
imulämpötilan vaikutus rikastuksii.. APUVAAA
Moderator: Masi_K
imulämpötilan vaikutus rikastuksii.. APUVAAA
joo eli koodina 029s.. sain nyt auton toimii suhkot hyvin tyhjäkäyntiä kunnes koneen lämpötila muuttu pienemmäks ni sit ei enää pysyny käynnissä.. eli mistä tosta koodista pystyy muuttamaa ettei noi imulämpötila/koneen lämpötila vaikuttas rikastuksii.. 

kun vectralla ajaa ei riemulla rajaa..
Ettei olis vääränlainen tai väärin konffattu lämpötila-anturi sitten..??wesulius wrote:Pitää ,pitää mutta ei noin paljon!
Ongelmia myös jos imuilma pääsee lämpeemään niin seokset törkeen laihalla.
Sama nyt kun on pakkasta niin tuntuu käyvän melkoisen rikkaalla , ellei seosta korjaa.
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Nii tiädä sitte ei ainakaan hyvin toimi ja lämpömittari ainakin näyttää oikein 2c´ tarkkuudella.BlackZ wrote:Ettei olis vääränlainen tai väärin konffattu lämpötila-anturi sitten..??wesulius wrote:Pitää ,pitää mutta ei noin paljon!
Ongelmia myös jos imuilma pääsee lämpeemään niin seokset törkeen laihalla.
Sama nyt kun on pakkasta niin tuntuu käyvän melkoisen rikkaalla , ellei seosta korjaa.
Siis rikastuksethan menee pois päältä 72c´
Jos imu ilma on 20c´ ja seokset ok 15/1 niin imuilman ollessa 5c´ ollaan jo reippaasti rikkaalla 13/1.
Ja kun auton pysäköi hetkeksi imuilma alkaa lämpeemään , tietysti kun konehuoneessa lämpötila nousee.
Ja 5min päästä kun lähtee niin seokset on noin 17/1 ja kone tuskin jaksaa edes käydä.
OK laskeehan se lämpötila melko nopeasti ja seoksetkin asettuu johonkin.
Mutta ei se ainakaan oikein toimi , väittäisin ,että toimisi paremmin jos korjauksen saisi pois päältä.
Ainakin mun toisessa autossa jossa ohjelmoitava ruisku niin mulla ei ollut imuilman lämpötila korjaus ollenkaan käytössä ja toimi paljon paremmin kuin tämä megasquirt.
Onkos tuo korjattu johonkin koodiin?
Jos imu ilma on 20c´ ja seokset ok 15/1 niin imuilman ollessa 5c´ ollaan jo reippaasti rikkaalla 13/1.
Ja kun auton pysäköi hetkeksi imuilma alkaa lämpeemään , tietysti kun konehuoneessa lämpötila nousee.
Ja 5min päästä kun lähtee niin seokset on noin 17/1 ja kone tuskin jaksaa edes käydä.
OK laskeehan se lämpötila melko nopeasti ja seoksetkin asettuu johonkin.
Mutta ei se ainakaan oikein toimi , väittäisin ,että toimisi paremmin jos korjauksen saisi pois päältä.
Ainakin mun toisessa autossa jossa ohjelmoitava ruisku niin mulla ei ollut imuilman lämpötila korjaus ollenkaan käytössä ja toimi paljon paremmin kuin tämä megasquirt.
Onkos tuo korjattu johonkin koodiin?
joo eli nyt tyhjäkäynti on muuten hyvä (900rpm) ja pysyy kaikilla lämpötiloilla mutta sitten tuli seuraava robleema eli kun kaasuttaa ja antaa palautua tyhjäkäynnille ni sammuu. sit toine onkelma on ku toi ei maadota tota tyhjäkäyntimoottoria.. ja asetukset pitäs olla oikei???
kun vectralla ajaa ei riemulla rajaa..
tämä tuntuu mullekkin olevan täyttä hepreaa, kun hieman taas tänään tutkin mitä kaikkia megasta oikein löytyy
eli minkähänlaiset arvot tähän taulukkoon olis hyvät lähtökohdat säätämiseen
tuollaiset arvot nykäisin tutkimalla omia logeja ilmanlämpötilan vaikutuksesta seoksen korjaukseen
eli tuon käyrän pitäis olla se mitä mega käyttää oletuksena... (suunnilleen, käyrän ääripäät voivat olla vielä liian "rikkaalla")

