tps aiheuttaa yli jännitettä ja mega tilttaa
Moderator: Masi_K
tps aiheuttaa yli jännitettä ja mega tilttaa
elikkäs tuli tämmönen ongelma vastaan kun tuossa laittelin opelin konhuoneeseen megan ja rele laudan niin siinä vaiheessa kun rupesin tps:ä kaliproimaan havahduin tälläiseen ongelmaan että ainut signaali minkä tps antaa on vref piuhaan ja se ei muutu suuntaan eikä toiseen ja mega luulee koko ajan tps:än aukeavan pikku hiljaa suunnilleen 1% / 10sek vaihdoin tilalle uuden tps:än ja vika ei korjaantunu ja sittemmin pyörittelin sitä anturia ruuvimeisselillä kun oli irtonaisena läppärin vieressä ja megatunesta katoin tuota reaaliaikasta näyttöä niin huomasin ettäkun käänti anturin kiinni niin mega näytti sen aivan oikein mutta sitten kun käänsi anturin aivan auki asentoon niin megatune näyttää että akun jännite nousee yli 25v ja mega tilttaa meni itellä sormi suuhun tän kanssa eli apu kelpais...
kaikista autoista tulee isoina ooppeleita
Re: tps aiheuttaa yli jännitettä ja mega tilttaa
Mittaas yleismittarilla onko kyseinen TPS edes potenttiometrityyppinen. Vaikuttais että siellä on kärki tiedot eli onko kaasu pohjas vai painetaanko kaasua ollenkaan. Tuolloin mega kytkee 5v suoraan maihin toisessa ääriasennossa ja tilttihän siitä tulee.
Ja tuo että se TPS arvo nousee pikkhiljaa kertoo siitä että sen TPS signaali on "ilmassa" eli vähän niinku TPS:ssää ei ois kytketty. Tuo kanssa viittaa siihen että se TPS ei ole potikkatyyppinen.
Itellä nimittäin oli täysin vastaava ongelma tuon oman TPS:ssän kanssa joskus
Ja tuo että se TPS arvo nousee pikkhiljaa kertoo siitä että sen TPS signaali on "ilmassa" eli vähän niinku TPS:ssää ei ois kytketty. Tuo kanssa viittaa siihen että se TPS ei ole potikkatyyppinen.
Itellä nimittäin oli täysin vastaava ongelma tuon oman TPS:ssän kanssa joskus
Jos se anturi on kytketty väärin?
Anturin kolmesta johdosta kahden arvo ei muutu miksikään, kun potikkaa käännetään, nämä kytketään vref (5v) ja maan väliin.
Yli jäävästä sitten tulee se tps signaali. Jos signaali tulee nurinpäin, niin vref ja maa pitää kääntää ristiin.
Vaikuttas olevan kytketty niin, että potikka maadottaa vref-jännitettä.
Anturin kolmesta johdosta kahden arvo ei muutu miksikään, kun potikkaa käännetään, nämä kytketään vref (5v) ja maan väliin.
Yli jäävästä sitten tulee se tps signaali. Jos signaali tulee nurinpäin, niin vref ja maa pitää kääntää ristiin.
Vaikuttas olevan kytketty niin, että potikka maadottaa vref-jännitettä.
joo näytti olevan tuo tps maadottavaa mallia kun torstaina mittailin vastus arvoja ja kattelin mitä data näyttää niin vastus on ääretön...
no tuosta paikallisesta osaliikkeestä sai turbo escortin tps:n boschin tekeleenä joka käy suoraan tuon vanhan paikalle ja ei maksanu korjaamo alennuksilla ku 30€ nii katellaan tuossa viikon aikana jos rupeis rokkaa oikeittain ja sais auton käyntiinkin jo pikku hiljaa...
no tuosta paikallisesta osaliikkeestä sai turbo escortin tps:n boschin tekeleenä joka käy suoraan tuon vanhan paikalle ja ei maksanu korjaamo alennuksilla ku 30€ nii katellaan tuossa viikon aikana jos rupeis rokkaa oikeittain ja sais auton käyntiinkin jo pikku hiljaa...
kaikista autoista tulee isoina ooppeleita