Miksihän joutuu ajelemaan rikkaalla?
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Miksihän joutuu ajelemaan rikkaalla?
Tässä on nyt vähän kaikenlaista ollut ja säätäminen jäänyt vähän vähemmälle. Nyt kuitenkin pääsin palaamaan aiheen pariin ja edelleen ihmetyttää sama ongelma, lambdan jännite 0.6v-0.9v ja kone pelaa ihan ok, soppa vaan kelpaa turhan hyvin. Jos laitan säädöt siten, että on noin 0,45v niin nykii, simultaneous ja 2 squirts pelaa huomattavasti paremmin pienillä kiekoilla kuin alternating 2 squirts, mutta silti säädettäessä 0,45v tuntumaan alkaa nykiä, myös lambdan arvo tipahtaa nollille.
Oikeastaan kunnolla 0,45V en saa näkymään, kun 0,5v alapuolelle mentäessä tipahtaa nollille, yleismittarilla kuitenkin näyttää esim. 0,3v ihan ok.
Edellinen lambda tuhoutui, kun oli pisempään liian rikkaalla, joten laihemmallehan sitä pitäisi saada.
Bensapaineet mittailin ja bensapaineen säätäjän alipaineletku kiinni on 2,4-2,5bar irroitettuna 2,6-2,8bar, kaasutellessa alipaineletku kiinni käväsee 3bar kohdalla ja letku irti notkahtaa, muttei alle 2,6bar. Neula vipottaa kylläkin aika vauhdilla, muttei taida kuitenkaan tuossa mitään ongelmaa olla? Kiihdytysrikastus on 2ms maksimissaan, mutta silti vetää tuhottoman rikkaalle kaasutettaessa, siksi kai paine notkahtaa.
VE jopa 142 suurimmillaan, muuten nyähtelee täyskaasulla kiihdytettäessä.
Olisiko nyt suuttimien tarkastuksen vuoro? Yksi suutin uusi muut käytettyjä, kyseessä ko moottorin vakiosuuttimet.
Onkos kellään ollut vastaavaa ilmiötä?
Oikeastaan kunnolla 0,45V en saa näkymään, kun 0,5v alapuolelle mentäessä tipahtaa nollille, yleismittarilla kuitenkin näyttää esim. 0,3v ihan ok.
Edellinen lambda tuhoutui, kun oli pisempään liian rikkaalla, joten laihemmallehan sitä pitäisi saada.
Bensapaineet mittailin ja bensapaineen säätäjän alipaineletku kiinni on 2,4-2,5bar irroitettuna 2,6-2,8bar, kaasutellessa alipaineletku kiinni käväsee 3bar kohdalla ja letku irti notkahtaa, muttei alle 2,6bar. Neula vipottaa kylläkin aika vauhdilla, muttei taida kuitenkaan tuossa mitään ongelmaa olla? Kiihdytysrikastus on 2ms maksimissaan, mutta silti vetää tuhottoman rikkaalle kaasutettaessa, siksi kai paine notkahtaa.
VE jopa 142 suurimmillaan, muuten nyähtelee täyskaasulla kiihdytettäessä.
Olisiko nyt suuttimien tarkastuksen vuoro? Yksi suutin uusi muut käytettyjä, kyseessä ko moottorin vakiosuuttimet.
Onkos kellään ollut vastaavaa ilmiötä?
Volvo 360GL -88
Re: Miksihän joutuu ajelemaan rikkaalla?
Veikkaanpa nimenomaan polttoaineen paineentasaajassa olevan jonkinasteinen ongelma, sillä linjapaine ei saisi 'vipottaa'. Näin mikäli 'vipotus' on suurempaa kuin mittarineulan hienoinen värinä.JTbo wrote:Bensapaineet mittailin ja bensapaineen säätäjän alipaineletku kiinni on 2,4-2,5bar irroitettuna 2,6-2,8bar, kaasutellessa alipaineletku kiinni käväsee 3bar kohdalla ja letku irti notkahtaa, muttei alle 2,6bar. Neula vipottaa kylläkin aika vauhdilla, muttei taida kuitenkaan tuossa mitään ongelmaa olla?
Kyseistä värinää esiintyy myös mikäli instrumentointi on tehty pieleen. esim. Otettu linjapainesäätimeen liitetty pneumatiikkalinja vain yhdestä imusarjan putkesta tmv.
Paineensaäätimelle tulee siis johtaa mahdollisimman sykkimätön imusarjassa vallitseva absoluuttipaine.
