Boksi pimeänä
Moderator: Masi_K
Boksi pimeänä
Eli tuossa laittaessani autoa strattiboosterilla käyntiin kävi sellainen homma, että boksi pimeni lähes kokonaan. Kun virrat laittaa päälle, lähtee bensapumppu pyörimään jatkuvasti, mutta muuta ei tapahdu; Boksiin ei syty ledejä eikä vilku, vaikka starttaa. Olen tuolla boosterilla laittanut aiemminkin käyntiin, ja on pelannut silloin.
Olisiko tuo koodiongelma, vai onko laudalta mennyt jotain komponentteja? Tällä hetkellä en saa boksia läppäriin kiinni, että näkisi, onko siinä mitään eloa... Eikös tuo laudan jänniteregulaattori kuitenkin kestä johonkin 30-40 volttiin asti ilman ongelmia? Boosteria tarvitsin siksi, että virrat olivat jäänet yöksi päälle ja akku mennyt sitä myöten tyhjäksi...
Olisiko tuo koodiongelma, vai onko laudalta mennyt jotain komponentteja? Tällä hetkellä en saa boksia läppäriin kiinni, että näkisi, onko siinä mitään eloa... Eikös tuo laudan jänniteregulaattori kuitenkin kestä johonkin 30-40 volttiin asti ilman ongelmia? Boosteria tarvitsin siksi, että virrat olivat jäänet yöksi päälle ja akku mennyt sitä myöten tyhjäksi...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Starttiboosterin käyttö täysin tyhjän akun kanssa on myös melko ei. Pahemman lopputuloksen saa aikaiseksi ainoastaan kytkemällä boosterin väärin päin tai kokonaan ilman akkua kiinni autoon, täysin tyhjä akku ei nimittäin ota virtaa vastaan juuri yhtään, joten jännite pääsee nousemaan melko korkeaksi. Akku tars ainakin ladata "vauhtiin" ennenkun antaa lisävirtaa, sekin on - varsinkin megan kanssa - hyvin riskaabelia touhua.
Periaatteessa sama homma voi käydä jopa apuakun kanssa, kun veivataan apuakun turvin auto käymään ja vedetään apuakku irti heti kun auto käy - laturi lataa apuakkua melko suurella teholla, sitten akku otetaankin irti ja säädin ei ehdi reagoimaan -> jännite käy hetkellisesti hyvin korkealla, kun auton oma akku ei vielä ota kunnolla virtaa vastaan.
Periaatteessa tätä vastaan voi suojautua laittamalla kuluttajia päälle kun auto käy, (valot, takalasin lämmitin) niin ylijännitepiikit vaimenee tehokkaasti niihin. Tuosta en tiedä, en ole mitannut, mutta vois jopa toimia. Silti en ota mitään vastuuta mistään
Mittaa Vref vaikka kaasupotikalta niin näät regun kunnon.
Periaatteessa sama homma voi käydä jopa apuakun kanssa, kun veivataan apuakun turvin auto käymään ja vedetään apuakku irti heti kun auto käy - laturi lataa apuakkua melko suurella teholla, sitten akku otetaankin irti ja säädin ei ehdi reagoimaan -> jännite käy hetkellisesti hyvin korkealla, kun auton oma akku ei vielä ota kunnolla virtaa vastaan.
Periaatteessa tätä vastaan voi suojautua laittamalla kuluttajia päälle kun auto käy, (valot, takalasin lämmitin) niin ylijännitepiikit vaimenee tehokkaasti niihin. Tuosta en tiedä, en ole mitannut, mutta vois jopa toimia. Silti en ota mitään vastuuta mistään

Mittaa Vref vaikka kaasupotikalta niin näät regun kunnon.
En tiijä mutta itellä kummassakin autossa meka ja oon ottanu apuvirtaa vanhempaan ku siinä oli huono akku. Ei kestäny olla hälyt viikkoa päällä jotta olis se ees pysyny enää päällä. Eikä oo seonneet kummatkaa. Tosin ei oo kyllä mitkää partcon versiotkaa..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
mutta se partcon versiohan onkin suora kopio siitä alkuperäsestä, paitti piirilevy on huonompi (ainakin se mikä mulle tuli)
Se on tuurista vähän kiinni että hajooko vai ei, mutta verrataan lahon sillan yli juoksemiseen. Jokainen saa itse laskea miten laho se silta on sen perusteella paljonko murheita on tullut
Se on tuurista vähän kiinni että hajooko vai ei, mutta verrataan lahon sillan yli juoksemiseen. Jokainen saa itse laskea miten laho se silta on sen perusteella paljonko murheita on tullut

Jeps, eli irroittelin regun ja 9V patterilla kokeiltuna näyttäisi olevan hiilenä. Eli outputista tulee suoraan patterin jännite... Sehän tarkoittaa sitä, että siitä on päässyt läpi suoraan akkujännite ainakin hetken verran. Eli mitäs sieltä sitten kärvähtää, kun regun läpi pääsee 12V? Vai onko tuo nimenomaan 12V regulaattori ja 5V tulee vielä jonkun muun komponentin avulla?
