triggeripyöräongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
katukamikaze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sat May 17, 2008 15:21
Location: Salo

triggeripyöräongelma

Post by katukamikaze »

Nyt on ruisku valmis ja n. 3tkm takana sen kanssa, joten sytytys olisi vuorossa.

Koneena Honda CBR 600 -94. Eli nelipyttynen rivikone, joka ottaa maksimissaan n. 16000 rpm/min.

Tarkoitus järjestää sytytys hukkakipinä systeemillä. Eli apinoida tuota vakio sytytysjärjestelmää mahdollisimman paljon. Olen onnistunut suunnittelemaan koko jutun lukuunottamatta tuota triggeripyörää, jossa apu olisi tarpeen.

Tällähetkellä kampiakselin päässä on 12-3 pyörä, josta tuon alkuperäisen sytytyksen triggeröinti tapahtuu. Tämä ei taida kuitenkaan toimia megan kanssa? Jos siis oikein ymmärsin, niin puuttuvia hampaita pitäisi olla 1 tai 2.

Tavoitteena olisi löytää toteutukseltaan helpoin ratkaisu. Ainoa mahdollinen paikka triggeröinnin ottamiseen on tuo kampiakselin pää!

Hypoteesi nro. 1: Mirkelin/rälläkän kanssa tehdään vanhasta pyörästä 4-1 pyörä. Pitäisikö kampiakseli tasapainottaa tämän jälkeen? Sitä en tule tekemään, koska sain koneen vasta kasattua. Muuta huomioitavaa?

Hypoteesi nro. 2: Uusi pyörä. Ongelmana kampiakselin pään rihlaus, johon ei todennäköisesti sopivaa pyörää löydy -> pitää teettää. Jos löytyy koneistamo, joka suostuu yksittäiskappaleen tekemään. Hinnaksi tulee kultaa ja timantteja?

Muita mahdollisuuksia? Kommentoitavaa?

PS. En ole mitään käyttöpeliä rakentamassa. Vaan laitetta, jolla kirkon jälkeen käydään aiheuttamassa pahennusta. Sillä ehdolla ettei sada vettä, eikä ole kylmä tai muutenvaan satu vituttamaan.. :wink:
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

kyllä se sattaa tuollakin toimia, 12-2 asetuksilla. mega huomaa puuttuvan kolon ja aloitaa laskennan uudestaan eikä välttämättä sekoa vaika se yksi hammas jääkin tulematta, kannattaa ainakin kokeilla. Olettettavasti tuo pyörä on aika pieni kehäinen eikä hampaat kovin isoja joten ei liene tasapainoon suuresti merkitystä varsinkin kun hampaita poistuu "tasaisesti" joka puolen pyörää.
katukamikaze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sat May 17, 2008 15:21
Location: Salo

Post by katukamikaze »

Turbiini wrote:kyllä se sattaa tuollakin toimia, 12-2 asetuksilla. mega huomaa puuttuvan kolon ja aloitaa laskennan uudestaan eikä välttämättä sekoa vaika se yksi hammas jääkin tulematta, kannattaa ainakin kokeilla. Olettettavasti tuo pyörä on aika pieni kehäinen eikä hampaat kovin isoja joten ei liene tasapainoon suuresti merkitystä varsinkin kun hampaita poistuu "tasaisesti" joka puolen pyörää.
Kiitoksia! Kokeilen siis ensin tämänhetkisellä pyörällä, jos ei toimi niin otan rälläkän käteen.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kannattaa tosiaan ensin kokeilla tuolla alkuperäisellä pyörällä.

Sitten kannattaa henkisesti varautua siihen, että noiden puuttuvan hampaan triggeripyörien kanssa saattaa tulla ongelmaa starttauksessa. Pyörissä on monesti startin aikana koneen pyörintä aika epätasaista kevyestä kampurasta ja kohtuullisen kovista puristuksista johtuen. Tämä sitten voi sekoittaa tuon puuttuvan hampaan tunnistuksen. Ongelma on sitä pahempi mitä vähemmän hampaita triggeripyörässä on. En kuitenkaan väitä, että ei tule toimimaan. On noita tehty ihan menestykselläkin, mutta on kyllä ollut ongelmiakin. Eli on ihan tapauskohtaista. Mutta esimerkiksi 4-1 pyörän toimivuuden varaan en ihan kauheasti laskisi. Voi sitäkin kuitenkin kokeilla jos muut vaihtoehdot on kovasti hankalampia.

Kahden anturin systeemi vaikuttaisi aika pomminvarmalta ratkaisulta, tosin siinä on sitten vähän enemmän askartelemista.
Arttu
GSX1100 -85
katukamikaze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sat May 17, 2008 15:21
Location: Salo

Post by katukamikaze »

ArttuH wrote:Kannattaa tosiaan ensin kokeilla tuolla alkuperäisellä pyörällä.

Sitten kannattaa henkisesti varautua siihen, että noiden puuttuvan hampaan triggeripyörien kanssa saattaa tulla ongelmaa starttauksessa. Pyörissä on monesti startin aikana koneen pyörintä aika epätasaista kevyestä kampurasta ja kohtuullisen kovista puristuksista johtuen. Tämä sitten voi sekoittaa tuon puuttuvan hampaan tunnistuksen. Ongelma on sitä pahempi mitä vähemmän hampaita triggeripyörässä on. En kuitenkaan väitä, että ei tule toimimaan. On noita tehty ihan menestykselläkin, mutta on kyllä ollut ongelmiakin. Eli on ihan tapauskohtaista. Mutta esimerkiksi 4-1 pyörän toimivuuden varaan en ihan kauheasti laskisi. Voi sitäkin kuitenkin kokeilla jos muut vaihtoehdot on kovasti hankalampia.

Kahden anturin systeemi vaikuttaisi aika pomminvarmalta ratkaisulta, tosin siinä on sitten vähän enemmän askartelemista.
En näköjään ole turhan helpoksi hommaa järjestänyt. Puristukset tulevat olemaan jossakin 13,5:1 ja 14:1 välillä, jonka takia tarve säädettävälle sytkälle olisikin. Onneksi puhdas harrastepeli kysessä!

Jostain olen lukenut kahden 12V akun kytkemisestä sarjaan startin ajaksi, jolla saisi koneen startattu helpommin korkeilla puristuksilla. Alkujaan mietin tuota, koska nykyinen järjestelmä tarkoitettu starttaamaan tuollainen 11,6:1 puristuksilla oleva motti, eikä moottoripyörissä varsinkaan ole tapana ylimitoittaa asioita. Saattaisi tuo systeemi tasoittaakin tuota pyörimistäkin?

Kokeilen ensin vanhalla pyörällä ja sitten mietin tuota kahden akun systeemiä. Viimeisenä tuo 4-1 pyörä. Jos ei toimi, täytyy mennä uudestaan piirustuspöydän ääreen.
Post Reply