tajusin kyllä jo, ettei tätä käytetä, ellei sitä ota erikseen käyttöön
ja onko tälle edes tarvetta, vai kannattaako käyttää sitä oletuksena olevaa "normaali korjausta" ?
mietin vain, että turbokoneessa, jossa on vesiruisku, tuolle vois olla paremmin käyttöä, kuin vaparissa, jossa varmaan tullaan toimeen ihan normaali asetuksella (megan vakio korjaus lämpötilan mukaan)... eli pelkkää hienosäätöähän tällä haetaan


tuollaiset arvot nykäisin tutkimalla omia logeja ilmanlämpötilan vaikutuksesta seoksen korjaukseen


tajusin kyllä jo, ettei tätä käytetä, ellei sitä ota erikseen käyttöön

mietin vain, että turbokoneessa, jossa on vesiruisku, tuolle vois olla paremmin käyttöä, kuin vaparissa, jossa varmaan tullaan toimeen ihan normaali asetuksella (megan vakio korjaus lämpötilan mukaan)... eli pelkkää hienosäätöähän tällä haetaan

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Käsittääkseni tuo on tosiaan lähinnä hienosäätöä varten. Ja tuon tarpeeseen nähtävästi vaikuttaa enemmänkin imuilman lämpöanturin sijainti yms satunnaiset ilman lämpiämiseen ja sen lämpötilan mittaukseen vaikuttavat seikat.
Eli käyttöön tuo kannattaa ottaa vasta tarpeen mukaan. Sitten kun kartat on muuten hyvät, ja seossuhde vaihtelee ulkoilman lämpötilan mukaan, niin tuolla voi sen korjata. Jos ei tuota ota käyttöön käytetään korjaukseen MS:n default taulukkoa. Itselleni en ole vielä kokenut tarpeelliseksi koskea noihin säätöihin.
Eli käyttöön tuo kannattaa ottaa vasta tarpeen mukaan. Sitten kun kartat on muuten hyvät, ja seossuhde vaihtelee ulkoilman lämpötilan mukaan, niin tuolla voi sen korjata. Jos ei tuota ota käyttöön käytetään korjaukseen MS:n default taulukkoa. Itselleni en ole vielä kokenut tarpeelliseksi koskea noihin säätöihin.
menkää muutkin valittamaan että kylmällä ilmalla koneen rikastukset ovat liian suuret niin voidaan saada muutoksia koodiin..
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=19791
itsellä myös kovemmilla pakkasilla sopat aivan älyttömän rikkaalla.. ja tuo coolant related iat correction ei vaikuta tähän ongelmaan mitenkään..
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=19791
itsellä myös kovemmilla pakkasilla sopat aivan älyttömän rikkaalla.. ja tuo coolant related iat correction ei vaikuta tähän ongelmaan mitenkään..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Nyt on vanha aihe mutta ongelma sama
Eli ainakaan itse en saa mitään järkevää aikaiseksi tuolla korjauksella.
Nyt jos on peruskartta kunnossa ja imuilma +20 kaikki kunnossa. Kun normal correction on käytössä ja imuilma on paikallaan seisomisen takia +30 niin seokset niin ohuella että ei meinaa käydä lainkaan (afr16-17). Vastaavasti kun kylmempää niin mennään rikkaalle
Jos tuonne valitsee Coolant related correctionin niin pystyy kyllä moottorin lämmön mukaan vaikuttamaan seokseen mutta siitä ei ole apua tähän.
Jos valitsee IAT related correctionin niin säätö ja vihreä pampula seuraa silti moottorin lämpöä.
Jos asteikolle antaa vaikka arvot väliltä -10c - +40c niin säätö menee kokoajan tuon +40 mukaan koska moottorin lämpö on jossain 90 päälle.
Jos muodostaa jonkun käyrän noilla -10c - +40c arvoilla niin käyrä loppuu puoleenväliin karttaa (jossa siis se +40) mutta pampula menee siellä 90ast paikkeilla eli 5cm käyrän lopusta edellä ???
Joku fiba tuossa on ja ei suostu seuraamaan imuilmaa
Eli ainakaan itse en saa mitään järkevää aikaiseksi tuolla korjauksella.
Nyt jos on peruskartta kunnossa ja imuilma +20 kaikki kunnossa. Kun normal correction on käytössä ja imuilma on paikallaan seisomisen takia +30 niin seokset niin ohuella että ei meinaa käydä lainkaan (afr16-17). Vastaavasti kun kylmempää niin mennään rikkaalle