Mikäli moottorissa on esim. vain yksi tai kaksi sylinteriä niin penumatiikkalinjan koolla (= mahdollisimman pienihalkaisijainen letku) ja paineentasaussäiliöllä (letkuun pieni säiliö, jonka tilavuuden määrittämiseksi on kaavojakin) voi työtahtien aiheuttamia absoluuttipaineen vaihteluita tasata.
Eikös polttoainelinjassa juurikin paineen tasaaja poista tuon värinän? Mut entiedä onko näitä tasaajia muissa kuin K jeteissä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Tuo mittari on vaimentamaton, päteekö samat säännöt vipotukseen myös tuolloin, onko kellään muulla vaimentamatonta, kuinka käyttäytyy?
Moottorihan on Volvon 2l 4-sylinterinen nelitahtikone. Uuden nokan myötä alipaineeseen on tullut tiettyä pulssimaisuutta, mutta koska tuo alipaineletku irti ja tulpattuna bensapaineet vipottaa, niin ilmeisesti alipaineen osuus on tällöin eliminoitu yhtälöstä?
Kunhan saan tilatut tarpeet noiden bensalinjojen uusimiseen, niin pitää kokeilla erilaista pumppuratkaisua, nyt siirtopumppu konehuoneessa 30cm letkua, filtteri 15cm letkua ja painepumppu. Painepumppu on imusarjan korkeudella ja siirtopumppu noin 30cm sen alapuolella. Painepumpulta on sitten se 25cm letkua polttoainekiskoon ja tuon letkun välissä painemittari.
Ainahan on mahdollista, että ongelman aiheuttaisi nykyiset bensalinjat, ovat kulkineen alkuperäiset ja tuli havaittua, että ainakin toinen vuotaa bensaa kotelon sisälle.
Moottorihan on Volvon 2l 4-sylinterinen nelitahtikone. Uuden nokan myötä alipaineeseen on tullut tiettyä pulssimaisuutta, mutta koska tuo alipaineletku irti ja tulpattuna bensapaineet vipottaa, niin ilmeisesti alipaineen osuus on tällöin eliminoitu yhtälöstä?
Kunhan saan tilatut tarpeet noiden bensalinjojen uusimiseen, niin pitää kokeilla erilaista pumppuratkaisua, nyt siirtopumppu konehuoneessa 30cm letkua, filtteri 15cm letkua ja painepumppu. Painepumppu on imusarjan korkeudella ja siirtopumppu noin 30cm sen alapuolella. Painepumpulta on sitten se 25cm letkua polttoainekiskoon ja tuon letkun välissä painemittari.
Ainahan on mahdollista, että ongelman aiheuttaisi nykyiset bensalinjat, ovat kulkineen alkuperäiset ja tuli havaittua, että ainakin toinen vuotaa bensaa kotelon sisälle.
Volvo 360GL -88
Oletko tarkastanut, että siirtopumpun kapasiteetti on vähintään saman suuruinen kuin painepumpun ?
Ainakin työelämässä on kokemusta suuremmista pumppu järjestelmistä, joissa useita pumppuja sarjassa ja jos jonkun pumpun tuotto jostain syystä alenee, alkavat sen jälkeen olevien pumppujen paineet heilua ihan hullun lailla.
Ainakin työelämässä on kokemusta suuremmista pumppu järjestelmistä, joissa useita pumppuja sarjassa ja jos jonkun pumpun tuotto jostain syystä alenee, alkavat sen jälkeen olevien pumppujen paineet heilua ihan hullun lailla.
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Molemmat pumput on 120l/h merkinnällä, muttei mahdoton ajatus. Voisihan sitä kokeilla pelkästään tuolla painepumpulla, ongelmana siinä voi tulla polttoaineen imeminen tankilta. Tankin lähelle pumpun sijoituksessakin on omat ongelmansa, mutta jos se on ainoa vaihtoehto, niin kai se on tehtävä, en vaan pidä ajatuksena pitkistä paineellisista bensalinjoista...
Volvo 360GL -88
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
8mm kuparistahan tuli vedeltyä, siinä kun 3h ajan pujottelin helkkarin ahtaasta välistä tuota kupariputkea ja sain yhden vedettyä löysin mistä se oikeasti vuotaa, paikassa minne ei pääse purkamatta osia tieltä on 2kpl kangaspunosletkua, liittää yhteen kotelosta tulevat ja tankille menevät letkut.
Ohitin paluulinjan osalta huonon kohdan uudella letkulla.
No, onpaha nyt kunnon bensalinja käytössä tulopuolella.
