Boksi pimeänä

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Boksi pimeänä

Post by Vantage »

Eli tuossa laittaessani autoa strattiboosterilla käyntiin kävi sellainen homma, että boksi pimeni lähes kokonaan. Kun virrat laittaa päälle, lähtee bensapumppu pyörimään jatkuvasti, mutta muuta ei tapahdu; Boksiin ei syty ledejä eikä vilku, vaikka starttaa. Olen tuolla boosterilla laittanut aiemminkin käyntiin, ja on pelannut silloin.

Olisiko tuo koodiongelma, vai onko laudalta mennyt jotain komponentteja? Tällä hetkellä en saa boksia läppäriin kiinni, että näkisi, onko siinä mitään eloa... Eikös tuo laudan jänniteregulaattori kuitenkin kestä johonkin 30-40 volttiin asti ilman ongelmia? Boosteria tarvitsin siksi, että virrat olivat jäänet yöksi päälle ja akku mennyt sitä myöten tyhjäksi...
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

kerro mikä boksi versio jos on mallia partco niin ajappas koodi sisään uudestaan ja sit pitäs toimia
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Jeps, Partcon setti on, eli 2.2. minulla ei ole tällä hetkellä ohjelmointipiuhaa, mutta uusi on postissa tulossa, ni täytyy sitten huudella uudestaan, jos ei vieläkään pelaa...
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Se starttiboosteri on melko ei-ei megan kanssa. Siinä V2.2 levyssä kun ei juuri ole suojauksia virtapiikkejä vastaan niin menee herkästi prosu solmuun.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Starttiboosterin käyttö täysin tyhjän akun kanssa on myös melko ei. Pahemman lopputuloksen saa aikaiseksi ainoastaan kytkemällä boosterin väärin päin tai kokonaan ilman akkua kiinni autoon, täysin tyhjä akku ei nimittäin ota virtaa vastaan juuri yhtään, joten jännite pääsee nousemaan melko korkeaksi. Akku tars ainakin ladata "vauhtiin" ennenkun antaa lisävirtaa, sekin on - varsinkin megan kanssa - hyvin riskaabelia touhua.

Periaatteessa sama homma voi käydä jopa apuakun kanssa, kun veivataan apuakun turvin auto käymään ja vedetään apuakku irti heti kun auto käy - laturi lataa apuakkua melko suurella teholla, sitten akku otetaankin irti ja säädin ei ehdi reagoimaan -> jännite käy hetkellisesti hyvin korkealla, kun auton oma akku ei vielä ota kunnolla virtaa vastaan.
Periaatteessa tätä vastaan voi suojautua laittamalla kuluttajia päälle kun auto käy, (valot, takalasin lämmitin) niin ylijännitepiikit vaimenee tehokkaasti niihin. Tuosta en tiedä, en ole mitannut, mutta vois jopa toimia. Silti en ota mitään vastuuta mistään :lol:

Mittaa Vref vaikka kaasupotikalta niin näät regun kunnon.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

En tiijä mutta itellä kummassakin autossa meka ja oon ottanu apuvirtaa vanhempaan ku siinä oli huono akku. Ei kestäny olla hälyt viikkoa päällä jotta olis se ees pysyny enää päällä. Eikä oo seonneet kummatkaa. Tosin ei oo kyllä mitkää partcon versiotkaa..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

mutta se partcon versiohan onkin suora kopio siitä alkuperäsestä, paitti piirilevy on huonompi (ainakin se mikä mulle tuli)
Se on tuurista vähän kiinni että hajooko vai ei, mutta verrataan lahon sillan yli juoksemiseen. Jokainen saa itse laskea miten laho se silta on sen perusteella paljonko murheita on tullut :)
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

No mulla ei oo kyllä mitkää alkuperäisetkää. Samoja ....... kummatki. itellä nimittäin turtanan 103-160 joka paljo parempi kaikilta osin.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

No, joka tapauksessa annettu ajateltavaa ja toivottavasti aiheuttaa harkintaa apuvirran käyttöön. Erityisesti boosterin kanssa.
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Mutta palatakseni tähän itse ongelmaan... :wink: Yritin ajaa uutta koodia sisään, mutta prosessoriin ei saa yhteyttä. Vai pitääkös tommosen jumiutuneen prossun kanssa käyttää sitä boot- jumpperia?
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Noniin, koitin myös jumpperin kanssa ja mitään vaikutusta ei ollut. Edelleen myös jumpperin kanssa lähtee bensapumppu heti pyörimään, kun kääntää virrat päälle... Taitaapi olla laudalta jotain kärvähtänyt...
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Ja vielä lisää päivitystä. Eli Vref:n jännite näyttäisi olevan 0,26volttia, eli ilmeisesti regulaattori siinä on sitten kärvähtänyt... Tai joku kikkare ennen sitä...
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Lämpiääkö jokin osa? Saako boksi varmasti sähköä?
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Lämpiämisestä en tiedä, kun en ole enää viime viestien jälkeen koittanut, mutta sähköä tulee. Tuli muuten mieleen, että jos se regulaattori on kärvähtänyt, niin eikös siellä laudalla voi sitten kiertää viiden voltin puolella 12V? Sehän tarkoittaisi jonkin sortin katastrofia...
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Jos siellä löytyy vref nastasta 12V niin sitten saa prossun vaihtaa. Jos 0 volttia niin sitten siellä on jotain palanut oikosulkuun tai regu hajonnut kokonaan.
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