Jos tuonne valitsee Coolant related correctionin niin pystyy kyllä moottorin lämmön mukaan vaikuttamaan seokseen mutta siitä ei ole apua tähän.
Jos valitsee IAT related correctionin niin säätö ja vihreä pampula seuraa silti moottorin lämpöä.
Jos asteikolle antaa vaikka arvot väliltä -10c - +40c niin säätö menee kokoajan tuon +40 mukaan koska moottorin lämpö on jossain 90 päälle.
Jos muodostaa jonkun käyrän noilla -10c - +40c arvoilla niin käyrä loppuu puoleenväliin karttaa (jossa siis se +40) mutta pampula menee siellä 90ast paikkeilla eli 5cm käyrän lopusta edellä ???
Joku fiba tuossa on ja ei suostu seuraamaan imuilmaa
Anturi on melkolailla viileässä paikassa coolerin ja kaasuläpän välissä olevassa hst-käyrässä joka on kumiletkujen välissä. Kädellä kokeillen käyrä ja anturi tuntuu suorastaan kylmiltä.
Luulen että todellinen imuilman lämpö on lähellä tuota koska ahtimen kompurapesä on ainakin paikallaan seistessä todella kuuma varsinkin ajon jälkeen ei kärsi edes sormella koittaa samoin imusarja
Toisekseen itse ongelma ei ole sen anturin lämpeneminen tai sen väärin näyttäminen todelliseen tilanteeseen vaan se että se IAT related correction säätö ei toimi ja sitä ei voi käyttää koska se seuraa jostain käsittämättömästä syystä sitä moottorin lämpöä
Luulen että todellinen imuilman lämpö on lähellä tuota koska ahtimen kompurapesä on ainakin paikallaan seistessä todella kuuma varsinkin ajon jälkeen ei kärsi edes sormella koittaa samoin imusarja
Toisekseen itse ongelma ei ole sen anturin lämpeneminen tai sen väärin näyttäminen todelliseen tilanteeseen vaan se että se IAT related correction säätö ei toimi ja sitä ei voi käyttää koska se seuraa jostain käsittämättömästä syystä sitä moottorin lämpöä
Mulla on sama ongelma et kesällä (n.20-30 ulkona lämpöä) säädettynä ei meinaa nytte toimia (ulkona 0-10 astetta) ku vetää liian paksulle. Eikä saa seuraamaan muuta ku koneen lämpöä?? Vaikka oon kokeillu monesti laittaa joka paikasta sen IAT päälle mutta ei siltikään muutu Höylän esittämä kartta.. Onko tuota ees mahollista saaha muuttumaan vai mikä siinä on? Lontoo ei taivu ees kierostikkaa niin sieltä ei oo apuja.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Vieläkin sama homma kettuilee. Nytten sain jopa tuon mittarin imulämmölle mutta jonku takia se seuraa edelleen sitä koneen nesteen lämpöä..? Vaikka on laitettu jokapaikasta siihen iat vai mikä se nyt on. Ja sama ongelma on toisessakin autossa vaikka sillä ei nytte talvella ajetakkaan..
Onko kukaan saanu tähän häikkään selvyyttä?
Onko kukaan saanu tähän häikkään selvyyttä?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Sama täälläkin, kun pakkasta -27c niin käy hiukan liian rikkaalla, saattaa olla että menee vielä säätämällä. Mutta taas helteillä +28 kun auto hetken ajan parkissa niin käy pirun laihalla startatessa. Ei siinä muu auta kun pitää kierrokset hetken ajan korkeammalla niin saa ne seokset kohdalleen. Minusta myös tuntuu että toi coolant temp.sensor lämpiää liika parkissa ollessa, saatta olla myöskin air sensor jotain tekemistä. Käytän GM antureita, mutta tässä on jotain juttua.
viewtopic.php?t=4609
viewtopic.php?t=4609
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Olisikohan kyse ongelman korjauksessa tästä (Megasquirtin INI asetus)?
http://www.msextra.com/viewtopic.php?f=29&t=25788
http://www.msextra.com/viewtopic.php?f=29&t=25788
Onkos tähän tullut kellään selvyyttä?
Itsellä samaa ongelmaa havaittavissa, tosin niin päin että kun imuilman lämpö laski n.2astetta matka-ajossa, niin seokset hyppää n.15-->16afr:ään, bosch-"nopea"anturi on ja kylmässä paikassa n.15cm coolerin jälkeen.
