kamski on Sun Aug 16, 2009 8:55, edited 1 time in total.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

1.6l nelkku ja 440cc suuttimet. Mulla on kyllä bensanpaineensäätimessä häikkää, eli kokeilen ensin uutta ton "paskana" olevan tilalle joskos tyhjäkäyntipaineet tippuis bareilla :D
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

No siinä tapauksessa 1 squrt on melkein pakollinen asetus. Ja jos tutkit tarkemmin niin huomaat että DutySycle tuskin mene yli 50% täys kaasulla. Jos regfuel asetettu vastaaman moottorin ja suutin koolle.

Joku käytti 800cc suuttimet ja kehui saaneensa pelaamaan 1 sguirt.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

jp wrote: Mietin vain miten imuventtiilit on auki ja kiinni, joten sitä kautta voisi kuvitella että laihempaa seosta tarjolla 2 ja 3 pytylle..
Jos jokaiselle sylinterille on oma suutin ja jokaisen sylinterin imuventtiili aukeaa kerran kampuran 2 kierroksen aikana. Suutin ruiskuttaa kerran per kierros eli jokainen sylinteri saa 2 saman suuruista ruiskautusta per imutahti, niin kyllä jokainen sylinteri saa saman verran polttoainetta? Olettaen että 1 squirt/simult.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

jos kaikki suuttimet ruiskauttaa 1. sylinterin yläkuolokohdassa niin 2. ja 3. sylinterissä suutin ruiskauttaa aina suljettua imuventtiiliä päin eikä suoraan sylinteriin..

Noin ainakin toveri väitti kiven kovaan..
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Eikös se ollu niin että mekan ensimmäiset ei oo sekventiaaliruiskuja? Liekkö tuo 3v jo..?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

jp wrote:jos kaikki suuttimet ruiskauttaa 1. sylinterin yläkuolokohdassa niin 2. ja 3. sylinterissä suutin ruiskauttaa aina suljettua imuventtiiliä päin eikä suoraan sylinteriin..

Noin ainakin toveri väitti kiven kovaan..
Ruiskutuksia tulee 2 per imutahti (eli 1 per kierros). Kaikille pytyille ruiskutetaan yhtä paljon polttoainetta vaikka se tapahtuisikin eri aikaan - sama ruiskutusaika KAIKILLE.

Jos tosiaan asia olisi noin kuten sanot, niin eihän 4 sylinterikään saisi sen kummempaa seosta kuin 2 ja 3, koska siellähän on myös imuventtiili kiinni. :)

EDIT: poistettu turhia vinoiluja :oops: :wink:
Last edited by teg on Mon Aug 17, 2009 7:32, edited 1 time in total.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

Se on hyvä, että on tarkat speksit jos niitä tarvitaan, arvostan kyllä. Mutta turhat vinoilut voit jättää suoraan pois :)
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

lainaan hieman tätä topickia, kun asiaan kuitenkin liittyy, itsellä on mega opelissa jossa on "siamilaiset" imukanavat, onko joku saanut tälläisen koneen käymään kunnolla tyhjäkäyntiä?? , tuo oma kärry hieman "popottaa" tyhjäkäynnillä, ei se juurikaan haittaa, muttakun siinä tuollainen säädettävä ruisku on niin pitäisihän tuokin ongelma saada korjattua, ajossa kaikki toimii , mielestäni ongelman tuo juuri tuo kannen rakenne, käytössä on 2 suutinta (about 180ml), kokeiltu on 2 ja 4 squirts/kierros,
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Itse sain vastaavan konstruktion toimimaan parhaiten ISOILLA suuttimilla (yli 300cc) ja 1 squirt per kierros. Ei se silloinkaan toiminut kyllä hyvin...
Kristian
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Apr 29, 2005 22:30

Post by Kristian »

Tuli testattua tuota yhden ruiskauksen toimivuutta, kun kahdella on ollut aina ongelmia saada tyhjäkäynti rauhalliseksi. Oli aika iso vaikutus tuolla ja vielä parempaan suuntaan. Myös moottorin kierrosherkkyys muuttui paljon paremmaksi.
Ps*
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Dec 17, 2008 12:41

Post by Ps* »

Mulla on 630cc suuttimet 900cc koneessa ja kahdella ruiskauksella. Tyhjäkäynti ei ole ehkä siistein, mutta toimiva. Tosin veikkaan läppien synkkauksenkin olevan vähän pielessä.
Post Reply