0,26 se antoi Vrefistä. Pitäis katsoa virran kulutus, että onko oikosessa vai eikö vain mene virtaa läpi. Ei vaan töitten takia ole prkl ollut aikaa edes käydä elekrtoniikkaliikkeessä ostamassa uutta regua...
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Jeps, eli irroittelin regun ja 9V patterilla kokeiltuna näyttäisi olevan hiilenä. Eli outputista tulee suoraan patterin jännite... Sehän tarkoittaa sitä, että siitä on päässyt läpi suoraan akkujännite ainakin hetken verran. Eli mitäs sieltä sitten kärvähtää, kun regun läpi pääsee 12V? Vai onko tuo nimenomaan 12V regulaattori ja 5V tulee vielä jonkun muun komponentin avulla?
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Noniin, uusi regu laitettu. Ei sama tyypiltään, mutta vastaava. Eipä vaikutusta. Asiaa tutkittuani huomasin, että regulle asti ei mene virtaa, joten jotain lienee paskana ennen sitä. Kokeilin kepillä jäätä ja vedin hyppyjohdolla 12V suoraan regun inputtiin, mikä aiheutti välittömästi sulakkeen palamisen, eli jotain virtapuolelta on suoraan maissa... Olisipa niin hyvä tuuri, että koko vika olisikin vain siinä...

Niin kysyn vielä uudestaan, että mitkä komponentit palavat, jos viiden voltin linjaan menee 12V? Prossu, sarjaliikennekalikka, opto?
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Ja lisää päivitystä. D13 oli hiilenä, siksi oikosulku maihin. Kuitenkaan sen irroittaminen ei auttanut asiaa. Ilmeisesti virran tulopuolella oleva transistori on myös kärvähtänyt ja todennäköisesti myös sitä ennen oleva diodi. Nekin menevät siis vaihtoon... Mielenkiintoiseksi menee...
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Jatkan yksinpuheluani ja lisään vielä vauriolistaan, että levyltä on palanut kuparijohtimia poikki... Kumman paljon on mahdollista tapahtua, vaikka prossulle oli 3,5A sulake...
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Voisi suositella että heität sen raadon menemään heti ja ostat esim. V3.xx kortin sopivilla kalustuksilla valmiina. Tulee helposti todella paljon ongelmia tuollaisen kanssa jos joskus saat sen edes osittain toimimaan.
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Joo, Vemsiä tuossa jo ihan tosissani katselinkin, mutta näytti olevan ainakin foorumin mukaan niin epätyytyväisiä käyttäjiä, että aloin epäröidä. Se kolmos-Mega vois ollakin ihan hyvä vaihtoehto. Ärsyttää vaan, kun olen tuohon modannut erilaisen johtoliittimen ja boksin, ni menee sitten nekin uusiksi...
Vantage
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue May 29, 2007 19:35
Location: Laukaa/Mikkeli

Post by Vantage »

Otinpa tuossa pienen erävoiton megasta ja sain moottorinohjauspuolen pelaamaan! Piti vaihtaa transistori, minkä merkintää en nyt muista ja diodi, joka on virran tulopuolella. Transient-suotimen otin pois käytöstä, kun ei ollut elektroniikkaliikkeessä hyllyssä. Se aiheutti tuon aiemmin mainitun sulakkeen palamisen. Sarjaliikenne ei vielä toimi. Tod. näk. se sen ohjauslutikka on palanut.

Otan tuon remppaamisen enään oikeastaan vain haasteena ja taidan lopputuloksesta huolimatta vaihtaa tuohon V.3.x:n. Onnistuko sen kanssa suoraan vanhan megan asetusten kopionti? Lähinnä kartat? Ja kai kolmonenkin pystyy ajamaan HEI7 jakajasyttyä? Onko minulle mitään hyötyä kakkosprossusta, kun auto on ihan perusvapari ilman mitään erikoisuuksia?
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

V3.0 on vain eri piirilevy, voit vaikka niin halutessasi pistää sen vanhan prosessorin siihen kiinni. Joten asetusten kopiointi onnistuu ihan kopioimalla. HEI7 vaatii jokusen muutoksen piirilevylle, löytyy tuolta: http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_HEI.htm

Jos MS2 prosessoriin vaihtaa, niin sitten kaikki asetukset joutuu tekemään uudelleen. Kartat voi kopioida Export VE - Import VE:tä käyttämällä, mutta nekin menee joka tapauksessa uusiksi. Ainakin aikoinaan kun vaihdoin, niin tuosta MS1:sestä kopioidut kartat oli huomattavan rikkaalla MS2:sessa.
Post Reply