Mutta taas pitemmän ajon jälkeen kun hetken aikaa parkissa, ja imulämmöt ehtii nousta, niin sillon käynnistäessä ollaan selvästi laihalla n.17afr.
Eli onkohan tuossa matka-ajon aikana tapahtuvan seoksen muutoksen takana joku muu syy, kun vähä ristiriitaisia nuo muutokset..?
Auto on BMW E30 325i turbo ic MS1 V2.2 Hi-res10g, Edis6 syttykamat.
Itsellä samaa ongelmaa havaittavissa, tosin niin päin että kun imuilman lämpö laski n.2astetta matka-ajossa, niin seokset hyppää n.15-->16afr:ään, bosch-"nopea"anturi on ja kylmässä paikassa n.15cm coolerin jälkeen.
Mutta taas pitemmän ajon jälkeen kun hetken aikaa parkissa, ja imulämmöt ehtii nousta, niin sillon käynnistäessä ollaan selvästi laihalla n.17afr.
Eli onkohan tuossa matka-ajon aikana tapahtuvan seoksen muutoksen takana joku muu syy, kun vähä ristiriitaisia nuo muutokset..?
Auto on BMW E30 325i turbo ic MS1 V2.2 Hi-res10g, Edis6 syttykamat.
Kyllähän tuo asetus on täysin toimiva oikein mapattuna eli...
Kyseessä on related air density -> suurempi (prosentti) arvo tarkoittaa pienempää ilman tiheyttä ts. lämpötilan noustessa taulukko-arvon pitää suurentua eikä pienentyä, kuten monessa 'mappaus esimerkissä' ja tässäkin ketjussa ylempänä.
Fyskaalisesti hapen massa ilmakuutiossa pienenee luokkaa 3.2 % per 10 celsiusta, josta voi jo johtaa jonkinlaista taulukkoa tähän asetukseen.
Kyseessä on related air density -> suurempi (prosentti) arvo tarkoittaa pienempää ilman tiheyttä ts. lämpötilan noustessa taulukko-arvon pitää suurentua eikä pienentyä, kuten monessa 'mappaus esimerkissä' ja tässäkin ketjussa ylempänä.
Fyskaalisesti hapen massa ilmakuutiossa pienenee luokkaa 3.2 % per 10 celsiusta, josta voi jo johtaa jonkinlaista taulukkoa tähän asetukseen.
Miten tuota korjausta voi huijata? Oon kokeillu jo kahteen eri vehkeeseen muuttamalla imulämmön ja sen korjaimen karttoja yms. Mutta turhaan. Imulämmön noustua laihentaa liikaa edelleen.. Siis oon tehny ne kartat uusiksi huijatuilla arvoilla mutta se ei oo huonontanu eikä parantanu asiaa. Imulämpö muuttuu tunessa kyllä mutta muuta ei tapahu.
Ja tuo nesteenlämmön seuranta on 3 eri vehkeessä. Mikä siinä on.? Muuten kaikki toimis hyvin mutta tuo askaruttaa ku 1 niistä on käyttövehe ja sillä ajan aika paljo.
Ja tuo nesteenlämmön seuranta on 3 eri vehkeessä. Mikä siinä on.? Muuten kaikki toimis hyvin mutta tuo askaruttaa ku 1 niistä on käyttövehe ja sillä ajan aika paljo.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Karrikoiden - siksi, kun toiminnon ovat koodanneet tyypit, joilla 'ei ehkä ole ollut täyttä käsitystä' kuinka toiminne (ilmakuution sisältävän hapen massan muutos lämpötilan funktiona) pitäisi toteuttaa.VesQ wrote:Mutta miksi se säätö seuraa sitä moottorin lämpöä eikä imuilman kuten pitäisi
Jäähdytysnesteen lämpötilaan sidottuna ko. kartta siis virheellinen. Asetuksen voi muuttaa/vaihtaa seuraamaan ilman lämpötilaa.
käsittääkseni nyt kysyttiin, miksi se ei kuitenkaan seuraa sitä imuilman lämpötilaa, vaikka se on asetuksista valittu, vaan se moottorin lämpö sekaa siinä jatkuvasti mukanaBenkku wrote:
Jäähdytysnesteen lämpötilaan sidottuna ko. kartta siis virheellinen. Asetuksen voi muuttaa/vaihtaa seuraamaan ilman lämpötilaa.

Toki kysyttiin ja vastattiin...Höylä wrote:käsittääkseni nyt kysyttiin, miksi se ei kuitenkaan seuraa sitä imuilman lämpötilaa, vaikka se on asetuksista valittu, vaan se moottorin lämpö sekaa siinä jatkuvasti mukanaBenkku wrote:
Jäähdytysnesteen lämpötilaan sidottuna ko. kartta siis virheellinen. Asetuksen voi muuttaa/vaihtaa seuraamaan ilman lämpötilaa.
Hieman aiheesta lukemalla selviäisi, että asetus käsittää myös megatune.ini tiedostoon tehtävän muutoksen.
http://www.msextra.com/viewtopic.php?f= ... on#p186868