Noniin, uusi regu laitettu. Ei sama tyypiltään, mutta vastaava. Eipä vaikutusta. Asiaa tutkittuani huomasin, että regulle asti ei mene virtaa, joten jotain lienee paskana ennen sitä. Kokeilin kepillä jäätä ja vedin hyppyjohdolla 12V suoraan regun inputtiin, mikä aiheutti välittömästi sulakkeen palamisen, eli jotain virtapuolelta on suoraan maissa... Olisipa niin hyvä tuuri, että koko vika olisikin vain siinä...
Niin kysyn vielä uudestaan, että mitkä komponentit palavat, jos viiden voltin linjaan menee 12V? Prossu, sarjaliikennekalikka, opto?
Niin kysyn vielä uudestaan, että mitkä komponentit palavat, jos viiden voltin linjaan menee 12V? Prossu, sarjaliikennekalikka, opto?
Joo, Vemsiä tuossa jo ihan tosissani katselinkin, mutta näytti olevan ainakin foorumin mukaan niin epätyytyväisiä käyttäjiä, että aloin epäröidä. Se kolmos-Mega vois ollakin ihan hyvä vaihtoehto. Ärsyttää vaan, kun olen tuohon modannut erilaisen johtoliittimen ja boksin, ni menee sitten nekin uusiksi...
Otinpa tuossa pienen erävoiton megasta ja sain moottorinohjauspuolen pelaamaan! Piti vaihtaa transistori, minkä merkintää en nyt muista ja diodi, joka on virran tulopuolella. Transient-suotimen otin pois käytöstä, kun ei ollut elektroniikkaliikkeessä hyllyssä. Se aiheutti tuon aiemmin mainitun sulakkeen palamisen. Sarjaliikenne ei vielä toimi. Tod. näk. se sen ohjauslutikka on palanut.
Otan tuon remppaamisen enään oikeastaan vain haasteena ja taidan lopputuloksesta huolimatta vaihtaa tuohon V.3.x:n. Onnistuko sen kanssa suoraan vanhan megan asetusten kopionti? Lähinnä kartat? Ja kai kolmonenkin pystyy ajamaan HEI7 jakajasyttyä? Onko minulle mitään hyötyä kakkosprossusta, kun auto on ihan perusvapari ilman mitään erikoisuuksia?
Otan tuon remppaamisen enään oikeastaan vain haasteena ja taidan lopputuloksesta huolimatta vaihtaa tuohon V.3.x:n. Onnistuko sen kanssa suoraan vanhan megan asetusten kopionti? Lähinnä kartat? Ja kai kolmonenkin pystyy ajamaan HEI7 jakajasyttyä? Onko minulle mitään hyötyä kakkosprossusta, kun auto on ihan perusvapari ilman mitään erikoisuuksia?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
V3.0 on vain eri piirilevy, voit vaikka niin halutessasi pistää sen vanhan prosessorin siihen kiinni. Joten asetusten kopiointi onnistuu ihan kopioimalla. HEI7 vaatii jokusen muutoksen piirilevylle, löytyy tuolta: http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_HEI.htm
Jos MS2 prosessoriin vaihtaa, niin sitten kaikki asetukset joutuu tekemään uudelleen. Kartat voi kopioida Export VE - Import VE:tä käyttämällä, mutta nekin menee joka tapauksessa uusiksi. Ainakin aikoinaan kun vaihdoin, niin tuosta MS1:sestä kopioidut kartat oli huomattavan rikkaalla MS2:sessa.
Jos MS2 prosessoriin vaihtaa, niin sitten kaikki asetukset joutuu tekemään uudelleen. Kartat voi kopioida Export VE - Import VE:tä käyttämällä, mutta nekin menee joka tapauksessa uusiksi. Ainakin aikoinaan kun vaihdoin, niin tuosta MS1:sestä kopioidut kartat oli huomattavan rikkaalla MS2:sessa.