Alkaa selvitä miksi pitää niin rikkaalla pitää, ilmaa menee tuolla seassa edelleen, aiemmin veti siitä kangasletkun läpi ilmat, mutta nyt tuntuu ottavan jostain tankin sisältä, tuossa kun bensa otetaan tankin päältä putkella ja olisiko putki syöpynyt tjms. Hirmuinen kohina/korina tankissa kun laittaa virrat päälle, lyhyen sahauksen jälkeen asettuu.
Pienillä kierroksilla ja map arvoilla on kartan arvot nyt ok, mutta isommilla kiekoilla ja map arvoilla mennään 120 luokkaan. Tyhjäkäyntiä ei tahdo saada hyväksi 14:7 seoksille, pitää olla 14.1-14.4, mutta varmaankin ihan ok, kuitenkin nokka on Volvoksi suhteellisen jyrkkä. Pitää alkaa etsimään päästöjä kohdalleen jossain kohta ja sitä ennen olisi hyvä saada temppuilut kuriin.
Yksi vaihtoehto olisi nykäistä T-liitos tuohon tankinpuolia yhdistävään letkuun ja siitä vetää polttoainelinja pumpuille, ei mikään mahdoton homma TI-hallissa on kuitenkin nosturi niin pääsee hyvin tekemään.
Vieläkään ei ole löytynyt Megasquirtista itsestään mitään muuta ongelmaa kuin lambdan outo käyttäytyminen, mutta seosmittarihan on sitä varten
Ohitin paluulinjan osalta huonon kohdan uudella letkulla.
No, onpaha nyt kunnon bensalinja käytössä tulopuolella.
Alkaa selvitä miksi pitää niin rikkaalla pitää, ilmaa menee tuolla seassa edelleen, aiemmin veti siitä kangasletkun läpi ilmat, mutta nyt tuntuu ottavan jostain tankin sisältä, tuossa kun bensa otetaan tankin päältä putkella ja olisiko putki syöpynyt tjms. Hirmuinen kohina/korina tankissa kun laittaa virrat päälle, lyhyen sahauksen jälkeen asettuu.
Pienillä kierroksilla ja map arvoilla on kartan arvot nyt ok, mutta isommilla kiekoilla ja map arvoilla mennään 120 luokkaan. Tyhjäkäyntiä ei tahdo saada hyväksi 14:7 seoksille, pitää olla 14.1-14.4, mutta varmaankin ihan ok, kuitenkin nokka on Volvoksi suhteellisen jyrkkä. Pitää alkaa etsimään päästöjä kohdalleen jossain kohta ja sitä ennen olisi hyvä saada temppuilut kuriin.
Yksi vaihtoehto olisi nykäistä T-liitos tuohon tankinpuolia yhdistävään letkuun ja siitä vetää polttoainelinja pumpuille, ei mikään mahdoton homma TI-hallissa on kuitenkin nosturi niin pääsee hyvin tekemään.
Vieläkään ei ole löytynyt Megasquirtista itsestään mitään muuta ongelmaa kuin lambdan outo käyttäytyminen, mutta seosmittarihan on sitä varten

Volvo 360GL -88
Mikäli mittarin näyttämä 'vipottaa' niin vika kyllä on jossain muualla kuin mittarin 'puutteellisessa' vaimennuksessa.valtsus wrote:Niin tuosta painemittarista sen verran että kyllä se aika pirusti vipottaa se neula jos on vaimentamaton mittari. Eli kannattaa hankkia ensin vaimennettu mittari.
Linjapaine ei suihkutustapahtumien aikana juurikaan notkahda mihinkään, mikäli pumpun kapasiteetti riittää, paineentasaaja on kunnossa ja paineentasaajalle tuleva absoluuttipaine on sykkimätön.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Ihan tuo bensalinjan laittaminen, ei ime matkalta ihan niin paljoa ilmaa bensan sekaan, nyt imee tankista tai jostain muualta vähän ilmoja sekaan. Aiemmin oli tosiaan sellainen alkuperäinen letkunpätkä tuolla mikä laski puolet bensoista maahan, kai se jonkin verran otti ilmaakin siitä sekaan sitten.meo.sukuvaara wrote:mikäs auttoi noihin menohaluihin?
Ilmahan on varsin ikävää, se estää kunnon paineen muodostumisen kun joustelee välissä eikä se pumppaannu tietenkään samoin kuin bensa.
Eikä tuo ole vanhakaan auto, vm. -88

Volvo 360GL -88